Vormen van Online marketing

Wat is Online Marketing? Complete Gids & Uitleg

Wat is online marketing? Ben je een ondernemer en weet je dit niet, dan moet je deze blog zeker lezen. We leven tegenwoordig in een digitaal landschap en onze samenleving ontwikkelt in rap tempo richting een digitale samenleving.

Dat geldt ook voor marketing! Marketing verschuift steeds meer van offline marketing naar digitale marketing (online marketing) en als ondernemer moet je meegaan met deze trend, anders blijf je achter.

In deze blog leg ik uit wat online marketing is en in mijn volgende blog deel ik belangrijke tips voor het maken van je eigen online marketingstrategie.

Wat is Online Marketing?

Wat is online marketing?

De zin ‘wat is online marketing’ zegt het al: marketing, maar dan online. Via het internet, op je telefoon, tablet, smartwatch of bijvoorbeeld je laptop.

Online marketing, ook wel internet marketing genoemd, is simpelweg marketing maar dan via internet.

Promotie, maar dan via alle mogelijkheden die het internet biedt. Voornamelijk om marketingdoelen te behalen en zoveel mogelijk mensen en nieuwe klanten te bereiken die een product of dienst kopen.

Online marketing heeft alles te maken met social media, online adverteren, e-mailmarketing, websites, mobiele applicaties, bloggen, vloggen en ga zo maar door!

Online marketing definitie:

Er zijn verschillende definities van Online marketing, maar we moeten het niet moeilijker maken dan het is. Een goede, korte definitie van online marketing is:

Online marketing is de verzamelnaam voor het onder de aandacht brengen van bedrijven, producten en diensten via internet.

– Jouw Marketingcoach

Zoals ik al zei; promotie, maar dan via internet en alles wat er mee te maken heeft. Dat is Online marketing!

Hieronder ga ik verder met de soorten van Online marketing en ik sluit deze blog af met belangrijk Online marketing advies.

Lees snel verder!

Soorten Online Marketing

Internet marketing

Kan je nu al antwoord geven op de vraag ‘wat is online marketing’?

Denk hier even kort over na en lees dan verder. Hieronder leg ik verschillende soorten online marketing uit.

Wat je moet begrijpen is dat online marketing een breed begrip is en dat er veel verschillende vormen zijn. Hieronder behandel ik er een aantal en in mijn volgende blog ga ik dieper in op het onderwerp.

1. Social media marketing

De bekendste vorm van online marketing is social media marketing. Social media marketing is iets waar bedrijven niet meer omheen kunnen.

Zie social media, net als je website, als het visitekaartje van je bedrijf en als onderdeel van de customer journey.

Een klant bekijkt niet alleen je website, maar wil ook weten of je actief bent op social media, hoeveel volgers je hebt en ga zo maar door.

Je bent als bedrijf daarom bijna verplicht om actief te zijn op social media. Denk aan Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn en Tiktok.

Social media kan onder andere worden ingezet voor naamsbekendheid, zichtbaarheid, leadgeneratie, merkimago en voor interactie met je doelgroep.

Adverteren via social media

Naast het hebben en onderhouden van een social media account is het ook mogelijk om te adverteren via social media platformen, bijvoorbeeld via Instagram en Facebook.

Dit is een populaire en vooral effectieve marketingmethode. In een andere blog ga ik zeker meer aandacht besteden aan dit onderwerp.

2. Zoekmachine optimalisatie (SEO, Google)

SEO Zoekmachine optimalisatie, een belangrijk onderdeel van online marketing

Als je het hebt over wat is online marketing dan mag SEO niet ontbreken. SEO is een andere bekende vorm van online marketing, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.

SEO heeft alles te maken met de vindbaarheid van een website in Google.

Heb je een website dan wil je natuurlijk zo veel mogelijk bezoekers trekken, het liefst gratis. Dat doe je door zoekmachine optimalisatie.

Bij zoekmachine optimalisatie richt je je website zo in dat deze voldoet aan de regels en eisen van Google. Want voldoe je aan de eisen van Google, dan beloont Google je met bezoekers.

En dat is natuurlijk het doel van zoekmachine optimalisatie!

Waardevolle content first!

Waardevolle content first? Hiermee bedoel ik dat Google altijd de beste zoekresultaten wil geven. Google wil zo relevant mogelijk zijn en de zoeker geven waar het naar zoekt.

Dat is de reden waarom zoekmachine optimalisatie belangrijk is. Als Google jouw website niet relevant vindt, dan zal je waarschijnlijk niet vaak gevonden worden via Google. En dat is zonde!

Daarom raad ik aan om SEO mee te nemen in je marketingstrategie. Mocht je totaal geen idee hebben hoe je dit moet aanpakken dan kan ik je helpen.

Ik zorg voor meer gratis bezoekers op jouw website:
SEO Specialist inhuren
SEO zoekwoordenonderzoek
SEO adviesonderzoek

Hieronder een andere online marketingvorm die mede belangrijk is voor je SEO. Namelijk: content marketing.

3. Content marketing

Content marketing

Content marketing is een breed begrip en bestaat uit verschillende onderdelen.

Bij content marketing draait het om het delen van waardevolle informatie met je (potentiële) klanten, zoals bijvoorbeeld deze blog, met als doel om klanten te trekken.

Content marketing is een middel om klanten te interesseren in jouw bedrijf en de producten/diensten die je verkoopt.

Door middel van content marketing kun je je bijvoorbeeld positioneren als specialist in jouw vakgebied.

Voorbeelden van content marketing zijn:

  • Video’s
  • Blogs schrijven
  • Vloggen
  • Social media posts
  • Podcasts
  • E-mailmarketing
  • E-books
  • Webinars
  • En meer!

4. E-mailmarketing

E-mailmarketing

Weet je inmiddels al wat online marketing is? Ik wil nog een laatste vorm met je delen, namelijk e-mailmarketing.

E-mail marketing is een belangrijke, geautomatiseerde vorm van online marketing. En omdat deze marketingvorm zo belangrijk is wil ik dit onderwerp zeker niet links laten liggen in mijn ‘wat is online marketing’ blog.

E-mailmarketing is, zoals het woord al zegt, marketing via e-mail. E-mailmarketing is een goed middel om contact te houden met je doelgroep en klanten. En om fans te creëren (een relatie op te bouwen).

En dan heb ik het niet over de nieuwsbrief die je verstuurd. Ik heb het vooral over het geautomatiseerd verzenden van e-mails en geoptimaliseerde marketingfunnels.

Geautomatiseerde marketing-funnels en auto-responders

Stel je bezoekt een website, bijvoorbeeld een blog met fitness tips. Vervolgens krijg je een actie te zien om een gratis e-book te downloaden met de 10 belangrijkste fitness tips.

Grote kans dat je in een geautomatiseerde e-mailmarketing-funnel terecht komt wanneer je op het aanbod ingaat. Er is dan een auto-responder gekoppeld aan het aanmeldformulier.

Een auto-responder is een reeks van opvolgende mails die je ontvangt na aanmelding voor het e-book. Ideaal, want zo blijf je in contact met de potentiële klant terwijl het geen tijd kost om de mailtjes te verzenden!

Deze zogeheten funnels kun je natuurlijk vormgeven hoe je zelf wilt. In een van mijn volgende blogs ga ik meer vertellen over dit onderwerp!

Het grote voordeel is dus dat je potentiële klanten geautomatiseerd kunt opvolgen zodat ze herinnert blijven aan je bedrijf.

Goede e-mailmarketing software

Wil je e-mailmarketing opzetten dan moet je opzoek naar goede e-mailmarketing software. Je kunt ook e-mail marketing uitbesteden. De software dat ik gebruik heeft ActiveCampaign. Dit is een fijne software met veel mogelijkheden.

Wil je meer weten over ActiveCampaign klik dan op de link.

ActiveCampaign

Wat doet een Online Marketeer?

Ik sluit deze blog af met een kleine samenvatting van de werkzaamheden van een online marketeer.

Zoals je hebt gelezen is het vakgebied van een online marketeer vrij breed en heeft een online marketeer veel taken.

Een online marketeer kan marketingfunnels maken, SEO optimaliseren, adverteren via Facebook of Google, berichten plaatsen op social media een ga zo maar door.

Echter zijn dit natuurlijk slechts tools om marketingdoelen te bereiken. Het belangrijkste wat je moet weten over de werkzaamheden van een online marketeer is dat een online marketeer een belangrijke rol heeft bij de online identiteit van een bedrijf, en voor een groot deel verantwoordelijk is voor leads en sales.

Doelen van een online marketeer kunnen zijn:

  • Meer websitebezoekers krijgen
  • Meer leads, hogere conversiepercentages en meer sales
  • Naamsbekendheid vergroten en branding
  • En dat allemaal zo geautomatiseerd mogelijk!

Online Marketing advies nodig?

Kan jij wel wat Online marketing advies gebruiken en heb je hulp nodig met het inrichten van je online marketing? Ik kan je helpen! Je kunt werk aan mij uitbesteden of we maken samen een winstgevende online marketingstrategie.

Klinkt dit goed? Klik dan op een van de knoppen hieronder. Met Marketing coaching help ik ondernemers bij het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie.

Gaan wij ook samenwerken?

Scroll naar boven