online-adverteren-mogelijkheden

Online Adverteren: wat zijn de mogelijkheden? (13 Opties)

Als het gaat om online adverteren, zijn er veel opties beschikbaar voor ondernemers. Van adverteren in Google tot adverteren op social media. Maar wat is de beste strategie voor jou?

De beste opties voor ondernemers om (betaald) te adverteren verschillen en zijn afhankelijk van de doelstellingen van de advertentiecampagne, het type product of dienst dat wordt gepromoot, de doelgroep en het beschikbare budget.

Hieronder vind je een overzicht van de mogelijkheden, gevolgd door enkele belangrijke tips die je helpen bij het maken van een goede keuze.

Betaald adverteren of gratis adverteren op internet

Als we het hebben over online adverteren denk je natuurlijk al snel aan adverteren in Google of op social media. Bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Hier zijn natuurlijk kosten aan verbonden.

Voor je verder leest wil ik graag benadrukken dat het ook mogelijk is om “gratis” je online zichtbaarheid te vergroten en meer bezoekers op je website te krijgen. De gratis opties kosten wellicht meer tijd of zijn een lange termijn investering, maar kunnen veel opleveren.

Denk aan SEO en e-mailmarketing. Beide kunnen een goede bijdragen leveren aan het krijgen van meer bezoekers, leads en klanten. Hoe precies en welke opties er nog meer zijn vertel ik later in dit blog.

10 mogelijkheden online adverteren (betaald)

Goede Marketing tools voor jouw bedrijf

Als het gaat om betaald adverteren op internet, zijn er veel opties beschikbaar. Hier zijn enkele van de beste opties voor online adverteren:

#1 Zoekmachine adverteren

Zoekmachine adverteren, ook wel SEA genoemd, is adverteren in zoekmachines zoals Google. Je betaalt om jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten te laten verschijnen wanneer gebruikers relevante zoekwoorden invoeren. Dit vergroot de kans op een bezoeker.

Adverteren in Google is de populairste vorm van zoekmachine adverteren, maar het is ook mogelijk in andere zoekmachines.

Wereldwijd adverteert 80 procent van de bedrijven in Google.

Beginnen met adverteren in Google.
Wil je beginnen met adverteren in Google dan doe je dat via hun advertentieplatform, genaamd Google Ads. Google Ads is een uitgebreid platvorm met veel advertentiemogelijkheden. Via dit platform kun je niet alleen adverteren in Google, maar ook op YouTube en miljoenen andere websites.

Voordeel zoekmachine adverteren.
SEA is een effectieve manier om direct zichtbaarheid te krijgen bij mensen die op zoek zijn naar producten of diensten die je aanbiedt. Maak je vandaag een advertentie, dan krijg je vandaag (of na enkele dagen) al bezoekers op je website.

Een groot voordeel is dat je betaald per klik. Hoeveel je uitgeeft bepaal je helemaal zelf. Zoekmachine adverteren is naar mijn mening (en vele marketeers met mij) een heel effectieve manier om snel bezoekers op je website te krijgen en leads of sales te genereren.

Let wel op! Het is niet voor ieder bedrijf even kansrijk.

#2 Adverteren op social media

Online adverteren op social media is na adverteren in Google het populairst. Met name op Facebook en Instagram. Adverteren op social media biedt ondernemers en bedrijven een krachtig platform om hun merk te promoten, nieuwe klanten aan te trekken en relaties op te bouwen met hun doelgroep.

Social media hebben een grote groep terugkerende gebruikers, waardoor het een zeer interessante optie is om hier te adverteren.

Voordelen adverteren op social media.
Via social media kun je zeer gerichte en boeiende advertenties maken die aansluiten bij de interesses en behoeften van potentiële klanten. Je kunt advertenties heel gericht advertenties sturen op basis van de interesses van jouw doelgroep, maar ook op locaties, scholing, leeftijd, werk en meer.

