Potentie e-mail marketing

Wat is E-mail Marketing? Potentie & Voordelen voor Jouw Bedrijf

E-mail marketing is populair, en terecht. De potentie van e-mail marketing is groot en het kan veel opleveren voor bedrijven en ondernemers. Helaas kennen veel ondernemers de vele voordelen en functies van e-mail marketing (nog) niet. Ben jij ook een ondernemer die eigenlijk nog niet veel weet over e-mail marketing? Dan is deze blog voor jou.

In deze blog leg ik uit wat e-mail marketing is, waarom e-mail marketing mogelijk interessant is voor jouw bedrijf en deel ik alle belangrijke voordelen. Ook lees je hoe e-mailmarketing werkt.

Scrol snel verder.

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is een vorm van online marketing waarbij e-mails worden verstuurd naar bestaande en potentiële klanten om een bedrijf, product of dienst te promoten, of om andere boodschappen te delen. Dit kan zowel handmatig als geautomatiseerd.

E-mail is een veelzijdig communicatiemiddel met veel mogelijkheden. Het is een van de meest populaire en effectieve methoden van directe communicatie met een doelgroep en kan voor verschillende doelen worden ingezet.

Mogelijk denk jij bij e-mail marketing direct aan het versturen van je nieuwsbrief, wat ook e-mail marketing is, maar het is veel meer dan dat.

E-mail marketing kan worden ingezet om een band op te bouwen met een doelgroep, leads te verzamelen, enquêtes te versturen, voor directe sales, promotiecampagnes en veel meer.

Voordelen e-mail marketing

Hoe werkt e-mail marketing?

E-mailmarketing wordt uitgevoerd met speciale software, ook wel e-mailmarketingsoftware genoemd. Dit zijn computerprogramma’s of online diensten waarmee bedrijven en marketeers e-mailmarketingcampagnes kunnen plannen, uitvoeren, beheren en volgen.

E-mailsoftware biedt meerdere functies en tools om e-mailcampagnes te beheren, automatiseren en te optimaliseren. Hier zijn enkele kenmerken en functies van e-mailmarketingsoftware:

  • E-mails ontwerpen: met e-mailsoftware kun je eenvoudig mooie en aantrekkelijke e-mails maken. E-mail software bevatten slimme en gebruiksvriendelijke tools om e-mails te ontwerpen en je kunt gebruik maken van tientallen standaard templates. Deze kun je personaliseren door je eigen tekst toe te voegen, afbeeldingen en video’s te implementeren en koppelingen te maken met je website.

  • Mailinglijsten maken: in e-mailmarketingsoftware kun je oneindig mailinglijsten aanmaken. Hiermee kun je contacten opdelen in verschillende groepen op basis van demografische gegevens, aankoopgeschiedenis, locatie en gedrag. Dit maakt het mogelijk om gerichte e-mails naar specifieke doelgroepen te sturen.

  • Eenvoudig nieuwsbrieven versturen: e-mailmarketingsoftware maakt het mogelijk om mailtjes met één druk op de knop naar duizenden contacten tegelijk te sturen. Ook kun je heel eenvoudig mails sturen naar verschillende mailinglijsten. Je kunt de mails plannen en automatisch laten versturen.

  • Automatisering: veel e-mailmarketingplatforms bieden automatiseringsfuncties waarmee je geautomatiseerde e-mailreeksen kunt instellen. Deze reeksen kunnen worden geactiveerd op basis van de acties van de ontvangers, zoals het aanmelden voor een e-book of het plaatsen van een bestelling.

  • Personalisatie: met e-mailmarketingsoftware kun je mails ook personaliseren met de naam van de ontvanger en andere relevante informatie. Dit kan de betrokkenheid en conversieratio’s verbeteren.

  • Tracking en analyse: tenslotte biedt e-mailsoftware ook gedetailleerde statistieken over e-mailprestaties, waaronder open rates, klikken op linkjes, conversieratio’s en meer. Aan de hand van de rapportage kun je de effectiviteit van je mailing meten en je campagnes verbeteren.
Let op! Er zijn verschillende aanbieders van e-mailmarketingsoftware, waar je zo meer over leest. In mijn blog "Hoe werkt e-mail marketing?" leg ik uit hoe dit soort software werkt en deel ik strategieën hoe je e-mailmarketing kunt inzetten. Ik raad je aan om eerst deze blog af te lezen en daarna mijn blog over de werking van e-mailmarketing. Klik op het blauwe linkje om de andere blog vast in een nieuwe tab te openen.

Waarom e-mail marketing inzetten?

Om je een idee te geven van de omvang en potentie van e-mailmarketing vind je hieronder drie belangrijke statistieken. Dit geeft je een goed beeld bij de waarde dat het kan hebben voor jouw bedrijf.

