Wat is SEA? In mijn vorige blog heb ik het verschil tussen SEO en SEA uitgelegd. Hier leg ik uit wat SEA is, hoe het werkt en wat de voordelen zijn. Na het lezen van deze blog weet je precies wat het is en waarom je er wel of niet gebruik van zou moeten maken.
Ook vertel ik over adverteren in Google en de voordelen ervan.
SEA betekenis
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands ook zoekmachine adverteren genoemd.
Search Engine Advertising is een vorm van Online Marketing waarmee je je doelgroep kunt bereiken en nieuwe websitebezoekers kunt aantrekken. Dit doe je door goede plekken in de zoekmachine te kopen.
SEA wordt gezien als de betaalde variant van SEO, maar er zijn grote verschillen. Hieronder leg ik alles uit.
Wat is SEA?

Bij SEA koop je hoge posities in de zoekmachine. De populairste vorm van SEA is adverteren in Google.
SEA is een algemene term voor zoekmachine adverteren, dus ook adverteren in andere zoekmachines dan Google.
De belangrijkste functie van SEA is bezoekers naar een website leiden. Het liefst zo veel mogelijk natuurlijk. Dit doe je met gerichte advertenties die getoond worden op basis van vooraf ingestelde zoekopdrachten en instellingen.
Om je een beeld te geven zie je hieronder een voorbeeld van een zoekmachine advertentie in Google.

Zoals je ziet in het voorbeeld lijkt de advertentie veel op een normaal zoekresultaat. Er zijn echter wel verschillen en je kunt de inhoud van de advertentie zelf vormgeven met het advertentieplatform van Google.
Het grootste voordeel van SEA
Het grootste voordeel van SEA ten opzichte van SEO is dat advertenties op prominente plekken in de zoekmachine worden weergegeven.
Voornamelijk bovenaan de zoekresultaten en onderaan.
Deze prominente plekken geven de hoogste kans op een klik en dus bezoekers voor de adverteerder.
Zie hieronder de plekken waar advertenties worden getoond.

Het eerste ‘normale’ zoekresultaat zie je links onderaan met de titel ‘Schoenen online kopen | Gratis verzending’.
SEO en SEA betekenis
SEO is eigenlijk de gratis variant om goed gevonden te worden in zoekmachines zoals Google. SEO, Search Engine Optimization, bestaat uit een uitgebreid takenpakket met als doel om op pagina 1 te komen in Google met zoveel mogelijk relevante zoekwoorden.
Het grootste verschil is alleen dat het veel langer duurt voordat je prominente plekken krijgt. SEO is daarom meer een investering voor de lange termijn.
Hoe werkt SEA Marketing?
Bij zoekmachine adverteren maakt men advertenties die worden getoond op basis van vooraf ingestelde zoekwoorden en instellingen.
Stel je hebt een fitnessbedrijf en helpt mensen afvallen. In dat geval kan het zijn dat je in Google gevonden wil worden op zoekopdrachten zoals: snel afvallen, hoe val je snel af, hulp bij afvallen, etc.
Zoekmachine adverteren maakt het mogelijk dat jouw advertentie wordt getoond wanneer de door jou ingestelde zoekwoorden worden ingetypt.
Typt iemand bijvoorbeeld ‘Hulp bij afvallen’ en heb jij dit ingesteld, dan wordt jouw advertentie getoond.
Zo kun je een specifieke doelgroep bereiken die mogelijk interesse heeft in jouw product of dienst. Dit maakt de kans groter dat een bezoeker een klant wordt.
Naast dat je kunt targetten op zoekopdrachten, biedt Google nog veel meer mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld targetten op leeftijd, locatie(s), geslacht, interesses en meer.
Adverteren in Google
Zoals eerder aangegeven is adverteren in Google de meest bekende en populairste vorm van zoekmachine adverteren. Om uit te leggen hoe het werkt moet je twee dingen weten:
1. Adverteren in Google doe je via het advertentieplatform van Google, genaamd Google Ads.
2. Er zijn meerdere mogelijkheden om te adverteren in Google.

Google Ads heeft meerdere functies
Met Google Ads kun je dus adverteren in Google en bovenaan staan op de eerste pagina.
Maar met Google Ads kun je ook adverteren in YouTube en miljoenen andere websites. Ook kun je bijvoorbeeld een App promoten.
In deze blog ga ik niet verder in op de mogelijkheden, maar ik vind het wel belangrijk dat je het weet.
Hieronder staat een overzicht van de verschillende advertentiemogelijkheden in Google Ads.

