Allereerst: goed dat je erover nadenkt om je conversie te verhogen. Je conversie verhogen is belangrijker dan je wellicht denkt. Of je nu een e-commerce ondernemer, een dienstverlener of een blogger bent, het verbeteren van de conversieratio op je website is cruciaal voor het bereiken van je doelen en om winstgevender te worden.
Veel ondernemers kennen het belang en de voordelen van conversie optimalisatie niet. Maar denk er maar eens over na; wat als je meer leads en klanten krijgt uit hetzelfde aantal bezoekers…? Dan bespaar je kosten, worden je advertenties winstgevender en krijg je meer leads en klanten.
Niet verkeerd toch? In dit artikel gaan we dieper in op de technieken die je helpen bij het verbeteren van je conversiepercentage en het vergroten van de impact van je online activiteiten. Klaar om je conversie en conversiepercentage te verhogen?
Conversie optimalisatie
Voor we verdergaan eerst een korte uitleg van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie omvat verschillende taken die bijdragen aan het verhogen van je conversie en conversiepercentage.
In mijn andere blog heb ik conversie optimalisatie als volgt uitgelegd:
Conversieoptimalisatie is het proces van systematisch analyseren, testen en verbeteren van een website, advertentie, landingspagina of marketingcampagne met als doel de conversieratio te verhogen. Het richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van de website of campagne om meer bezoekers te converteren naar klanten, leads, abonnees of andere gewenste acties.
Kort samengevat zorgt conversie optimalisatie ervoor dat je meer rendement haalt uit hetzelfde aantal bezoekers. Door gerichte verbeteringen door te voeren zorg je voor meer leads en verkopen uit hetzelfde aantal bezoekers.
Conversiepercentage verhogen
Waar het dus om draait is het verhogen van het conversiepercentage. Wanneer je meer aanmeldingen of verkopen krijgt per 100 bezoekers, worden je advertenties en webpagina’s effectiever en winstgevender.
Reken maar eens uit. Wat als je conversiepercentage van twee naar vier procent gaat?
- Bij een conversiepercentage van 2 procent krijg je uit iedere 100 bezoekers twee conversies. Dus twee aanmeldingen voor je e-book, aanmeldformulier of klanten.
- Bij een conversiepercentage van 4 procent krijg je uit iedere 100 bezoekers vier conversies. Dus vier aanmeldingen voor je e-book, aanmeldformulier of klanten. Dit is twee keer zo veel!
En dit is precies de reden waarom het zo belangrijk is om je conversiepercentage te verhogen. Wat zou het voor jou betekenen als je conversiepercentage wordt verdubbeld? Hoeveel extra conversie levert dat op?
19 tips conversie verhogen
Bij conversie optimalisatie voer je (kleine) verbeteringen door op je website, landingspagina of advertentie om meer rendement te krijgen (meer conversie, hoger conversiepercentage). Van een kleine aanpassingen in de titel van je landingspagina of advertentie, tot het testen van twee verschillende landingspagina’s of advertenties.
De conversie kan op verschillende manieren worden verhoogd en is mede afhankelijk van de effectiviteit van je huidige aanpak en marketingstrategie. Om je conversie en conversiepercentage te verhogen moet je het gehele marketingproces analyseren en optimaliseren. Hieronder staan enkele belangrijke tips hoe je dat doet.
Let op! De tips zijn gericht op het verhogen van de conversies op je website, niet je advertenties. Ondanks dat kunnen de tips wel worden toegepast op advertenties.
- Analyseer gebruikersgedrag: gebruik webanalysetools zoals Google Analytics om het gedrag van je websitebezoekers te begrijpen. Identificeer knelpunten en pagina’s met een hoog bouncepercentage om te bepalen waar je verbeteringen kunt aanbrengen.
- Installeer Hotjar: Hotjar is een populaire webanalyse tool die website-eigenaren en marketeers helpt om diepgaand inzicht te krijgen in het gedrag van gebruikers op hun website. Met Hotjar kunnen gebruikers visuele feedback verzamelen, gebruikerssessies opnemen en heatmaps genereren om te begrijpen hoe bezoekers navigeren op hun site.
Klik hier om de website van Hotjar te openen. - Probeer afleidingen te verwijderen: houd je website eenvoudig en overzichtelijk. Minimaliseer afleidingen zoals overmatige advertenties, pop-ups of onnodige elementen die bezoekers kunnen afleiden van de belangrijkste call-to-action.
- Focus je webpagina of landingspagina op één doel: denk altijd na over wat je wil bereiken met een webpagina of landingspagina. Moeten bezoekers een aanmeldformulier indienen? Een aankoop doen? Of doorklikken naar een andere pagina? Wat het doel ook is, zorg ervoor dat de pagina is ingericht om dat ene doel te bereiken.
- Meet het conversiepercentage: voor je begint met het optimaliseren van je conversie is het natuurlijk belangrijk om je conversiepercentages te meten. Doe dit voor alle belangrijke pagina’s op je website en eventueel voor je website in zijn geheel (dus het aantal conversies delen door het totaal aantal websitebezoekers).
- Verbeter de laadsnelheid van je website: snelle laadtijden zijn cruciaal voor een goede gebruikerservaring. Optimaliseer afbeeldingen (zorg voor een klein bestandsformaat), gebruik caching en kies voor een snelle webhostingprovider om de laadsnelheid te verbeteren.
