Wat is een doelgroep

Wat is een doelgroep? Definitie simpel uitgelegd + voorbeeld

Wat is een doelgroep, of misschien beter; wat is de doelgroep van jouw bedrijf? Een vraag waar veel ondernemers mee worstelen, maar die ontzettend belangrijk is. In deze blog leg ik kort uit wat een doelgroep is. Ook geef ik een voorbeeld en 4 tips om je eigen doelgroep te bepalen.

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep is het deel van de markt waar een organisatie zich op richt en welke een bedrijf tot klant wil maken. Een doelgroep wordt bepaald op basis van criteria (kenmerken), waarmee een bedrijf de markt kan onderscheiden. Hiermee schetst een bedrijf de ideale klant.

Wanneer een bedrijf de doelgroep heeft vastgesteld, en weet wie de ideale klant is, zal het de marketingstrategie- en activiteiten inrichten op de gekozen doelgroep(en).

Een bedrijf richt marketingactiviteiten in op de gekozen doelgroep omdat het bedrijf denkt dat de ideale klant zich in deze doelgroep bevindt. Oftewel, door te richten op de gekozen doelgroep denkt het bedrijf de meeste klanten te krijgen.

Doelgroep betekenis

De definitie van een doelgroep volgens het boek Grondslagen van de marketing: Het segment afnemers dat de onderneming als haar markt kiest en waarvoor zij specifieke marketingactiviteiten ontplooit.

Waarom een doelgroep bepalen?

Een doelgroep bepalen is belangrijk omdat je hiermee in kaart brengt hoe jouw ideale klant eruit ziet. Je komt te weten wat de specifieke wensen, behoeften en overeenkomsten zijn.

Een goede doelgroep bepaling verhoogt de kans op succes. Hierover straks meer.

Doelgroep bepalen

Wanneer je een doelgroep bepaalt schets je dus eigenlijk het profiel van de ideale klant. Normaal gesproken bepaal je je doelgroep voor je marketingactiviteiten beginnen.

Je bepaalt de doelgroep door doelgroep onderzoek te doen en een zogeheten doelgroep analyse. Dit kun je doen door jezelf vragen te stellen; is de ideale klant hoogopgeleid, man of vrouw, gehuwd of ongehuwd, welke leeftijd, welke hobby’s of misschien fan van een bepaalde voetbalclub.

Het doel hiervan is om overeenkomende kenmerken van de ideale klant te vinden.

Zoals je al een beetje kunt lezen is een doelgroep voor ieder bedrijf verschillend en hangt de ideale doelgroep af van de missie van jouw bedrijf en de producten en/of diensten die je aanbiedt. Hier moet je je doelgroep zo goed mogelijk op afstemmen.

Doelgroep onderzoek of doelgroep analyse

Je bepaalt de ideale doelgroep d.m.v. doelgroep onderzoek en analyse. Het is de bedoeling om je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Ook is het belangrijk om te kijken naar de omvang van de markt, je bent namelijk opzoek naar een lucratieve doelgroep om winst en succes te behalen.

Hiervoor moet je verder kijken dan alleen kenmerken van je doelgroep. Denk aan factoren als de omvang van de doelgroep, de verwachte vraag, mogelijke groeikansen, concurrentie, maar ook verwachte marketingkosten.

Het totaalplaatje aan informatie wat je verzamelt zorgt ervoor dat je weet hoe kansrijk jouw markt en doelgroep is.

Tips doelgroep bepalen

Dan nu mijn belangrijkste tips voor het bepalen van je doelgroep:

  • Begin met simpele vragen stellen – Maak een lijst van alle belangrijke kenmerken van de ideale klant. Leeftijd, geslacht, locatie, opleidingsniveau, beroep, inkomen, enzovoorts.
  • Maak een persona (of meerdere) – Een persona is een fictief persoon die representatief staat voor je doelgroep. Bij het maken van een persona beschrijf je hoe de ideale klant eruit ziet. Is de ideale klant een man of een vrouw, welke leeftijd, heeft hij/zij een baan, eventuele hobby’s, hoger opgeleid, laag of hoog inkomen, enzovoorts.

    Het maken van een persona geeft je inspiratie en inzicht voor het bepalen van een doelgroep. De persona is daarom een goed middel voor doelgroep bepaling.

    Zie hieronder een voorbeeld van een persona.
Voorbeeld persona
Infographic vector gemaakt door freepik – nl.freepik.com
  • Bepaal de markt – Voor welke (niche)markt is jouw product of dienst geschikt? Is dat de fitness branche of verkoop je cosmetica? Of ben je actief in de fashion branche? Je moet natuurlijk wel weten in welke markt je actief bent.
  • Segmenteer de markt – Wanneer je weet voor welke markt jouw product of dienst geschikt is segmenteer je de markt. Dit doe je met eerder opgestelde vragen en vragen zoals; wat zijn de behoeften van de klant, hoe besteedt de ideale klant zijn of haar vrije tijd, wat is het probleem van de klant en ga zo door.

    Deel hier de klant op in herkenbare groepen.

    Maak eventueel gebruik van een deelmarktmatrix voor het bepalen van je doelgroep. Met dit hulpmiddel kun je de markt verdelen in kleinere segmenten.

Doelgroep voorbeeld – de ideale doelgroep voor jouw bedrijf

Om je een beter beeld te geven over alles wat je hebt gelezen vind je hieronder voorbeeld voor het tot stand komen van een doelgroep. Mocht je uiteindelijk nog vragen hebben neem dan gerust contact met mij op.

Product – Video games (bijvoorbeeld op de Play Station)
Video games worden over het algemeen niet gespeeld door mensen op leeftijd. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dit is slechts een kleine doelgroep. Je zal je dan waarschijnlijk beter op een jongere doelgroep kunnen richten.

Ook worden video games vaker gespeeld door mannen dan door vrouwen. Althans, dat is een veelgemaakte aanname. Uit onderzoek blijkt dat de verschillen steeds dichter bij elkaar komen en ook veel vrouwen gamen. Je zal je onderzoek daarom mogelijk moeten verbreden.

Een ander belangrijk vraagstuk voor je doelgroep bepaling is wat voor soort video game het is. Gaat het om een voetbalspel, een schietgame, een spelletje voor jonge kinderen, enzovoorts. Ieder spel heeft namelijk een andere doelgroep. Probeer je in te leven wie de gebruiker van het spel is en som de belangrijkste kenmerken op.

Zo kom je stap voor stap bij je doelgroep uit. Stel nou dat het gaat om een voetbalspel voor de play station dan kunnen de kenmerken van de doelgroep als volgt zijn: leeftijd tussen 12 en 18 jaar, zit op voetbal, bezit een play station, houdt van gamen.

Een tweede doelgroep kan ook zijn: leeftijd van 18 tot 25 jaar, bezit een play station, is voetballiefhebber en houdt van gamen.

Probeer opzoek te gaan naar waardevolle informatie en statistieken die je doelgroep bepaling kunnen versterken.

Wat is een doelgroep – conclusie

Het bepalen van de doelgroep helpt je ontdekken wie je ideale klant is. Het zorgt ervoor dat je weet wie je ideale klant is. Door je doelgroep te bepalen weet je op welk soort klant jouw bedrijf zich moet richten en voor wie jouw product(en) of dienst(en) geschikt is.

Alle informatie die je verzamelt kun je gebruiken voor een effectieve marketingstrategie gericht op de doelgroep die het meest waarschijnlijk bij jou een aankoop zal doen.

Dit was het eind van deze blog, veel succes met het maken van je doelgroep!

Met vriendelijke groet,

Jeffrey Goessens
Jouw Marketingcoach

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top