online-marketingfunnel

Online Marketingfunnel | Wat is het en hoe maak je het?

Funnels, funnels, funnels. Je hebt vast weleens gehoord van een Online Marketingfunnel. Maar wat het precies is, dat weet je niet. Een marketingfunnel of online marketingfunnel is kortgezegd de reis die een potentiële klant aflegt voor hij of zij klant wordt. Dit kan online en offline.

Het is een soort trechter of stappenplan waar de klant doorheen beweegt. Of beter: waar jij de klant doorheen leidt. Want dat is wat we als marketeer willen bereiken.

In deze blog lees je alles over het zogeheten marketingfunnel en leg ik vooral de focus op een online marketingfunnel, omdat ik dat het leukst vindt.

Lees vooral snel door zou ik zeggen.

Wat is een marketingfunnel?

Een marketingfunnel is dus een reeks stappen die een klant doorloopt voor hij klant wordt. Dit zijn voorbedachte stappen. Vanaf het moment dat iemand een bedrijf leert kennen, tot hij of zij klant wordt (en lang daarna).

Een marketingfunnel begint ergens. Bijvoorbeeld bij een websitebezoek, advertentie of flyer. Vervolgens gebeurt er van alles om de klant te beïnvloeden en dichter bij het bedrijf te brengen, zodat hij of zij uiteindelijk dusdanig geïnteresseerd is en iets koopt.

Een websitebezoeker wordt bijvoorbeeld gestimuleerd om zich aan te melden voor een proefperiode of ontvangt een pop-up om zich aan te melden voor de mailinglijst in ruil voor een kortingscode.

Dit zouden allemaal stappen van een marketingfunnel kunnen zijn.

Door alle stappen te meten en zorgvuldig te analyseren kan een bedrijf verbeteringen doorvoeren om een steeds betere funnel te krijgen en meer rendement te behalen.

Marketingfunnels worden een steeds belangrijker onderdeel van marketing en online marketing.

De Marketingtrechter

Vaak wordt er bij een marketingfunnel gesproken over de marketingtrechter. Dit zijn een soort basisprincipes. Fases die een klant doorloopt. Deze zijn belangrijk om rekening mee te houden bij het maken van een marketingfunnel.

De invulling van de verschillende fases verschilt, maar komt vaak op hetzelfde neer.

marketing-trechter
Bron: Sproutsocial
  • Fase 1: awareness (bewustwordingsfase)
    In de eerste fase wordt bewustwording gecreëerd. Mensen kennen het bedrijf nog niet en hebben er nog niet van gehoord. Daarom moet er een eerste contactmoment worden gecreëerd (of meerdere contactmomenten).  

    De potentiële klant hoort of ziet het bedrijf en wordt bewust van het bestaan. Dit kan door een websitebezoeker, facebook advertentie, mond-tot-mondreclame of iets anders.

    Dit is eerste fase van de marketingtrechter.
  • Fase 2: consideration (overwegingsfase)
    In deze fase overweegt de potentiële klant zijn opties. Is jouw product of dienst de moeite waard? Ben jij betrouwbaar? Moet hij of zij een aankoop doen?

    Tijdens de overwegingsfase probeer je potentiële klanten te beïnvloeden en overtuigen. Bijvoorbeeld met social proof of door te vertellen waarom het oplevert om met jou in zee te gaan.

    Ze hebben gehoord van je bedrijf en moeten warmer worden gemaakt. Ze moeten jouw product of dienst echt willen kopen.
  • Fase 3: conversion (aankoop of conversie)
    Nadat de klant zijn keuze heeft gemaakt doet hij normaal gesproken een aankoop (wanneer de keuze op jou is gevallen). Hier eindigt het alleen nog niet. Het moet voor de klant zo makkelijk mogelijk zijn om contact met je op te nemen en iets te bestellen.
  • Fase 4: loyalty (loyaliteit opbouwen)
    Fase vier draait om een band opbouwen met je klanten. Wil je dat een klant een keer iets bij je koopt en daarna niet meer? Of wil je dat hij vaker iets besteld? Niets is namelijk waardevoller dan een loyale en terugkerende klant.

    Je kunt bijvoorbeeld werken met een loyaliteitsprogramma, speciale kortingscode voor trouwe klanten of (geautomatiseerde) e-mails sturen.

    Op deze manier onderhoud je contact en blijf je op de klant zijn radar. Want, stel nou dat hij nog een keer iets koopt, dan behaal je extra winst op een klant.

    En stel nou dat tien klanten twee of meer bestellingen plaatsen. Hoeveel levert dat dan op?

    Juist! Veel extra omzet en winst. In mijn blog meer omzet per klant behandel ik dit onderwerp uitgebreid.
  • Fase 5: advocacy (ambassadeursfase)
    De laatste fase gaat nog net wat verder dan de loyaliteitsfase. In deze fase is de klant helemaal overtuigd van je bedrijf. Hij of zij vindt jouw product of dienst zo goed dat hij of zij anderen erover vertelt. Soms zelfs vrijwillig.

    De klant is een ambassadeur geworden. Bij sommige bedrijven worden dit soort klanten zelfs onderdeel van de marketingtrechter. Ze nemen bijvoorbeeld deel aan een affiliate marketing programma of worden ambassadeur van een bedrijf.

Online marketingfunnel: de praktijk

Voor de meeste ondernemers is het bovenstaande gedeelte te theoretisch en ze zullen er waarschijnlijk niet veel mee doen. Misschien jij ook niet. Daarom schakel ik nu over naar de praktijk en mijn favoriete onderdeel: de Online marketingfunnel.

We leven in een digitale wereld. Daarom hebben de meeste ondernemers baat bij een goed Online marketingfunnel. Gelukkig is een online marketingfunnel een stuk minder gecompliceerd. Eigenlijk iets heel makkelijks (vind ik).

En na het lezen van onderstaande tekst begrijp je denk ik ook beter de marketingtrechter.

Voorbeeld van een Online Marketingfunnel

Om alles duidelijk uit te leggen begin ik direct met een voorbeeld van een simpel online marketingfunnel.

Voorbeeld leadgeneratie funnel
  • In het plaatje hierboven zie je vooraan een advertentie. Bijvoorbeeld een Facebook advertentie of Google advertentie. Dit kan het eerste contactmoment zijn met iemand die nog nooit van jou heeft gehoord en uiteindelijk klant wordt.

    Deze advertentie valt binnen de “awareness fase”, zoals je eerder hebt gelezen in de marketingtrechter. Je probeert mensen uit je doelgroep te prikkelen om bijvoorbeeld je website te bezoeken.

    Dit lukt niet altijd met een advertentie, soms heb je meerdere contactmomenten nodig voor iemand ingaat op je advertentie en je website bezoekt. Dit is allemaal nog steeds de awareness fase.
  • De potentiële klant is geïnteresseerd en bezoekt je website. Na je advertentie volgt natuurlijk een landingspagina met jouw aanbod of een andere pagina met aanvullende informatie. Waar je de bezoeker ook naartoe stuurt, het is een onderdeel van je online marketingfunnel.

    Je probeert de klant te overtuigen van jouw aanbod en probeert hem langzaam maar zeker richting de beslissingsfase te brengen.

    Soms lukt dat niet in een keer en heb je een tussenstap nodig. Dan werk je bijvoorbeeld met een weggever (stap 3 in het plaatje).
  • Overtuig de potentiële klant met een weggever. De weggever wordt bijvoorbeeld ingezet om vertrouwen te creëren of een gevoel van wederkerigheid op te wekken. Hiermee verlaag je de drempel tot een aankoop en beïnvloed je iemand in de beslissingsfase.

    Je geeft bijvoorbeeld een waardevol e-book weg, werkt met een gratis proefperiode of stuurt een sample op. Vervolgens hoop je natuurlijk dat iemand overtuigd wordt en over gaat tot een aankoop.
  • Geautomatiseerde e-mailopvolging. In het voorbeeld wordt de funnel beëindigt met geautomatiseerde e-mails. In deze e-mails promoot je je product en vertel je waarom het zo waardevol is. Je kunt hier ook nog extra stappen in verwerken, zoals een belmoment.

    Hiermee probeer je de potentiële klant de conversiefase in te brengen. Je wilt dat hij iets koopt. Vervolgens kun je e-mailmarketing inzetten om aan loyaliteit te werken (stap 5).

Het maakt niet uit hoe groot de funnel is, als hij maar werkt!