#1 Wereldwijd gebruiken 4 miljard mensen e-mail.
De eerste statistiek die ik graag met je deel is dat wereldwijd ruim 4 miljard mensen e-mail gebruiken. Dit betekent in theorie dat jij een e-mail kunt sturen naar 4 miljard mensen.

Experts verwachten dat dit aantal de komende jaren door zal stijgen.

#2 Ruim 87 procent van de B2B-marketeers zet e-mailmarketing in.
De tweede belangrijke statistiek is dat ruim 87 procent van alle B2B marketeers e-mail inzet om hun marketingdoelen te behalen. Alleen social media platformen worden vaker ingezet door marketeers.

Zie afbeelding hieronder van het contentmarketing instituut.

Statistiek e-mail marketing B2B Marketeers
– Afbeelding Content Marketing instituut

#3 Ruim 79 procent van B2C-marketeers gebruikt e-mailmarketing.
Uit de cijfers blijkt dat ook een groot percentage van de B2C marketeers e-mailmarketing inzet om de gestelde marketingdoelen te behalen en producten onder de aandacht te brengen. Dit doen zij simpelweg omdat e-mail marketing loont. Hier vertel ik je zo meer over.

Zie hieronder een overzicht van de kanalen die het meest worden gebruikt door B2C-marketeers.

Statistiek e-mail marketing B2C Marketeers
– Afbeelding Content Marketing instituut

Waarom de meeste marketeers en bedrijven e-mailmarketing inzetten

Nu je een beter beeld hebt bij de omvang, en nu je weet dat een groot deel van de marketeers e-mail marketing inzet, vraag je je misschien wel af waarom heeft e-mailmarketing zoveel potentie?

Om de volledige potentie te laten zien vind je hieronder nog meer statistieken. Deze zijn afkomstig uit benchmark onderzoeken van: Campaign Monitor, HubSpot, MailChimp en GetResponse.

#1 Gemiddeld openingspercentage van e-mails ligt tussen 18-22 procent.
Uit het onderzoek van de vier genoemde bedrijven blijkt dat ruim 18-22 procent van alle verzonden e-mails wordt geopend. Dit betekent dat als jouw mailing lijst uit 100 contacten bestaat, je gemiddeld 18 tot 22 mensen hebt die de mail openen. Dit kan per bedrijf verschillen en hangt af van je kwaliteit van je mailing.

Toch geeft deze statistiek aan dat e-mailmarketing jou de mogelijkheid biedt om – op ieder gewenst moment – een deel van je contacten goedkoop en op een effectieve manier te benaderen.

Voorbeeld: stel dat je dat je een openingspercentage hebt van 20 procent en dat je mailinglijst uit 500 contacten bestaat. Wanneer je dan een nieuw product of een promotie onder de aandacht wil brengen, dan kun je ervan uit gaan dat ruim 100 mensen jouw mail openen.

#2 Gemiddelde Click-Through-Rate tussen 2.6 en 3.43 procent.
De Click-Through-Rate (CTR) is het aantal mensen dat op een link of knop in je mail klikt. Dit zijn personen de die op een link in je mail hebben geklikt om bijvoorbeeld je website te bezoeken.

Ik zal dit even wat verder uitleggen. Stel dat je een mail stuurt om een nieuw product te promoten met daarin een link naar je website. Van het totaal aantal contacten dat de mail opent (bijvoorbeeld 100), bezoekt 2.6 tot 3.43 procent je website (ongeveer 3 mensen).

Ook dit percentage verschilt per bedrijf en per mail. Des te beter jouw e-mail strategie, des te hoger jouw openingspercentage en gemiddelde click-trough-rate.

#3 Gemiddeld conversiepercentage van 1.33 procent
Dan nu de misschien wel belangrijkste statistiek van allemaal, het conversiepercentage. Oftewel: hoeveel mensen kopen daadwerkelijk iets?

Uit onderzoek van Barilliance blijkt een gemiddeld conversiepercentage van 1.33 procent. Dit lijkt misschien weinig, maar betekent dat je per 100 mails meer dan 1 order binnenkrijgt.

Stel je nu eens voor dat je 10.000 e-mails verstuurt per keer…

Dus, wat zeggen de statistieken?

De statistieken laten zien dat mensen e-mails openen, lezen, geïnteresseerd zijn, doorklikken naar je website en zelfs aankopen doen na het lezen van een mail. En dat is precies de reden waarom marketeers e-mail marketing inzetten!

Ik zal je verder niet lastigvallen met statistieken en cijfers. In het vervolg van dit blog lees je meer over de voordelen van e-mailmarketing en populaire e-mailmarketingsoftware.

Voor meer statistieken verwijs ik je graag door naar het uitgebreide artikel van Kinsta. Lees wel eerst verder!

10 belangrijke voordelen van e-mailmarketing

voordelen-van-e-mail-marketing
  1. Directe communicatie met je klanten: e-mailmarketing stelt bedrijven in staat om direct te communiceren met hun doelgroep en klanten. E-mails verschijnen rechtstreeks in de inbox van ontvangers, wat betekent dat je berichten op een persoonlijke en directe manier kunt leveren. Je kunt mailen naar wie je wil, hoe vaak je wil.

  2. Onbeperkt e-mails sturen: met e-mailmarketing kun je duizenden of miljoenen mensen tegelijkertijd bereiken. Afhankelijk van de grootte van je contactenlijst. Hier zit geen limiet aan. Stuur onbeperkt e-mails!

  3. Automatisch mailen: een van de belangrijkste voordelen van e-mailmarketing is dat het volledig geautomatiseerd kan worden. Denk maar eens aan het “gratis” e-book dat je vast weleens hebt gedownload. Na afloop ontving je enkele of meerdere gerelateerde mails, die op de automatische piloot zijn verstuurd. Maar daar blijft het niet bij!

    Je kunt ook je nieuwsbrief op de automatische piloot versturen, een keer per week automatisch mails versturen naar een specifieke doelgroep (of een deel ervan) en ga zo door. Dit zijn slechts enkele basisfuncties van e-mail automatisering, er is namelijk nog veel meer mogelijk.

    Wil je meer weten over marketing automatisering klik dan op de link.

  4. Leadgeneratie en geautomatiseerde funnels: veel ondernemers dromen ervan om op automatische basis leads te verzamelen en om te zetten tot klant. Je kunt een e-book, webinar, video, proefperiode, gratis consult of wat anders promoten en aansluitend leads opnemen in jouw automatische e-mailfunnel. Dat is allemaal mogelijk met e-mailmarketingsoftware, al blijkt het in de praktijk toch lastig te zijn.

  5. E-mailmarketing is relatief goedkoop: een meevaller van e-mailmarketing is dat het relatief goedkoop is. Helemaal als je het vergelijkt met online adverteren. Bij de meeste software kun je onbeperkt mailen en betaal je meer wanneer je contactenlijst groter wordt. Dit is ideaal, want daarom is e-mailmarketing ook een goede optie voor ondernemers met een klein budget. Meer over de kosten lees je verder in dit blog.

  6. Onbeperkt interactie met je doelgroep: een groot voordeel van e-mailmarketing ten opzichte van de meeste andere kanalen is de mogelijkheid om de interactie aan te gaan met je doelgroep en een klantenbase te creëren. E-mailmarketing geeft je de mogelijkheid om gratis e-mails te sturen naar wie je wil en hoe vaak je wil. Maak hier gebruik van!

    Daarnaast hoef je bij e-mailmarketing niet alleen aan sales te denken, je kunt het namelijk ook voor andere doeleinden inzetten. Wat denk je van een klanttevredenheidonderzoek, je online community vergroten, leuke winacties opzetten, branding, naamsbekendheid en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn oneindig!

  7. Meer verkopen en je omzet verhogen: zoals je eerder hebt gelezen converteert gemiddeld 1.33 procent van alle e-mails die je stuurt. Heb jij 500 klanten in je contactenlijst, dan mag je volgens de cijfers zeker 6 klanten verwachten! Natuurlijk verschilt dit per actie, per bedrijf en per product, maar mijn ervaring leert dat e-mailmarketing een belangrijke rol kan spelen bij het genereren van omzet. Dus, waar wacht je nog op?

  8. Effectief upsellen: e-mailmarketing is ook een goede manier om up-selling toe te passen. Dit wil zeggen dat je aanvullende producten of diensten verkoopt, na dat iemand een bestelling heeft geplaatst. Dit is een zeer effectieve methode om de omzet per klant te verhogen.

  9. Meten en optimaliseren: e-mailmarketingplatforms bieden gedetailleerde statistieken en rapporten over de prestaties van je campagnes. Je kunt onder andere meten hoeveel mensen je e-mail hebben geopend, op links hebben geklikt en acties hebben ondernomen op je website. Dit helpt je om je campagnes te verbeteren.

  10. Snelle implementatie: tenslotte kunnen e-mailcampagnes relatief snel worden opgezet en uitgevoerd. Dit maakt het mogelijk om snel te reageren op gebeurtenissen, aanbiedingen en kansen. Een mailtje versturen kan bijvoorbeeld al in “pak hem beet” een half uurtje.

Populaire e-mailmarketingsoftware

Veruit de bekendste en (volgens mij) meest gebruikte e-mailmarketingsoftware is MailChimp. Andere (in Nederland) bekende software zijn ActiveCampaign en Mailblue. Alle drie kwalitatieve e-mailsoftware.

Ik maakte voorheen gebruik van MailChimp, maar ben overgestapt naar ActiveCampaign. Een keuze waar ik geen spijt van hebt!

Active campaign

Mijn ervaring:
Als ik naar mijn persoonlijke ervaringen kijk vind ik de software van ActiveCampaign het fijnst om meerdere redenen. Het is ook het platform dat ik aanraad aan mijn klanten.

ActiveCampaign is heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. De klantenservice is ook top. Met dit programma kun je heel gemakkelijk en goed automatische funnels maken en koppelen aan je website. Dat is het grootste pluspunt naar mijn mening. Ook is het heel effectief voor leadgeneratie.

Het grote voordeel van MailChimp is wel dat er meer plugins voor zijn. Ook kan MailChimp beter worden gekoppeld met andere software. Simpelweg omdat het populairder en groter is. Dit is handig als je weinig technische kennis hebt.

Mailblue is vergelijkbaar met ActiveCampaign en benoem ik daarom ook op deze pagina. Het is fijn platform dat ik bij sommige klanten gebruik. Naast ActiveCampaign, MailChimp en Mailblue zijn er nog meer aanbieders, waar ik het verder niet over ga hebben.

Wil je meer weten over ActiveCampaign lees dan mijn uitgebreide review:

Kosten e-mailmarketing

Wanneer je de kosten van e-mail marketing vergelijkt met bijvoorbeeld een advertentiecampagne in Google Ads of Facebook, dan zijn de kosten echt laag.

E-mail marketing hoeft zelfs helemaal niets te kosten. Als je gebruik maakt van je ‘normale’ e-mail software, of bijvoorbeeld Gmail of Outlook, dan kun je volledig gratis e-mails versturen naar je klanten.

Wil je echter automatisch mailen, geautomatiseerde funnels bouwen, je data analyseren en bijhouden, duizenden mails tegelijk versturen en op een professionele manier aan de slag met e-mail marketing, dan heb je wel e-mailmarketingsoftware nodig.

Ook dit hoeft niets te kosten. Sommige e-mailsoftware, zoals Mailchimp, bieden mogelijkheden om gratis gebruik te maken van hun software. Zo kun je bij Mailchimp gratis nieuwsbrieven versturen naar maximaal 500 contacten.

De gratis versies hebben natuurlijk wel beperkingen en bieden niet de mogelijkheid om e-mail marketing te automatiseren.

Indicatie kosten:
Bedrijven die e-mailmarketingsoftware verkopen werken vrijwel allemaal met een abonnementsvorm. De prijs van het abonnement is vaak gebaseerd op het aantal contacten dat je hebt. Hoe meer contacten je hebt, hoe meer je betaalt.

Daarnaast werken sommige bedrijven ook met pakketten bestaande uit meer of minder functionaliteiten. Zo kun je zelf kiezen wat je nodig hebt en betaal je minder als je minder functionaliteiten gebruikt.

Goede voorbeelden zijn ActiveCampaign en Mailblue. Zij hebben een Lite pakket dat een stuk goedkoper is. Bij Mailblue zelfs maar negen euro per maand. Dit is ideaal voor kleine ondernemers die voor het eerst beginnen met e-mail marketing.

Heb je echter meer functionaliteiten nodig dan betaal je wel direct een stuk meer. De kosten zijn dus afhankelijk van de functionaliteiten die je nodig hebt en de grootte van je mailing lijst.

Mijn conclusie:
Vergelijk de abonnementsprijs met je advertentiekosten. Dan is e-mailmarketing waarschijnlijk helemaal niet duur. Of verreken de prijs met het aantal extra verkopen dat je kunt genereren, dan is het helemaal de moeite waard!  

E-mailmarketing uitbesteden

Meer marketingtools

Ben jij geïnspireerd geraakt door mijn blog en wil je meer weten over e-mailmarketing? Of misschien zelfs e-mailmarketing uitbesteden? Meld je dan aan voor een gratis adviesgesprek! Ik kan een effectieve en winstgevende mailingstrategie voor je maken en e-mailmarketingsoftware inrichten.

Tijdens ons gesprek bespreken we de mogelijkheden en vertel ik of e-mailmarketing kansrijk is voor jouw bedrijf of niet. Ik geef altijd eerlijk en onafhankelijk advies. Ook als ik je niet van dienst kan zijn of ik geen potentie zie.

Wil je je aanmelden of wil je meer weten? Klik dan op de knop hieronder. Benut de potentie van e-mailmarketing!

Scroll naar boven