Verschil SEO en SEA

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Ik krijg vaak de vraag wat het verschil is tussen SEO en SEA en dus is het tijd om dit duidelijk en eenvoudig uit te leggen. Het verschil is namelijk groot, vooral voor je portemonnee. Maar het doel is vaak hetzelfde: meer bezoekers naar je website, meer leads of meer klanten.

In maximaal 5 minuten weet jij het verschil tussen SEO en SEA en ken je de voordelen. Lees vooral snel verder. 

Verschil SEO en SEA

Veel mensen kennen de term SEO en weten wat SEO is, de term SEA is minder bekend. Hieronder leg ik beide uit zodat jij de verschillen weet.

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.

Verschillende zoekmachines die we kennen zijn Google (meest gebruikt en bekend), Bing en Baidu. Daarnaast zijn er verschillende andere minder gebruikte en bekende zoekmachines.

Zoals je weet krijg je meestal meerdere pagina’s te zien wanneer je een zoekopdracht intypt in bijvoorbeeld Google. Dit zijn de zoekresultaten. Soms zijn er wel tientallen of honderden resultaten voor jouw zoekopdracht.

Maar, welke pagina’s staan er op de eerste pagina? Of zelfs helemaal bovenaan de eerste pagina? Want daar draait het om. Sta je bovenaan dan krijg je automatisch websitebezoekers.

SEO gaat om zo goed mogelijk gevonden worden in zoekmachines zoals Google en omvat tientallen activiteiten die eraan bijdragen dat jouw website goed gevonden wordt. Voldoe jij aan zoveel mogelijk richtlijnen dan word je beloond met hogere posities (in Google) en dus gratis websitebezoekers.

Het grote voordeel van SEO: het is GRATIS. Iedere website wordt gratis opgenomen in zoekmachines zoals Google en kan gratis hoger ranken in de zoekmachine.

Wil je alles weten over SEO lees dan mijn andere blog: Wat is SEO?

Hieronder leg ik je uit wat SEA is.

Wat is SEA?

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands ook wel zoekmachine adverteren genoemd.

Het is maar 1 letter verschil, maar het is wel wat anders.

Search Engine Advertising heeft wel te maken met SEO. Bij SEA gaat het namelijk ook om zichtbaarheid in de zoekmachine, maar dan tegen betaling en met advertenties.

Bij SEA koop je als het ware hoge posities in de zoekmachine.

SEA is betaald adverteren in zoekmachines, waardoor je de online vindbaarheid van je website kunt verhogen en je nieuwe websitebezoekers krijgt. Met SEA koop je hoge posities in bijvoorbeeld Google en kun je zelf bepalen op welke zoekwoorden en wanneer jij gevonden wilt worden.

Ook hier is de meest bekende mogelijkheid adverteren in Google, dit doe je met het advertentieplatform van Google genaamd Google Ads.

Zie hieronder een afbeelding van een advertentie in Google (gemaakt met Google Ads).

Dit was mijn korte uitleg over SEA. In mijn volgende blog ga ik dieper in op SEA zodat jij het verschil tussen SEO en SEA nog beter begrijpt.

Hieronder de voordelen van SEO en SEA.

Voordelen SEO

Verschil tussen SEO en SEA

Zowel SEO als SEA kent voor- en nadelen. Hieronder lees je enkele belangrijke voor- en nadelen die je moet weten. Eerst de voordelen van SEO:

  • SEO is gratis en voor iedereen
  • SEO kan jarenlang gratis websitebezoekers opleveren
  • Door SEO word je beter online gevonden en krijg je meer bekendheid
  • SEO kan voor meer vertrouwen zorgen omdat je goed wordt gevonden online
  • Met SEO kun je scoren op relevante en kansrijke zoekwoorden zodat je de juiste bezoekers aantrekt
  • SEO kan organisch leads en klanten opleveren

Nadelen SEO:

  • SEO kost veel tijd
  • SEO is een investering voor de lange termijn, resultaat niet direct zichtbaar
  • SEO is een terugkerende bezigheid
  • SEO vereist kennis

Voordelen SEA

Ook SEA kent voor- en nadelen. Alle belangrijke voor- en nadelen lees je hieronder. Eerst de voordelen van SEA:

  • Met SEA krijg je direct nieuwe bezoekers op je website
  • Met SEA word je direct gevonden op voor jou relevante zoekwoorden
  • SEA zorgt voor geïnteresseerde bezoekers op je website (als je goed target)
  • SEA kan winstgevend zijn en veel leads en klanten opleveren
  • SEA adverteren kan al vanaf een euro per dag
  • Bereik en target de doelgroep die jij wil hoe vaak jij wil

Nadelen SEA:

  • SEA kost een hoop geld
  • SEA is geen garantie op leads en klanten

Belangrijkste verschil SEO en SEA

Wat is het verschil tussen SEO en SEA

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO gratis is en SEA niet. En dat je bij SEA gegarandeerd goede posities en dus meer websitebezoekers krijgt en bij SEO niet.

Waar moet je dan mee aan de slag gaan?
Afhankelijk van jouw marketingdoelstellingen kun je kiezen tussen SEO en SEA.

Heb jij direct nieuwe websitebezoekers en klanten nodig, dan biedt SEA uitkomst. Ben jij meer van de lange adem, heb je weinig budget of wil je investeren in de toekomst, dan is SEO geschikt voor jou.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om met SEO en SEA aan de slag te gaan.

Hulp nodig met SEO of SEA?

Lees jij nu deze blog en denk je; SEO of SEA is wat mijn bedrijf nodig heeft? Twijfel dan niet om mijn hulp in te schakelen als je hier geen verstand van hebt.

Ik weet hoe SEO of SEA ingezet kan worden voor jouw bedrijf en welke van de twee de meeste kansen biedt. Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen als je vragen hebt.

Klik op een van de links hieronder voor meer informatie:

SEO specialist inhuren

SEA specialist inhuren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top