Wat is Google Tag manager

Wat is Google Tag manager en hoe installeer je Google Tag manager?

Ooit gehoord van Google Tag manager? Zo niet, dan is Google Tag manager mogelijk interessant voor jou. Google Tag manager biedt namelijk een oplossing voor een probleem waar veel ondernemers en marketeers zonder technische kennis tegenaan lopen.

Hoe installeer je nou die zogeheten ‘scripts’ op je website, voor Google analytics, Google Ads, de Facebook pixel, Hotjar, je e-mailmarketing software en ga zo maar door.

Je kent het vast wel, stukjes code (scripts) die je moet toevoegen aan je website… wat voor de nodige problemen zorgt als je geen technische kennis hebt.

Nou, vanaf nu niet meer want Google Tag manager biedt de oplossing!

Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n script.

Voorbeeld Google analytics script
Voorbeeld Google analytics script

Wat is Google Tag manager?

Google Tag manager is een gratis marketing tool van Google waarmee je eenvoudig stukjes code kunt toevoegen aan je website, zonder hulp van een programmeur.

Dit doe je door zogeheten tags aan te maken in Google Tag manager in het persoonlijke dashboard van Google Tag manager.

Met Google Tag Manager kun je alle tags van je website beheren met één paneel. Je voegt eerst het script van Google Tag Manager toe aan je website en vervolgens kan je alle tags op een plek beheren.

Het grote voordeel van Google Tag manager is dat je deze tool slechts eenmalig hoeft te installeren op je website, daarna kan je via je persoonlijke dashboard in Google Tag manager zelf code toevoegen aan je website.

Hoe dit precies werkt en hoe je Google Tag manager installeert ga ik je zo vertellen. Bekijk ook de video hieronder.

Google Tag manager installeren

Ben je van plan om Google Tag manager te installeren dan heb ik goed nieuws voor je. Je hoeft nog maar 1 keer ‘gebruik’ te maken van je programmeur! (of je probeert het zelf)

Heb je een WordPress website, dan heb je je programmeur helemaal niet meer nodig om pixels en scripts toe te voegen aan je website en kun je de Google Tag manager plug-in installeren.

Wil je zelf Google Tag manager installeren volg dan onderstaande instructies.

Stap 1: Maak een Google Tag manager account

Het eerste wat je moet doen is een account aanmaken. Klik op onderstaande link om een account te maken.

https://marketingplatform.google.com/intl/nl/about/tag-manager/

Start vervolgens het proces om een account aan te maken en doorloop de stappen. Google vraagt als eerste om een accountnaam, voer hier de naam van je bedrijf in. Zie afbeelding 1 hieronder.

Vervolgens moet je container instellingen invoeren. Voer hier je website URL in en kies voor ‘Internet’. Zie afbeelding 2 hieronder.

Google Tag manager installeren - 1
Google Tag manager installeren - 2

Ben je klaar klik dan op account maken. Vervolgens moet je alleen nog even de algemene voorwaarden accepteren.

Stap 2: Google Tag manager script toevoegen aan je website

Wanneer je de algemene voorwaarden hebt geaccepteerd moet Google Tag manager worden geïnstalleerd op je website. Dit doe je door stukjes code toe te voegen aan de <head> en <body> op je website.

Zie foto hieronder.

Script toevoegen Google Tag manager

Deze <head> en <body> zijn structuur aanduidingen van de opmaak van de code in je website. Heb je geen technische kennis dan raad ik je aan om de code door een programmeur toe te laten voegen aan je website.

Heb je een WordPress website? Download dan de Google Tag manager plug-in. Klik op de link voor meer informatie over de plug-in. Ook vind je hier instructies om de plug-in te downloaden en in te stellen.

Heb je de plug-in gedownload in WordPress dan heb je alleen het Google Tag Manager container ID nodig om Google Tag manager te activeren. Hieronder een voorbeeld van zo’n container ID.

voorbeeld container ID

Nadat je de code hebt toegevoegd aan de website is Google Tag manager klaar voor gebruik. Je kunt nu tags toevoegen. Zie hieronder.

