Wat is marktonderzoek?

Wat is Marktonderzoek? Lees hier alles. Weet waar je kansen liggen!

Wil je meer weten over marktonderzoek, dan moet je absoluut deze blog lezen. In deze blog vertel ik wat marktonderzoek is, waarom je marktonderzoek moet doen en hoe je marktonderzoek doet.

Alle belangrijke onderwerpen over marktonderzoek behandel ik in deze blog. Lees snel verder!

Wat is marktonderzoek?

Ik ga gelijk uitleggen wat marktonderzoek is, gevolgd door een uitleg waarom je marktonderzoek zou moeten doen.

Ik begin met de definitie ‘wat is een marktonderzoek’ volgens het boek ‘Grondslagen van de Marketing’ van Verhage:

“Marktonderzoek is het systematisch en objectief verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens die marketeers helpen bij het in kaart brengen van kansen op de markt en het nemen van betere marketingbeslissingen”. (1)

Grondslagen van de Marketing – Verhage

Waarschijnlijk is het nog niet helemaal duidelijk wat marktonderzoek is. Simpel gezegd kom het erop neer dat je waardevolle en relevante informatie verzameld door middel van marktonderzoek.

  • Denk bijvoorbeeld aan de mening van jouw doelgroep over een bepaald product of idee dat je hebt. Reageert je doelgroep positief op jouw product of idee?
  • Of denk aan het verzamelen van informatie om je bestaande product of dienst te verbeteren. Je kunt bestaande klanten onderzoeken zodat je op termijn (nog) beter in hun behoeften en wensen kunt voorzien.
  • Maar ook onderzoek om marketingkansen op te sporen door middel van grootschalig onderzoek onder een grote doelgroep.

Nogmaals, marktonderzoek doe je dus omdat je belangrijke informatie wilt inwinnen. Informatie wat je nog niet weet, maar wel nodig hebt.

Hieronder in het stukje ‘waarom doe je marktonderzoek’ leg ik uit waarom en wanneer je marktonderzoek kan doen.

Waarom marktonderzoek doen

Waarom doe je marktonderzoek?

Waarom zou je marktonderzoek doen? Is wat je je misschien afvraagt. En terecht! Marktonderzoek kost namelijk flink wat tijd.

Maar! Zoals ik in mijn blog wat is marketing al aangaf is marktonderzoek wel heel belangrijk. Hieronder vertel ik waarom.

Ik geef mijn uitleg aan de hand van praktijkvoorbeelden en theorie. Mocht je vragen hebben neem dan gerust contact op.

Het doel van marktonderzoek.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven marktonderzoek doet, en zelfs 90% van de grote bedrijven. (2)

Dit doen zij natuurlijk niet voor niets! De voornaamste redenen waarom zij dit doen zijn:

  • Het zoeken van nieuwe markten (kansen)
  • Het verbeteren van het imago van het bedrijf
  • Het verzamelen van informatie over concurrenten
  • En het vinden van de beste manier om de omzet te verhogen

Bedrijven verzamelen dus informatie om verbeteringen aan te brengen in hun bedrijf en om betere bedrijfsresultaten te behalen.

De informatie die zij verzamelen gebruiken ze om betere beslissingen en weloverwogen keuzes te maken, gebaseerd op het onderzoek dat zij hebben gedaan.

En dat is het doel van marktonderzoek! Belangrijke informatie verzamelen, zodat je betere beslissingen kunt nemen om bedrijfsresultaten te verbeteren.

Mijn ervaring met marktonderzoek.

Door de jaren heen heb ik regelmatig marktonderzoek gedaan. Ik heb onder andere verschillende enquête onderzoeken gedaan en interviews afgenomen.

Het voornaamste doel hiervan was het achterhalen van de behoeften van de consument. Daarnaast heb ik ook andere onderzoeken gedaan, hier kun je zo meer over lezen.

En onthoudt! Marktonderzoek doe je – om voor jou – belangrijke informatie in te winnen.

  • Mijn meest recente (nog steeds lopende) onderzoek heeft te maken met mijn fitness app (de ApolloProtocol fitness app).

    Met mijn bedrijf ApolloProtocol hebben we onze eigen fitness app ontwikkeld. Deze willen we natuurlijk steeds beter maken, zonder fouten en met de hoogste gebruiksvriendelijkheid.

    Om dit te realiseren hebben we een testgroep opgezet. Onze testgroep test hoe goed de app daadwerkelijk is, of er fouten inzitten, wat er verbetert kan worden, enzovoorts. Deze informatie is natuurlijk ontzettend waardevol voor ons.

    Dit is een mooi voorbeeld van kleinschalig onderzoek. Maar stel nou dat we willen weten hoe goed onze app bevalt onder een grotere doelgroep, dan kunnen we in de toekomst grootschalig onderzoek doen om de behoefte en wensen van alle gebruikers te achterhalen. Bijvoorbeeld d.m.v. een enquête.

    Met als doel natuurlijk verbeteringen aanbrengen in de app zodat de klanttevredenheid van onze app-gebruikers hoger wordt en zij graag onze app gebruiken.
  • Ik wil nog een klein voorbeeld met je delen. Zoals ik eerder heb aangegeven hoeft een onderzoek niet per sé grootschalig te zijn en hoef je er ook helemaal niet onnodig geld aan uit te geven.

    Stel je hebt een Instagram account met 1000 fans of volgers. En stel je wil weten of zij ‘idee 1’ of ‘idee 2’ leuker vinden.

    Het enige wat je dan hoeft te doen is een story-bericht plaatsen op je tijdlijn, bijvoorbeeld met een meerkeuzevraag of een ja/nee bericht, waarin je de keuze voorlegt aan je volgers.

    Er zullen vast volgers zijn die hierop reageren! Vervolgens kun je via de chatfunctie in gesprek gaan met volgers die antwoord hebben gegeven op je vraag.

    Hoe laagdrempelig dit ook is, je verzameld wel de informatie die je graag wilt hebben. Of wat je verder kan helpen!

Let wel op! Bij marktonderzoek is betrouwbaarheid heel belangrijk. Heb je 1 reactie, dan is dat natuurlijk niet erg betrouwbaar en is het niet aan te raden om hier je besluit op te baseren.

Maar heb je honderden, of misschien duizenden reacties, dan ligt het natuurlijk anders! Meer over betrouwbaarheid lees je zo.

Marktonderzoek in 4 stappen

Marktonderzoek doen – 4 belangrijke stappen.

Ben je van plan om marktonderzoek te doen? Heel goed, en leuk! Met de informatie hieronder help ik je op weg!

  • Stap 1 is natuurlijk: wat wil je onderzoeken?
    Welke informatie wil je verzamelen? Wat moet je te weten komen? Oftewel, wat is je probleemstelling en wat is je onderzoeksdoelstelling.

    Het is belangrijk om dit goed op papier te zetten zodat je precies weet welke informatie je nodig hebt. Maak gewoon een lijst van de dingen die je te weten wilt komen.

    Aan de hand van deze informatie kun je vervolgens je onderzoek vormgeven en een geschikte onderzoeksmethode kiezen.

    Wanneer je goed weet wat je wil onderzoeken en welke informatie je wil verzamelen ga je door naar stap 2.
  • Stap 2: Welke onderzoeksmethode ga je gebruiken?
    Je hebt nu de basis gelegd van je onderzoek, ook wel de onderzoeksopzet genoemd. Nu is het tijd om een geschikte onderzoeksmethode te kiezen.

    Gebruik je een enquête, ga je interviews afnemen, of zet je bijvoorbeeld een testgroep op. Waar je ook voor kiest, met de gekozen onderzoeksmethode moet je de informatie van stap 1 te weten komen.

    Denk ook na hoeveel enquêtes je af gaat nemen, hoeveel mensen je interviewt en ga zo maar door. Het doel hiervan is om een zo hoog mogelijke betrouwbaarheid te krijgen.
  • Stap 3: Je onderzoek vormgeven.
    Heb je de juiste onderzoeksmethode gekozen dan moet je je onderzoek vormgeven. Welke vragen ga je stellen, hoe ziet het onderzoek eruit, en ga zo maar door. Werk je hele onderzoek uit.

    En let op! Zorg ervoor dat je bij het vormgeven van je onderzoek rekening houdt met de door jou opgestelde vraagstukken van stap 1. Alle vragen van het onderzoek moeten bijdragen aan hetgeen jij te weten wil komen!
  • En de laatste stap is natuurlijk je onderzoek uitvoeren. Makkelijk toch?

Soorten marktonderzoek.

Verschillende soorten marktonderzoek
Er zijn verschillende soorten marktonderzoek. Meer hierover lees je hieronder.

