Landingspagina maken

12 Tips om een Goede Landingspagina te maken

Een landingspagina is een van de belangrijkste pagina’s op je website. Een landingspagina is de eerste pagina die jouw bezoekers zien nadat ze jouw website hebben gevonden in de zoekmachine of op je advertentie hebben geklikt. Alles valt of staat met een goede landingspagina.

Daarom geef ik in deze blog 12 belangrijke tips voor het maken van de perfecte landingspagina. Doe er je voordeel mee!

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is dus een pagina op je website die bezoekers te zien krijgen nadat ze je gevonden hebben in bijvoorbeeld Google of wanneer ze op een van je advertenties hebben geklikt.

Het doel:
Het doel van een landingspagina is dat bezoekers een specifieke actie uitvoeren. Bijvoorbeeld dat ze ingaan op jouw aanbod, een product bestellen, aanmeldformulier indienen of doorklikken naar een belangrijke(re) pagina.

Alles op de pagina draagt bij aan het doel dat je wil bereiken. Dit kan dus van alles zijn.

Met een landingspagina wil je niet zoveel mogelijk bezoekers aantrekken, maar vooral de juiste bezoekers.

Meer bezoekers en conversie

Waarom is het belangrijk om een goede landingspagina te maken?

  • Om bezoekers de juiste informatie geven: het belangrijkste doel van een landingspagina is ervoor zorgen dat de bezoeker de informatie krijgt waar hij of zij naar op zoek is en verwacht. De pagina moet dus goed aansluiten op de advertentie.

    Sluit de informatie niet goed aan, dan zijn je bezoekers zo weer weg en heb je er niets aan.
  • Meer kans op conversie: omdat een landingspagina doelgericht is, heb je meer kans op conversie. Oftewel meer kans dat de bezoeker ingaat op jouw aanbod en een lead wordt of een aankoop doet.

    Dit komt omdat de pagina volledig is afgestemd op dat ene doel. Is je landingspagina niet goed en sluit hij niet goed aan op de advertentie, dan is de kans groot dat de advertentie niet de gewenste resultaten oplevert.
  • Meten en weten: tenslotte wil je een landingspagina maken om effectief statistieken te meten en analyseren. Stel je hebt een advertentie met één specifieke landingspagina, dan kun je precies bijhouden:

    – hoeveel mensen de pagina hebben bezocht en hoe lang;
    – hoeveel mensen op een bepaalde link hebben geklikt;
    – en hoeveel mensen zich wel of niet hebben aangemeld of een aankoop hebben gedaan

Door deze inzichten weet je precies wat er gebeurt en hoe effectief je landingspagina is.

Verbeter je pagina op basis van data!

Krijg je veel bezoekers, maar geen aanmelding, dan is de kans groot dat de landingspagina niet effectief is. Of dat je niet de juiste bezoekers aantrekt.

Is dit het geval dan voer je gerichte verbeteringen door om meer conversie te krijgen. Dit heet conversie optimalisatie.

Je voert gerichte verbeteringen door en gaat A/B testen om ervoor te zorgen dat meer bezoekers zich aanmelden. Of dat meer mensen klikken op je advertentie, zodat je meer conversie krijgt.

Zo zorg je ervoor dat je marketingfunnel steeds beter wordt en dat meer mensen zich aanmelden.

Maar goed, hier gaat deze blog niet om. Wel is het belangrijk om te weten zodat je het belang van een landingspagina beter begrijpt.

12 tips om een goede landingspagina te maken

Tips landingspagina maken

#1 Geef je landingspagina maximaal één doel

Een landingspagina zonder doel is geen goede landingspagina. Geef de pagina maximaal één doel en richt de pagina volledig in om dat doel te bereiken.

Het doel kan zijn: een klik naar een belangrijkere pagina, het downloaden van een e-book, een formulieraanmelding of een aankoop.

#2 Zorg dat de pagina aansluit op je advertentie

Heb je een advertentie, dan moet je ervoor zorgen dat de landingspagina perfect aansluit op de advertentie. Doe je dit niet, dan zul je zien dat de advertentie niet of minder goed werkt. Bezoekers zullen snel de pagina verlaten. Hetzelfde geldt voor een zogeheten SEO landingspagina. Zorg dat de tekst aansluit op het onderwerp.

#3 Begin goed met een prikkelende en duidelijke header

De header is een van de belangrijkste onderdelen van de landingspagina. Hier bepaalt de bezoeker of het de moeite waard is om verder te lezen of niet. Maak daarom snel duidelijk dat de bezoeker op de juiste plek is.

De header is het bovenste gedeelte van de pagina en staat meestal direct onder de menubalk. Zie het screenshot hieronder.

Voorbeeld van een header op een landingspagina

Je kunt de header op verschillende manieren vormgeven. Het belangrijkste is een duidelijke en prikkelende headline (H1-titel) en een aanmeldknop of formulier.

Zie hieronder enkele voorbeeldheaders ter inspiratie.

Header voorbeeld 1
Header voorbeeld 2
Header voorbeeld 3

In alle voorbeelden hierboven is het voor de bezoeker duidelijk waar de pagina over gaat en wat hij of zij mag verwachten. Ook is het niet moeilijk om een aanvraag in te dienen.

Je zou ook kunnen kiezen voor een originelere titel die meer nieuwsgierigheid opwekt.

#4 De Headline is het belangrijkste stukje tekst op de pagina

De headline is de titel in de header en staat bovenaan de pagina. Omdat deze zo belangrijk is, benoem ik dit nogmaals apart. De header wordt vier keer zo vaak gelezen als de rest van de pagina. Je moet daarom scoren met je headline. Weet je de bezoeker niet te interesseren, dan is hij zo weer weg.

De perfecte headline-formule bestaat niet. Je moet daarom testen wat het best werkt. Hier nog wat tips:

  • Maak een duidelijke titel die de lading dekt
  • Weest kort, maar krachtig
  • Probeer bezoekers nieuwsgierig te maken
  • Vertel wat het oplevert

#5 Wat levert het op voor de bezoeker?

Alles draait om de bezoeker en wat hij/zij met jouw product of dienst kan bereiken. Een bezoekers is niet geïnteresseerd in hoe goed jij of jouw product wel niet is, hij wil weten wat het oplevert en wat hij of zij ermee kan. Daar moet je je op focussen en dat moet je altijd in gedachte houden.

#6 Benoem de voordelen voor de klant

Het is altijd goed om de voordelen voor de klant te benoemen. Speel in op wat het oplevert voor de klant. Niet op de specificaties, maar de echte waarde die het geeft. Wordt de klant er gelukkig van? Los het een probleem op? Maakt het iemands leven beter?

Som alle voordelen op in een lijst en geef het een mooie plek op de pagina. Dit kan ook in de header, zoals in het voorbeeld hieronder.

Header met voordelen

#7 Voeg social proof toe

Om de drempel lager te maken en vertrouwen te creëren is het belangrijk om social proof te delen. Vertel of laat zien hoeveel mensen jouw product al hebben gekocht en hoe blij ze ermee zijn of wat het heeft opgeleverd.

Het is ook aan te raden om een aantal reviews toe te voegen. Mensen kopen alleen iets als ze je vertrouwen. Daarom is dit een essentieel onderdeel van je landingspagina.

#8 Maak het niet moeilijk om aan te melden

Aanmelden moet makkelijk zijn. Speel geen verstoppertje. Bezoekers nemen de tijd niet en zullen je pagina verlaten als ze de aanmeldknop niet snel vinden. Daarnaast zorgt het voor hogere conversiepercentages.

Dit is de reden waarom de meeste landingspagina’s een knop of aanmeldformulier hebben in de header, zoals je eerder in de voorbeelden hebt kunnen zien.

Dit is echter niet de enige plek waar je bezoekers stimuleert om zich aan te melden. Je moet verder in de pagina ook zogeheten “Call-to-actions” toevoegen. Dit zijn bijvoorbeeld knoppen die linken naar het aanmeldformulier.

Ik sluit de pagina vaak ook af met een knop.

#9 Gebruik zo weinig mogelijk afleiding

We leven in een wereld waarin veel afleiding is. Ook online. Voor je het weet is de bezoeker afgeleid en heeft hij of zij geen oog meer voor jou. Het kan ook zijn dat de bezoeker afgeleid wordt door je eigen website. Daarom is het belangrijk om alle afleiding te verwijderen.

Hiervoor kun je het volgende doen:

  • Voeg een menubalk toe zonder navigatie naar andere pagina’s en alleen met je logo
  • Verwijder de footer en vervang deze voor een knop en een goede afsluiting van de pagina

#10 Schrijf goede teksten

Als copywriter weet ik als geen ander hoe belangrijk goede teksten zijn. De teksten op je landingspagina maken en vormen de pagina. Zorg ervoor dat alle tekst op de pagina er staat met een reden en gedachte. Voeg nooit tekst toe omdat er wat moet staan. Elk woord en elke zin moet weloverwogen zijn.

Belangrijke tips:

  • Schrijf naar de lezer toe
  • Wees kort en duidelijk
  • Voeg geen overbodige tekst toe
  • Speel in op de behoeften van de klant
  • Vertel wat het oplevert voor de klant
  • Zorg ervoor dat iedereen het begrijpt
  • Speel in op raakvlakken tussen jou en de klant

#11 Voeg mooie plaatjes toe

Opmaak is ook belangrijk. Zorg ervoor dat de hele pagina er mooi uitziet. De titels, tekst en de plaatjes. Probeer altijd mooie en bijpassende plaatjes toe te voegen in een goede kwaliteit. Wees creatief en gebruik geen standaard plaatjes.

#12 Wees niet bang om te verkopen

Deze tip heeft te maken met het feit dat het niet moeilijk moet zijn voor bezoekers om zich aan te melden. Jij weet dat je iets goed verkoopt of aanbiedt, maak dit dan ook duidelijk en wees niet bang om jouw aanbod te laten zien.

Bonus Tip: Testen, testen en nog meer testen

Dit is misschien wel de belangrijkste tip. De “perfecte” landingspagina maak je vaak niet in een keer. De perfecte landingspagina creëer je door te analyseren en te testen.

  • Test bijvoorbeeld verschillende headlines
  • Wissel af met plaatjes of video’s
  • Verschuif het aanmeldformulier
  • Maak variaties in je aanbod

*Vergeet natuurlijk niet om de resultaten te meten en vergelijken. De beste pagina gebruik je uiteindelijk en eventueel zet je het testen door om de landingspagina nog beter te maken.

Voorbeelden van landingspagina’s

Een goede structuur is het belangrijkste wat er is. Om het je makkelijker te maken heb ik de belangrijkste onderdelen op een rijtje gezet. Je kunt zelf bepalen welke onderdelen je toevoegt.

Onderstaande onderdelen zijn niet altijd essentieel, maar kun je zeker gebruiken om je eerste goede landingspagina te maken.

  1. Header met een goede titel en een knop of aanmeldformulier.
  2. USP-balk metde belangrijkste voordelen of eigenschappen van jouw product of dienst.
  3. Stukje tekst waarin je de lezer prikkelt, inspireert, raakvlakken zoekt of iets over jezelf vertelt.
  4. Lijst met voordelen waarin je inspeelt in wat het oplevert voor de klant, de echte waarde.
  5. Reviews of ander social proof om vertrouwen te wekken en te laten zien dat de bezoekers niet de eerste is die met jou in zee gaat.
  6. Het aanbod of een aanmeldformulier

Zie hieronder een compleet voorbeeld van een landingspagina. Het doel van de pagina is dat zoveel mogelijk mensen zich aanmelden en het e-book downloaden.

Voorbeeld landingspagina - deel 1
Voorbeeld landingspagina - deel 2
Voorbeeld landingspagina - deel 3
Voorbeeld landingspagina - deel 4
Voorbeeld landingspagina - deel 5

Conclusie

Een landingspagina is een van de belangrijkste pagina’s op je website. Heb jij een goede advertentie, maar een slechte landingspagina, dan werkt je advertentie waarschijnlijk niet. Andersom geldt dit ook.

Alles moet op elkaar aansluiten en samenwerken. Je landingspagina, de teksten, de advertentie en ook de eventuele opvolging via e-mail. Hoe beter je alles op elkaar aansluit en hoe meer je test, hoe meer resultaat je mag verwachten.

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je een sterke landingspagina maakt, de kans groter is dat het doel van de pagina wordt bereikt.

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen een landingspagina en een homepage?
– Een landingspagina is meestal gericht op één doel, zoals een aanmelding of verkoop. Een homepage is veelzijdiger en informatief. Het heeft als doel om de bezoeker van informatie te voorzien en op de website te houden.

Wat moet een landingspagina minimaal bevatten?
– Een goede landingspagina moet minimaal een header en een aanmeldknop of formulier bevatten. Een zijn tal van succesvolle landingspagina’s die alleen deze twee elementen bevatten.

Hoe bouw je een goede landingspagina op?
– Een goede landingspagina begint met een header. De daarop volgende onderdelen verschillen per bedrijf en per product of dienst. Eerder in deze blog heb je een voorbeeld gezien van een goede landingspagina.

Hoe weet je of je landingspagina goed is?
– Dat weet je door hem te testen. Start je advertentie en kijk wat er gebeurt als je bezoekers krijgt. Krijg je aanmeldingen, dan doe je vast en zeker iets goed!

Hoeveel woorden mogen er op een landingspagina?
– Er is geen minimum of maximum. Wees kort en duidelijk en maak gebruik van opsommingen. Een landingspagina hoeft niet veel woorden te bevatten om effectief te zijn.

Hoe ziet de perfecte landingspagina eruit?
– De perfecte landingspagina is vooral effectief en levert het gewenste resultaat op. Als je landingspagina goed converteert of het gestelde doel veelvoudig bereikt, dan is het naar mijn mening een “perfecte” landingspagina.

Hoe optimaliseer je een landingspagina?
– Dat doe je door te testen en resultaten te meten. De belangrijkste statistiek is het conversiepercentage. Hoeveel aanmeldingen heb je per 100 bezoekers? Hoe meer aanmeldingen je hebt, hoe beter je pagina is.

Landingspagina laten maken?

Een landingspagina maken is niet lastig, maar je moet wel online je weg weten. Bijvoorbeeld hoe je er een maakt in WordPress. Mocht je hulp nodig hebben bij het maken van een landingspagina, schakel dan mijn hulp in.

  • Ik ontwerp een landingspagina voor je
  • Zorg voor een goede opbouw en schrijf perfecte teksten
  • En maak hem eventueel in jouw websitebouwer!

Neem contact op als je de mogelijkheden wil bespreken. Bekijk ook mijn pagina over professionele website teksten laten schrijven.

Mocht je geen hulp nodig hebben dan wens ik je uiteraard veel succes! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat! 🙂

Scroll naar boven