Wat is een sitemap

Wat is een Sitemap? | En hoe maak je er een?

Je moet een sitemap maken en indienen bij Google, maar je weet eigenlijk helemaal niet wat het is? Dan ben je hier op de juiste plek. Een sitemap is een pagina of bestand met een overzicht van alle pagina’s op een website. Kort samengevat: de sitemap bevat een georganiseerde lijst van alle URL’s op jouw website.

Het is de bedoeling om een sitemap als losse pagina toe te voegen aan je website. Dit doe je onder andere voor Google, zodat de “robots” van Google je website beter begrijpen en je gevonden wordt in de zoekmachine.

Zo ziet een XML-sitemap eruit

Voorbeeld van een XML-sitemap

Zoals je in het plaatje hierboven ziet is een sitemap niets meer dan een lijst met URL’s. Dit zijn linkjes naar pagina’s op je website. Sommige websites hebben meerdere sitemaps, bijvoorbeeld voor blogs en pagina’s apart.

Deze hebben ook een soort overzichtspagina, met een link naar de aparte sitemaps. Ik heb dat ook, zie hieronder.

Overzichtspagina XML-sitemap

Wil je mijn volledige sitemap bekijken klik dan op de link.

Waarom moet je een sitemap hebben?

Een sitemap is een soort hulpmiddel voor Google om websites beter te begrijpen en te weten welke pagina’s er zijn. Zie het als de inhoudsopgave van een boek, maar dan van je website. Door een sitemap vindt Google je pagina’s makkelijker.

Dit is om meerdere redenen belangrijk:

  • Meer bezoekers op je website: een website wordt niet zomaar gevonden in Google. Wanneer je iets intypt in Google, dan krijg je verschillende resultaten. Hoe beter een pagina aansluit op het zoekwoord, hoe hoger de pagina getoond wordt. Google heeft een manier bedacht om te bepalen waar een website over gaat en wanneer deze getoond wordt. Dit gebeurt allemaal automatisch.

    Voldoet een website aan de richtlijnen van Google, dan wordt deze beloond met bezoekers. Dit heet Search Engine Optimization (SEO). Mocht je hier nog nooit van hebben gehoord dan raad ik je aan om mijn andere blog te lezen: wat is SEO?
  • Het algoritme van Google: Google werkt met een geautomatiseerde formule om websites te beoordelen, zoals je hierboven hebt gelezen. Het algoritme is een soort puntensysteem om een website te beoordelen en een waarde toe te kennen. Op basis hiervan toont Google de beste resultaten bij een ingevoerde zoekopdracht.

    Een sitemap is een van de onderdelen die Google gebruikt om een website te beoordelen.
  • Google werkt met “Crawlrobots”, ook crawlers genoemd: crawlrobots onderzoeken een website en proberen uit te vinden waar die over gaat. Ze struinen een website af op zoek naar nieuwe pagina’s en om ze te beoordelen. Met een sitemap geef je aan welke pagina’s ze moeten crawlen.
  • Google moet jouw pagina’s vinden, indexeren en begrijpen: een sitemap hebben is niet genoeg. Google moet alle pagina’s daadwerkelijk vinden, indexeren en begrijpen. Alleen zo maak je kans op “gratis” bezoekers. Een sitemap draagt bij aan dit proces.

Sitemap maken en toevoegen aan je website

Heb je een WordPress website, dan heb je waarschijnlijk al een sitemap. WordPress maakt deze namelijk automatisch aan. Je vindt hem door de volgende link in te typen: www.jouwwebsite.nl/sitemap.xml

Heb je geen WordPress website, dan werkt het anders. Je moet bijvoorbeeld een plugin gebruiken of een XML-sitemap maken met een sitemapgenerator.

Gebruik een plugin

Een standaard WordPress sitemap is niet de beste optie. Het is beter om een (SEO) plugin te gebruiken (ook met een WordPress website). Ik gebruik de Yoast SEO Plugin.

Het voordeel is dat deze plugin extra mogelijkheden geeft. Bijvoorbeeld om pagina’s uit te sluiten en de map beter te structureren. Het is niet nodig om de premium te kopen, de gratis variant heeft voldoende mogelijkheden.

Yoast SEO plugin is ook geschikt voor andere websiteplatformen, zoals Drupal en Joomla. Je kunt ook andere plugins downloaden via deze platformen.

Gebruik een sitemapgenerator

Heb je geen WordPress website, maar een custom-website gebouwd door een websitebouwer, dan kun je ook een sitemapgenerator gebruiken om een XML-sitemap te maken.

De tool die ik gebruikte is XML-sitemaps.com. Hier maak je snel en eenvoudig een goede sitemap mee. Deze moet je vervolgens nog wel even toevoegen aan je website.

Let op: bij deze optie heb je een beetje verstand nodig van websites.

Heb je een websitebouwer, dan raad ik je aan om bij hem of haar na te vragen wat de beste optie is en of je er eventueel al een hebt.

Vergeet niet om de sitemap in te dienen in Google Search Console!

Heb je een sitemap gemaakt, dan is het ook belangrijk om deze in te dienen in Google Search Console. Google Search console is het “SEO platform” van Google. Door je sitemap bij Google in te dienen breng je Google op de hoogte en vertel je dat ze ermee aan de slag moeten.

Een sitemap indienen bij Google is gelukkig heel makkelijk:

  • Stap 1: maak een Google Search Console account (als je dat nog niet hebt).
  • Stap 2: navigeer in het menu aan de linkerkant naar “Sitemaps”, onder het kopje “Indexeren”.
  • Stap 3: voeg de link naar jouw sitemap toe en klik op verzenden.
  • Stap 4: wanneer je hem hebt verzonden ben je klaar en hoef je alleen te controleren of het is gelukt.
Sitemap indienen

De sitemap is goed ingediend wanneer er in het groen “succesvol” staat bij status en wanneer alle URL’s door Google gevonden zijn. Tel de pagina’s ook even na.

Wil je meer weten over Google Search Console, lees dan de blog door op de link te klikken.

Conclusie

Het is belangrijk om een sitemap te hebben. Vooral als je wilt scoren met SEO. Hiermee laat je aan Google weten welke pagina’s je website heeft en is de kans groter dat ze ermee aan de slag gaan. Zonder sitemap ontdekt Google mogelijk niet alle pagina’s op je website en word je ook minder goed gevonden.

Ben je niet bezig met SEO en is het niet de bedoeling om gevonden te worden in zoekmachines zoals Google, dan hoef je er niet per se een te hebben.

Tot slot: vergeet hem niet in te dienen in Google Search Console.

Ontdek meer over SEO!

10 SEO tips

Een sitemap heeft alles te maken met SEO en gevonden worden in Google. Vind je deze blog nuttig en wil je meer weten over het verbeteren van je online vindbaarheid, lees dan ook mijn andere blogs.

Bijvoorbeeld mijn blogs over zoekmachine optimalisatie. Klik op de link om naar mijn blogs over SEO te gaan.

Veel succes!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top