Adverteren in Google’s zoekmachine (meerdere mogelijkheden)
Ook in Google’s zoekmachine kun je op verschillende manieren adverteren. Twee bekende vormen zijn:
- Tekstadvertenties: deze optie hebben we al besproken. Zie afbeelding hieronder.

- En Google shopping advertenties: met Google shopping kun je producten onder de aandacht brengen en verkopen. Ideaal voor webshops. Zie afbeelding hieronder.

Adverteren met verschillende doelen:
Tenslotte moet je weten dat je kunt adverteren met verschillende doelen. Veelgebruikte doelen zijn: directe verkoop, leads genereren, bekendheid vergroten en zoveel mogelijk websitebezoekers krijgen.
Wanneer je een advertentie maakt op basis van een doel, bijvoorbeeld leads verzamelen, dan zal het algoritme van Google zijn best doen om zo veel mogelijk leads te verzamelen tegen een zo voordelig mogelijke prijs.

6 voordelen van SEA
Iedere dag zijn er miljoenen zoekopdrachten in Google. Grote kans dat jouw doelgroep hier tussen zit en grote kans dat SEA kansrijk is voor jouw bedrijf.
Hieronder staan de belangrijkste voordelen van adverteren in Google:
- Met SEA krijg je direct nieuwe bezoekers op je website
- Met SEA word je direct gevonden op voor jou relevante zoekwoorden
- SEA zorgt voor geïnteresseerde bezoekers op je website (als je goed target)
- SEA kan winstgevend zijn en veel leads en klanten opleveren
- SEA adverteren kan al vanaf een euro per dag
- Bereik en target de doelgroep die jij wil hoe vaak jij wil
Mijn persoonlijke mening:
SEA is een interessant online communicatiemiddel die ontzettend effectief kan zijn om meer websitebezoekers en meer leads en klanten te krijgen.
Mijn ervaring leert dat je veel bezoekers kunt aantrekken en veel winst kunt behalen met Google Ads. Ook brengt het mogelijkheden om je business op te schalen.
SEA is alleen niet voor ieder bedrijf even kansrijk en ook niet voor ieder bedrijf winstgevend. Mijn advies is daarom om je goed in te lezen voor je begint met adverteren.
Ga ook zorgvuldig met je budget om (vooral als beginner). Weet je niet goed waar je mee bezig bent dan kun je heel snel je advertentiebudget opmaken zonder resultaat.
Beginnen met Google Ads? Doe mijn gratis SEA kansen check!

Beginnen met Google Ads kan iedereen. Winstgevend zijn en goed adverteren is moeilijker en vereist kennis. Mijn advies is om eerst research te doen voor je aan de slag gaat.
Mocht je geen verstand hebben van SEA, maar toch graag professioneel en winstgevend willen adverteren, dan kan ik je helpen. Kies ervoor om adverteren in Google uit te besteden.
Ik weet hoe Google Ads winstgevend ingezet kan worden voor jouw bedrijf.
Maar, laten we wel eerst onderzoeken of SEA kansrijk is voor jou. Meld je daarom gratis aan voor een SEA kansen check.
Na een kort onderzoek weet ik of SEA kansrijk is of dat je er beter niet aan kunt beginnen. Klik op de link hieronder om je gratis aan te melden.
Liever zelf promoten met Google Ads?
Wil je zelf beginnen met adverteren in Google dan werkt dat dus via Google Ads.
Zoals je hebt gelezen is het een uitgebreid platform met veel mogelijkheden. Houd hier rekening mee als je nog nooit online hebt geadverteerd en nieuw bent met het platform.
Belangrijk tip: adverteer je voor de eerste keer en heb je nog geen Google Ads account? Profiteer dan van een van de acties van Google. Nieuwe adverteerders kunnen vrijwel altijd profiteren van gratis advertentiebudget of andere acties voor starters.
Klik op de link om Google Ads te openen.
Veel succes! En mocht je vragen hebben neem dan gerust contact op!

Laat winstgevende advertenties maken voor jouw bedrijf. Doe de gratis SEA kansen check!
Meer informatie