Wat is marketing?

Wat is Marketing? Lees deze blog en jij weet wat marketing is!

Wat is marketing is een veelgestelde vraag. Waarschijnlijk weet je wel een beetje wat het is, maar wil je er graag meer over weten. Dan ben je bij deze blog aan het juiste adres!

Na het lezen van deze blog weet jij precies wat marketing is. Lees snel verder zou ik zeggen.

Wat is marketing?

Wat is marketing precies?
Marketing is overal! Maar wat is marketing precies? Dat lees je hieronder!

Is marketing alleen het promoten en verkopen van producten, of komt er meer bij kijken? Eén ding is in ieder geval zeker: Marketing, we kunnen er niet omheen!

In het dagelijks leven krijgen we er steeds meer mee te maken. Langs de snelweg, op je telefoon, op de radio… Overal zijn reclame-uitingen zichtbaar (marketing)!

Maak je gebruik van Facebook of Instagram? Dan zie je constant ‘gesponsorde’ reclameberichten voorbij komen. Zet je de radio of televisie aan, dan is er ieder halfuur (of vaker) een reclameblok.

En wat denk je van alle reclame e-mails die je ontvangt?

Zo kan ik nog wel even doorgaan, want dat is marketing! Ten minste, een onderdeel ervan. En dan heb ik het alleen nog maar over het deel wat jij ziet.

Wat denk je van de promotie-banners die je voorbij ziet komen van een website die je recent hebt bezocht? Dan lijkt het net of je word afgeluisterd, toch? Haha!

Daarom moet je allereerst begrijpen dat marketing veel verder gaat dan enkel hetgeen wat jij ziet in de promotie-uiting.

En dat ga ik je uitleggen!

Wat betekent marketing?

Succesvol ondernemen
Wat denk jij dat marketing allemaal omvat? Denk hier eens even over na en lees dan verder.

Je hebt nu dus al geleerd dat marketing veel verder gaat dan enkel de flyer die je ziet of het gesponsorde bericht op Facebook of Instagram.

Er komt veel meer bij kijken! En ook veel meer dan ik in deze blog vertel. Marketing omvat:

  • Marktonderzoek;
  • Je doelgroep leren kennen;
  • Een product ‘ver-markten’;
  • Marketingstrategieën ontwikkelen;
  • Een marketingplan maken (en uitvoeren);
  • Prestaties analyseren en meten;
  • Social media strategieën maken;
  • Content schrijven;
  • Je online vindbaarheid vergroten;
  • Online adverteren;
  • Nogmaals analyseren en meten;
  • En ga zo maar door!

Marketing bestaat uit verschillende onderdelen en werkzaamheden en is ontzettend breed. Ik zal daarom beginnen met de definitie.

Marketing definitie:

De definitie van marketing volgens het boek ‘Grondslagen van de Marketing’ van Verhage:

“Marketing omvat de – op de markt afgestemde – ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere activiteiten die de klanten toegevoegde waarde bieden, en planmatig leiden tot een hogere omzet of andere gewenste respons, een goede reputatie van de organisatie, en een duurzame relatie met de doelgroepen, waarbij alle belanghebbenden hun doelstellingen bereiken”. (1)

Oftewel: een hele mond vol (en een hoop werk). Dat is marketing!

Nogmaals: wat is Marketing?

Marketing is er in verschillende vormen en maten. Van product marketing (het op de juiste manier aanbieden van je product) en online marketing, tot social media marketing en de branding van je bedrijf.

Echter draait het uiteindelijk allemaal om zo goed mogelijk inspelen op je doelgroep, zoveel mogelijk mensen (effectief) bereiken en zoveel mogelijk klanten krijgen.

Want het gaat uiteindelijk allemaal om de cijfers! Belangrijke factoren die hierbij een rol spelen zijn:

  • Goed weten wat de behoefte is van de markt, de consument (en je doelgroep)
  • Je bedrijf, product(en) en dienst(en) op de juiste manier positioneren
  • Het juiste merkimago verkrijgen en je naamsbekendheid vergroten
  • En je invloed op de markt (je doelgroep) vergroten (een relatie opbouwen met je doelgroep en klanten)

De taak van Marketing

Marketing definitie
Marketing is dus heel breed. Hieronder staan enkele belangrijke taken van de marketingafdeling.

Ik pak nogmaals het marketingboek erbij om je verder uit te leggen wat marketing is. Marketing dient namelijk een belangrijke functie (binnen een bedrijf).

  • De behoefte, wens en vraag van de consument achterhalen (en het consumentengedrag).
    Oftewel je moet de markt en je doelgroep leren kennen. Waar heeft de consument behoefte aan? Wat zijn de wensen van de consument? En misschien nog belangrijker: waar heeft de consument geen behoefte aan?

    Dit zijn allemaal vragen die je als marketeer moet kunnen achterhalen. Dit doe je bijvoorbeeld door middel van marktonderzoek. Hier ga ik nu verder niet op in.