Ook heb je de mogelijkheid om advertenties te sturen naar mensen die eerder je website hebben bezocht. Kort samengevat kun je precies de doelgroep targetten die jij wilt.

De opties die je hebt:

  • Facebook en Instagram: adverteren op Facebook en Instagram is veruit het populairst. Het handige is dat je via één platform op beide social media kunt adverteren. Ook dit advertentieplatform is erg uitgebreid en biedt veel mogelijkheden.

  • TikTok: wellicht weet je niet helemaal wat TikTok is, maar het is vergelijkbaar met Instagram. TikTok is populair onder jongeren en is daarom mogelijk een interessante optie als jouw bedrijf zich richt op een jongere doelgroep. TikTok heeft een eigen advertentieplatform en staat los van Facebook of Instagram.

  • LinkedIn: voor bedrijven met een zakelijke doelgroep is adverteren op LinkedIn interessant. Op LinkedIn bevinden zich met name zakelijke professionals, ondernemers en bedrijven. Het advertentieplatform van LinkedIn heeft veel gelijkenissen met dat van Facebook en Instagram, maar heeft ook enkele leuke en onderscheidende functionaliteiten.

Beginnen met adverteren op social media.
Voor veel ondernemers en bedrijven is online adverteren op social media kansrijk en het overwegen waard. Mocht je niet veel verstand hebben van online adverteren of niet weten welk kanaal het best is, dan kan ik je altijd helpen.

Ook kan ik je helpen met online adverteren en het maken van een goede advertentiestrategie. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

#3 Google Shopping advertenties

Google Shopping advertenties vallen eigenlijk onder de categorie “zoekmachine adverteren” en worden ook aangemaakt in Google Ads. Google Shopping advertenties zijn heel interessant voor e-commerce bedrijven en andere bedrijven die producten verkopen. Om deze reden heb ik hier een apart kopje van gemaakt.

Google Shopping is een specifiek onderdeel van Google’s zoekmachine. Het biedt gebruikers een handige manier om producten te vergelijken, prijzen te zien en informatie te krijgen voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Voor e-commercebedrijven en detailhandelaren is het een krachtig middel om hun producten rechtstreeks aan potentiële klanten te laten zien wanneer ze actief op zoek zijn naar vergelijkbare producten.

Google Shopping advertenties zijn een effectieve manier om de zichtbaarheid van producten te vergroten, verkeer naar je website te leiden en potentiële klanten om te zetten in daadwerkelijke verkopen.

Zie hieronder een voorbeeld van Google Shopping advertenties.

Google-shopping-advertentie

Zoals je in het plaatje hierboven kunt zien toont Google Shopping visuele advertenties met afbeeldingen van producten en andere relevante informatie. Deze advertenties worden vaak bovenaan de pagina met zoekresultaten weergegeven en verschijnen soms ook in de zijbalk of onderaan de pagina.

Ook hier betaal je per klik en regel je alles via Google Ads. Google shopping is dus met name interessant voor e-commerce bedrijven en kan een enorme boost geven aan je online verkoop.

#4 Display-advertenties (op websites en YouTube)

Display-advertenties zijn een vorm van online advertenties die worden weergegeven op websites, apps en sociale mediaplatforms. Ze bestaan uit visuele elementen zoals banners, afbeeldingen, video’s of interactieve multimedia-inhoud.

Display-advertenties zijn populair vanwege hun vermogen om een breder publiek te bereiken en merkbekendheid te vergroten. Ze zijn effectief in het aantrekken van aandacht en het genereren van interesse in producten, diensten of merken.

Hoe werkt display-adverteren.

Display-advertenties worden weergegeven op websites en apps die zijn aangesloten bij advertentienetwerken. De bekendste is Google Display Network. Via Google Display Network (GDN) kunnen adverteerders adverteren in miljoenen aangesloten websites, mobiele apps, YouTube en andere videocontent.

Je advertenties kunnen worden weergegeven op nieuwssites, entertainmentwebsites, e-commercewebsites, blogs en ga zo maar door. Het zijn de advertenties die je regelmatig voorbij ziet komen wanneer je websites bezoekt. Zie screenshot hieronder.

display-advertentie-google

#5 Video-advertenties

Video-advertenties zijn zeer krachtig en trekken veel aandacht. Video-advertenties worden meestal gemaakt in Google Ads en kunnen worden ingezet als display-advertenties. De videoreclames die je ziet in YouTube, tijdens of na het bekijken van een YouTube-video, zijn een goed voorbeeld. Eigenlijk is het gewoon een advertentie, maar dan bestaande uit een video.

Video-advertenties kunnen worden weergegeven op platforms zoals YouTube, Facebook, Instagram en andere videoplatforms.

#6 Remarketing advertenties

Remarketing is ontzettend interessant en kan zeer winstgevend zijn. Remarketing, ook wel bekend als retargeting, is een vorm van online adverteren waarbij adverteerders advertenties tonen aan mensen die eerder interactie hebben gehad met hun website, mobiele app of online content.

Deze vorm van adverteren stelt adverteerders in staat om hun merk opnieuw onder de aandacht te brengen bij mensen die al interesse hebben getoond (bijvoorbeeld je website hebben bezocht), maar nog geen actie hebben ondernomen, zoals het doen van een aankoop of het invullen van een formulier.

Hoe het werkt.
Wanneer een gebruiker een website bezoekt of een app gebruikt waar remarketing is ingesteld, laat deze een ‘cookie’ achter op de browser van de gebruiker. Met behulp van cookies kunnen advertenties worden weergegeven aan mensen die jouw website eerder hebben bezocht, waardoor je jouw merk opnieuw onder de aandacht kunt brengen en de kans vergroot dat ze terugkeren en converteren.

Voordelen van retargeting:

  • Relevante advertenties
  • Hogere conversieratio’s
  • Lagere advertentiekosten
  • Verhoogde merkbekendheid

#7 Influencer marketing

Influencer marketing kan een zeer effectieve manier zijn om nieuwe doelgroepen te bereiken en klanten aan te trekken. Influencer marketing werkt natuurlijk anders dan online adverteren op social media of in zoekmachines.

Bij influencer marketing werk je samen met influencers in jouw branche of niche om jouw producten of diensten aan hun volgers te promoten. De influencers waar je mee samenwerkt promoten jouw merk, product of dienst in ruil voor een beloning. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld geld, maar ook het gratis uitproberen van jouw product of dienst.

Influencer marketing kan een bijzonder effectieve manier zijn om een specifieke doelgroep te bereiken en ze te overtuigen voor jouw product of dienst. Influencers hebben een grote invloed op hun volgers, en daarom is het zo’n interessante marketingstrategie.

Alles over influencer marketing lees je in mijn andere blog.

#8 Affiliate marketing

Affiliate marketing is ook een alternatieve marketingvorm. Dit is een strategie waarbij andere mensen (affiliates) jouw producten of diensten promoten in ruil voor een commissie voor elke succesvolle verkoop die ze genereren. Dit kan een kosteneffectieve manier zijn om nieuwe klanten te bereiken.

Je betaalt pas wanneer de affiliate een meetbaar resultaat heeft opgeleverd. Bijvoorbeeld een websitebezoek, aanmelding of verkoop. Ook hier heb ik een blog over geschreven. Wil je meer weten over affiliate marketing dan kun je alles daar lezen.

#9 Sponsored content (samenwerken met andere websites, blogs, ondernemers, etc.)

Sponsored content betekent eigenlijk dat je jouw bedrijf, producten of diensten promoot via andere bedrijven, ondernemers, personen of merken. In plaats van dat je influencers inzet, werk je samen met andere partijen om jouw producten of diensten te promoten.

Bij sponsored content betaal je om content te plaatsen op websites, blogs of sociale mediakanalen van anderen om jouw merk onder de aandacht te brengen bij hun publiek. Het kan ook zijn dat je samenwerkt op basis van een wederdienst.

Ik vind dit een heel interessante samenwerkingsvorm, omdat dit je hiermee heel gericht nieuwe doelgroepen kunt bereiken, door simpelweg gebruik te maken van het hun bereik en netwerk.

#10 App-advertenties

Als je een mobiele app hebt, kun je advertenties weergeven in andere apps om meer gebruikers aan te trekken. Je kunt een mobiele app ook promoten via alle eerder genoemde opties.

3 belangrijke gratis strategieën die je niet mag overslaan

Tips landingspagina maken

Zoals eerder gezegd is betaald adverteren niet de enige optie die je hebt. Er zijn nog meer strategieën die je kunt inzetten om je online vindbaarheid te vergroten, meer bezoekers op je website te krijgen en meer leads of verkoop te realiseren.

Hieronder staan drie kansrijke vormen die je zeker niet mag overslaan:

  1. Zoekmachine optimalisatie (SEO): SEO is eigenlijk de gratis vorm van zoekmachine adverteren (SEA). Door zoekmachine optimalisatie toe te passen op jouw website kun je jouw vindbaarheid in zoekmachines verbeteren. De belangrijkste is Google.

    Een goede SEO-strategie kan ervoor zorgen dat je iedere maand honderden, zo niet duizenden gratis bezoekers krijgt op je website. SEO en alle eerder genoemde online advertentiemogelijkheden kunnen heel goed worden gecombineerd en werken goed samen.

  2. Contentmarketing: contentmarketing is ook een interessante marketingstrategie en komt in verschillende vormen voor. Bij contentmarketing maak en deel je waardevolle en relevantie informatie op je website, social media of andere kanalen met als voornaamste doel om je bekendheid te vergroten, autoriteit op te bouwen of een band op te om bouwen met je volgers.

    Contentmarketing is heel breed en komt voor in de vorm van blogs, video’s, podcasts, e-books, case studies, infographics en ga zo maar door. Alles over contentmarketing lees je in mijn andere blog.

  3. E-mailmarketing: e-mailmarketing kan op verschillende manieren worden ingezet. Bouw een e-maillijst op van potentiële klanten en bestaande klanten, stuur regelmatig relevante en waardevolle e-mails om hen op de hoogte te houden van aanbiedingen, updates en nieuws over jouw bedrijf. Deze marketingvorm kan een grote bijdrage leveren aan je verkoop.

    Mocht je nog geen mailinglijst hebben dan kan e-mailmarketing een interessante manier zijn om leads te verzamelen.

    Meer over e-mailmarketing vind je op mijn andere pagina.

Welke strategie is het best voor jouw bedrijf?

Het kiezen van de beste opties voor jouw bedrijf hangt af van jouw specifieke doelen, budget en doelgroep. Er is geen strategie die het best werkt voor alle bedrijven. Online adverteren is maatwerk en het succes ervan is afhankelijk van verschillende factoren. Van de kwaliteit van de advertentie, tot de kwaliteit van je website (landingspagina’s) en het targetten van de juiste doelgroep.

Ik hoop dat bovenstaande informatie je voldoende inzichten heeft gegeven in de mogelijkheden die de online marketingwereld te bieden heeft. Het is nu aan jou om te bepalen welke strategie je in gaat zetten. Mocht je hier hulp bij nodig hebben help ik je graag.

Ik ben thuis in Online marketing en weet precies welke strategie het best past bij jouw bedrijf. Ook weet ik hoe online adverteren de gewenste resultaten kan opleveren.

Wil je meer weten klik en heb je hulp nodig bij het verzamelen van leads of klanten, klik dan op een van de links hieronder. Je kunt ook gewoon even contact opnemen.

Tot snel en veel succes!

Scroll naar boven