Je eigen bedrijf starten is een goed idee!

Eigen bedrijf starten? Zo ga je van een goed idee, naar een eigen bedrijf

Je eigen bedrijf starten? Ja! Doen! Leuk! Spannend! Maar, hoe doe je het? Of beter gezegd, hoe doe je het goed?

In deze blog leg ik je niet stap voor stap uit hoe je een eigen bedrijf start, maar wil ik je vooral inspireren waarom je het zou moeten doen en hoe je het moet aanpakken. Daarbij geef ik natuurlijk ook een aantal handige tips voor het starten van je eigen bedrijf.

Lees snel verder!

Van een goed idee, naar een eigen bedrijf starten

Ben je een creatief mastermind en komt het ene idee na het andere idee in je hoofd? Of misschien ben je iets minder creatief, maar heb je wel een goed idee?

Dan zou ik zeggen: doe er iets mee! Waarom niet?! Het zou zonde zijn als je een goed idee hebt, maar je er niets mee doet. Toch?

En daarom heb ik deze blog geschreven. Met deze blog wil ik je op weg helpen wanneer je een goed idee hebt. Want, wat doe je met dat idee en hoe voer je het uit? Hieronder staan 3 belangrijke stappen die jou vooruit helpen.

Kansen eigen bedrijf starten
Je eigen bedrijf starten? Doe dan goed onderzoek naar je kansen. Hieronder lees je hoe en waarom.

Stap 1: Waar liggen je kansen?

Ik ga er even vanuit dat je razend enthousiast bent om met je idee aan de slag te gaan. Met je motivatie zit het dan ook vast wel goed. Dit is erg belangrijk, al lijkt het vanzelfsprekend.

Maar waar het nu om gaat is het volgende: waar liggen je kansen? Is jouw idee het waard om tijd in te steken en een eigen bedrijf te starten?

Het is nu vooral de vraag hoe goed het idee is en welke kansen er zijn voor het idee dat je hebt. Je wil er namelijk niet een hoop tijd in stoppen, om er vervolgens snel achter te komen dat het eigenlijk kansloos is en verspilde energie.

Daarom moet je onderzoek doen!

Tip 1: Onderzoek je kansen!

Doe marktonderzoek om de kansen voor jouw idee te bepalen. Dit is een belangrijke eerste stap. Je moet bijvoorbeeld weten of je idee al bestaat en of mensen zitten te wachten op jouw idee.

En dit hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn als het klinkt. Je kan simpelweg het internet afzoeken of een balletje opgooien binnen je netwerk.

Hieronder staan een aantal vragen die je kan gebruiken om te achterhalen welke kansen er zijn voor jouw potentiële eigen bedrijf.  

  • Ben jij de enige met dit idee of zijn er al honderd anderen? Er als er anderen zijn, zoek dan uit hoe zij het doen en hoe jij het mogelijk beter kan doen.
  • Zitten mensen (jouw potentiële doelgroep) te wachten op dit idee of is het alleen iets waar jij enthousiast van wordt?
  • Is jouw idee financieel haalbaar en gaat het geld opleveren? Zonder financiële middelen kan je natuurlijk niet veel en je idee moet uiteindelijk ook voldoende opleveren.
  • En ga zo maar door…

Probeer je gewoon meer te verdiepen in wat je wil doen. Kijk naar eventuele concurrenten, bespreek je idee met mensen die je vertrouwt en denk na over hoe je het wil aanpakken.

Wanneer je onderzoek positief heeft uitgepakt en je uiteindelijk nog steeds een goed gevoel hebt bij je idee, dan is het tijd voor de volgende stap!

Werk je business idee verder uit
Heb je een goed idee? Werk deze dan verder uit! Maak een uitvoerbaar plan.

Stap 2: Werk je idee verder uit

Je hebt nu een idee, je hebt onderzocht welke kansen er zijn en (waarschijnlijk) ook al de keuze gemaakt dat je er meer mee moet gaan doen. Jij MOET je eigen bedrijf starten!

Maar, voor je dit gaat doen heb ik eerst nog een belangrijke tip: werk je idee verder uit!

Een goede voorbereiding is het halve werk, zeggen ze. En dat geldt zeker voor het starten van een eigen bedrijf.

Natuurlijk kan je ook beginnen zonder een goede voorbereiding, maar het is niet aan te raden.

Hieronder leg ik je uit wat je moet doen.

Maak een bedrijfsplan
Goed voorbereid starten? Maak dan een bedrijfsplan. Met een bedrijfsplan geef je richting aan je onderneming.

Tip 2: Het meest ideale is om een bedrijfsplan te maken

Deze stap is ingewikkelder en uitgebreider dan stap 1. Een goed bedrijfsplan maken kost een hoop tijd en is zeer uitgebreid (als je het goed wilt doen).

Vaak wordt een bedrijfsplan op verschillende manieren vormgegeven. Hieronder staat een voorbeeld van de onderdelen van een bedrijfsplan:

  • Het doel van de onderneming: wat wil je bereiken en waarom?
  • Een beschrijving van je doelgroep: aan wie wil je het product verkopen?
  • Wat onderscheidt jou van de concurrentie? Ook wel, wat is de toegevoegde waarde van jouw bedrijf?
  • Een volledig marketingplan: hoe positioneer je je bedrijf en producten?
  • Een concurrentieanalyse: wie zijn je concurrenten en hoe goed zijn ze?
  • Het product/ de dienst die je wil verkopen: een specifieke beschrijving en de uitwerking ervan.
  • Een financieel plan: hoeveel gaat het je kosten en wat levert het op?
  • Juridisch onderdeel: welke bedrijfsvorm ga je oprichten?

Zoals je kan lezen is het bedrijfsplan eigenlijk een uitgebreide versie van je vooronderzoek. Je legt nu vast wat je wil gaan doen en hoe.

Dit is natuurlijk een goede basis voor het starten van een eigen bedrijf. Met een bedrijfsplan heb je namelijk een richtlijn en houvast om op terug te vallen.

In deze blog ga ik niet dieper in op het bedrijfsplan, dan zou deze blog namelijk veel te uitgebreid worden. Wel zal ik dit onderwerp uitgebreid behandelen in een andere blog.

Is een bedrijfsplan echt nodig?

Wil je je eigen bedrijf starten dan is het wel aan te raden om een bedrijfsplan te maken. Het is echter niet noodzakelijk om je eigen bedrijf te kunnen starten.

Er zijn (naar alle waarschijnlijkheid) genoeg (startende) ondernemers die geen idee hebben wat een bedrijfsplan is en die er nooit 1 hebben geschreven…

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze zich niet hebben voorbereid of dat ze niet weten wat ze doen. En dat is ook mijn advies:

Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent op het starten en oprichten van je eigen bedrijf. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen en op papier te zetten. Of je dit nu doet met een volledig bedrijfsplan of op een andere manier: hoe meer informatie jij hebt, hoe beter het is.

Stap 3: Start je eigen bedrijf!

Start je eigen bedrijf
Heb je jezelf goed voorbereid? Dan is het nu tijd voor actie! Start je eigen bedrijf en ga ervoor.

Dan zijn we nu aangekomen bij de laatste stap voor een eigen bedrijf starten en ook bijna bij het eind van deze blog. Hieronder staan nog een aantal belangrijke tips voor het starten van je eigen bedrijf.

Je voorbereiding is klaar, je hebt alle informatie verzameld die je nodig hebt en nu ga je je eigen bedrijf starten! Maar, hoe moet dat?

Laat me voorop stellen dat iedere ondernemer dit op zijn of haar eigen manier doet. Er is namelijk geen vast stappenplan om een eigen bedrijf te starten.

De ene ondernemer biedt zijn of haar diensten al enige tijd aan alvorens het bedrijf echt wordt opgericht, de andere ondernemer schrijft zich eerst netjes in bij de Kamer van Koophandel en gaat dan aan de slag.

En weer een andere ondernemer pakt het weer op een andere manier aan.

Belangrijke tips voor het starten van je eigen bedrijf:

Er zijn uiteindelijk een aantal dingen die je officieel moet doen. Een bedrijf is bijvoorbeeld pas een officieel bedrijf wanneer deze wordt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Hieronder staan enkele belangrijke punten om rekening mee te houden bij het starten van je eigen bedrijf:

  • Welke rechtsvorm kies je?
  • Het bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel
  • Een samenwerkingscontract opstellen (wanneer je een bedrijf opricht samen met anderen)
  • Eventueel een zakelijke bankrekening openen
  • Je eerste website maken
  • En ga zo maar door!

Conclusie eigen bedrijf starten:

Ben je na het lezen van deze blog nog steeds enthousiast om je eigen bedrijf te starten, dan zeg ik doen! Wie niet waagt, wie niet wint, zoals ze dat zeggen en als je het niet probeert dan weet je het nooit.

Ik hoop daarom dat deze blog je verder helpt om je eigen bedrijf te starten en dat je nu een idee hebt van wat er allemaal bij komt kijken. In mijn volgende blogs ga ik zeker meer tips geven en interessante (leerzame) onderwerpen behandelen.

Mocht je uiteindelijk nog vragen hebben neem dan gerust contact met mij op.

P.S. Heb je hulp nodig met het opstarten van je eigen bedrijf? Ik kan je verder helpen!

Hulp nodig met marketing
Wil jij meer uit je marketing halen en betere bedrijfsresultaten? Laat mij je helpen!

Wil je professionele begeleiding tijdens het opstarten van je eigen bedrijf? Ga dan voor Marketing coaching! Met mij als coach heb je er een sparringpartner, vraagbaak en een persoonlijk adviseur bij.

Als marketingcoach help en adviseer ik jou op ieder vlak aangaande marketing en ondernemen. Ik kan je dus ook helpen bij het opzetten van je eigen bedrijf.

Groet, Jeffrey Goessens – Jouw Marketing Coach
www.jouw-marketingcoach.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top