    Het belangrijkste wat je moet onthouden is dat je altijd goed moet weten wat de behoefte en vraag van de consument is.

    Want weet jij het antwoord? Dan kun je erop inspelen! Dan kun je met een goed idee of product aan de slag en je eigen bedrijf starten! (2)
  • Een product, dienst of idee ontwikkelen (en uiteindelijk ‘ver-marketen’).
    Zoals ik net zei, weet je de vraag en behoeften van de consument, dan kun je erop inspelen! En dat is wat je moet gaan doen.

    Je moet een product of dienst hebben, en deze moet je vervolgens op de juiste manier in de markt zetten. Dat is de tweede grote marketing taak.

    Je moet op de juiste manier inspelen op de vraag vanuit de markt.

    Lees hieronder verder.
  • Hoe ga je je product of dienst ‘ver-markten’? Oftewel aanbieden en verkopen (de 4 P’s).
    >Product: Welk(e) product(en) of dienst(en) ga je aanbieden?
    >Prijs: Voor welke prijs ga je de producten of diensten verkopen?
    >Promotie: Hoe ga je je product of dienst promoten?
    >Plaats: Waar ga je je product of dienst verkopen?

    Dit heeft allemaal te maken met marketing. Je moet ervoor zorgen dat je je product of dienst op de juiste manier en met de juiste boodschap aanbiedt aan de consument.

    Hier moet je heel goed over nadenken! En dit moet je goed uitwerken. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat je zoveel mogelijk verkoopt! (3)
  • Meten, analyseren en optimaliseren!
    Ik wil afsluiten met een laatste, maar heel belangrijk onderdeel. Stel je bedrijf is actief, je voert je promotiestrategie uit en je verkoopt je producten of diensten. Dan wil je weten hoe goed dit gaat! Toch?

    >Hoe effectief is je promotiestrategie?
    >Hoe reageert je doelgroep en je klanten?
    >Hoeveel verkoop je daadwerkelijk?
    >Zijn je acties winstgevend?
    >En nog veel meer!

Kortom: Je moet weten hoe goed je presteert, het liefst op ieder vlak. Meten = weten, zeggen ze. Want meet je niet, dan weet je het ook niet.

En meet je wel? Dan kan je verbeteringen aanbrengen en processen optimaliseren voor nog betere bedrijfsresultaten. Ook dat is een belangrijke marketingtaak!

Verschillende soorten marketing

Verschillende soorten marketing
Er zijn veel verschillende soorten marketing. Welke marketingvorm past het best bij jouw bedrijf?

Dan nu het onderdeel waar jij misschien naar opzoek was: wat zijn de verschillende soorten van marketing?

Ik heb hieronder een aantal verschillende soorten marketing op een rijtje gezet met een korte toelichting.

In mijn andere blogs, waar ik alle onderwerpen individueel ga behandelen, ga ik uitgebreid in op de verschillende soorten marketing.

  • Online marketing: online marketing is het online promoten van je product of dienst. Dus via het internet met alle bijhorende digitale mogelijkheden.

    Online marketing is ook weer heel breed. Zo heb je bijvoorbeeld SEO, SEA, e-mail marketing, conversie optimalisatie, content marketing, social media marketing en meer.
  • Social media marketing: social media marketing is dus een onderdeel van Online marketing en is iets waar bedrijven eigenlijk niet meer omheen kunnen. Je moet als bedrijf aanwezig zijn op social media.

    Social media marketing is gewoon marketing via social media platformen als Instagram, Facebook en Tiktok. Maar dan met een mooie benaming.

    Social media kan bijvoorbeeld worden ingezet voor zichtbaarheid, naamsbekendheid, branding, om in contact te komen met je doelgroep en om een relatie op te bouwen met je doelgroep
  • Content marketing: ook content marketing is weer een breed begrip en bestaat uit verschillende onderdelen.

    Content marketing is een marketingtechniek waarbij je waardevolle content (informatie) deelt met je gebruikers en potentiële klanten. Het doel is om klanten te trekken en te binden.

    Vormen van content marketing zijn: bloggen, video’s maken, podcasts, infographics, social media berichten posten en meer.
  • E-mailmarketing: e-mail marketing wordt steeds populairder en wint steeds meer terrein. Kijk maar eens naar je e-mail inbox, hoeveel promotiemailtjes krijg jij dagelijks?

    Persoonlijk vind ik e-mail marketing ook heel interessant, vooral omdat je het volledig kan automatiseren. Alles over e-mailmarketing ga ik je in een andere blog vertellen.

    Wat je moet weten is dat er e-mailmarketing software bestaat om geautomatiseerd e-mails te versturen. Een goede aanbieder van e-mailmarketing software is ActiveCampaign.

    Wil je hier meer over weten klik dan op de link.

    ActiveCampaign e-mail software
  • Neuromarketing: neuromarketing is een vorm van marketing waar je (mogelijk) nog nooit van hebt gehoord. Neuromarketing gaat verder en dieper dan normale marketing.

    Bij neuromarketing zet je marketingactiviteiten in gebaseerd op neurowetenschappelijke inzichten en onderzoeksmethoden. Dit betekent dat je gebruik maakt van beschikbare kennis over het emotionele en psychologische gedrag van mensen.

    Hierbij ligt vooral de focus op het functioneren van het menselijk brein. Neuromarketing wordt dus ingezet om effectiever in te spelen op het consumentengedrag door gebruik te maken van wetenschap.
  • Affiliate marketing: de laatste vorm van marketing die ik in deze blog toelicht is affiliate marketing.

    Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij promotiepartners jouw bedrijf, product of dienst promoten in ruil voor een afgesproken beloning. Dit kan bijvoorbeeld op basis van de gegenereerde verkopen of leads die de affiliate heeft aangeleverd.

    Deze marketingtechniek is heel interessant, hier ga ik dan ook zeker meer over schrijven!

Belangrijkste Marketingvraag!

Hoe onderscheid je je van de concurrentie? Helemaal aan het begin van deze blog heb ik je vertelt dat we bijna niet meer om marketing heen kunnen. Marketing is overal!

Zo geldt dat ook voor bedrijven! Er is namelijk ontzettend veel concurrentie. Van ieder product of iedere dienst zijn er meerdere aanbieders en de concurrentie wordt steeds groter.

Ze noemen dit ook wel ‘infobesitas’… Steeds meer reclame… en overal zichtbaar! En daarom is er 1 vraag die steeds belangrijker wordt voor een marketeer:

Hoe onderscheid je je van de concurrentie? Want maakt jou, je product of bedrijf uniek? Hoe val je op tussen deze hevige concurrentie?

Juist dat is de taak van de marketeer! Als je aan mij vraag ‘wat is marketing? ’, dan zou ik bijna zeggen; opvallen tussen de concurrentie!

Hoe creatief ben jij? Hoe val jij op tussen de concurrentie? Of lukt het je totaal niet om op te vallen? En word je genegeerd door de consument?

Hoe dan ook, er is altijd werk aan de winkel op marketinggebied!

Weet je nu wat Marketing is?

Dit is het eind van mijn wat is marketing blog. Ik hoop dat je nu weet wat marketing is en dat je er een goed beeld bij hebt gekregen.

Na het lezen van deze blog weet ik zeker dat jij antwoord kan geven op de vraag ‘wat is marketing?’. Het is nu aan jou om meer te leren over de specifieke marketingonderwerpen.

Zoals je hebt gelezen ben ik in deze blog (nog) niet diep ingegaan op de verschillende onderwerpen. Dat kan ook niet, want marketing is ontzettend breed. Ik ga dat uiteraard wel doen in mijn andere blogs.

In andere blogs ga ik relevante onderwerpen behandelen en duik ik dieper in de theorie! Denk bijvoorbeeld aan:

Hulp nodig of werk uitbesteden?

Hulp nodig met marketing

Help je hulp nodig met marketing of wil je meer erover leren? Laten we dan samenwerken!

Als je alles over marketing te weten wil komen dan raad ik Marketing Coaching aan. Bij Marketing coaching gaan we een traject in waarin we samen werken aan een effectieve marketingstrategie en wordt jij stap voor stap wegwijs in de marketingwereld.

Liever marketing uitbesteden?

Heb je geen behoefte aan coaching en wil je werk uitbesteden aan een professional? Kies dan voor een van mijn diensten. Neem gerust contact op als je vragen hebt.

P.S. Blijf mijn Marketingblog in de gaten houden als je dit artikel interessant vond. Ik ga nog veel meer interessante artikelen delen en help je graag verder.

Groet, Jeffrey Goessens
Jouw Marketing Coach

Waarom is deze blog geschreven?
Deze blog is geschreven om ondernemers, bedrijfseigenaren en andere geïnteresseerden op een laagdrempelige manier uit te leggen wat marketing is, hoe het werkt en wat er allemaal bij komt kijken. Marketing is ontzettend breed en om marketing effectief in te kunnen zetten voor je bedrijf moet je allereerst begrijpen wat het is en welke soorten marketing er zijn. Ook moet je de basisprincipes van marketing weten. Deze blog helpt hierbij en geeft een algemeen inzicht.

Bronnen:
1. Verhage, B., & Visser, M. (2009). Grondslagen van de marketing (7de editie). Noordhoff (pagina 28)
2. Verhage, B., & Visser, M. (2009). Grondslagen van de marketing (7de editie). Noordhoff (pagina 28,29 en 30)
3. Verhage, B., & Visser, M. (2009). Grondslagen van de marketing (7de editie). Noordhoff (pagina 30 en 31)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven