Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij merken en bedrijven samenwerken met invloedrijke personen (influencers) om hun producten of diensten te promoten bij hun volgers op sociale media of andere platforms.
Influencers zijn meestal mensen met een grote volgersgroep op sociale media, een blog, podcast of ander online platform. Door het grote bereik en de invloed die een influencer heeft op zijn of haar volgers, kan een influencer veel betekenen voor een bedrijf, organisatie of ondernemer.
Wat is een influencer?
Een influencer is een persoon met een grote invloed op het gedrag en de beslissingen van anderen, met name op social media. Influencers hebben vaak een grote en actieve volgersgroep. Bijvoorbeeld op Instagram, TikTok, YouTube of Twitter. Door hun grote invloed zijn influencers in staat om hun volgers te beïnvloeden en kunnen zij aanbevelingen doen voor bedrijven.
Wat doet een influencer voor een bedrijf?
Bedrijven werken op verschillende manieren samen met influencers. Influencers kunnen verschillende soorten content maken en delen met hun volgers. Denk aan productrecensies, tutorials, reisverslagen, mode- of beautyadvies en lifestyle-content. Ze bouwen vaak een persoonlijke band op met hun volgers en hebben een trouwe achterban. Dit bereiken influencers door persoonlijke verhalen, interesses en meningen te delen.
Deze persoonlijke relatie maakt influencers bijzonder geschikt voor merken en bedrijven. Voor veel bedrijven is influencer marketing een belangrijke strategie geworden om de merkbekendheid te vergroten en de verkoop te stimuleren. Influencers kunnen een (grote) bijdrage leveren aan de verkoop door producten of diensten te promoten, evenals het gehele merk.

Soorten influencers
Influencers worden ingedeeld in verschillende categorieën op basis van het aantal volgers dat ze hebben of het type content dat ze produceren. Hieronder staan enkele veelvoorkomende soorten influencers:
- Nano-influencers: dit zijn influencers met minder dan 5000 volgers op sociale media. Ze hebben een zeer specifieke niche (specifieke markt waar ze op richten) en een zeer persoonlijke band met hun volgers. Nano-influencers zijn vaak goedkoper om mee samen te werken dan andere soorten influencers, maar kunnen toch een grote impact hebben op hun volgers en daarmee extra verkoop realiseren voor bedrijven.
- Micro-influencers: dit zijn influencers met tussen 5000 en 50.000 volgers op social media. Dit zijn vaak influencers meer zeer betrokken en een loyale volgersgroep. Veel merken kiezen voor micro-influencers, omdat ze hun publiek heel gericht kunnen bereiken en een hoge betrokkenheid en conversieratio kunnen bieden.
- Macro-influencers: dit zijn influencers met tussen 50.000 en één miljoen volgers. Ze hebben een sterke aanwezigheid op sociale media en zijn in staat om een aanzienlijke impact te hebben op hun publiek. Macro-influencers zijn vaak experts op een bepaald gebied en hebben een specifieke niche waarin ze actief zijn.
- Mega-influencers: dit zijn de meest bekende en invloedrijke influencers, met meer dan één miljoen volgers op sociale media. Ze hebben een enorme invloed en bereik, waardoor ze zeer geschikt zijn voor merken die een grote naamsbekendheid willen creëren. Dit soort influencers zijn vaak niet bereikbaar voor kleine bedrijven en ondernemingen.
Waarom werkt influencer marketing zo goed?
Influencer marketing werkt doordat influencers een persoonlijke band hebben opgebouwd met hun volgers en als gevolg daarvan een grote invloed hebben op hun gedrag en beslissingen. Wanneer een influencer een product of dienst promoot, kan dit leiden tot meer bekendheid van het product of dienst, betere merkbekendheid en uiteindelijk meer verkopen voor het betreffende merk.

Hieronder staan nog vier belangrijke redenen waarom influencer marketing zo effectief is:
- Vergroting van bereik en zichtbaarheid: influencers hebben veel volgers. Bedrijven kunnen hier gebruik van maken door samen te werken en daardoor gericht hun doelgroep bereiken en hun merk zichtbaarder maken bij een nieuw publiek.
- Vertrouwen en geloofwaardigheid: omdat influencers een persoonlijke band hebben met hun volgers, hebben hun aanbevelingen vaak veel impact. Volgens experts zijn influencers een betrouwbare bron waardoor klanten vertrouwen in de producten die ze aanbevelen.
- Nieuwe doelgroepen bereiken: influencers hebben vaak een zeer specifieke volgersbasis. Dit betekent dat bedrijven via influencer marketing nieuwe doelgroepen kunnen bereiken die ze normaal niet of moeilijk bereiken.
- Unieke content: influencers zijn creatief en maken unieke en relevante content voor hun volgers. Door samen te werken met influencers kunnen bedrijven deze creativiteit benutten om hun merk op een organische en oprechte manier te promoten.
Kortom, influencer marketing is een effectieve manier voor bedrijven om hun merkbekendheid en bereik te vergroten, nieuwe doelgroepen te bereiken en het vertrouwen en de geloofwaardigheid van hun merk te versterken. Ook kan het een boost geven aan de verkoop.
Samenwerkingsmethoden
Er zijn verschillende manieren waarop merken met influencers samenwerken. Bijvoorbeeld door producten gratis weg te geven, promotionele acties met speciale kortingscodes en aanbiedingen of het verstrekken van producten in ruil voor een review op social media. Tegenwoordig werken ook veel influencers in ruil voor directe compensatie (geld). Je betaalt dan voor de actie die een influencer uitvoert.
Eigenlijk kan de samenwerking worden vormgegeven op een manier hoe een bedrijf dat wil. Sommige influencers hanteren vaste tarieven en delen een overzicht van de diensten die zij bieden.
Je moet een samenwerking met een influencer zien als een samenwerking met een bedrijf. Je moet bespreken op welke manier je gaat samenwerken en hoe je de beste resultaten (return on investment) kunt bereiken.
Hoe kies je een goede influencer voor jouw bedrijf?
Merken kiezen vaak voor influencers die passen bij hun doelgroep en het type product of dienst dat ze willen promoten. Elke soort influencer heeft zijn eigen voordelen en uitdagingen, dus het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen welk type influencer het meest geschikt is.
Het succes van influencer marketing hangt af van het vinden van de juiste influencers die passen bij het merk en de doelgroep. Ook is het belangrijk dat de influencer een goede invloed heeft op zijn of haar volgers.

Influencers vinden en benaderen
Eigenlijk zijn er twee manieren om influencers te benaderen:
- Direct contact opnemen: je kunt een bericht sturen naar de influencers waar je mee samen wil werken. Vaak geven influencers aan hoe je contact met ze op moet nemen. Ze hebben bijvoorbeeld een website of delen hun zakelijke e-mailadres.
- Via een influencer platform: tegenwoordig zijn er tal van platformen waar influencers hun diensten aanbieden. Een goed voorbeeld is LinkPizza. Influencers melden zich aan via het platform en jij als ondernemer hebt de keuze uit een selectie van honderden influencers om mee samen te werken.
De risico’s
Let op! Samenwerken met een influencer is niet altijd rooskleurig. Ja, influencers hebben impact op hun doelgroep. En ja, influencers kunnen je bekendheid vergroten en verkoop stimuleren. Maar, er is geen garantie op succes!
Er zijn ook scenario’s waarbij de resultaten minimaal zijn of samenwerkingen helemaal niets opleveren. Het kan ook zijn dat de resultaten niet gemeten worden of niet gemeten kunnen worden. Soms is het effectieve bereik en de invloed van een influencer op zijn of haar volgers ook niet goed genoeg.
In sommige situaties kan het voorkomen dat een samenwerking met een influencer niets oplevert. Daarom moet je altijd goed onderzoek doen naar de influencer en zijn of haar bereik en invloed op de volgers.
Conclusie
Influencer marketing is een interessante marketingvorm dat de afgelopen jaren veel terrein heeft gewonnen en veel bedrijven en merken effectief heeft geholpen. Influencer marketing kan jouw bedrijf ook verder helpen.
Er is echter wel een grote maar: er is geen garantie op succes en er hangt een prijskaartje aan. Veel influencers weten wat ze waard zijn en welke impact ze hebben. Het is aan jou om de juiste influencer te kiezen en een sterke samenwerking op te zetten.