Verschil SEO en SEA

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Ik krijg vaak de vraag wat het verschil is tussen SEO en SEA en dus is het tijd om dit duidelijk en eenvoudig uit te leggen. Het verschil is namelijk groot, vooral voor je portemonnee. Het doel is echter vaak hetzelfde: meer websitebezoekers, meer leads of meer klanten.

In maximaal 5 minuten weet jij het verschil tussen SEO en SEA en ken je de voordelen. Lees vooral snel verder. 

Verschil SEO en SEA

Veel mensen kennen de term SEO en weten wat SEO is, de term SEA is minder bekend. Hieronder leg ik beide uit, inclusief de verschillen.

Wat is SEO?

Seo blog schrijven

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.

De bekendste zoekmachine is Google (meest gebruikt en bekend). Andere redelijk bekende zoekmachines zijn Bing en Baidu. Daarnaast bestaan er nog andere zoekmachines die minder bekend zijn en (veel) minder gebruikers hebben. Google is dus niet de enige… (zoals ik vroeger dacht)!

Zoals je weet krijg je meerdere pagina’s te zien wanneer je een zoekopdracht intypt in bijvoorbeeld Google. Dit zijn de zoekresultaten. Soms zijn er tientallen of wel honderden resultaten voor jouw zoekopdracht.

Maar, welke pagina’s staan er op de eerste pagina? Of zelfs bovenaan de eerste pagina? Want daar draait het om. Sta je bovenaan dan krijg je de meeste websitebezoekers.

SEO draait om zo goed mogelijk gevonden worden in zoekmachines zoals Google en omvat tientallen activiteiten die eraan bijdragen dat een website goed gevonden wordt. Voldoe je aan zoveel mogelijk richtlijnen, dan word je beloont met hoge posities (in Google) en dus gratis websitebezoekers.

Het grote voordeel van SEO:
Het is GRATIS.

Iedere website wordt gratis opgenomen in zoekmachines zoals Google en kan gratis hoger ranken (tot helemaal bovenaan op pagina 1). Je bent alleen niet de enige die dit wil.

Wil je alles weten over SEO? Lees dan mijn andere blog: Wat is SEO?

Hieronder lees je wat SEA is.

Wat is SEA?

SEO tips Jouw Marketingcoach

SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands ook wel zoekmachine adverteren genoemd.

Het is maar 1 letter verschil, maar het is totaal iets anders.

Search Engine Advertising (SEA) heeft wel te maken met SEO. Bij SEA gaat het namelijk ook om zichtbaarheid in de zoekmachine, maar dan tegen betaling en door middel van advertenties.

Bij SEA ‘koop’ je als het ware hoge posities in de zoekmachine.

SEA is betaald adverteren in een zoekmachine, waardoor je de online vindbaarheid van je website kunt verhogen en je nieuwe websitebezoekers krijgt. Met SEA koop je hoge posities (in bijvoorbeeld Google) en kun je zelf bepalen waar, wanneer en op welke zoekwoorden je gevonden wil worden.

Ook hier is adverteren in Google het meest bekend. Dit doe je met het advertentieplatform van Google, genaamd: Google Ads.

Hieronder staat een voorbeeld van een advertentie in Google (gemaakt met Google Ads).

Dit was mijn korte uitleg over SEA. Ik denk dat je nu al een beetje begrijpt wat het verschil is, maar dat je nog niet alles snapt.

Hieronder ga ik verder met mijn uitleg en kun je de voordelen van SEO en SEA lezen.

Wil je alles weten over SEA? Lees dan mijn andere blog: Wat is SEA?

6 Voordelen SEO

Verschil tussen SEO en SEA

SEO en SEA hebben allebei voor- en nadelen. Hieronder staan de belangrijkste voor- en nadelen die je moet weten.

Voordelen SEO:

  • SEO is gratis en voor iedereen
  • SEO kan jarenlang gratis websitebezoekers opleveren
  • Door SEO word je beter online gevonden en krijg je meer bekendheid
  • SEO zorgt voor vertrouwen (van de consument), omdat je goed online vindbaar bent
  • Een goede SEO positie geeft je website autoriteit
  • Met SEO kun je scoren op relevante en kansrijke zoekwoorden zodat je de juiste bezoekers aantrekt
  • SEO kan iedere maand gratis nieuwe leads en klanten opleveren

Nadelen SEO:

  • SEO kost veel tijd
  • SEO is een investering voor de lange termijn, het resultaat is niet direct zichtbaar
  • SEO is een terugkerende bezigheid
  • SEO vereist kennis en consistentie

8 Voordelen SEA

Ook SEA kent voor- en nadelen. Alle belangrijke voor- en nadelen lees je hieronder.

Voordelen SEA:

  • Met SEA krijg je direct nieuwe bezoekers op je website
  • Met SEA word je direct gevonden op relevante zoekwoorden
  • Met SEA kun je direct producten en diensten promoten op een prominente plek
  • SEA zorgt voor geïnteresseerde bezoekers op je website (als je goed target)
  • Met SEA kun je veel mensen bereiken en je bedrijf snel opschalen
  • SEA kan winstgevend zijn en veel leads en klanten opleveren
  • Bereik en target de doelgroep die je wil hoe vaak je wil

En ook niet heel vervelend: SEA adverteren kan al vanaf een euro per dag.

Nadelen SEA:

  • SEA kost (een hoop) geld
  • SEA is geen garantie op leads en klanten
  • Wanneer je niet goed adverteert kan SEA een hoop geld kosten (zonder resultaat)
  • Het advertentieplatform (van bijvoorbeeld Google) is heel uitgebreid en je moet er je weg in leren vinden

Belangrijkste verschil SEO en SEA

Wat is het verschil tussen SEO en SEA

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO gratis is en SEA niet.

En dat je bij SEA gegarandeerd goede posities (en dus meer websitebezoekers) krijgt en bij SEO niet.

Waar kun je dan het best mee aan de slag gaan?

Dit is volledig afhankelijk van wat je wil bereiken, je doelen en je budget. Ook hangt het af van de kansen voor jouw bedrijf. Is SEO kansrijk of SEA? Of allebei? Afhankelijk van je doelen en de potentie kun je kiezen tussen SEO en SEA.

Heb je direct nieuwe websitebezoekers en klanten nodig, dan is SEA mogelijk interessant. Ben jij meer van de lange adem, heb je weinig budget of wil je investeren in de toekomst, dan is SEO een goede optie.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om met SEO en SEA aan de slag te gaan.

Hulp nodig met SEO of SEA? Meld je gratis aan voor een kansen analyse!

Gratis SEA kansen check

Lees jij nu deze blog en denk je: SEO of SEA, dat is wat mijn bedrijf nodig heeft! Of heb je juist totaal geen idee wat je moet doen en wat het best is voor je bedrijf?

Meld je aan voor een gratis kansen analyse! Door middel van kort onderzoek weet ik of SEO en/of SEA kansrijk is voor jou.

Ik weet heel goed hoe SEO en/of SEA effectief ingezet kunnen worden voor jouw bedrijf en waar de meeste kansen liggen.

Wil je meer weten? Klik dan op een van onderstaande links om je aan te melden.

–> Aanmelden SEO Kansen analyse
–> Aanmelden SEA Kansen analyse

Verder hoop ik dat alle informatie op deze pagina waardevol voor je is en dat je nu weet wat het verschil is tussen SEO en SEA.

Groet, Jeffrey (Jouw Marketingcoach)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top