- Gebruik duidelijke call-to-action (CTA): plaats duidelijke en overtuigende CTA-knoppen op strategische locaties op je website. De belangrijkste plek is in de header. Daarnaast moet je ook de rest van de pagina voorzien van duidelijke CTA’s. Zorg ervoor dat ze opvallen en dat het doel duidelijk is.
- Gebruik sociale bewijskracht: toon positieve beoordelingen, getuigenissen, klantrecensies en statistieken om vertrouwen op te bouwen en de geloofwaardigheid van je producten of diensten te versterken. Dit wordt ook “social-proof” genoemd, en is belangrijk voor je algemene geloofwaardigheid.
- Zorg voor geoptimaliseerde landingspagina’s: heb je advertenties die linken naar je website? Zorg er dan voor dat je landingspagina’s relevante en aantrekkelijke content bevatten welke aansluit op je advertentie (of een andere bron). De kwaliteit van de landingspagina is net zo belangrijk voor de winstgevendheid van je advertentie als de kwaliteit van de advertentie zelf.
- Responsief ontwerp: zorg ervoor dat je website goed wordt weergegeven op verschillende apparaten, zoals mobiele telefoons en tablets. Een responsief ontwerp is essentieel voor een positieve gebruikerservaring. Het mag niet zo zijn dat alleen de desktopversie er goed uitziet. Kijk eens in Google Analytics hoeveel mobiele gebruikers je website maandelijks heeft.
- A/B-testen: A/B testen betekent dat je verschillende varianten van landingspagina’s en advertenties test om te zien welke versie het best presteert. De best presterende varianten gebruik je vervolgens. Om een voorbeeld te geven: maak twee verschillende advertenties die linken naar dezelfde landingspagina en kijk welke de meeste bezoekers oplevert. Gebruik bijvoorbeeld een andere foto of andere tekst in de advertentie.
Heeft de test een winnaar opgeleverd dan kun je de winstgevendheid van de advertentie verbeteren door een andere variant van de landingspagina te maken, die mogelijk (nog) effectiever is en meer conversie oplevert. - Verbeter je aanmeldformulieren: als je formulieren gebruikt, maak ze dan zo kort en eenvoudig mogelijk. Verwijder onnodige velden en vraag alleen essentiële informatie. Geef eventueel aan waarom je die gegevens nodig hebt.
- Gebruik urgente en schaarste-principes: creëer een gevoel van urgentie en schaarste door beperkte aanbiedingen of tijdsgebonden deals te presenteren, wat kan leiden tot een hogere conversie.
- Personalisatie: ken je doelgroep en pas de content en aanbiedingen aan op basis van het gedrag en de interesses van bezoekers. Personalisatie kan de betrokkenheid en conversie verbeteren.
- Zet waardevolle content in om leads te verzamelen: bied waardevolle content aan, zoals whitepapers of e-books, in ruil voor het achterlaten van contactgegevens. Dit kan helpen bij het genereren van leads.
- Blijf meten, analyseren en testen: wat voor de ene website werkt, hoeft niet voor de andere te werken. Het draait allemaal om het begrijpen van je doelgroep en het optimaliseren van de ervaring om hun behoeften te vervullen en de gewenste acties te stimuleren.
- Verbeter je aanbod: wees kritisch op je aanbod. Of het nu gaat om een dienst of product. Hoe kun je je product of dienst verbeteren? Hoe kun je meer waarde bieden? Zijn de teksten goed? Is de afbeelding van hoge kwaliteit en ga zo door. Wees echt kritisch en vraag desnoods iemand anders om je productpagina’s te beoordelen door te vragen wat hij of zij ervan vindt.
- Verbeter het betaalproces: wist je dat veel potentiële klanten afhaken wanneer het betaalproces niet gebruiksvriendelijk is? Het is heel belangrijk om te voorkomen dat je potentiële klanten verlies doordat je een slecht betaalproces hebt. Wees ook hier kritisch op.
- Maak een krachtige header: de header (bovenkant van de webpagina) is het eerste wat bezoekers te zien krijgen. Ook is dit de plek waar je de meeste bezoekers kwijtraakt. Zorg voor een prikkelende en krachtige header, zodat je potentiële klanten niet al verliest voor ze de rest van je mooie pagina hebben bezocht.
Klaar om je conversie te verhogen?
Dit waren mijn 19 belangrijkste tips voor het verhogen van je conversie. Ik hoop dat dit artikel je heeft voorzien van inzichten en strategieën om meer bezoekers om te zetten tot lead of klant. Nu is het jouw beurt om met de tips aan de slag te gaan en te zien hoe ze je website kunnen transformeren in een krachtige conversiemachine.
Ik wens je veel succes en groei in je online onderneming. Blijf experimenteren, blijf leren en blijf streven naar betere conversieresultaten. Consistentie en blijven testen en optimaliseren is de sleutel tot succes.
Mocht je toch hulp nodig hebben bij het optimaliseren van je website of advertentie, neem dan vooral contact op.
Klik op de knop hieronder voor meer informatie over hoe ik je kan helpen bij het verbeteren van je conversiepercentages.
Ontdek hoe ik jou kan helpen. Laten we samen een strategie maken voor meer bezoekers, leads en klanten.
Conversie verhogen