Upselling is een verkooptechniek die wordt gebruikt om klanten aan te moedigen een duurdere of verbeterde versie van een product of dienst te kopen. Het kan ook worden ingezet om extra producten of diensten aan de aankoop toe te voegen.
Het idee achter upselling is om het totale orderbedrag te verhogen en daarmee de inkomsten van het bedrijf.
Een voorbeeld van upselling
Als een klant overweegt een telefoon te kopen, kan een verkoper proberen te “upsellen” naar een duurder model met meer functies of een betere camera. Een andere mogelijkheid is om aanvullende accessoires aan te bieden, zoals een beschermhoes of bijpassende oordopjes.
Het kan ook zijn dat een klant een laptop wil kopen. Een goede upsell is dan een laptophoes en een bijpassende muis. Wanneer de klant dit samen met de laptop koopt wordt het totale orderbedrag hoger. Hierdoor verdien je meer per klant.
In het voorbeeld hierboven koopt een persoon een fitness trainingsschema. Verder in het koopproces kan de klant een upsell toevoegen in de vorm van een voedingsschema (zoals te zien in het plaatje hierboven).
Een voedingsschema helpt de klant bij het bereiken van zijn of haar doelen en is een waardevolle toevoeging voor de bestelling.
Een leuke upsell dus.
Wat is het nut van upselling?
Upselling is een goede manier om de conversiewaarde te verhogen en biedt voordelen voor zowel de verkoper als de klant.
- Voor de verkoper is upselling een manier om de totale orderwaarde en winstgevendheid te verhogen. Door klanten te overtuigen om een duurder of uitgebreider product te kopen kan de verkoper kan de gemiddelde bestelwaarde verhogen en meer omzet genereren.
Daarnaast kan het aanbieden van extra’s, zoals accessoires of garanties, ook extra inkomsten genereren.
- Voor de klant kan upselling voordelen bieden zoals een verbeterde product- en koopervaring. Ook kan het ervoor zorgen dat het bedrijf beter voorziet in de behoeften van een klant, wat tot hogere klanttevredenheid kan leiden.
Kortom, het doel van upselling is om waarde toe te voegen aan de verkoopervaring voor zowel de klant als de verkoper. Het is een veelgebruikte strategie bij Conversie optimalisatie.
Belangrijk:
Upselling kan een effectieve manier zijn om het totale orderbedrag en de winst per klant te verhogen, maar het is belangrijk om het op een behulpzame manier te doen en niet te opdringerig. Een succesvolle upsell moet gebaseerd zijn op de behoeften van de klant en moet waarde bieden.
Upselling toepassen
Upselling toepassen in de praktijk is iets lastiger. Misschien is het wel helemaal niet mogelijk voor jouw product of moet je nog bedenken hoe je upselling kunt toepassen.
Mocht jouw assortiment bestaan uit verschillende producten of diensten dan is het wellicht makkelijk om upselling toe te passen. Je moet alleen wel over de juiste software beschikken.
- WordPress website: voor WordPress websites zijn er verschillende plugins waarmee upselling gerealiseerd kan worden. Veel WordPress websites zijn gemaakt met WooCommerce, waar speciale plugins voor beschikbaar zijn.
- Shopify: een ander populair e-commerce platform is Shopify. Shopify heeft ook integraties en plugins om eenvoudig upselling toe te passen in de betaalmodule.
- Op-maat-gemaakte website: heb je een op-maat-gemaakte website? Dan raad ik je aan om met je website bouwer te bespreken hoe je eventueel upselling kunt toepassen op jouw website.
Plug & Pay
De betaalmethode waar ik fan van ben, Plug & Pay, heeft ook speciale upsell-methodes geïntegreerd in hun software. Met een druk op de knop kunnen klanten eenvoudig extra producten aan hun bestelling toevoegen of een uitgebreider product kopen.
Het mooie van het betaalsysteem van Plug & Pay is dat het veel meer mogelijkheden biedt. Ook na de verkoop kun je door slimme technieken meer verkopen door andere producten of diensten onder de aandacht te brengen.
Conclusie
Upselling is een waardevolle methode om het totale orderbedrag per klant te verhogen.
Ik vind het een goede en slimme methode en pas het zelf ook regelmatig toe. Neem bijvoorbeeld mijn marketing coaching dienst.
Bij marketing coaching help en begeleid ik ondernemers naar betere resultaten door middel van 1 op 1 video consulten. Hierbij heb ik een adviserende en begeleidende rol. Ondernemers hebben de mogelijkheid om extra hulp in te schakelen wanneer zij dat nodig hebben.
Ik verkoop dus Marketing coaching, maar daar blijft het meestal niet bij. Mijn dienst wordt vaak uitgebreid naar meerdere werkzaamheden zoals online adverteren of het verbeteren van de website (dit is eigenlijk meer cross-selling, maar het komt een beetje op hetzelfde neer).
Ik zou ook direct bij de aankoop meer kunnen aanbieden om de totale orderwaarde van Marketing coaching te verhogen. Bijvoorbeeld een e-book, marketingcursus of marketingboek. Dan is het wel echt upselling.
Ga jij upselling toepassen?
Laten we samen een strategie maken voor meer bekendheid, bezoekers, leads en klanten. Neem vrijblijvend contact op.
Contact opnemen