Tags, scripts en pixels toevoegen.

Wanneer Google Tag manager klaar is voor gebruik is het de bedoeling om scripts hieraan toe te voegen. Denk aan Google Analytics, Google Adwords en de Facebook pixel.

Welke tags wil jij toevoegen? Hieronder leg ik in 4 stappen uit hoe je dit doet.

1. Klik op ‘Nieuwe tag toevoegen’.

Klik allereerst op ‘nieuwe tag toevoegen’ om je eerste tag te installeren. Zie plaatje hieronder.

Nieuwe tag toevoegen

Geef vervolgens je tag een naam. Bijvoorbeeld ‘Google Analytics tag’ of ‘Google Adwords tag’, afhankelijk van de tag die je wil toevoegen. Hierna klik je op ‘tag configuratie’.

2. Tag configuratie

Wanneer je klikt op tag configuratie opent zich een lijst met veelgebruikte tags. Zoals je kunt zien staat Google Analytics bovenaan, gevolgd door tientallen andere tags.

Wil je Google Analytics installeren klik kan op ‘Google Analytics – Universal Analytics’.

Tag type kiezen

Staat jouw tag niet in de standaard lijst kies dan voor ‘Aangepaste HTML’ en voeg hier je script toe. Zie hieronder.

Aangepaste html - Google Tag Manager

Let op! Iedere tag heeft andere instellingen om de tag configuratie te voltooien. Onderzoek goed welke instellingen je moet gebruiken. Hieronder zie je Google Analytics als voorbeeld.

Tag configuratie Google Analytics

3. Een trigger instellen

Ben je klaar met de tag configuratie stel dan de trigger in door erop te klikken. In veel gevallen kies je ‘All Pages’ als trigger. Hiermee geef je aan dat de trigger op iedere pagina van toepassing is, dus geactiveerd wordt op iedere pagina.

Trigger instellen Google Analytics

Wanneer je klaar bent klik je op ‘opslaan’ om de trigger op te slaan. Als het goed is staat de tag nu goed ingesteld en ben je klaar om naar stap 4 te gaan. Klik wel eerst rechtsboven op ‘Opslaan’ om de instellingen op te staan.

4. Je nieuwe tag activeren

Let op! Je tag is nog niet actief. Google Tag Manager werkt namelijk met versiebeheer. Je dient daarom de aangemaakte tag nog te publiceren om je wijzigingen actief te maken.

Klik hiervoor rechtsboven in het dashboard op ‘Verzenden’.

Bevestigen nieuwe tag

Er opent dan een scherm om de versie (gemaakte wijzigingen) te publiceren. Doorloop de stappen om de tag te publiceren en actief te maken.

Belangrijke opmerking:
Dit was een voorbeeld van een van de mogelijkheden van Google Tag manager en de benodigde instellingen. Wil je meer weten over de mogelijkheden raadpleeg dan de informatiebronnen van Google Tag manager.

Voordelen Google Tag manager

Ik sluit deze blog af met de voordelen van Google Tag manager:

  • Snelheid verbetering – Omdat alle codes op één plaats worden beheerd door Google en je maar één stuk code op je website plaatst, maakt dit je website sneller. Er hoeft namelijk maar één stuk code te worden ingeladen.
  • Betrouwbaar – Het verkeerd plaatsen van een stukje code kan je hele website laten crashen. Met Google Tag manager ‘rommel’ je niet in de broncode waardoor je niet onnodig risico loopt.
  • Overzichtelijk – Omdat je met Google Tag manager alle tags op 1 plaats beheert zorgt dit voor overzicht. Je weet precies welke tag je hebt geïnstalleerd en welke niet. In de code van je website is dit erg onoverzichtelijk.
  • Gratis – Het laatste voordeel is dat Google Tag Manager ‘gewoon’ gratis is.

Dit waren de voordelen. Veel succes met het installeren van Google Tag manager. Ik hoop dat dit artikel je verder helpt en dat je nu weet wat deze tool voor je kan betekenen.

Mocht je vragen of hulp nodig hebben neem dan gerust even contact op.

Gr, Jouw Marketingcoach

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top