Wat is een doelgroep

Wat is een doelgroep? Definitie simpel uitgelegd + voorbeeld

Wat is een doelgroep? Of beter: wat is de doelgroep van jouw bedrijf? Een vraag waar veel ondernemers mee worstelen, maar die ontzettend belangrijk is. In deze blog leg ik kort uit wat een doelgroep is, geef ik vier tips om je eigen doelgroep te bepalen en deel ik een aantal voorbeelden.

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep is het deel van de markt waar een organisatie zich op richt en die een bedrijf tot klant wil maken. Een doelgroep wordt bepaald op basis van criteria (kenmerken), waarmee een bedrijf de markt kan onderscheiden. Hiermee schetst een bedrijf de ideale klant.

Wanneer een bedrijf de doelgroep heeft vastgesteld en weet wie de ideale klant is, richt het de marketingstrategie- en activiteiten in op de gekozen doelgroep(en).

Een bedrijf richt marketingactiviteiten in op de gekozen doelgroep, omdat het bedrijf denkt dat de ideale klant zich in deze doelgroep bevindt. Oftewel: door te richten op de gekozen doelgroep, denkt het bedrijf de meeste klanten te krijgen.

Doelgroep betekenis:

De definitie van een doelgroep volgens het boek Grondslagen van de marketing:

Het segment afnemers dat de onderneming als haar markt kiest en waarvoor zij specifieke marketingactiviteiten ontplooit.

Waarom een doelgroep bepalen?

Doelgroep bepalen

Een doelgroep bepalen is belangrijk omdat je hiermee in kaart brengt hoe je ideale klant eruit ziet. Je komt te weten wat de specifieke wensen, behoeften en overeenkomsten zijn van mensen binnen de doelgroep.

Een goede doelgroep bepaling verhoogt de kans op succes. Hierover straks meer.

Je doelgroep bepalen:
Je bepaalt de doelgroep door doelgroep onderzoek te doen en door een zogeheten doelgroep analyse. Dit kun je zelf doen door vragen te stellen, zoals: ‘Is mijn ideale klant hoogopgeleid’, ‘Is mijn ideale klant en man of vrouw’, ‘Is mijn ideale klant gehuwd of ongehuwd’, ‘Welke leeftijd heeft mijn ideale klant’, welke hobby’s en ga zo maar door.

Het doel hiervan is om overeenkomende kenmerken van de ideale klant te vinden. Hoe meer je er vindt, hoe beter het is.

Zoals je al een beetje kunt lezen is een doelgroep voor ieder bedrijf anders en hangt de ideale doelgroep af van de missie van het bedrijf en de producten en/of diensten die worden aangeboden. Een bedrijf moet proberen om zijn doelgroep hier zo goed mogelijk op afstemmen.

Doelgroep onderzoek of analyse

Je bepaalt de ideale doelgroep d.m.v. doelgroep onderzoek en analyse. Het is de bedoeling om je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Ook is het belangrijk om te kijken naar de omvang van de markt, je bent namelijk opzoek naar een lucratieve doelgroep om winst en succes te behalen.

Hiervoor moet je verder kijken dan alleen kenmerken van je doelgroep. Denk aan factoren zoals: de omvang van de doelgroep, hoeveel vraag en behoefte er is, mogelijke groeikansen en het aantal concurrenten. Maar bijvoorbeeld ook de verwachte marketingkosten.

Het totaalplaatje aan informatie dat je verzamelt zorgt ervoor dat je weet hoe kansrijk jouw markt en doelgroep is.

4 Tips doelgroep bepalen

Wie is je doelgroep

Dan nu mijn belangrijkste tips voor het bepalen van je doelgroep:

  • Stap 1: begin met simpele vragen stellen. Maak een lijst van alle belangrijke kenmerken van de ideale klant. Leeftijd, geslacht, locatie, opleidingsniveau, beroep, inkomen, hobby’s, behoeften, etc.
  • Stap 2: maak een persona (of meerdere). Een persona is een fictief persoon die representatief staat voor je doelgroep. Bij het maken van een persona beschrijf je hoe de ideale klant eruit ziet. Is de ideale klant een man of een vrouw, welke leeftijd, heeft hij/zij een baan, eventuele hobby’s, hoger opgeleid, laag of hoog inkomen, enzovoorts.

    Het maken van een persona geeft je inspiratie en inzicht voor het bepalen van een doelgroep. Een persona is daarom een goed middel voor doelgroep bepaling.

    Zie hieronder een voorbeeld van een persona.
Voorbeeld persona
Infographic vector gemaakt door freepik – nl.freepik.com
  • Stap 3: bepaal de markt. Voor welke (niche)markt is jouw product of dienst geschikt? Is dat de fitnessbranche of verkoop je cosmetica? Of ben je actief in de fashion branche? Je moet natuurlijk wel weten in welke markt je actief bent of waar je je op gaat richten.
  • Stap 4: segmenteer de markt. Wanneer je weet voor welke markt jouw product of dienst geschikt is segmenteer je de markt. Dit doe je met behulp van je eerder opgestelde vragen en vragen zoals: wat zijn de behoeften van de klant, wat doet de ideale klant in zijn vrije tijd, wat is het probleem van de klant en ga zo door.

    Deel hier de klant op in herkenbare groepen. Je kunt eventueel gebruik maken deelmarktmatrix om je doelgroep te bepalen. Met dit hulpmiddel kun je de markt verdelen in kleinere segmenten (kleinere stukjes).

De ideale doelgroep voor jouw bedrijf (voorbeeld)

Doelgroep gamers

Om je een beter beeld te geven bij alles wat je hebt gelezen vind je hieronder voorbeeld. In het voorbeeld lees je hoe een doelgroep tot stand komt. Mocht je uiteindelijk nog vragen hebben neem dan gerust contact met mij op.

Product: video games (bijvoorbeeld voor de Play Station)
Video games worden over het algemeen niet gespeeld door mensen op leeftijd. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dit is slechts een kleine doelgroep. Je zal je daarom waarschijnlijk beter op een jongere doelgroep kunnen richten.

Ook worden video games vaker gespeeld door mannen dan door vrouwen. Althans, dat is een veelgemaakte aanname. Uit onderzoek blijkt dat de verschillen steeds dichter bij elkaar komen en dat ook veel vrouwen gamen. Dit is interessant, want mogelijk richten concurrenten zich alleen op jonge mannen. En mogelijk zijn video games voor vrouwen wel een gat in de markt. Je zal je onderzoek daarom moeten verbreden en meer gegevens moeten verzamelen.

Een ander belangrijk vraagstuk voor je doelgroep bepaling is wat voor soort video game het is. Gaat het om een voetbalspel, een schietspelletje, een spelletje voor jonge kinderen, enzovoorts. Ieder spel heeft een andere doelgroep. Probeer je in te leven wie de gebruiker van het spel is en som de belangrijkste kenmerken op.

Zo kom je stap voor stap bij je doelgroep uit. Stel nou dat het gaat om een voetbalspel voor de Play Station, dan kunnen dit de kenmerken van de doelgroep zijn: leeftijd tussen 12 en 18 jaar, zit op voetbal, bezit een play station, houdt van gamen, speelt graag spelletjes met vrienden, woont nog thuis, etc.

Een tweede doelgroep kan zijn: leeftijd van 18 tot 25 jaar, bezit een play station, is voetballiefhebber en speelt graag video games met vrienden.

Probeer op zoek te gaan naar waardevolle informatie en statistieken die je doelgroep bepaling kunnen versterken.

Conclusie

Het bepalen van de doelgroep helpt je ontdekken wie je ideale klant is. Door je doelgroep te bepalen weet je op welk soort klant jouw bedrijf zich moet richten en voor wie jouw product(en) of dienst(en) geschikt is.

Alle informatie die je verzamelt kun je gebruiken om een effectieve marketingstrategie te maken die gericht is op de doelgroep (op de mensen) die het meest waarschijnlijk bij jou een aankoop doen.

Hulp nodig met Marketing?

Mocht je dit allemaal lastig vinden, ik kan je ook helpen. Als Marketing coach help ik ondernemers bij het ontwikkelen van een effectieve (online) marketingstrategie voor meer bekendheid, bezoekers, leads, klanten en omzet. Dit doe ik onder andere met Marketing coaching.

Klik op bovenstaande link om meer te weten te komen!

Met vriendelijke groet,

Jeffrey Goessens
Jouw Marketingcoach

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top