Wat is een doelgroep? Of beter: wat is de doelgroep van jouw bedrijf? Dit is een vraag waar veel ondernemers mee worstelen, maar die ontzettend belangrijk is. Want hoe weet je anders op welke groep mensen of klanten je moet richten? En met welke communicatieboodschap? Met welke strategie en met welk product of welke dienst?
In deze blog leg ik in simpele taal uit wat een doelgroep is, geef ik vijf belangrijke tips om je eigen doelgroep te bepalen en deel ik een aantal voorbeelden van doelgroepen. Lees snel verder.
Wat is een doelgroep?
Een doelgroep is het deel van de markt, een groep mensen of bedrijven met dezelfde kenmerken of eigenschappen, waar een organisatie zich op richt en die het wil benaderen om een product of dienst onder de aandacht te brengen.
Een bedrijf of organisatie richt zich op de gekozen doelgroep, omdat het denkt dat de “ideale klant” zich in deze doelgroep bevindt. Een door de focus te leggen op de gekozen doelgroep, de ideale klant, denkt het bedrijf de meeste klanten te krijgen.
Wanneer een bedrijf eenmaal de doelgroep heeft vastgesteld en weet wie de ideale klant is, richt het de marketingstrategie– en activiteiten in op de gekozen doelgroep(en).
Doelgroep bepalen
De doelgroep wordt bepaald op basis van criteria (kenmerken). Hiermee kan een bedrijf de markt opsplitsen en een groep samenstellen. Denk aan criteria zoals geslacht, leeftijd, inkomensgroep, opleiding en hobby’s, maar ook aan de grootte van een bedrijf en in welke branche ze opereren.
Een doelgroep is eigenlijk een kenmerkenprofiel van de ideale klant. Wat heeft de ideale klant gemeen? Wat vinden ze leuk en waar zijn ze in geïnteresseerd?
Over dit onderwerp en het bepalen van de doelgroep lees je zo meer.
Doelgroep betekenis (definitie)
De definitie van een doelgroep volgens het Marketingboek “Grondslagen van de marketing” is als volgt:
Het segment afnemers dat de onderneming als haar markt kiest en waarvoor zij specifieke marketingactiviteiten ontplooit.
Simpel uitgelegd: de betekenis van een doelgroep is de ideale klant voor een bedrijf waar het de marketing op inricht.
Waarom een doelgroep bepalen?
Een doelgroep bepalen is belangrijk omdat je hiermee in kaart brengt hoe de ideale klant eruit ziet. Je ontdekt wat de specifieke kenmerken, wensen, behoeften en overeenkomsten zijn van mensen of bedrijven binnen de doelgroep.
Hier kun je vervolgens je communicatie en marketingstrategie op inrichten. Denk aan de targeting van je advertenties, de toon van de teksten op je website, op welke social media je actief bent, de toon in je nieuwsbrieven en ga zo door.
Je begrijpt dat wanneer je goed weet wie je potentiële klanten zijn, je beter met ze kunt communiceren en beter kunt inspelen op hun behoeften.
Daarom verhoogt een goede doelgroep bepaling de kans op succes voor bedrijven en organisaties. Hierover straks meer.
Je doelgroep bepalen is makkelijker dan je denkt
Je bepaalt de doelgroep door doelgroeponderzoek te doen en met een zogeheten doelgroep analyse. Dit is makkelijker dan je denkt en kun je zelf doen door vragen te stellen, zoals:
- Is mijn ideale klant hoogopgeleid?
- Is mijn ideale klant een man of vrouw?
- Is mijn ideale klant gehuwd of ongehuwd?
- Welke leeftijd heeft mijn ideale klant?
- Welke hobby’s hebben mijn ideale klanten?
- En ga zo door!
Het doel hiervan is om overeenkomende kenmerken van de ideale klant te vinden. Deze overeenkomende kenmerken gebruik je vervolgens om een doelgroep te vormen. Hoe meer je er vindt, hoe beter het is.
Zoals je al een beetje kunt lezen is een doelgroep voor ieder bedrijf anders en hangt de ideale doelgroep af van de missie van het bedrijf en de producten en/of diensten die worden aangeboden. Een bedrijf moet proberen om zijn doelgroep hier zo goed mogelijk op afstemmen.
Doe een doelgroeponderzoek en analyse
Je bepaalt de ideale doelgroep door middel van doelgroeponderzoek en analyse. Het is de bedoeling om je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Ook is het belangrijk om te kijken naar de omvang van de markt, je bent namelijk op zoek naar een lucratieve doelgroep om winst en succes te behalen.
Hiervoor moet je verder kijken dan alleen kenmerken van je doelgroep. Denk aan factoren zoals de omvang van de doelgroep, hoeveel vraag en behoefte er is, mogelijke groeikansen en het aantal concurrenten. Maar ook aan de verwachte marketingkosten.
Het totaalplaatje aan informatie dat je verzamelt zorgt ervoor dat je weet hoe kansrijk jouw markt en doelgroep is.
5 stappen om je doelgroep te bepalen
Dan nu mijn vijf belangrijkste tips om zelf je doelgroep te bepalen:
- Stap 1: stel simpele vragen.
Maak een lijst van alle belangrijke kenmerken van de ideale klant door simpele vragen te stellen. Bijvoorbeeld: wat is de ideale leeftijd van mijn klant? Wat zijn de hobby’s van mijn klant? En ga zo door.
Uiteindelijk moet je een lijst samenstellen met zoveel mogelijk relevante kenmerken, zoals leeftijd, geslacht, woonlocatie, opleidingsniveau, beroep, inkomen, hobby’s, behoeften, etc. - Stap 2: maak een persona (of meerdere).
Nadat je alle kenmerken van de ideale klant hebt verzameld maar je een persona. Een persona is een fictief persoon die representatief staat voor je doelgroep.
Bij het maken van een persona beschrijf je hoe de ideale klant eruit ziet. Is de ideale klant een man of een vrouw, welke leeftijd, heeft hij/zij een baan, eventuele hobby’s, hoger opgeleid, laag of hoog inkomen, enzovoorts. Hier maak je vervolgens een verhaal van.
Het maken van een persona geeft je inspiratie en inzicht voor het bepalen van de belangrijkste doelgroep. Een persona is daarom een goed hulpmiddel voor doelgroep bepaling. - Stap 3: bepaal de markt.
Voor welke (niche)markt is jouw product of dienst geschikt? Is dat de fitnessbranche of verkoop je cosmetica? Of ben je actief in de fashion branche? Je moet natuurlijk wel weten in welke markt je actief bent en waar je je op gaat richten. - Stap 4: segmenteer de markt.
Wanneer je weet voor welke markt jouw product of dienst geschikt is segmenteer je de markt. Dit doe je met behulp van de eerder opgestelde vragen en vragen zoals: wat zijn de behoeften van de klant, wat doet de ideale klant in zijn vrije tijd, wat is het probleem van de klant en ga zo door.
Deel bij deze stap de klant op in herkenbare groepen. Je kunt eventueel gebruik maken van de deelmarktmatrix om je doelgroep te bepalen. Met dit hulpmiddel kun je de markt verdelen in kleinere segmenten (kleinere stukjes). - Stap 5: bundel alle informatie.
Heb je stap een tot en met vier klaar, bundel dan alle informatie samen en maak doelgroepen. Ik raad je eerst aan om meerdere doelgroepen te bedenken. Vervolgens kies je de beste doelgroepen en probeer je deze nog beter te maken. Tot je een of meerdere winnaars hebt. Dat wordt jouw doelgroep.
Doelgroep voorbeelden
Om je een beter beeld te geven bij alles wat je hebt gelezen vind je hieronder een voorbeeld van een doelgroep. Je leest hoe een doelgroep tot stand komt en wat een doelgroep is. Mocht je uiteindelijk nog vragen hebben neem dan gerust contact met mij op.
Doelgroep voorbeeld
Product 1: videogames (bijvoorbeeld voor de Play Station)
Videogames worden over het algemeen niet gespeeld door oudere mensen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dit is slechts een kleine doelgroep. Je kunt je daarom waarschijnlijk beter op een jongere doelgroep richten.
Ook worden videogames vaker gespeeld door mannen dan door vrouwen. Althans, dat is een veelgemaakte aanname. Toch?
Uit onderzoek blijkt dat de verschillen steeds dichter bij elkaar komen en dat ook veel vrouwen gamen. Dit is interessant, want mogelijk richten concurrenten zich alleen op jonge mannen. En mogelijk zijn videogames voor vrouwen wel een gat in de markt. Je moet je onderzoek daarom verbreden en meer gegevens verzamelen.
Een ander belangrijk vraagstuk voor je doelgroep bepaling is wat voor soort videogame het is. Gaat het om een voetbalspel, een schietspelletje of een spelletje voor jonge kinderen? Ieder spel heeft een andere doelgroep. Probeer je daarom in te leven wie de gebruiker van het spel is en som de belangrijkste kenmerken op.
Zo kom je stap voor stap bij de ideale doelgroep uit.
Product 2: voetbalspel voor de Play Station
Om nog wat dieper op het onderwerp in te gaan gebruik ik een specifiek spel als voorbeeld. Want stel nou dat je een voetbalspel voor de Play Station verkoopt. Dan kunnen dit de kenmerken van de doelgroep zijn:
- Jongens tussen 10 en 16 jaar
- Zitten op voetbal, bezitten een Play Station en vinden het leuk om regelmatig te gamen
- Spelen graag videospelletjes met vrienden
- Zijn fan van een voetbalclub
- Gaan regelmatig naar het voetbalstadion
- Wonen bij hun ouders
- Etc.
Een tweede doelgroep kan zijn:
- Jongemannen van 18 tot 25 jaar
- Voetballiefhebbers en in het bezit van een Play Station
- Gaan regelmatig naar het voetbalstadion
- Spelen graag videogames met vrienden
- Hebben een (vaste) baan en inkomen
Probeer op zoek te gaan naar waardevolle informatie en statistieken die je doelgroep bepaling kunnen versterken.
Conclusie
Het bepalen van de doelgroep helpt je ontdekken wie je ideale klant is. Door je doelgroep te bepalen weet je op welk soort klanten jouw bedrijf moet richten en voor wie jouw product(en) of dienst(en) geschikt is.
Alle informatie die je verzamelt kun je gebruiken om een online marketingstrategie te maken gericht op de groep mensen, bedrijven of andere potentiële klanten die het meest waarschijnlijk bij jou een aankoop doen.
Hiermee vergroot je de kans op succes!
Hulp nodig met Marketing?
Mocht je dit allemaal lastig vinden, dan kan ik je ook helpen. Als Marketing coach help ik ondernemers bij het ontwikkelen van een effectieve (online) marketingstrategie voor meer bekendheid, bezoekers, leads, klanten en omzet. Ook kan ik je helpen bij het bepalen van je doelgroep.
Wil je meer weten? Klik dan op de knop hieronder.
Waarom heb ik deze blog geschreven?
Deze blog is geschreven omdat niet iedereen weet wat een doelgroep is, laat staan hoe je een doelgroep maakt. En als je wel weet wat een doelgroep is, dan is het erg lastig om de juiste doelgroep te kiezen. Met deze blog help ik je een handje door een beter beeld te geven bij wat een doelgroep is en hoe je een doelgroep maakt. Ook neem ik lezers mee in het proces van het bedenken van een goede doelgroep.
Meer lezen? Dit zijn mogelijk blogs die je ook interesseren:
– Wat is marketing?
– 3 belangrijke factoren voor adverteren in Google
– De SEO Checklist
Download gratis mijn e-book: Dé Online Marketing Gids. Een volledige marketingstrategie in een gratis download.
Download gratis!