Wat is SEA?

Wat is SEA?

Wat is SEA? In mijn vorige blog heb ik het verschil tussen SEO en SEA uitgelegd. Nu leg ik je uit wat SEA is. Na het lezen van deze blog weet je precies wat SEA is en waarom je er wel of niet gebruik van moet maken.

Ook vertel ik over adverteren in Google en de voordelen ervan.

SEA betekenis

SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands ook wel zoekmachine adverteren genoemd.

Search Engine Advertising is een vorm van Online Marketing waarmee je je doelgroep kunt bereiken en nieuwe websitebezoekers kunt aantrekken. Dit doe je door goede plekken in de zoekmachine te kopen.

SEA wordt gezien als de betaalde variant van SEO, maar het is wel wat anders. Wil je meer weten over het verschil tussen SEO en SEA klik dan op de link.

Alles over SEA lees je hieronder.

Wat is SEA?

Bij SEA koop je hoge posities in de zoekmachine. Veruit het populairst is adverteren in Google.

SEA is een algemene term en staat voor zoekmachine adverteren in het algemeen, dus ook adverteren in andere zoekmachines dan Google.

De belangrijkste functie van SEA is bezoekers naar een website leiden. Het liefst zo veel mogelijk natuurlijk. Dit doe je met gerichte advertenties die getoond moeten worden op basis van vooraf ingestelde zoekopdrachten en instellingen.

Hier vertel ik je zo meer over.

Om je een beeld te geven zie je hieronder een voorbeeld van een zoekmachine advertentie in Google.

Zoals je kunt zien lijkt de advertentie veel op normale zoekresultaten, maar zijn er wel wat verschillen. Je kunt de inhoud van de advertentie zelf vormgeven met het advertentieplatform van Google.

Het grootste voordeel ten opzichte van SEO is dat advertenties op prominente plekken in de zoekmachine worden weergegeven.

Voornamelijk bovenaan de zoekresultaten en onderaan.

Deze prominente plekken bieden de hoogste kans op een klik en dus websitebezoekers voor de adverteerder.

Zie hieronder de plekken waar advertenties worden getoond.

Google Ads - Zoekmachine advertenties
In het voorbeeld zie je links alle zoekadvertenties en rechts Google shopping advertenties. Zoals je ziet is er veel concurrentie.

Het eerste ‘normale’ zoekresultaat zie je links onderaan.

Hoe werkt SEA?

Bij zoekmachine adverteren maakt men advertenties die worden getoond op basis van vooraf ingestelde zoekwoorden en instellingen.

Stel jij hebt een fitness bedrijf en helpt mensen afvallen, dan kan het zijn dat jij gevonden wilt worden op zoekopdrachten zoals: snel afvallen, hoe val je snel af, hulp bij afvallen, enzovoorts.

Zoekmachine adverteren maakt het mogelijk dat jouw advertentie wordt getoond wanneer de door jou ingestelde zoekopdrachten worden ingediend.

Typt iemand bijvoorbeeld ‘Hulp bij afvallen’ dan wordt jouw advertentie getoond.

Zo kun je een specifieke doelgroep bereiken welke interesse heeft in jouw product of dienst. Dit maakt de kans groter dat een bezoeker klant wordt.

Naast dat je zoekopdrachten kunt instellen biedt Google veel meer targeting mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld targetten op leeftijd, locatie(s), geslacht, interesses en veel meer. 

Adverteren in Google

Zoals eerder aangegeven is adverteren in Google veruit de meest bekende en gebruikte vorm van zoekmachine adverteren. Om uit te leggen hoe het werkt zijn twee dingen belangrijk om te weten:

1. Adverteren in Google werkt via het advertentieplatform van Google, genaamd Google Ads.

2. Er zijn meerdere advertentiemogelijkheden in Google.

Google Ads - Inloggen

Google Ads heeft meerdere functies

Met Google Ads kun je dus adverteren in Google en bovenaan staan op de eerste pagina. Dit is alleen niet de enige functie van het platform.

Met Google Ads kun je ook adverteren in YouTube en miljoenen andere websites. Ook kun je bijvoorbeeld een App promoten.

In deze blog ga ik verder niet in op de mogelijkheden. Zie hieronder een afbeelding met de advertentiemogelijkheden van Google Ads.

Google Ads - mogelijkheden

Google Ads biedt meerdere advertentiemogelijkheden

Ook in Google’s zoekmachine kun je op verschillende manieren adverteren. Twee bekende vormen zijn:

Tekst advertenties – Deze optie hebben we al besproken. Zie afbeelding hieronder.

Voorbeeld Google zoeken - tekst advertentie

Google shopping – Een andere advertentiemogelijkheid is Google shopping. Met Google shopping kun je je producten onder de aandacht brengen. Ideaal voor webshops. Zie afbeelding hieronder.

Voorbeeld Google shopping advertenties

Adverteren met verschillende doelen.
Tenslotte moet je weten dat je verschillende doelen kunt hanteren. Veelgebruikte doelen zijn: directe verkoop, leads genereren, bekendheid vergroten en zoveel mogelijk websitebezoekers. Zie afbeelding.

Google Ads - Advertentiedoelen

Promoten met Google Ads

Zoals je hebt kunnen lezen is Google Ads een uitgebreid platform met veel mogelijkheden. Hou hier rekening mee als je nieuw bent met het platform.

Wil jij beginnen met adverteren in Google dan werkt dat dus via Google Ads. Klik op de link om Google Ads te openen.

Tip: Adverteer je voor de eerste keer en heb je nog geen Google Ads account? Profiteer dan van een van de starter-acties van Google.

Nieuwe adverteerders kunnen vrijwel altijd profiteren van gratis advertentiebudget.

Waarom SEA?

Iedere dag zijn er miljoenen zoekopdrachten in Google. Grote kans dat jouw doelgroep zich hiertussen bevindt en grote kans dat SEA kansrijk is voor jouw bedrijf.

Hieronder staan enkele voordelen van adverteren in Google:

  • Met SEA krijg je direct nieuwe bezoekers op je website
  • Met SEA word je direct gevonden op voor jou relevante zoekwoorden
  • SEA zorgt voor geïnteresseerde bezoekers op je website (als je goed target)
  • SEA kan winstgevend zijn en veel leads en klanten opleveren
  • SEA adverteren kan al vanaf een euro per dag
  • Bereik en target de doelgroep die jij wil hoe vaak jij wil

Mijn persoonlijke mening:
SEA is een communicatie instrument die ontzettend effectief kan zijn om meer websitebezoekers en meer leads en klanten te krijgen.

Mijn ervaring leert dat je veel bezoekers kunt aantrekken en veel winst kunt behalen met Google Ads. Ook brengt het mogelijkheden om jouw business op te schalen.

SEA is alleen niet voor ieder bedrijf even kansrijk en ook niet voor ieder bedrijf winstgevend. Mijn advies is daarom altijd om je eerst goed in te lezen voor je begint met adverteren.

Ga ook zorgvuldig met je budget om (vooral als beginner). Weet je niet goed waar je mee bezig bent kun je heel eenvoudig je advertentiebudget opmaken zonder gewenst resultaat.

Beginnen met Google Ads? Doe mijn gratis SEA kansen check!

Gratis SEA kansen check

Beginnen met Google Ads kan iedereen. Winstgevend zijn en goed adverteren vereist kennis en is moeilijker. Mijn advies is om altijd eerst je eigen research te doen voor je aan de slag gaat.

Mocht je niet zelf aan de slag willen en professionele hulp nodig hebben dan kan ik je van dienst zijn. Ik weet hoe Google Ads winstgevend ingezet kan worden voor jouw bedrijf.

Maar, laten we wel eerst onderzoeken of SEA kansrijk is voor jou! Meld je gratis aan voor een SEA kansen check!

Na kort onderzoek adviseer ik of SEA kansrijk is of dat je er beter niet aan kunt beginnen. Klik op de link hieronder om je gratis aan te melden.

SEA kansen check

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top