google-ads-tips-voor-beginners

17 Google Ads Tips voor Beginners

Als je net begint met Google Ads of nog moet beginnen, dan ben je op de juiste plek. Hier vind je de 17 belangrijkste Google Ads tips voor beginners. Google Ads is een krachtig platform om online te adverteren en miljoenen mensen te bereiken. Dit platform geeft je de mogelijkheid om je merk te promoten, meer verkeer naar je website te leiden en conversies te stimuleren.

Maar voordat je je volledig in de wereld van betaald adverteren stort, deel ik enkele belangrijke Google Ads tips om je op weg te helpen naar advertentiesucces. Ook vertel ik hieronder eerst kort meer over Google Ads en de mogelijkheden.

Sla de intro gerust over als je al bekend bent met het platform.

Korte uitleg over Google Ads

Google Ads is het advertentieplatform van Google. Met dit platform kun je online adverteren in Google, YouTube en miljoenen aangesloten websites. Het platform biedt ontzettend veel mogelijkheden en is erg uitgebreid.

Dankzij de vele advertentiemogelijkheden is het een aanwinst voor elke marketingstrategie. Of je nu wil adverteren in de zoekmachine, retargeting advertenties wil maken of wil adverteren in YouTube.

Google Ads is een van de populairste en effectiefste manieren voor bedrijven om online zichtbaarheid te vergroten en potentiële klanten te bereiken.

De functies van Google Ads

  • Zoekadvertenties: dit is een van de meest gebruikte functionaliteiten. Adverteerders kunnen tekstadvertenties maken die op prominente plekken worden weergegeven in Google. Deze advertenties worden bovenaan of onderaan de zoekresultaten getoond wanneer gebruikers naar specifieke zoekwoorden zoeken.

    Deze advertentievorm wordt vaak aangeduid als zoekmachine-adverteren, ook wel SEA genoemd.

  • Display-advertenties: Google Ads biedt de mogelijkheid om visuele advertenties, zoals afbeeldingen, video’s en interactieve banners, weer te geven op websites die deel uitmaken van het Google Display Network. Deze advertenties kunnen worden gericht op specifieke doelgroepen op basis van demografische gegevens, interesses en browsegedrag.

  • Videoadvertenties: adverteerders kunnen videoadvertenties weergeven op YouTube en andere videoplatforms. Dit omvat zowel in-streamadvertenties (die vóór, tijdens of na een video worden weergegeven) als displayadvertenties naast video’s. Dit is ook een populaire functie.

  • Google Shopping: dit is ook een populaire en veelgebruikte advertentiemogelijkheid. Bij Google Shopping kunnen adverteerders advertenties maken voor producten die ze verkopen. Deze worden weergegeven wanneer zoekmachinegebruikers naar specifieke producten zoeken, zoals bijvoorbeeld een Nike voetbal of nieuwe schoenen. Deze advertenties bevatten afbeeldingen, prijzen en koppelingen naar productpagina’s van de adverteerder.

    Google Shopping is een interessante optie voor e-commercebedrijven.

  • Lokale advertenties: ook heb je de mogelijkheid om advertenties te maken die gericht zijn op lokale zoekopdrachten. Deze functie is interessant voor bijvoorbeeld bakkers, viswinkels, kappers, nagelsalons, enzovoorts. Met deze functie kunnen ondernemingen lokale advertenties maken om potentiële klanten in hun directe omgeving te bereiken.

  • Retargeting: een andere interessante (en winstgevende) optie is retargeting. Met retargeting (ook remarketing genoemd) kun je advertenties sturen naar mensen die interactie hebben gehad met je bedrijf, bijvoorbeeld mensen die je website hebben bezocht. Via retargeting kun je deze mensen opnieuw benaderen, wat zeer winstgevend kan zijn.

  • App-advertenties: heb je een mobiele applicatie, dan kun je met Google Ads ook je app op verschillende manieren promoten. Deze functie is uiteraard interessant voor app-eigenaren.
website-hoger-in-google

17 Google Ads tips voor beginners

  1. Stel duidelijke doelen: voor je begint met adverteren in Google of op andere websites is het belangrijk om duidelijke doelen te maken voor je advertentiecampagnes. Wil je meer websitebezoekers genereren, leads verzamelen, producten verkopen of merkbekendheid vergroten? Duidelijke doelstellingen helpen je bij het meten van succes.

  2. Doe grondig zoekwoordonderzoek: alles valt of staat bij het toepassen van de juiste zoekwoorden. Doe zoekwoordenonderzoek en ga op zoek naar relevante en kansrijke zoekwoorden die overeenkomen met je producten of diensten. Gebruik hiervoor tools zoals de Google Zoekwoordplanner om goede zoekwoorden te vinden (met veel zoekvolume en bij voorkeur een lage concurrentie).

    Help je hulp nodig bij je zoekwoorden onderzoek dan kun je het ook aan mij uitbesteden (link opent in een nieuwe tab).

  3. Gebruik negatieve zoekwoorden: voeg negatieve zoekwoorden toe aan je advertenties om te voorkomen dat ze worden weergegeven bij irrelevante zoekopdrachten. Hiermee kun je kosten besparen en de kwaliteit van je bezoekers te verbeteren. Dit is een belangrijke Google Ads tip die veel adverteerders vergeten en is erg belangrijk voor het optimaliseren van je advertenties.

