tips-mailinglijst-vergroten

5 Belangrijke Tips Om je Mailinglijst te Vergroten

Je mailinglijst vergroten? Hier lees je hoe je dat kunt doen. Het kan vrij eenvoudig zijn om je mailinglijst te vergroten, maar je moet het wel goed aanpakken. Op deze pagina vind je 5 belangrijke tips om je mailinglijst te vergroten en uitleg over welke strategieën je kunt inzetten.

Ook vind je informatie over het maken van effectieve leadfunnels en het toepassen van e-mailmarketing. Om effectief leads te verzamelen en je mailinglijst te vergroten moet je meerdere facetten van online marketing met elkaar laten samenwerken.

Scrol snel verder om alles hierover te lezen!

Waarom zou je je mailinglijst vergroten?

Er zijn verschillende redenen voor bedrijven en ondernemers om zich te richten op het vergroten van hun mailinglijst. E-mailmarketing kan namelijk een belangrijke rol spelen in de algehele marketingstrategie en het succes ervan.

E-mailmarketing stelt je in staat om (onbeperkt) interactie te hebben met je klanten, top-of-mind te zijn en blijven, langdurige relaties op te bouwen en kan de verkoop stimuleren. Het grootste voordeel is dat het relatief goedkoop is en het veel kan opleveren voor bedrijven.

E-mailmarketing is eigenlijk een goedkoop kanaal om onbeperkt contact te zoeken met klanten en potentiële klanten. Uiteraard moet je dit op een strategische en gewenste manier doen, zodat je de mensen op je mailinglijst niet afschrikt en ze geïnteresseerd blijven in je mailing.

Hier zijn nog enkele redenen om je te richten op e-mail marketing en het vergroten van je mailinglijst:

  • Grotere doelgroep: een grotere mailinglijst betekent een groter bereik. Je kunt je boodschap delen met een grotere groep mensen die anders misschien niet op de hoogte zouden zijn van je producten, diensten of aanbiedingen.

  • Meer bezoekers en conversie: goed georganiseerde e-mailmarketing kan zorgen voor meer websitebezoekers en uiteindelijk meer conversie (bijvoorbeeld aankopen, aanmeldingen, enz.).

  • Directe communicatie: het grootste voordeel is dat e-mailmarketing een direct communicatiemiddel is tussen jou en je contacten. Je kunt mailen wat en wanneer je maar wil. Van speciale aanbiedingen en persoonsgerichte aanbiedingen, tot belangrijke updates, enquêtes en meer.

  • Onbeperkt kansen: het mooie van e-mailmarketing is dat je herhaaldelijk contact kunt leggen met je doelgroep. Dit is belangrijk omdat mensen meestal meerdere interacties nodig hebben voordat ze tot aankoop overgaan.

  • Kostenbesparend: in vergelijking met sommige andere marketingkanalen, zoals online adverteren of zoekmachinemarketing, kan e-mailmarketing kosteneffectief zijn. Je kunt regelmatig contact houden met je doelgroep zonder enorme advertentiebudgetten te besteden.

5 tips om je mailinglijst te vergroten

Automatiseren met e-mailmarketing

Er zijn veel dingen die je kunt doen om je mailinglijst te vergroten. De 5 belangrijkste tips voor het vergroten van je mailinglijst vind je hieronder:

  1. Werk met een “gratis” weggever: wat kun jij bieden aan potentiële klanten om ze warm te maken voor jouw bedrijf? Is dat een gratis e-book? Een adviesgesprek? Een proefperiode? Een video? Een gratis weggever is de beste manier om je mailinglijst te vergroten, mits deze relevant en waardevol is voor potentiële klanten.

    De klant moet voldoende waarde zien in hetgeen je aanbiedt om zijn of haar e-mail achter te laten.

  2. Maak gebruik van pop-ups op je website: pop-ups zijn zeer effectief om je mailinglijst te vergroten, mits ze effectief worden ingezet. Je kunt pop-ups op verschillende manieren inzetten. Je kunt ze bijvoorbeeld gebruiken om je weggever onder de aandacht te brengen, maak je kunt ze ook inzetten om mensen te interesseren voor je nieuwsbrief.

    Weet je niet wat een pop-up is, lees dan mijn andere blog (link opent in een andere tab).

  3. Adverteer op social media: heb je een gratis weggever, dan kun je deze online promoten via social media. Dit is een van de beste manieren om je weggever onder de aandacht te brengen en daarom je mailinglijst te vergroten.

    Zorg er uiteraard voor dat je de juiste doelgroep target, zodat je advertentie de juiste bezoekers en leads aantrekt.

  4. Adverteer in Google: een andere goede optie om je weggever te promoten is via Google Ads. Door te adverteren in Google kun je jouw weggever en landingspagina onder de aandacht brengen en ervoor zorgen dat de juiste bezoekers op jouw website komen.

  5. Promoot je mailinglijst in je betaalproces: heb je veel klanten die dagelijks iets bij jou bestellen, zorg er dan voor dat ze tijdens het betaalproces zich aanmelden om e-mails te ontvangen. Doe dit wel op een leuke manier, omdat niet iedereen jouw e-mails wil ontvangen. Probeer ervoor te zorgen dat klanten graag op jouw mailinglijst komen.

*Wil je meer online advertentie mogelijkheden bekijken? Klik dan op de link (opent in een nieuwe tab). Klik hier voor een blog met Google Ads tips voor beginners.

Bonus tip: bouw een leadfunnel!

Een leadfunnel of marketingfunnel is een marketingstrategie om leads te verzamelen voor je bedrijf, ook wel leadgeneratie genoemd.

Voorbeeld leadgeneratie funnel

Bij het bouwen van een leadfunnel laat je verschillende online marketing onderdelen met elkaar samenwerken om zoveel mogelijk leads te verzamelen.

Eigenlijk heb ik bij de tips al omschreven hoe een effectief marketingfunnel of leadfunnel eruit ziet. Het begint allemaal bij de weggever. Deze ga je promoten en je probeert ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen de weggever aanvragen in ruil voor hun e-mailadres.

Hier blijft het echter niet bij. Het primaire doel is natuurlijk dat de mensen die zich aanmelden uiteindelijk klant bij je worden. Hier moet je ze een handje bij helpen, bijvoorbeeld door gerichte e-mails te sturen en een opvolgstrategie te maken.

Je moet leads “opwarmen”, zoals ze dat mooi zeggen. Stap voor stap probeer je ervoor te zorgen dat ze dusdanig geïnteresseerd raken in jouw product of dienst dat ze daadwerkelijk overgaan tot de aankoop ervan.

Een belangrijke factor in dit proces is e-mailmarketing. Met geautomatiseerde en doelgerichte opvolgmails kun je leads opwarmen en ze overtuigen om een vervolgstap te zetten.

Ik kan je hierbij helpen. E-mailmarketing en leadfunnels maken is iets waar ik erg goed in ben. Klik op onderstaande knop voor meer informatie.

Hoe maak je een mailinglijst?

De beste manier om een mailinglijst op te bouwen en aan de slag te gaan met e-mailmarketing is door gebruik te maken van e-mailmarketing software. De bekendste zijn MailChimp en ActiveCampaign.

Met deze software kun je volledig geautomatiseerd e-mails sturen, e-mail funnels maken, leads opvolgen, nieuwsbrieven versturen en ga zo maar door.

Ik gebruik zelf ActiveCampaign, maar deze software wordt duurder en duurder. Een goed alternatief (en wat ik je eigenlijk aanraad) is Mailblue.

Mailblue werkt exact hetzelfde, maar heeft iets minder functies. Wel is het nog een stuk voordeliger. Ook is dit systeem beschikbaar in het Nederlands.

Je kan Mailblue 14 dagen gratis uitproberen door op het linkje te klikken.

Hulp nodig met e-mailmarketing?

Hulp nodig met marketing

Ben jij geïnspireerd geraakt door mijn blog en wil je meer weten over e-mailmarketing en leads verzamelen? Of wil je misschien een compleet funnel laten bouwen en e-mailmarketing uitbesteden? Meld je dan aan voor een gratis adviesgesprek.

Tijdens ons gesprek bespreken we de mogelijkheden en kansen voor jouw bedrijf en vertel ik of e-mailmarketing kansrijk is of niet. Ook kan ik je helpen bij het opzetten van een effectieve e-mail strategie om meer uit je marketing te halen.

Klik op onderstaande knop voor meer informatie.

Waarom is deze blog geschreven?
Deze blog is geschreven om ondernemers en bedrijfseigenaren te helpen meer resultaat te behalen met e-mailmarketing. E-mail is een kansrijk en veelzijdig communicatiemiddel. Wanneer e-mailmarketing effectief wordt ingezet kan het veel opleveren, zoals hogere betrokkenheid, bekendheid en conversie. Ook is het een goed middel om leads te genereren. Ik zet zelf ook e-mailmarketing strategieën in om mijn doelen te bereiken en stimuleer mijn coaching cliënten om ook gebruik te maken van dit krachtige middel.

Relevante pagina’s:
E-mailmarketing blogs
Waarom e-mailmarketing?

Bronnen:
1. Forbes – Power of email marketing
2. Forbes – Most powerful tool for businesses

Scroll naar boven