Het voorbeeld hierboven is een klein voorbeeld en is alleen bedoeld om een idee hoe te geven hoe een funnel eruit kan zien. Een funnel kun je namelijk zo groot of klein maken als je wilt.

Zo lang hij uiteindelijk maar effectief is!

Uiteindelijk wil je een funnel creëren met alleen maar effectieve onderdelen. Daarom moet je goed testen, meten en analyseren.

Werkt landingspagina A of B beter. Levert advertentie 1 of 2 meer bezoekers op. En zorgt weggever 1, 2 of 3 voor de meeste conversie.

Uiteindelijk creëer je de perfecte funnel. Althans, dat is de bedoeling…

Gemiddeld heb je 8-10 contactmomenten nodig voor iemand klant wordt

Om je een beter idee te geven bij de koopbeslissing van een klant schijnt het zo te zijn dat je gemiddeld 8-10 contactmomenten met iemand nodig hebt voor hij/zij klant wordt.

Dit betekent dat iemand jouw bedrijf of merk 8 tot 10 keer voorbij heeft moeten zien komen voor hij of zij een aankoop doet.

Natuurlijk is dit een gemiddelde en scheelt het per bedrijf en per klant hoeveel contactmomenten er nodig zijn. Maar toch geeft dit het belang aan van een effectief marketingfunnel en dat je er met een enkele advertentie vaak nog niet bent.

Meer omzet per klant

9 Belangrijke tips voor het maken van je eigen funnel

Een marketingfunnel maken kan soms lastig zijn, vooral als het de eerste keer is. Dat begrijp ik. Maar wanneer je het eenmaal door hebt zal het een stuk makkelijker worden. Het belangrijkste is een goede voorbereiding.

Maak eerst een schets van je funnel en bedenk in je hoofd hoe mogelijke klanten er op anticiperen en zich door het funnel heen bewegen.

Hieronder staan enkele belangrijke tips die je (hopelijk) helpen bij het maken van je (eerste) funnel:

  1. Brainstormen: hoe overtuig je jouw klant?
  2. Maak een schematisch overzicht van je funnel
  3. Werk (eventueel) met een weggever
  4. Zorg voor bezoekers op je website
  5. Werk met goede en mooie advertenties
  6. Maak een meesterwerk van je landingspagina
  7. Vergeet nooit om potentiële klanten op te volgen
  8. Maak gebruik van e-mailmarketing
  9. Doe eventueel retargeting!

Hoe ik funnels gebruik

Ik gebruik zelf ook marketingfunnels. Eigenlijk veelal op de manier hoe ik eerder heb beschreven. Wat voor mij altijd goed werkt en heeft gewerkt is een funnel met een gratis weggever zoals een e-book.

Ook funnels met een gratis adviesgesprek zijn veelal effectief gebleken. Het verschilt per bedrijf en per product of dienst welke weggever of welk funnel het best werkt.

Bij mijn Marketing coaching business werk ik veelal met een adviesgesprek, terwijl ik met andere ondernemingen vaker heb gewerkt met proefperiodes, e-books, kleine testproducten, etc.

Conclusie

Een (online) marketingfunnel is een effectieve manier om je product of dienst te promoten en verkopen. Het kan de drempel tot een aankoop verlagen en kan op verschillende manieren worden ingezet.

Je kunt potentiële klanten snel richting een koopbeslissing leiden of juist de tijd nemen om een persoon geleidelijk te beïnvloeden richting een koopbeslissing. Ook kun je veel mensen bij je bedrijf of merk betrekken die je normaal niet zou bereiken.

Het leuke is dat er veel variatie mogelijk is en voor mij geeft het veel voldoening als mijn funnel het gewenste resultaat oplevert.

Hulp nodig bij het maken van een Online Marketingfunnel?

Hulp nodig met marketing

Je eerste funnel maken kan lastig zijn. Ook moet je een beetje technisch onderlegd zijn. Je moet bijvoorbeeld weten hoe je een landingspagina maakt op je website, hoe je een e-mail funnel installeert en hoe je goed online adverteert.

Hier kan ik je allemaal bij helpen, als je dat wil. Samen bedenken we een funnel dat werkt of maken we een marketingplan. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ga je het alleen doen, dan wens ik je veel succes en ik zie graag een reactie tegemoet wanneer het je is gelukt!

Scroll naar boven