Je weet nu hoe je een onderzoek op kan zetten aan de hand van vier simpele stappen. Er ontbreekt alleen nog een beetje informatie en dat is een uitleg van de verschillende soorten marktonderzoek.

Kwalitatief en kwantitatief onderzoek.

Allereerst moet je weten dat er twee soorten onderzoek zijn: kwalitatief en kwantitatief. Ook moet je natuurlijk goed het verschil weten.

Kwalitatief onderzoek.

Bij kwalitatief onderzoek ga je opzoek naar de achterliggende mening van mensen. Het doel is om ‘kwalitatieve informatie’ te verzamelen. Je wil dus meer te weten komen dan enkel een ‘ja’ of ‘nee’ antwoord (bij bijvoorbeeld een enquête).

Bij kwalitatief onderzoek ga je dieper in op een onderwerp om tot nieuwe inzichten te komen. Je wil precies te weten komen hoe andere mensen over iets denken. Goede voorbeelden van kwalitatief onderzoek zijn:

  • Diepte-interviews
  • Groepsdiscussies, ook wel focusgroep genoemd
  • Observatie onderzoeken
  • En zogeheten ‘Mystery Guests’ onderzoeken

Het voordeel van kwalitatief onderzoek is dat je diepgaande en dus waardevollere informatie kan verzamelen. Dit komt doordat je diep op het onderwerp in kan gaan en doordat je specifiek om iemands mening kan vragen. Bij een enquête kan dit niet.

Het nadeel van kwalitatief onderzoek is dat het veel tijd kost. Stel je moet 10 interviews afnemen, dan weet je al dat dit een hoop tijd gaat kosten.

Heb je niet veel tijd dan kan je mogelijk beter voor een (online) groepsdiscussie gaan.

Kwantitatief onderzoek.

Dan nu kwantitatief onderzoek. Kwantitatief onderzoek doe je met een heel andere reden dan wanneer je kwalitatief onderzoek in zou zetten.

Kwantitatief onderzoek is gericht op hoeveelheid. Deze manier van onderzoek geeft je resultaten in cijfers over de onderzoeksdoelgroep. Vooral bij kwantitatief onderzoek is betrouwbaarheid heel belangrijk.

Een betrouwbaar onderzoek wordt ook wel een representatief onderzoek genoemd. Voor een representatief onderzoek heb je een minimaal aantal deelnemers nodig. De betrouwbaarheid van je onderzoek kan je berekenen met de zogeheten steekproefmethode.

Bij kwantitatief onderzoek is de doelgroep dus groter en zijn de antwoorden beknopter. Je kan niet diep ingaan op iemands achterliggende mening en de reden waarom iemand een bepaald antwoord geeft.

Daarentegen kan je met kwantitatief onderzoek wel informatie verzamelen over een veel grotere doelgroep. Het meest bekende voorbeeld van kwantitatief onderzoek is een enquête. Die kennen we natuurlijk allemaal wel.

Bij een enquête beantwoord je de opgestelde vragen en dat was het. De verzamelde gegevens zullen door de onderzoeker worden verwerkt en geanalyseerd om vervolgens tot bepaalde conclusies te komen.

Hier ga ik nu niet verder op in.

Marktonderzoek laten doen.

Je bent nu aangekomen bij het eind van deze blog. Dit is alweer mijn 7e Marketing blog!

Zoals je hebt gelezen is marktonderzoek dus heel waardevol. Het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat zeg ik maar. Haha.

Ben je van plan om zelf marktonderzoek te doen gebruik dan zeker de vier stappen van deze blog. Verder is het natuurlijk altijd handig om meer informatie in te winnen over de verschillende onderzoeksmethoden.

In mijn andere blogs ga ik hier vast en zeker over bloggen. Mocht je ergens vragen over hebben neem dan gerust contact met mij op.

Meer interessante blogs lezen? Hieronder staan er een paar op een rijtje:

Hulp nodig met marketing
Wil jij meer uit je marketing halen en betere bedrijfsresultaten? Laat mij je helpen! https://www.jouw-marketingcoach.nl/marketing-coaching.php

Referenties:

  • Verhage, B. J. (2010). Grondslagen van de marketing (7e druk), pagina 201. Groningen, Nederland: Noordhoff.
  • Verhage, B. J. (2010). Grondslagen van de marketing (7e druk), pagina 202. Groningen, Nederland: Noordhoff.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *