redenen-waarom-jouw-marketing-niet-werkt

15 Redenen Waarom jouw Marketing NIET werkt

Vraag jij je af waarom je weinig leads en/of klanten krijgt? Of waarom er weinig bezoekers op je website komen? In deze blog bespreken we de belangrijkste redenen waarom jouw marketing niet werkt. We kijken hierbij vooral naar Online Marketing.

Online marketing is een complex proces, als je er weinig verstand van hebt. Het is ook heel uitgebreid. Maar als je het goed aanpakt, dan kan het lopen als een trein.

Deze blog geeft je (hopelijk) nieuwe inzichten en inspiratie om je marketing te verbeteren. De redenen waarom jouw marketing niet werkt kan verschillende oorzaken hebben, maar soms ook iets heel kleins.

Lees vooral verder zou ik zeggen.

Dé 15 redenen waarom jouw marketing niet werkt

Zoals aangegeven verschillen de oorzaken van een slechte marketing. Er is niet één pad naar succes en het verschilt per bedrijf waar het aan ligt. Gebruik ontstaande redenen en tips daarom vooral om nieuwe inspiratie op te doen en te ontdekken wat de oorzaak kan zijn voor jou.

Onderstaande inzichten zijn gebaseerd op mijn marketingkennis en ervaringen met coaching cliënten en andere klanten. Hier zie ik vaak terugkerende patronen, die ik graag met je deel.

En let op! Ik ben er niet om je af te branden, maar om je te helpen. Online Marketing is niet makkelijk en het is heel uitgebreid. Mocht je vragen hebben kun je altijd even contact opnemen, ik help je graag verder.

brainstorm-marketing-tips-en-inspiratie

#1 Onvoldoende Marketingkennis

Geen idee hebben hoe je het moet aanpakken. Dat is de grootste fout. Ik ben veel ondernemers tegengekomen die eigenlijk geen idee hebben wat ze doen. SEO, wat is dat? Online adverteren, hoe moet dat? En de kwaliteit van de website, die laat helaas vaak te wensen over. Zo zonde!

Investeren in kennis is misschien wel het beste om te doen. Je hoeft niet alles te weten, maar enige marketingkennis heeft een ondernemer wel nodig. Ook als je voldoende budget hebt en marketing uitbesteed, is het handig om basiskennis te hebben van marketing.

Wanneer je basiskennis hebt kun je effectiever je budget inzetten en beter beoordelen of je uitbestedingen effectief zijn.

#2 Je kent je doelgroep niet goed genoeg

Het is belangrijk om goed te weten wie je doelgroep is. Hoe weet je anders naar wie je je advertenties moet sturen? Of welke toon de teksten op je website moeten hebben?

Als een ondernemer niet goed begrijpt wie de doelgroep is, wat hun behoeften en wensen zijn, en waar ze zich bevinden, hoe kun je hen dan raken en overtuigen om jouw product of dienst te kopen?

#3 Geen (of een slechte) marketingstrategie hebben

Dit punt lijkt vanzelfsprekend, maar heb jij een plan? Heb jij echt een goed marketingplan om je doelgroep te bereiken, om bezoekers op je website te krijgen of om leads te genereren?

En dan heb ik het niet over een plan, van tientallen pagina’s. Maar gewoon weten waar je mee bezig bent en goed nadenken welke acties je moet ondernemen.

Je gaat bloggen, omdat dat veel gratis bezoekers kan opleveren. Je zet in op Instagram, omdat dat het favoriete social media platform is van je doelgroep. Of je maakt een e-book, omdat je deze wil promoten voor je marketingfunnel om uiteindelijk klanten te krijgen.

Probeer na te denken over je acties en wat ze op kunnen leveren. Bedenk een plan!

#4 Een slecht ontworpen website

Je wil niet weten hoeveel websites ondermaats zijn. Er is gewoon onvoldoende over nagedacht. Een beetje het principe van een website hebben, omdat dat moet. Hoe gaat deze website dan ooit leads of klanten opleveren?

Ik zeg niet dat jouw website slecht is, maar wees eens kritisch. Zit er een idee achter jouw website? Heb je je website op een bepaalde manier vormgegeven zodat het meer conversie kan opleveren? Zijn de teksten van hoge kwaliteit? Is het ontwerp aantrekkelijk? Heb je een snelle website? En ga zo maar door.

Een goede marketingstrategie valt of staat voor veel ondernemers bij het hebben van een goed functionerende en presterende website. En daar gaat het helaas vaak fout. Want heb je een slechte website of landingspagina, hoe kan je advertentie dan veel leads of klanten opleveren?

#5 Geen SEO toepassen

Dit punt heeft een beetje te maken met het ontbreken van kennis. Je zou zeggen dat in deze tijd vrijwel alle ondernemers weten wat SEO is, maar niets is minder waar. Vaak kom ik nog websites tegen waar helemaal niets aan SEO is gedaan.

Zo zonde! Want mogelijk loop je veel gratis bezoekers en daardoor ook organische leads en klanten mis. SEO is niet alleen waardevol om bezoekers te krijgen, maar ook om waardevolle inzichten te krijgen.

Waar is je doelgroep naar op zoek? Welke zoekwoorden gebruiken ze en welke hebben veel volume? Bezig zijn met SEO geeft veel waardevolle inzichten in je business. Al heb je alleen de basis van SEO op orde. Dat kan al zo waardevol zijn.

Op mijn website vind je tientallen blogs over SEO.

#6 Geen focus op geld verdienen

Ben je constant in ontwikkeling? Weer een nieuw product maken. Weer een nieuwe blog posten. Weer een praktisch e-book maken. Weer een nieuw bericht op social media. Maar levert dit eigenlijk allemaal niets op?

Dan heb jij te weinig focus op geld verdienen. Als alle acties die je tot nu toe hebt gedaan geen verkopen opleveren, waarom zou dat in de toekomst dan wel gebeuren?

Natuurlijk kan een blog of website hoger scoren in Google. Maar dat heeft tijd nodig. Je hebt waarschijnlijk nu geld nodig. En daarom moet je focussen op activiteiten die nu geld op kunnen leveren. Probeer daar de focus op te leggen.

Dit is helaas een fout die ik ook gemaakt hebt. Mooie producten ontwikkelen en daar tijd en geld insteken, maar wat verdien je er uiteindelijk mee? Of wanneer ga je erop verdienen? Dat wist ik niet. Ik vergat om de focus te leggen op waar het echt om draait: geld verdienen.

Al had ik één goed lopend funnel of een goede advertentie, dan had dat jaren geleden al een behoorlijk verschil gemaakt.

#7 Online marketing niet goed afstemmen

Online marketing is heel uitgebreid. Van online adverteren tot e-mailmarketing. En van Facebook tot TikTok. Maar hoe goed laat jij verschillende onderdelen met elkaar samenwerken? Dit is echt ontzettend belangrijk.

Stel dat jij een goede advertentie hebt, maar een slechte website of landingspagina. Dan zal je advertentie waarschijnlijk niet zijn volledige potentie halen. En stel dat jij een goede advertentie hebt om een e-book te promoten, maar vervolgens volg je deze leads niet of slecht op, dan is de kans uiteindelijk nog steeds klein dat het klanten oplevert.

Hoe beter je de verschillende facetten van online marketing met elkaar laat samenwerken, hoe groter de kans op resultaat.

#8 Geen resultaten meten en analyseren

Weet jij hoeveel bezoekers je iedere maand op je website krijgt? Weet jij hoeveel organische bezoekers je krijgt door SEO? En op welke zoekwoorden je scoort? Veel ondernemers weten dat niet.

Weet jij bijvoorbeeld wat Google Search console is? Of gebruik je alleen Google Analytics? Veel ondernemers weten niet wat Google Search console is. En als ze het wel weten en als het wel is geïnstalleerd op hun website, dan maken ze er vaak geen of te weinig gebruik van.

Ook dit is zonde, wat als je niet meet en analyseert, hoe kun je van verbeteringen doorvoeren? Of hoe weet je dan op welke zoekwoorden je website gevonden wordt en hoe kan je je SEO verbeteren?

#9 Onvoldoende budget

Dit is niet per se een fout, maar een gebrek aan financiële middelen kan de mogelijkheden van een ondernemer beperken om effectieve marketingcampagnes uit te voeren. Marketing vereist vaak investeringen in advertenties, content creatie en andere activiteiten. Heb je geen geld, dan kun je niet adverteren en moet je creatief zijn.

Een gebrek aan budget kan jouw ontwikkelingen remmen, terwijl concurrenten mogelijk wel voldoende budget hebben. Dit hoeft niet per se een probleem te zijn, maar je moet dan wel weten wat je doet.

#10 Slechte online aanwezigheid

In het huidige digitale tijdperk is een sterke online aanwezigheid cruciaal. Als een ondernemer geen website heeft, niet actief is op sociale media of geen gebruik maakt van online marketing, zal de business waarschijnlijk ook niet goed gaan. Je hoeft niet alles op te pakken, maar wat je doet moet je goed doen. Wees online aanwezig en vindbaar! Of dat nu met SEO, social media of iets anders is.

#11 Geen consistentie

Consistentie is misschien wel het lastigste wat er is. Ik heb hier soms ook moeite mee, terwijl het ontzettend belangrijk is. Ik bedenk weleens een nieuw activiteiten of pas mijn strategie een beetje aan, maar dan vergeet ik soms om de betreffende taken op te blijven pakken.

Bijvoorbeeld om blogs te blijven schijven, te blijven adverteren of wat dan ook. Consistentie is cruciaal in marketing. Als je een plan bedenkt, blijft dit dan ook uitvoeren. De aanhouder wint, zoals ze dat mooi zeggen.

En let op! Als een ondernemer voortdurend van strategie verandert, kan dit verwarring bij de doelgroep veroorzaken. Probeer consistent te zijn in je marketingaanpak, maar ook in je strategie.

Tenzij blijkt dat het helemaal niet werkt natuurlijk.

#12 Resultaten van advertenties niet meten

Dan komen we bij een ander belangrijk punt. Slecht ontworpen advertenties, onprofessionele websites en slordige content kunnen potentiële klanten afschrikken. Alles hangt met elkaar samen.

Veel adverteerders maken de fout om de resultaten niet goed te meten. Hoe weet je dan wat het effect is? Hoeveel bezoekers levert een advertentie op? Hoeveel conversie? Wat is de return on investment (ROI)? En hoe goed converteert de landingspagina?

Al deze punten kun je verbeteren door optimalisaties door te voeren. Hoe beter je alles meet en test, hoe beter je resultaten uiteindelijk gaan zijn.

#13 Slechte positionering

Dit vind ik persoonlijk een belangrijk punt. Het is belangrijk om een duidelijke positionering te hebben in de markt, zodat klanten weten waarom jouw product of dienst anders en waardevoller is dan die van de concurrentie. Wat onderscheidt jou van de concurrentie? Waarin ben je uniek?

Wat ik ook vaak fout zie gaan is dat ondernemers hun product of dienst niet goed omschrijven. Vaak verkopen ze zichzelf met moeilijke vaktermen, terwijl je moet proberen om het simpel te houden.

Wie is je doelgroep, pas daar je positionering en communicatie op aan.

#14 Marketingbudget slecht uitgeven

Dit punt heeft te maken met het ontbreken van marketingkennis. Veel ondernemers geven (vind ik) hun budget niet goed uit. Dit heeft vaak ook te maken met het ontbreken van een goed plan. Wat is je strategie en waar wil je naartoe met je bedrijf?

Als je dat goed in kaart brengt en weet waar de kansen liggen, dan kun je je budget veel beter uitgeven. Stel dat er veel SEO potentie is, dan kun je misschien beter daar geld in steken in plaats van online adverteren.

Maar omdat veel ondernemers niet de juiste kennis hebben, besteden ze hun budget verkeerd. In zulke gevallen is het aan te raden om samen te werken met een freelance marketeer of marketingbureau die eerlijk advies geeft en vertelt hoe je je budget het best kunt inzetten.

Ik werk ook op deze manier. Ik wil resultaat van voor mijn klanten. Daarom adviseer ik altijd wat het beste is en bespreek ik alle opties. Wat het budget ook is.

#15 Te weinig tijd investeren in marketing

Dit is de laatste fout die ik regelmatig tegenkom. Kleine ondernemers, die te weinig tijd steken in hun bedrijf of marketing. Vaak ook nog in combinatie met een klein budget of weinig marketingkennis.

Hoe wil je dan ooit groeien of succesvol zijn? Dan moet je wel heel veel geluk hebben…

marketing-ideeen

Top 3 belangrijkste marketing mistakes

Je hebt hierboven gelezen over 15 redenen waarom jouw marketing niet werkt. Zoals je hebt gelezen hebben ze niet allemaal met marketing te maken. Maar ook met ondernemen, motivatie, discipline en ga zo door. Ondernemen is niet makkelijk. Helemaal met een klein budget.

Dan heb je nu waarschijnlijk nog de vraag: wat moet ik dan doen om mijn marketing wel te laten werken? En wel leads en klanten te krijgen?

Dat lees je hieronder. Hieronder staan de drie belangrijkste marketing mistakes die jij moet oplossen om marketing wel te laten werken. Dit zijn ook de punten waar ik mee aan de slag zou gaan als mijn marketing niet werkt en ik niet weet waar dat door komt.

Let op! Dit geldt niet voor iedere ondernemer. Denk goed na of onderstaande punten van toepassing zijn bij jou.

#1 Marketing mistake: onvoldoende kennis

Onvoldoende kennis is de grootste aderlating. Investeer tijd en eventueel geld in het ontwikkelen van marketingkennis. Kijk video’s op YouTube, luister podcasts, lees marketingblogs of boeken, volg een online marketingcursus of werk samen met een marketingcoach.

Waar moet je dan over leren? Dat zijn naar mijn mening de volgende onderwerpen: SEO, Leadgeneratie en hoe krijg je een conversiegerichte of winstgevende website.

Daarna moet je leren hoe je online adverteert of hoe je bezoekers op je website krijgt.

Je kunt natuurlijk ook je volledige marketing uitbesteden, maar dan moet je wel een gevulde portemonnee hebben.

#2 Marketing mistake: weinig aandacht besteden aan de website

Een slechte website is funest voor de meeste ondernemingen. Veel ondernemers en bedrijven zijn afhankelijk van hun website, maar zorgen er niet goed voor.

Slechte teksten. Lage kwaliteit foto’s. Een rommelige website. Onduidelijkheid op de website. Linkjes die nergens aankomen. Formulieren die niet werken. Lange laadtijden. Geen call-to-actions. Geen conversiegericht ontwerp en ga zo maar door.

Een mooie, maar niet presterende website hebben, komt helaas veel te vaak voor. Ga hier mee aan de slag! Beoordeel je website kritisch. Wat vind je er zelf van? En mocht je er geen verstand van hebben, vraag dan een specialist om er naar te kijken.

En let op! Je hoeft geen mega website te hebben. Een paar pagina’s of alleen een landingspagina kan al voldoende zijn, zolang je website maar presteert.

#3 Marketing mistake: adverteren zonder plan

Heb je kennis in huis en heb je een kwalitatieve website die de potentie heeft om te presteren? Dan rest je nog één ding: weten wat je doet als het om adverteren gaat. Adverteer met een plan. Zorg dat er een gedachte achter zit.

Zet je in op leads verzamelen? Zoveel mogelijk websitebezoekers krijgen? Directe sales? Ga je adverteren op Facebook? Of is het beter om te adverteren in Google? Waar je ook op inzet, zorg dat je weet wat je doet en dat er een gedachte achter zit. Stel ook doelen.

Mocht je geen verstand hebben van Online adverteren, maar je website is wel in orde, dan raad ik je aan om online adverteren uit te besteden.

Adverteer met een plan!

Belangrijk om te weten!

Online adverteren wordt steeds duurder. Je betaalt meer voor je kliks in Google. Je betaalt meer voor je zichtbaarheid in Facebook. En je betaalt meer voor je advertenties in Instagram. Alleen daarom al is het belangrijk om goed te weten wat je doet. En om je budget goed in te zetten. Je kunt je geld immers maar één keer uitgeven.

Hoe ik jou kan helpen

Ik wil deze blog afsluiten met een “verkoop” pitch. Je hebt deze blog niet voor niets gelezen. Je marketing draait zeer waarschijnlijk nog niet op volle toeren. En er zijn verbeteringen mogelijk.

En ik denk dat ik je verder kan helpen. Gratis en betaald. Hieronder staat hoe ik en waar ik je bij kan helpen:

  • Marketing coaching: het eerste dat ik graag met je wil delen is mijn Online Marketing Coaching concept. Ik help en begeleid ondernemers online met hun marketing. Bij Online Marketing leer is je alles wat je moet weten om je bedrijf te laten groeien. Zodat je het uiteindelijk zelf kan.

    Dit tegen een betaalbare prijs. Klik op de link om meer te weten over Marketing coaching.

  • Marketing uitbesteden: heb je budget, dan kun je ook je marketing aan bij uitbesteden. Ik zorg ervoor dat je bedrijf gaat groeien. Wat je doelen ook zijn. Je kunt losse marketingonderdelen uitbesteden, maar ook je volledige marketing.Klik op de link voor meer informatie over All-In-One Marketing.

  • Marketing blogs: op mijn website vind je tientallen interessante en waardevolle blogs over SEO, online adverteren, copywriting, conversie optimalisatie, e-mailmarketing en ga zo door. Ik weet zeker dat je hier veel kunt leren. Klik op de link om mijn marketing blogs te bekijken.

  • Marketing tips: op mijn website vind je ook een pagina met belangrijke marketing tips voor ondernemers. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Je kunt ook gratis een aantal marketing e-books downloaden.
Hulp nodig met marketing
Scroll naar boven