Soorten online marketing

Wat is Online Marketing?

Wat is online marketing? Als je dat niet weet raad ik je aan deze blog te lezen. We leven tegenwoordig in een digitaal landschap en onze samenleving ontwikkelt steeds meer naar een digitale samenleving.

Dat geldt ook voor marketing! Marketing verschuift steeds meer naar digitale marketing (online marketing). En als ondernemer moet je meegaan met deze trend, anders blijf je achter!

In deze blog leg ik uit wat online marketing is en in mijn volgende blog deel ik belangrijke tips voor het opzetten van je eigen online marketingstrategie.

Wat is Online marketing?

Wat is online marketing?

De zin ‘Wat is online marketing’ zegt het al. Marketing, maar dan online. Via het internet, op je mobiele telefoon, je tablet, je smartwatch, of bijvoorbeeld je laptop.

Online marketing, ook wel internet marketing genoemd, is simpelweg marketing maar dan via internet.

Promotie activiteiten, maar dan via alle mogelijkheden die het internet biedt. Met als doel natuurlijk klanten trekken zodat ze uiteindelijk jouw product of dienst kopen.

Online marketing heeft alles te maken met:
Social media, e-mailmarketing, Facebook advertising, Instagram advertising, je vindbaarheid in Google, een applicatie, een website, bloggen, vloggen, en ga zo maar door!

Online marketing definitie.

Er zijn verschillende definities van Online marketing, maar we moeten het niet moeilijker maken dan het is. Een goede, korte definitie van online marketing is:

Online marketing is de verzamelnaam voor het onder de aandacht brengen van bedrijven, producten en diensten via internet.

– Jouw Marketingcoach

Zoals ik al zei; promotie, maar dan via internet en alles wat er mee te maken heeft. Dat is Online marketing!

Hieronder ga ik verder met de soorten van Online marketing en ik sluit deze blog af met belangrijk Online marketing advies.

Lees snel verder!

Soorten Online marketing

Internet marketing

Kan je nu al antwoord geven op de vraag ‘wat is online marketing?’.

Denk hier even kort over na en lees dan verder. Hieronder leg ik verschillende soorten online marketing uit.

Wat je moet begrijpen is dat online marketing een breed begrip is en dat er veel verschillende vormen zijn. Hieronder behandel ik er een aantal en in mijn volgende blog ga ik dieper in op het onderwerp.

Social media marketing.

De bekendste vorm van online marketing is social media marketing. Social media marketing is iets waar bedrijven niet meer omheen kunnen.

Zie social media, net als je website, als het visitekaartje van je bedrijf en als onderdeel van de customer journey.

Een klant zal niet alleen je website bekijken, maar ook willen weten of je actief bent op social media, hoeveel volgers je hebt, en ga zo maar door.

Je bent daarom bijna verplicht om als bedrijf actief te zijn op social media. Denk aan Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn en Tiktok.

Social media kan onder andere worden ingezet voor naamsbekendheid, zichtbaarheid, merkimago, om in contact te komen met je doelgroep en voor interactie met je doelgroep.

Adverteren via social media.

Naast het hebben en onderhouden van een social media account is het ook mogelijk om te adverteren via social media, bijvoorbeeld via Instagram en Facebook.

Dit is een heel populaire en vooral effectieve marketingmethode. In een andere blog ga ik zeker meer aandacht besteden aan dit onderwerp.

Zoekmachine optimalisatie, SEO, Google.

SEO Zoekmachine optimalisatie, een belangrijk onderdeel van online marketing

Als je het hebt over wat is online marketing dan mag SEO niet ontbreken. SEO is een andere bekende vorm van online marketing, ook wel zoekmachine optimalisatie.

SEO heeft alles te maken met de gratis vindbaarheid van je website in Google.

Heb je een website dan wil je natuurlijk zo veel mogelijk bezoekers trekken, het liefst gratis. Dat doe je door zoekmachine optimalisatie.

Bij zoekmachine optimalisatie richt je je website zo in dat deze zo goed mogelijk voldoet aan de regels en eisen van Google. Want voldoe je aan de eisen van Google, dan beloont Google je met bezoekers.

En dat is natuurlijk het doel van zoekmachine optimalisatie!

Waardevolle content first!

Waardevolle content first? Hiermee bedoel ik dat Google altijd de beste zoekresultaten wil tonen. Google wil zo relevant mogelijk zijn en de zoeker geven waar het naar zoekt.

Dat is de reden waarom zoekmachine optimalisatie belangrijk is. Als Google jouw website niet relevant vindt, dan zal je waarschijnlijk niet vaak gevonden worden via Google. En dat is zonde!

Daarom raad ik je aan om SEO optimalisatie mee te nemen in je marketingstrategie. Mocht je totaal geen idee hebben hoe je dit moet aanpakken dan kan ik je helpen.

Ik kan je helpen met een SEO zoekwoorden onderzoek of een SEO adviesonderzoek, maar ook met volledige SEO optimalisatie.

Hieronder een andere online marketing vorm die mede belangrijk is voor je SEO. Namelijk; content marketing.

Content marketing

Content marketing

Content marketing is een breed begrip en bestaat uit verschillende onderdelen.

Bij content marketing draait het om het delen van waardevolle informatie met je (potentiële) klanten, zoals bijvoorbeeld deze blog, met als doel om klanten te trekken.

Content marketing is een middel om klanten te interesseren in jouw bedrijf en de producten/diensten die je verkoopt.

Door middel van content marketing kun je je bijvoorbeeld positioneren als specialist in jouw vakgebied.

Voorbeelden van content marketing zijn:

  • Video’s
  • Bloggen
  • Vloggen
  • Social media posts
  • Podcasts
  • E-mailmarketing
  • E-books
  • Webinars
  • En meer!

Je weet nu een beetje wat content marketing is. In een van mijn volgende blogs ga ik dit onderwerp uitgebreid behandelen!

E-mailmarketing.

E-mailmarketing

Weet je inmiddels al wat online marketing is? Ik wil nog een laatste vorm met je delen, namelijk e-mailmarketing.

E-mailmarketing is een belangrijke, geautomatiseerde vorm van online marketing. En omdat deze marketingvorm zo belangrijk is wil ik dit onderwerp zeker niet links laten liggen in mijn ‘wat is online marketing’ blog.

E-mailmarketing is, zoals het woord al zegt, marketing via e-mail. E-mailmarketing is een goed middel om contact te houden met je doelgroep en klanten. En om fans te creëren (een relatie op te bouwen).

En dan heb ik het niet over de nieuwsbrief die je verstuurd. Ik heb het vooral over het geautomatiseerd verzenden van e-mails en geoptimaliseerde marketingfunnels.

Geautomatiseerde marketing-funnels en auto-responders.

Stel je bezoekt een website, bijvoorbeeld een blog met fitness tips. Vervolgens krijg je een actie te zien om een gratis e-book te downloaden met de 10 belangrijkste fitness tips.

Grote kans dat je in een geautomatiseerde e-mailmarketing-funnel terecht komt wanneer je op het aanbod ingaat. Er is dan een auto-responder gekoppeld aan het aanmeldformulier.

Een auto-responder is een reeks van opvolgende mails die je ontvangt na aanmelding voor het e-book. Ideaal, want zo blijf je in contact met de potentiële klant terwijl het geen tijd kost om de mailtjes te verzenden!

Deze zogeheten funnels kun je natuurlijk vormgeven hoe je zelf wilt. In een van mijn volgende blogs ga ik meer vertellen over dit onderwerp!

Het grote voordeel is dus dat je potentiële klanten geautomatiseerd kunt opvolgen zodat ze herinnert blijven aan je bedrijf.

Goede e-mailmarketing software.

Wil je e-mailmarketing opzetten dan moet je opzoek naar goede e-mailmarketing software. Naar mijn mening is ActiveCampagin een heel fijne software voor e-mailmarketing wat ik zelf ook al jaren gebruik.

Wil je meer weten over ActiveCampaign klik dan op de link. Wil je het uitproberen dan heb je de mogelijkheid om een trial van 2 weken aan te vragen.

ActiveCampaign

Wat doet een online marketeer?

Ik sluit deze blog af met een kleine samenvatting van de werkzaamheden van een online marketeer.

Zoals je hebt kunnen lezen is het vakgebied van een online marketeer vrij breed en heeft een online marketeer veel taken.

Een online marketeer kan marketing funnels maken, SEO optimaliseren, adverteren via Facebook of Google, berichten plaatsen op social media, en ga zo maar door.

Echter zijn dit natuurlijk slechts tools om marketingdoelen te bereiken. Het belangrijkste wat je moet weten over de werkzaamheden van een online marketeer is dat een online marketeer een belangrijke rol heeft bij de online identiteit van een bedrijf, en voor een groot deel verantwoordelijk is voor leads en sales.

Doelen van een online marketeer kunnen zijn:

  • Het aantal maandelijkse websitebezoekers vergroten
  • Meer leads, hogere conversiepercentages en meer sales
  • Naamsbekendheid vergroten en branding
  • En dat allemaal zo geautomatiseerd mogelijk!

Online Marketing advies.

Kan jij wel wat Online marketing advies gebruiken en heb je hulp nodig met het inrichten van je online marketing? Lees dan allereerst mijn volgende blog. Ook raad ik je aan mijn wat is marketing blog te lezen.

Daarnaast kan ik je verder helpen. Je kunt werk uitbesteden aan mij, maar ik kan je ook helpen met het opzetten van een effectieve online marketingstrategie.

Klinkt dit goed? Klik dan op het linkje hieronder. Met mijn Marketing coaching help ik bedrijven bij het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie.

Klik hier: Marketing coaching

Kan ik jou ook helpen?

Hulp nodig met marketing
Wil jij meer uit je marketing halen en betere bedrijfsresultaten? Laat mij je helpen! www.jouw-marketingcoach.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *