Marketing automatiseren

Je Marketing automatiseren: hoe doe je dat? | 6 manieren

Wist je dat het heel goed mogelijk is om een deel van je marketing te automatiseren? Sterker nog, er zijn tal van manieren die erg interessant zijn voor jou!

In deze blog belicht ik een aantal mogelijkheden om je marketing te automatiseren of gemakkelijker te maken.

Wat is Marketing automatisering?

Marketing automatisering, de woorden zeggen het al: je marketing zo inrichten dat het automatisch verloopt.

Advertenties die op automatische basis draaien, mailtjes die op de automatische piloot worden verzonden, retargeting en ga zo maar door.

Met als resultaat: leads en klanten op automatische basis. Klinkt als muziek in je oren toch?

Maar hoe realiseer je marketing automatisering?

Heel simpel: moderne software en technologie!

Er zijn tegenwoordig tal van softwareplatforms en technologieën die marketing automatisering, ook wel marketing automation genoemd, faciliteren en mogelijk maken.

Op mijn ‘Marketingtools’ pagina vind je een aantal van deze softwareplatforms.

Waarom Marketing automatiseren?

Marketing automatisering tools

Waarom zou je je marketing automatiseren? Ook op deze vraag kan ik een simpel antwoord geven.

Je automatiseert marketing ten eerste om tijd te besparen, omdat alles geautomatiseerd of semiautomatisch verloopt en ten tweede om je marketing effectief in te richten.

Denk bijvoorbeeld aan automatisch potentiële klanten bereiken, leads genereren op de automatische piloot, of geautomatiseerde interactie met je fans/doelgroep.

Kortom, marketing automatisering biedt ontzettend veel mogelijkheden en hieronder vertel ik je meer hierover!

6 Tips om je Marketing te automatiseren

Bij mijn andere bedrijf ApolloProtocol loopt de marketing voor een groot gedeelte op de automatische piloot.

Om verschillende vormen van marketing automatisering uit te leggen gebruik ik ApolloProtocol als voorbeeld.

Marketing automation

E-mailmarketing

Ik begin met e-mailmarketing. E-mailmarketing is een marketingvorm die uitermate geschikt is om te automatiseren.

In mijn blog ‘Online marketing tips’ heb ik het hier al over gehad.

Je hebt je vast weleens aangemeld om een gratis e-book te downloaden of een gratis webinar gevolgd. Wat gebeurde erna? Juist! Je ontving verschillende e-mails.

Waarom?

Omdat je jezelf tegelijkertijd hebt aangemeld voor de automatische mailing die gekoppeld is aan het betreffende e-book/webinar.

En dit is een vorm van marketing automatisering.

Hoe werkt dit dan?

Het formulier waar je jezelf hebt aangemeld is gekoppeld aan een e-mailmarketing software. Deze software maakt het mogelijk om automatisch e-mail follow-ups te sturen, volledig naar wens ingericht.

Een voorbeeld van zo’n software is ActiveCampaign. Met dergelijke software kan je precies instellen wanneer, hoe laat en hoeveel e-mails je wil sturen nadat iemand zich heeft aangemeld voor je nieuwsbrief, e-book of webinar.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van e-mail automation, bezoek dan eens de website van ActiveCampaign.

Mocht het nodig zijn kan ik je helpen bij het ontwikkelen van een goede e-mail marketingstrategie. Neem contact met mij op om e-mail marketing uit te besteden.

Adverteren via Facebook en Instagram

Je marketing automatiseren kan ook door online te adverteren, bijvoorbeeld via Facebook en Instagram.

Of via Google adwords.

Natuurlijk werkt dit niet volledige automatisch, want je zal zelf de advertenties moeten maken en de onlinewereld in moeten sturen.

Daarnaast moet je de prestaties van je advertenties goed in de gaten houden en analyseren.

Maar, wanneer jij eenmaal de juiste snaar hebt geraakt en een goede advertentie in elkaar hebt gestoken kun je wel op de automatische piloot vrachten aan leads, nieuwe website bezoekers en nieuwe klanten krijgen.

Mits je het op de juiste manier aanpakt natuurlijk.

Er zijn zelfs bedrijven die hun volledige business runnen op een aantal advertenties die soms wel jaren doorlopen.

Als dit geen automatisering is?

Wil jij ook online adverteren, bekijk dan eens de volgende pagina’s:

Adverteren in Google
Adverteren op Facebook

Retargeting

Om in het straatje ‘Online-advertenties’ te blijven wil ik het kort hebben over retargeting (een vorm van online adverteren).

Retargeting is een interessante marketingvorm met veel mogelijkheden. Retargeting maakt het mogelijk om advertenties te tonen aan mensen die je website, of bepaalde pagina’s op je website hebben bezocht.

Of die bepaalde acties op je website hebben uitgevoerd.

Hoe dan ook, met retargeting kun je opnieuw in contact komen met mensen die eerder jouw website hebben bezocht.

Hoe werkt retargeting dan?

Mensen bezoeken dus je website. Vervolgens kan je door retargeting toe te passen gerichte advertenties sturen naar mensen die je website of bepaalde pagina’s op je website hebben bezocht.

Deze advertenties worden getoond op andere website (websites van derden), bijvoorbeeld; nieuws sites, YouTube, websites van andere (concurrerende) bedrijven, maar kunnen ook op Facebook worden getoond.

Dus, terwijl jouw bezoekers op het internet aan het surfen zijn kun jij jouw advertenties aan ze tonen. Je achtervolgt dus als het ware bezoekers op andere website waar je ze aan jouw bedrijf kunt herinneren.

En omdat deze mensen al contact hebben gehad met jouw bedrijf maakt dit de kans op een uiteindelijke conversie groter!

Retargeting kan via het Facebook advertentieplatform, maar ook via software zoals Adcrowd.

Social media software

Wist je dat je social media software kunt gebruiken om automatisch berichten te posten op bijvoorbeeld Instagram?

Maar ook op Facebook, al heeft Facebook een eigen systeem gemaakt om automatisch berichten te plaatsen.

Hoe dit werkt?

Je maakt eerst alle social media berichten die je wilt inplannen. Dit wil zeggen dat je alle content volledig uitwerkt.

Je kiest de foto’s en video’s die je wil gebruiken, schrijft de tekst, voegt tags toe, enzovoorts.

Wanneer je klaar bent met de voorbereiding voeg je alle informatie toe aan de software en plan je de datum en het tijdstip van posten.

Vervolgens plaatst de software automatisch je bericht (zonder dat jij er erg in hebt, haha).

Waarom is dit interessant?

Dit is interessant omdat dit je ontzorgt. Ken jij de drang van het moeten posten?

Dit kost een hoop tijd en het blijft je achtervolgen.

Maar, stel nou dat je 1 of 2 dagen inplant om al je social media berichten te maken voor 1 of 2 maanden en vervolgens plan je alle berichten in met de social media software, dan hoef je je een paar maanden geen zorgen te maken over je content!

Het voordeel hiervan is dat je je kunt focussen op andere dingen, bijvoorbeeld interactie met je volgers, sales of andere werkzaamheden.

Het nadeel is dat je soms niet meer weet welke berichten je hebt gemaakt en ze soms ook een verrassing voor jou kunnen zijn.

Marketing uitbesteden

Een andere mogelijkheid om je ‘marketing te automatiseren’ is door simpelweg je marketing uit te besteden.

Dit is dan geen echte marketing automation, omdat iemand anders je werk doet, maar jij hebt er geen of minder omkijken naar.

En dat is ook wat waard!

Je kan het natuurlijk ook combineren door bijvoorbeeld e-mailmarketing op te laten zetten door een andere partij.

Wanneer de automatische e-mailmarketing is geactiveerd en goed loopt heb jij er een automatisch marketingfunnel bij!

Affiliate marketing

Ik wil deze marketing automation blog afsluiten met affiliate marketing. Affiliate marketing is ook een manier om je marketing te automatiseren.

Ook hier geldt dat je eerst werk moet leveren. Je moet namelijk een goed affiliate marketing concept inrichten en vervolgens op zoek naar goede affiliate promotors.

Maar, wanneer je een goede strategie hebt en goede promotors, dan kan je op automatische basis je marketing voor een deel laten draaien.

Waarom?

Omdat affiliate marketeers jouw werk doen en jij hier een vergoeding tegenover stelt.

Zij doen (een deel van) jouw promotie conform de gemaakte afspraken!

Wil je meer weten over affiliate marketing lees dan mijn blog: wat is affiliate marketing?

Wanneer begin jij met marketing automatisering?

Ik ben zoals je kunt lezen erg enthousiast over marketing automatisering en ben er zelf veel mee bezig. Alle benoemde methoden pas ik ook toe bij ApolloProtocol.

Wij hebben automatische e-mail funnels, adverteren via Facebook en Instagram, doen retargeting, besteden werk uit, plannen onze social media gedeeltelijk en doen aan affiliate marketing!

En omdat dit zo goed werkt raad ik het jou ook aan!

Wanneer begin jij?

Marketingautomatisering uitbesteden?

Heb je hulp nodig bij het automatiseren, neem dan vrijblijvend contact op. Ik breng de mogelijkheden voor jouw bedrijf in kaart en help je bij het automatiseren van je marketing. Klik op de link hieronder om contact op te nemen.

Scroll naar boven