  4. Schrijf overtuigende advertentieteksten: ook dit is een belangrijke Google Ads tip. Het is de bedoeling dat zo veel mogelijk mensen die je advertentie zien er ook op klikken. Daarom moet je zorgen voor duidelijke, aantrekkelijke en relevante advertentieteksten die gebruikers aanspreken en prikkelen. Gebruik actiegerichte woorden en benadruk “Unique Selling Points”.

  5. Optimaliseer je landingspagina’s: zorg ervoor dat de bestemmingspagina’s waar je advertenties naartoe leiden (landingspagina’s genoemd), relevant zijn en een goede gebruikerservaring bieden. Een goede landingspagina kan je advertentie maken of breken.

  6. Test verschillende advertentie-extensies: voeg minstens drie advertentie-extensies toe aan je advertenties, zoals: sitelinks, oproepextensies en locatie-extensies. Hiermee kun je de kwaliteit en zichtbaarheid van je advertenties vergroten.

  7. Stel een budget in: bepaal een realistisch dagelijks of maandelijks budget op basis van je doelstellingen en financiële mogelijkheden. Houd je budget nauwlettend in de gaten om overbesteding te voorkomen. Maak soms ook gebruik van de budget-suggesties van, omdat deze je kunnen helpen bij het beter besteden van je budget. Let wel op! Dit is niet altijd het geval.

  8. Analyseer en optimaliseer je advertenties regelmatig: controleer regelmatig de prestaties van je advertenties en zoek naar kansen voor optimalisatie. Pas zoekwoorden, biedingen en advertentieteksten aan op basis van de resultaten. Deze Google Ads tip moet je zeker niet overslaan!

  9. Maak gebruik van de optimalisatie-aanbevelingen van Google: Google houdt per campagne de optimalisatiescore bij. Deze score geeft aan hoe kwalitatief je advertentie is en of het voldoet aan de richtlijnen van Google. Probeer een zo hoog mogelijke score te bereiken door de aanbevelingen serieus te overwegen.

    Let op! Het is niet verplicht om de aanbevelingen door te voeren en ze zijn niet altijd even waardevol.

  10. Experimenteer met verschillende biedstrategieën: Google Ads biedt diverse biedstrategieën, waaronder handmatig bieden, geautomatiseerde biedstrategieën en doel-ROAS. Probeer verschillende strategieën om te zien welke het beste bij je doelstellingen passen.

  11. Gebruik conversietracking: dit is misschien wel de belangrijkste Google Ads tip. Met conversietracking kun je bijhouden welke acties gebruikers uitvoeren nadat ze op je advertentie hebben geklikt. Dit helpt je de ROI van je campagnes te meten.

    Door conversies te meten weet je hoeveel leads of verkopen voortkomen uit je advertenties. Je kunt hierdoor ook bijhouden hoeveel je betaalt per lead of aankoop.

  12. Houd rekening met mobiele gebruikers: het is belangrijk om rekening te houden met mobiele gebruikers, aangezien steeds meer gebruikers via smartphones en tablets zoeken en browsen. Dit betekent dat je advertentie er goed uit moet zien op mobiel, maar ook je landingspagina.

  13. Leer van concurrenten: analyseer de advertenties en strategieën van concurrenten om inzicht te krijgen in wat wel en niet werkt in jouw branche.

  14. Blijf op de hoogte van updates: Google verandert zijn advertentieplatform regelmatig. Blijf op de hoogte van updates, nieuwe functies en “best practices” door middel van online bronnen en Google’s officiële blog.

  15. Wees geduldig: het kan even duren voordat je de beste resultaten ziet. Geef je campagnes de tijd om te rijpen en te optimaliseren.

  16. Testen, testen, testen: om de beste advertenties te krijgen is het verstandig om te testen. Test verschillende doelgroepen, advertentieteksten, landingspagina’s en ga zo maar door. Alleen zo bereik je “de perfecte” advertentie.

  17. Overweeg professionele hulp: als je merkt dat Google Ads complex wordt of als je moeite hebt om goede resultaten te behalen, overweeg dan om samen te werken met een ervaren online marketingprofessional of bureau.

    Het beheersen van Google Ads vergt tijd en ervaring, dus wees bereid om te leren en je campagnes te verbeteren naarmate je meer inzicht krijgt in wat werkt voor jouw specifieke bedrijf.

Hulp nodig met Google Ads?

Hulp nodig met marketing

Dit waren mijn 17 Google Ads tips voor beginners. Zoals gezegd is Google Ads een complex platform met veel mogelijkheden. Mocht je geen ervaring hebben met het platform of online adverteren in het algemeen, dan kan het handig zijn om hulp in te schakelen.

Ik kan effectieve en winstgevende advertenties voor je maken. Wat je doel ook is. Klik voor meer informatie op de knop hieronder. Je kunt je op deze pagina gratis aanmelden voor een Google Ads Kansen analyse t.w.v. €195.

Liever zelf leren hoe Google Ads werkt?

Mocht je Google Ads niet willen uitbesteden, dan kan ik je ook leren hoe het platform werkt. Kies dan voor Marketing Coaching (link opent in een nieuwe tab).

Als Marketing Coach leer ik ondernemers hoe verschillende facetten van Online Marketing werken en werken we samen aan een effectieve marketingstrategie. Hierbij kunnen we natuurlijk ook volledig focussen op Google Ads.

Klik op de knop voor meer informatie.

*Wil je zelf een Google advertentie maken, klik dan op de link voor een compleet stappenplan.

Scroll naar boven