Wil je hoger komen in Google dan is er werk aan de winkel. Om je website hoger in Google te krijgen moet je aan de slag met SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.
SEO bestaat uit een takenpakket met verschillende werkzaamheden die eraan bijdragen dat Google jouw website en webpagina’s beter begrijpt met als resultaat dat je hoger komt in Google.
Op deze pagina vind je een gedetailleerd stappenplan om hoger te komen in Google, hoe je zoekwoordenonderzoek doet en hoe je weet of SEO kansrijk is voor jouw bedrijf. Ook leg ik kort uit wat SEO is.
Hoe kom je hoger in Google?
Er is maar één manier om hoger te komen in Google en dat is door SEO op de juiste manier toe te passen op jouw website. Oftewel, je moet je SEO optimaliseren.
Google moet begrijpen waar jouw website over gaat.
Anderzijds moet jij Google overtuigen dat je waardevolle, unieke en relevante informatie op jouw website hebt. Dit doe je door zo veel mogelijk waarde te bieden voor bezoekers en niet voor Google.
Google straft websites die SEO “over optimaliseren”. Daarom moet je SEO op een natuurlijke manier verwerken in je website, met in je achterhoofd dat je zoveel mogelijk waarde biedt voor de bezoeker.
Wat is SEO precies?
SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, bestaat uit verschillende werkzaamheden die je toepast om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google.
Door deze technieken op de juiste manier toe te passen op je website en individuele pagina’s krijg je hogere posities in Google.
Wil je meer weten over SEO dan raad ik je aan om mijn andere blogs te lezen. Hieronder ga ik verder met het stappenplan om hoger in Google te komen.
Stappenplan om hoger in Google te komen
Onderstaand stappenplan om hoger in Google te komen is een plan van aanpak voor nieuwe websites en websites waarvan de SEO moet worden verbeterd. Het is een algehele aanpak om je gehele SEO stap voor stap te verbeteren.
#1 Doe goed zoekwoordenonderzoek
SEO begint bij een goed zoekwoordenonderzoek en achterhalen of SEO kansrijk is. Voor je begint met SEO moet je namelijk weten of er relevante zoekwoorden zijn voor jouw bedrijf en of SEO veel gratis bezoekers kan opleveren.
Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intypen in Google wanneer ze op zoek gaan naar informatie. Door te weten hoeveel mensen een zoekwoord intypen en hoeveel concurrentie er is kun je bepalen of een zoekwoord interessant is.
Hoe meer zoekwoorden er zijn met veel volume (veel mensen die het iedere maand intypen), hoe kansrijker SEO is.
Ik kan een goed zoekwoordenonderzoek voor je doen, maar je kunt het ook zelf proberen. De tool die je hiervoor kunt gebruiken is Google Keyword planner. Dit is een gratis tool van Google om zoekwoorden onderzoek te doen.
Om deze tool te gebruiken moet je een Google Ads account aanmaken (klik op de link om een Google Ads account te maken).
Lees ook mijn tips voor het doen van een goed SEO onderzoek.
#2 Bepaal of SEO de moeite waard is
Na je zoekwoordenonderzoek moet je bepalen hoe kansrijk SEO is. Dit doe je dus door te kijken hoeveel zoekvolume er is op voor jouw bedrijf relevante zoekwoorden en door te kijken hoeveel concurrentie er is. Zie afbeelding hieronder.
Zoekwoorden zijn interessant wanneer ze veel volume hebben en bij voorkeur een lage concurrentiescore. Bij zoekwoorden met een lage concurrentie en veel volume heb je de grootste kans om hoog te scoren in Google en veel gratis bezoekers te krijgen.
Let op! Zijn er niet veel kansrijke zoekwoorden dan moet je overwegen of SEO wel de moeite waard is. Het kan ook zijn dat je zoekwoordenonderzoek niet goed is. In dat geval kun je beter een SEO specialist ernaar laten kijken.
Heb je wel voldoende kansrijke zoekwoorden gevonden dan ga je door naar stap 3.
#3 Maak een SEO-strategie
Wanneer je hebt bepaald dat SEO kansrijk is kun je het best een strategie bedenken hoe je SEO gaat toepassen. Breng in kaart welke stappen je gaat ondernemen. Bepaal op welke zoekwoorden je gaat inspelen en hoe. Bijvoorbeeld door te bloggen.
Ik maak altijd een lijst met de zoekwoorden waar ik op in ga spelen. Ook bedenk ik hoe ik op de zoekwoorden ga inspelen. Een goede manier om veel bezoekers te krijgen is door te bloggen. Met een blog kun je heel specifiek inspelen op relevante zoekwoorden en waardevolle informatie delen met potentiële klanten.
Een andere methode is door een kennisbank toe te voegen aan je website. Hier deel je waardevolle en informatieve content die belangrijk is voor jouw doelgroep. Ook dit kan leiden tot hogere posities in Google en veel relevant zoekverkeer.
Belangrijke tip: maak deze stap niet moeilijker dan het is. Het komt erop neer dat je moet bepalen welke zoekwoorden interessant zijn en hoe je ze gaat toevoegen aan je website. Ook moet je bepalen over het bijvoorbeeld interessant is om een blog te starten.
Good to know: ik schrijf ook blogs met als doel dat ik goed gevonden word in Google. Mijn primaire doel is waardevolle informatie bieden aan mijn bezoekers en dat ik ze help met het opbouwen en verbeteren van hun business. Ook wil ik mijn autoriteit als marketingspecialist vergroten. Het is dan mooi dat dit mij ook nog eens gratis bezoekers oplevert.
#4 Optimaliseer je websitestructuur
Google en bezoekers hebben behoefte aan een duidelijke websitestructuur. Zorg voor een duidelijke en gebruiksvriendelijke websitestructuur met logische categorieën en navigatie. Te beginnen met het menu in je header. Gebruik ook korte, beschrijvende URL’s voor elke pagina.
Een goede URL is:
www.jouw-marketingcoach.nl/marketing-blogs/wat-is-seo/
Een slechte URL zou zijn:
www.jouw-marketingcoach.nl/marketing-blogs/bericht999328822/
Let op! Om je websitestructuur heb je meer informatie nodig, waar ik je verder in dit blog meer over vertel.
#5 Optimaliseer bestaande webpagina’s voor SEO
De volgende stap is alle pagina’s op je website “SEO-vriendelijk” maken. Dit doe je door de zogeheten “On-page” SEO te verbeteren. Je moet iedere pagina individueel optimaliseren voor SEO.
Dit doe je onder andere door per pagina:
- De kwaliteit van de pagina te verbeteren
- Te bepalen wat het belangrijkste zoekwoord is
- Het belangrijkste zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden te verwerken in de tekst
- Een goede meta title en meta description toe te voegen
- Een goede header-structuur aan te brengen en hier zoekwoorden in te verwerken
- Afbeeldingen op de juiste manier toe te voegen (met de juiste bestandsnaam, grootte en alt tekst)
- En een SEO-vriendelijke URL te maken.
Belangrijk:
Voor een compleet stappenplan om de on-page SEO te verbeteren moet je mijn andere blog lezen over 13 SEO tips om vandaag nog toe te passen. Dit zijn 13 tips die je kunt gebruiken als checklist om je SEO per pagina te verbeteren. Heb je een WordPress-website, dan kun je ook de Yoast SEO plugin gebruiken als hulpmiddel.
#6 Maak een Google Search console account aan
Wanneer je je bestaande pagina’s hebt geoptimaliseerd raad ik je aan om een Google Search account aan te maken (mocht je dat niet hebben). Google Search console is een gratis tool van Google dat de SEO-prestaties van websites meet.
Met deze tool kun je precies zien hoeveel websitebezoekers je uit Google krijgt, op welke zoekwoorden je gevonden wordt, op welke positie de zoekwoorden staan in Google en ga maar door. Ook moet je een sitemap toevoegen, welke belangrijk is voor de vindbaarheid van je website.
Alles over Google Search console kun je lezen in mijn andere blog.
#7 Maak een sitemap en voeg toe aan Google Search
Wanneer je een Google Search account hebt aangemaakt moet je een sitemap aanmaken en indienen in Google Search. Hiermee geef je Google een overzicht van de pagina’s op jouw website.
Een sitemap is een hulpmiddel voor Google waarmee ze kunnen achterhalen welke pagina’s jouw website bevat.
Heb je een WordPress-website? Dan is de kans groot dat jouw website al een sitemap heeft. Deze kun je vinden door www.jouwwebsite.nl/sitemap.xml in te typen in de URL-balk.
Mocht je geen WordPress website hebben dan moet je even uitzoeken of je al een sitemap hebt. Je kunt dit navragen bij je websitebouwer.
Voor meer informatie over sitemaps kun je mijn andere blog lezen.
#8 Voeg nieuwe content toe aan je website
Wanneer je huidige website is geoptimaliseerd voor SEO is het tijd om nieuwe content toe te voegen. Dit keer direct met goede SEO.
Als het goed is ga je een SEO-strategie maken. Deze is vooral van toepassing op deze stap. Wanneer je de voorgaande stappen hebt doorlopen is je kennis van SEO flink toegenomen. Nu is het tijd om het in de praktijk toe te passen.
Hieronder staan enkele tips die je kunnen helpen bij het bepalen welke content op dit moment mist op jouw website:
- Dienstenpagina’s: bied jij verschillende diensten aan, maar hebben deze nog geen eigen pagina? Dan is het mogelijk interessant om individuele pagina’s te maken per dienst dat je aanbiedt. Door deze goed in te richten voor SEO maken ze allemaal individueel kans om hoog te ranken in Google. Zie als voorbeeld de dienstenpagina’s op mijn website.
- Bloggen: heb je nog geen blog dan liggen hier mogelijk kansen. Een blog is een goede manier om veel waardevolle content toe te voegen aan je website en organische bezoekers aan te trekken. Kijk goed naar het zoekwoordenonderzoek dat je hebt gedaan om te bepalen of bloggen kansrijk is.
- Kijk naar goede concurrenten: wat doen concurrenten anders of beter dan jij? Met de kennis die jij in deze stap bezig kun je beter bepalen wat concurrenten doen om te scoren in Google. En of ze überhaupt bezig zijn met SEO. Doe hier je voordeel mee.
- Specialiseer je in een specifiek onderwerp: heb je ergens veel verstand van en zijn er veel kansrijke zoekwoorden, maar daar dan gebruik van. Blog over dat onderwerp, maak landingspagina’s en zorg ervoor dat jij de specialist wordt op de dat gebied.
#9 Maak een linkbuilding strategie
Linkbuilding is een belangrijke strategie in zoekmachineoptimalisatie. Het doel van linkbuilding is om de autoriteit, relevantie en zichtbaarheid van jouw website te verbeteren in de ogen van zoekmachines zoals Google. Dit doe je door ervoor te zorgen dat andere websites naar jouw website linken. Bij voorkeur hoog aangeschreven websites en bij voorkeur zonder dat je er om vraagt.
In essentie houdt linkbuilding in dat andere websites naar jouw website linken, waardoor zoekmachines het signaal krijgen dat jouw website waardevolle en relevante inhoud biedt. Wanneer andere websites vrijwillig naar jouw site linken, kan dit jouw website hoger in de zoekresultaten plaatsen, omdat zoekmachines het beschouwen als een teken van vertrouwen en geloofwaardigheid.
Er is echter een grote “maar”…
Niet alle links zijn even waardevol!
Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Het verkrijgen van links van websites met een hoge autoriteit en relevantie voor jouw branche is veel waardevoller dan het verkrijgen van links van willekeurige, niet-gerelateerde websites. Links van de laatst genoemde soort websites hebben totaal geen nut.
Daarnaast kunnen te veel lage kwaliteit links of het onnatuurlijk verkrijgen van links een negatieve impact hebben op jouw SEO.
Link building moet op een organische en natuurlijke manier gebeuren.
#10 Meet & Analyseer de resultaten in Google Search console
Heb je verschillende van de bovengenoemde stappen doorlopen dan wordt het tijd om je SEO resultaten te meten en te analyseren. Dit is een terugkerend proces. Als je het goed wil doen.
Vanaf het moment dat jij een Google Search account hebt aangemaakt start de tool met het meten van data. Het systeem meet hoeveel websitebezoeker je krijgt vanuit Google, welke pagina’s zichtbaar zijn in Google en op welke zoekwoorden ze ranken, welke pagina’s bekend zijn bij Google, welke pagina’s stijgen of dalen en ga zo maar door.
Het analyseren en meten van de resultaten is een belangrijke stap om een steeds betere SEO te krijgen. Het is namelijk de bedoeling om je SEO te optimaliseren op basis van de analyses die je maakt.
#11 Optimaliseer kansrijke pagina’s op basis van je analyse
Hierboven heb je kunnen lezen dat het belangrijk is om je SEO te optimaliseren. Dit is een doorlopend (en tijdrovend) proces. Helemaal als je veel pagina’s hebt op je website.
De data in Google Search console is heel waardevol voor het optimaliseren voor SEO. Je moet alleen wel weten hoe je de data moet lezen. Dat kan ik je helaas niet allemaal in deze blog uitleggen, omdat dat een studie op zich is. Wellicht dat ik er in de toekomst nog eens blog over schrijf.
Mocht je er nu meer over willen weten (of over SEO in het algemeen) dan kun je mijn Marketing coaching overwegen. Dit is een uniek traject waarbij ik jou alles leer wat je moet en wil weten over SEO. Ook gaan we samen werken aan een effectief en winstgevend marketingplan.
Klik gerust op het linkje hierboven als je meer wil weten, hieronder ga ik verder met de tips.
#12 (Bonus tip): doe een goede SEO analyse!
Heb je al een website en ben je al bezig met SEO, dan raad ik je aan om een SEO analyse te doen nadat je het zoekwoordonderzoek hebt gedaan. Jouw website wordt mogelijk al gevonden in Google en misschien ben je al aangemeld bij Google Search console.
Doe je dit niet dan loop je mogelijk waardevolle informatie mis. Een goede SEO analyse is onmisbaar. Tijdens de analyse maak je een lijst van alle punten die nog niet goed zijn en die je moet verbeteren.
Al deze punten kun je verwerken in je SEO-strategie.
Voor je begint!
Voor je begint is het belangrijk dat je over de juiste kennis beschikt die je nodig hebt om je website te verbeteren op het gebied van SEO. Op mijn website vind je verschillende blogs die je helpen bij het verbeteren van je SEO.
Ik raad je aan om eerst alles door te lezen! In het bijzonder mijn blog met 13 SEO tips om vandaag toe te passen. Deze blog geeft je (bijna) alle informatie die je nodig hebt voor de on-page SEO optimalisatie (stap 5).
De rest van mijn SEO blogs vind je via de volgende link: zoekmachine optimalisatie blogs.
Hulp nodig met SEO om hoog in Google te komen?
Ik kan je helpen met het verbeteren van je SEO zodat je hoger scoort in Google. Ik weet precies welke kansen er zijn voor jouw bedrijf en hoe je er op in moet spelen. Ik kan er gegarandeerd voor zorgen dat jij hoger komt in Google.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het allemaal zelf te doen. Wanneer je het zelf wil doen raad ik je minimaal aan om goed te onderzoeken of SEO kansrijk is of niet (voor je er veel te veel tijd in steekt). Als je niet weet hoe je dit onderzoek doet kun je een SEO Adviesonderzoek bestellen.
Met die onderzoek krijg je alle handvatten die nodig hebt om te scoren in Google. Je ontvangt een rapport met:
- Alle SEO kansen voor jouw bedrijf
- Alle SEO verbeterpunten voor jouw website
- Een concurrentie analyse (wat doen ze goed en wat niet)
- Concrete aanbevelingen
- Stappenplan voor meer bezoekers
- En een uitgebreid zoekwoordenonderzoek t.w.v. 350 euro
Je kunt ook je volledige SEO aan mij uitbesteden. De keuze is aan jou. Klik voor meer informatie over mijn SEO Adviesonderzoek op de link hieronder.
Geen verstand van SEO, maar wel veel gratis websitebezoekers? Laat mij je SEO optimaliseren! Neem contact op voor meer informatie
Meer informatie