Ben je klaar om te scoren in Google? Dé SEO Checklist bevat alle informatie die je nodig hebt om de “On-page SEO” van je website te verbeteren. Stap voor stap. Met behulp van de checklist heb je alle informatie om alle pagina’s individueel te optimaliseren. Geen stap wordt onbesproken gelaten.
De SEO Checklist is een handig middel om te controleren of bestaande pagina’s voldoen aan de SEO-standaarden en om ze te optimaliseren. Ook kan de checklist worden gebruik als stappenplan om nieuwe pagina’s en content “SEO-technisch” toe te voegen. Dus direct met een goede SEO.
Aan het eind van het blog vind je nog een belangrijke tip (en een gratis cadeautje). Lees snel verder.
Wat is de SEO Checklist?
Wellicht weet je dat SEO een breed takenpakket is. Een van de dingen die je moet doen is de zogeheten “On-page SEO” van je website goed neer zetten. En daar helpt dit blog je bij. Stap voor stap.
Dé SEO Checklist is een hulpmiddel om je SEO te verbeteren en bestaat uit 12 stappen waarmee je alle pagina’s op je website individueel kunt optimaliseren. Je kunt de checklist gebruiken om per pagina te controleren hoe goed ze zijn, maar ook als stappenplan om nieuwe pagina’s te maken of bestaande pagina’s te verbeteren.
De punten in de checklist staan op chronologische volgorde, zodat je stapsgewijs pagina’s kunt maken of optimaliseren.
Overzicht SEO Checklist:
- Bepaal het belangrijkste zoekwoord
- Gebruik aanvullende zoekwoorden
- Maak een H1-titel en verwerk het belangrijkste zoekwoord erin
- Voeg H2-titels toe met relevante zoekwoorden
- Verwerk zoekwoorden in de tekst
- Kleed de pagina aan met afbeeldingen en video’s
- Geef afbeeldingen een correcte bestandsnaam en alt-tag
- Voeg interne (en externe) links toe
- Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de URL
- Voeg een meta title en meta description toe
- Linken vanuit andere pagina’s
- Dien je pagina in bij Google Search Console
Wat is On-Page SEO?
Voor je de checklist doorneemt moet je weten dat SEO kan worden opgedeeld in verschillende onderdelen: “on-page SEO”, “technische SEO” en “off-page SEO”. Alle drie belangrijk, maar de werkzaamheden verschillen.
Hieronder een korte uitleg:
- On-page SEO: dit verwijst naar het optimaliseren van individuele pagina’s voor zoekmachines. Het omvat het verbeteren en toepassen van verschillende elementen op individuele pagina’s. Bijvoorbeeld het toevoegen van zoekwoorden, goede titels, mooie afbeeldingen, een gebruiksvriendelijke URL en het toevoegen van een goede meta titel en beschrijving. Onderstaande checklist is volledig gericht op het verbeteren van de on-page SEO.
- Technische SEO: technische SEO heeft betrekking op de optimalisatie van de technische aspecten van een website, waardoor een zoekmachine je website beter kan crawlen en indexeren. En beter beoordeeld. Dit omvat zaken als het optimaliseren van de laadsnelheid van de site, het gebruik van een sitemap en het verbeteren van de websitearchitectuur.
- Off-page SEO: off-page SEO verwijst naar de activiteiten die buiten de website plaatsvinden en die van invloed zijn op de zoekmachine-rangschikkingen. Dit omvat zaken als het verkrijgen van backlinks, social media-marketing en online reputatiemanagement.
Dé SEO Checklist
Hieronder staan de 12 stappen van de SEO Checklist. Doorloop de stappen op chronologische volgorde om pagina’s individueel te optimaliseren voor SEO.
#1 Bepaal het belangrijkste zoekwoord
Wil je scoren in Google dan is het belangrijk om zoekwoordenonderzoek te doen en relevante en kansrijke zoekwoorden te verwerken in je website. Iedere pagina kan namelijk individueel ranken in Google. Daarom moet je per pagina bepalen wat het belangrijkste zoekwoord is waar je op inspeelt. Dit zoekwoord staat centraal.
#2 Gebruik per pagina aanvullende zoekwoorden
Nadat je het belangrijkste zoekwoord hebt bepaald, moet je deze aanvullen met relevante zoektermen en synoniemen. Deze verwerk je, net als het belangrijkste zoekwoord, in de pagina’s op je website.
Pagina’s kunnen ook ranken op aanvullende zoekwoorden en synoniemen.
#3 Maak een titel met het belangrijkste zoekwoord
Heb je het belangrijkste zoekwoord gekozen dan kun je de titel van de pagina maken, ook wel de H1-titel genoemd. Deze staat bovenaan de pagina in de header (zie screenshot hieronder). De H1-titel is de belangrijkste titel op de pagina.
In het voorbeeld hierboven zie je de H1-titel van de “Marketing Coaching” pagina op mijn website. Het belangrijkste zoekwoord is marketing coaching, daarom staat dit ook in de titel. Het is mooi dat ik ook kan scoren op “Online Marketing Coaching”.
Uiteraard is de titel van een blogpagina anders dan die van normale webpagina’s of verkooppagina’s. De richtlijnen blijven echter hetzelfde als je wil scoren in Google:
- Geef de titel een H1-tag en verwerk het belangrijkste zoekwoord erin
- Plaats de titel bovenaan de pagina en voeg maximaal één H1-titel toe per pagina
#4 Voeg H2-titels toe met relevante zoekwoorden
SEO is een optimalisatieproces waarbij je ervoor zorgt dat de inhoud van je website goed overkomt op Google en bezoekers. Een van de belangrijkste factoren om aan Google door te geven waar je website over gaat is het toevoegen van een goede H-tag structuur. Oftewel: voeg goede titels toe!
Je kunt H-titels zien als de inhoudsopgave van een boek, maar dan voor webpagina’s. Hiermee vertel je Google hoe de pagina is opgebouwd en waar deze over gaat. De belangrijkste H-titel is uiteraard de H1, waar je net over hebt gelezen. Gevolgd door H2- en H3-titels. Lager dan H3 gebruik ik zelden.
Concreet: de basis van een pagina bestaat uit één H1-titel en meerdere H2-titels. De H3-titels ‘hang’ je als tussenkop onder een H2-titel. Zie hieronder een voorbeeld.
H2-titel: Wat is SEO optimalisatie?
– Hier komt je normale tekst.
H3-titel: Hoger scoren in Google
– Hier komt je normale tekst.
H3-titel: Gebruik SEO zoekwoorden
– Hier kom je normale tekst.
H2-titel: 10 tips om je SEO te verbeteren
– Hier kom je normale tekst.
H2-titel: Alle voordelen van SEO
– Hier kom je normale tekst
Hieronder nog een aantal richtlijnen:
- Verwerk het belangrijkste zoekwoord in een aantal titels
- Gebruik relevante zoekwoorden en synoniemen in de titels
- Zorg dat H-titels waardevolle tekst bevat
- Voorkom spammen: niet alle titels hoeven zoekwoorden te bevatten
#5 Verwerk zoekwoorden in de tekst
Net als dat je zoekwoorden toevoegt aan titels, moet je ze ook verwerken in normale tekst. Overdrijf niet. Het is niet nodig om te spammen. Verwerk het belangrijkste zoekwoord, relevante zoekwoorden en synoniemen.
In het screenshot hierboven zie je een voorbeeld van een pagina op mijn website. Je ziet dat ik op meerdere zoekwoorden inspeel. In de titel op “zoekmachine optimalisatie specialist” en in de knop staat “SEO uitbesteden“. Beide interessante zoekwoorden.
In de normale tekst zie je drie keer “SEO specialist” staan. Ook zie je “scoren in Google” terugkomen, wat ook een zoekwoord met volume is.
Wellicht lijkt dit een beetje op spam, omdat ik drie keer “SEO specialist” gebruik, maar in de rest van de pagina staan ook voldoende stukken tekst waar het niet voorkomt.
#6 Voeg afbeeldingen en video’s toe
Heb je alle tekst geschreven dan is het tijd om de pagina aan te kleden met afbeeldingen, infographics en eventueel video’s. Dit doe je ten eerste omdat de pagina aantrekkelijker wordt voor bezoekers en ten tweede omdat Google hier waarde aan hecht. Google streeft ernaar om de beste en relevantste pagina’s te tonen in de zoekresultaten.
Door rijk gevulde pagina’s te maken geef je jouw pagina een streepje voor op de concurrentie. Zorg ervoor dat jouw pagina’s beter, relevanter en completer zijn dan die van concurrenten. Zie hieronder twee voorbeelden.
#7 Geef afbeeldingen een goede bestandsnaam en alt-tag
Google controleert ook de afbeeldingen op een pagina, maar de robots weten (nog) niet waar de afbeeldingen over gaan. Daarom moet je Google een handje helpen. Dit doe je door een goede bestandsnaam en alt-tag toe te voegen. Hiermee geef je aan waar de afbeelding over gaat.
Dit heb je dus zelf in de hand. Zorg altijd voor een goede bestandsnaam en voeg een alt-tag toe. Gebruik ook hier weer het belangrijkste zoekwoord, relevante zoekwoorden en synoniemen.
Probeer te variëren en gebruik unieke namen.
Voorbeeld:
- Foute bestandsnaam: 123456789.jpg
- Goede bestandsnaam: seo-tips.jpg
Hetzelfde geldt voor de alt-tag. Uiteraard gebruik je zoekwoorden die passen bij de pagina. En let op: niet alle foto’s hoeven zoekwoorden te bevatten. Ook hier geldt dat je niet moet overdrijven.
Bonus tip: verklein de bestandgrootte van afbeeldingen. Google geeft de voorkeur aan snelle websites en ook bezoekers willen graag een snelle website. Grote bestanden vertragen de website en zijn daarom niet aan te raden. Een goede richtlijn is maximaal 100 tot 300 kB per foto.
#8 Voeg interne en externe links toe
Voor een goede algemene SEO is het aan te raden om zowel interne als externe links aan je pagina’s toe te voegen. Dit heet linkbuilding.
Een interne link is een verwijzing naar een andere (gerelateerde) pagina binnen je website. Een externe link verwijst naar een pagina buiten je website. Bijvoorbeeld een relevante bron.
Met linkbuilding geef je waarde door aan andere pagina’s. Dit is belangrijk om te doen, maar het hoeft niet op alle pagina’s.
Hier een voorbeeld:
Schrijf je een blog met 10 SEO tips, maar heb je ook een SEO-verkooppagina, dan plaats je in de blog een link naar de verkooppagina. Dit doe je omdat je verkooppagina belangrijk is en je door deze link extra waarde geeft aan de verkooppagina.
Hieronder een aantal richtlijnen voor interne links:
- Zorg voor een goede linkstructuur op je hele website
- Link naar pagina’s met een relevant onderwerp.
- Link niet naar pagina’s die niets met het onderwerp te maken hebben.
- Link vaak naar de belangrijkste pagina’s op je website (die jij hoog wil laten ranken).
- Plaats niet meerdere linkjes naar dezelfde pagina (één interne link is genoeg).
Tips voor externe links:
Wil je ook externe links toevoegen, dan raad ik aan om te linken naar autoriteiten in je vakgebied. Link naar representatieve pagina’s en niet naar concurrenten (omdat je dan aangeeft dat zij beter zijn dan jij). Engelse bronnen zijn ook een goede optie.
Let op! Het is ook belangrijk hoe je interne links toevoegt. Dit moet op woorden die relevant zijn voor de pagina waar je naar linkt. Bijvoorbeeld op “SEO tips” als je een blog over SEO tips hebt. Plaats geen link op worden zoals “Klik hier” of woorden die niets met de andere pagina te maken hebben.
Wees ook consistent in het linken!
#9 Bepaal het belangrijkste zoekwoord
We zijn al bijna aan het eind van de checklist. Deze stap is eenvoudiger dan de vorige. Je moet alleen het belangrijkste zoekwoord verwerken in de URL van je pagina’s. Dit is een makkelijke, maar belangrijke stap.
Zie hieronder een aantal voorbeelden van goede URL’s op mijn website:
– www.jouw-marketingcoach.nl/seo-specialist-inhuren.php
– www.jouw-marketingcoach.nl/marketingplan.php
– www.jouw-marketingcoach.nl/seo-adviesonderzoek.php
– www.jouw-marketingcoach.nl/email-marketing-uitbesteden.php
– www.jouw-marketingcoach.nl/all-in-one-marketing.php
– www.jouw-marketingcoach.nl/marketing-coaching.php
Zoals je ziet bevat elke URL op mijn website het belangrijkste zoekwoord van de pagina (achter de slash). Hiermee maak ik Google en de bezoeker duidelijk wat het onderwerp van de pagina is.
Let op! Verander niet opeens alle URL’s op je website. Dit kan je SEO schaden. Wil je URL’s van bestaande pagina’s veranderen, dan moet je dat zorgvuldig doen. Je moet ook aan Google doorgeven welke URL’s je hebt aangepast. Dit doe je met een zogeheten redirect. Verdiep je daarom eerst in dit onderwerp of schakel mijn hulp in als je van plan bent om de URL-structuur van bestaande pagina’s om te gooien. Nieuwe pagina’s kun je wel direct van een goede URL voorzien.
#10 Voeg een meta title en meta description toe
Ben je bij stap 10 dan ben je bijna klaar. Dit is een belangrijk onderdeel, omdat dit het zichtbare deel in Google is (en in andere zoekmachines). Zie screenshot hieronder.
Het doel van de meta title en description, ook wel meta titel en meta beschrijving, is zorgen dat zoveel mogelijk mensen erop klikken. Zorg daarom voor een aantrekkelijke en prikkelende meta description en title.
Let op: hou er rekening mee dat Google steeds meer zijn eigen draai geeft aan de meta. Dit betekent dat wat jij opgeeft niet altijd wordt getoond. Sterker nog, steeds vaker niet. Soms gebruikt Google andere stukjes tekst van je website of pagina, als het denkt dat dat beter aansluit op de zoekterm van de zoekmachinegebruiker.
Verder moet je er rekening mee houden dat de meta titel en beschrijving een maximaal aanbevolen lengte hebben. En dat de maximale lengte regelmatig veranderd.
Richtlijnen voor meta gegevens:
- Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de titel en omschrijving
- Maak zowel de titel als de omschrijving aantrekkelijk om er op te klikken
- Probeer ook een synoniem of relevant zoekwoord te verwerken in de beschrijving
- Maak de lengte van de tekst niet te lang!
Maximale lengte meta title: 60 tekens (inclusief spaties)
Maximale lengte meta description: 160 tekens (inclusief spaties)
#11 Link vanuit andere pagina’s
Is je nieuwe pagina klaar en staat die online? Stem hem dan omhoog! Dat doe je door interne links te plaatsen in relevante blogs en pagina’s. Dus een verwijzing vanuit een andere pagina naar de nieuwe pagina. Vergeet niet om de pagina ook toe te voegen aan je sitemap.
Op deze manier geef je direct waarde en zichtbaarheid aan de nieuwe pagina, wat goed is voor Google en andere zoekmachines.
#12 Dien je pagina in bij Google Search Console
Tenslotte is het aan te raden om nieuwe pagina’s direct in te dienen bij Google (via Google Search Console). Doe je dit niet, dan kan het een behoorlijke tijd duren voor Google de nieuwe pagina opmerkt, indexeert en opneemt in de zoekmachine.
Door nieuwe pagina’s direct in te dienen bij Google versnel je dit proces en breng je Google op de hoogte.
Hoe dien je een nieuwe pagina in?
Een nieuwe pagina indienen is makkelijk. Open je Google Search account. Daarna typje boven in de zoekbalk de URL van de nieuwe pagina. In het voorbeeld is dat https://www.jouw-marketingcoach.nl/marketing-coaching.php.
Daarna opent een pagina die er ongeveer zo uitziet als in het screenshot hierboven. Klik op “indexering aanvragen” om de nieuwe pagina in te dienen.
Vervolgens gaat Google aan de slag om de pagina te indexeren. Dit kan enkele dagen duren.
Download ook mijn gratis e-book!
Dit waren de 12 stappen van de SEO Checklist om de on-page SEO van je website te verbeteren. Heb je alle pagina’s gedaan en alle stappen doorlopen, dan ben je goed bezig. Maar! Er is (helaas) nog meer werk aan de winkel.
SEO is namelijk een doorlopend proces en er zijn nog meer factoren die bijdragen aan betere posities in de zoekmachine, zoals je aan het begin van dit blog kon lezen. Denk aan de “technische SEO” en “off-page SEO”.
Om je volledige SEO te optimaliseren heb je daarom meer informatie nodig. Je hebt een compleet plan van aanpak nodig, met alle stappen om je SEO aan te pakken. En dat plan heb ik voor je.
Ik heb een volledig plan van aanpak gemaakt en verwerkt in een gratis e-book: Hoger in Google 12 stappen. Dit e-book bevat alle stappen om je SEO te optimaliseren. Praktisch en doelgericht, net als in dit blog.
Wil je dit e-book gratis downloaden, klik dan op de link hieronder: