31 Marketing Tips voor Ondernemers
Op zoek naar de beste marketing tips? Ieder bedrijf is anders, iedere situatie is anders en iedere ondernemer heeft andere tips nodig. Daarom heb ik een vraag: ben je op zoek naar algemene marketing tips of heb je meer aan persoonlijke (online) marketing tips die jou en je bedrijf écht vooruit helpen?
Dat laatste heeft mijn voorkeur, maar de keuze is aan jou. Hieronder vind je eerst mijn 31 marketing tips. Daarna lees je wat ik nog meer voor je kan betekenen.
Scrol snel verder!
De Beste (Online) Marketing tips voor jouw bedrijf!
Marketing draait om gezien en gevonden worden, jezelf onderscheiden, relevant zijn, opvallen en waardecreatie. Daarom moet je een goede online vindbaarheid hebben, een goede positionering en een effectieve (online) marketingstrategie.
Hieronder staan de 31 belangrijkste online marketing tips om je online vindbaarheid te verbeteren en meer bezoekers om te zetten tot lead of klant.
De 31 Online marketing tips:
1. Wees goed online vindbaar!
Omdat het zo belangrijk is benadruk ik dit nog een keer. Heb je een website, word je goed gevonden (in Google), heb je veel websitebezoekers en ben je actief op social media? Ga op onderzoek uit en ga door naar de volgende tip.
2. Maak van je website een marketingmachine
Wil je bezoekers? Of wil je bezoekers die actie ondernemen op je website? Dus zich aanmelden of iets kopen. Maak niet ‘slechts een website’, maak een marketingmachine die klanten oplevert!
3. Krijg ‘GRATIS’ bezoekers uit Google
Pas je al SEO toe op je website? SEO is een methode die ervoor zorgt dat je goed gevonden wordt in zoekmachines zoals Google, met als resultaat dat je iedere maand nieuwe en gratis websitebezoekers krijgt. Dit is een van de belangrijkste online marketing tips en is de basis voor een goede online vindbaarheid.
4. Zorg voor een goed converterende website
Aan duizenden websitebezoekers heb je niets als ze niets kopen. Aan duizenden bezoekers die een actie uitvoeren op je website wel (aanmeldingen voor je gratis e-book, sales, etc.). Focus daarom op conversie optimalisatie en zorg ervoor dat jouw website bezoekers kan converteren tot lead of klant.
5. Werk met een gratis “weggever”
Een gratis weggever is een goede strategie om interesse te wekken, een mailinglijst op te bouwen en leads te krijgen. Kunnen mensen zich op jouw website aanmelden voor gratis advies, webinars, een gratis e-book of iets anders? Zeker doen! Lees ook de volgende online marketing tip!
6. Bouw Marketingfunnels!
Als bezoekers zich aanmelden voor je adviesconsult of e-book, worden ze dan ook (automatisch) opgevolgd? Of kom je nooit meer in contact met deze leads? Een goed ingericht marketingfunnel is de oplossing voor veel ondernemers. Sommige bedrijven draaien op ‘slechts’ één effectief funnel en zijn daarmee winstgevend.
7. Adverteer via Facebook, Instagram en TikTok
Direct nieuwe bezoekers op je website, meer naamsbekendheid en (hopelijk) nieuwe klanten? Begin dan vandaag nog met adverteren via social media. Ook vandaag de dag is adverteren via social media winstgevend voor miljoenen ondernemers en bedrijven. Begin je vandaag met adverteren dan krijg je vandaag al bezoekers op je website.
8. Krijg relevante bezoekers met zoekadvertenties in Google Ads
Adverteren in Google is ook een effectieve manier om direct bezoekers op je website te krijgen. Het grootste voordeel: jij bepaalt op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Relevanter kan niet.
9. Bouw een mailinglijst
Hoe groot is jouw e-maillijst? En doe je überhaupt aan e-mailmarketing? Maak e-mailmarketing een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie! Voor veel bedrijven is e-mailmarketing zeer winstgevend (en goedkoop). Helaas wordt deze marketingvorm nog vaak onbenut gelaten.
10. Maak geautomatiseerde e-mailfunnels
Aansluitend op de vorige tip raad ik je aan om geautomatiseerd e-mails te versturen. Vooral naar potentiële klanten die zich hebben aangemeld voor een weggever. Volg jij al potentiële klanten (leads) op met relevante en waardevolle e-mails?
11. Marketing is OVERAL! Wees onderscheidend!
Overal is reclame. Op internet, langs de snelweg, in je mailbox en ga zo maar door. Iedereen wordt overspoeld met informatie. Wees daarom creatief en val op. Wat maakt jou anders dan anderen en hoe kun je jezelf onderscheiden? Denk hier eens goed over na.
12. Ga bloggen, vloggen, maak video’s, neem deel aan podcasts en noem maar op
Ben jij relevant, interessant en waardevol voor je doelgroep en potentiële klanten? Maak en deel dan waardevolle content! Content marketing is een effectieve strategie die zeer kundig wordt toegepast door veel bedrijven. Het is wel tijdrovend.
13. Maak goede landingspagina’s
Heb je een goede advertentie, maar deugt je landingspagina niet? Dan heb je er nog niets aan. De pagina converteert namelijk niet optimaal, waardoor je klanten misloopt. Maak daarom goede en vooral effectieve landingspagina’s. Zo zorg je ervoor dat je advertentie betere resultaten oplevert.
14. Maak je eigen Online Marketingstrategie
Om je een handje te helpen heb ik een e-book gemaakt met daarin een blauwdruk voor een goede online marketingstrategie. Dit e-book (Dé Online Marketing Gids) staat vol met tips om je eigen strategie te maken en kun je downloaden via mijn website. Klik hier.
15. Zet websitebezoekers aan tot actie met goede CTA’s
Heb jij zogeheten Call-To-Actions (CTA’s) op je website? Dit is belangrijk, want je moet bezoekers stimuleren om acties uit te voeren op je website. Trigger bezoekers met goede knoppen, banners en andere call-to-actions om actie te ondernemen op je website. Zo kun je het conversiepercentage van je website een boost geven.
16. Doe retargeting! (bijvoorbeeld via Adcrowd)
Wist je dat maar twee procent van je bezoekers een aankoop doet op je website? Wat gebeurt er met de andere 98 procent…? Die moet je opvolgen met retargeting en ervoor zorgen dat ze alsnog iets bij je kopen! Dit kan op verschillende manieren, ook via Facebook advertising (dit is een heel belangrijke tip).
17. Zorg voor een goede checkout op je website
Verlies geen klanten op je betaalpagina. Zorg voor een goede en gebruiksvriendelijke checkout! Met een slecht betaalproces verlies je klanten. Klik hier voor een systeem om goede betaalpagina’s te maken.
18. Schrijf goede teksten voor je website
De waarde van goede teksten wordt door veel ondernemers onderschat. Het is belangrijk om bezoekers op de juiste manier aan te spreken en te inspireren. Zorg voor websiteteksten die aanspreken, overtuigen en aanzetten tot actie.
19. Maak een mobielvriendelijke website
Steeds meer mensen bezoeken een website via hun telefoon. Google (en ook klanten) hecht(en) daarom steeds meer waarde aan een ‘mobile first’ website. Je website moet er vooral op mobiel goed uit zien (de desktopversie natuurlijk ook).
20. Weet wie je doelgroep is
Het is belangrijk om goed te weten wie je doelgroep is. Het kiezen van een goede doelgroep zorgt voor duidelijkheid voor jezelf en de manier van communiceren. Leer je doelgroep ook kennen. Vervolgens kun je hier je communicatie en boodschap op afstemmen.
21. Het principe van wederkerigheid
Doe iets voor een ander en de ander voelt zich verplicht iets terug te doen. Oftewel, de bereidheid op een uiteindelijke aankoop wordt groter door eerst te geven. Bijvoorbeeld een gratis e-book, proefperiode, of wat dan ook. Dit is ook een heel belangrijke marketing tip!
22. Maak van je klanten fans
Een tevreden klant is goud waard en is bereid ‘meer’ voor je te doen. Echte fans promoten jou zonder daar iets voor terug te willen. Mijn advies is daarom: stimuleer mond-tot-mond reclame en hou je klanten tevreden. Altijd! Dit is gratis reclame.
23. Zet de klant centraal!
Deze tip is ook heel belangrijk. Bezoekers zijn niet geïnteresseerd in jou. Ze zijn geïnteresseerd in zichzelf en wat jij voor hen kan betekenen. Wat levert het op om met jou in zee te gaan? Waar zit de waarde voor de klant en wat zijn de ‘echte’ voordelen. Probeer hier goed over na te denken en verwerk dit duidelijk in je communicatie en website.
24. Vertel een verhaal
Wat is het verhaal van jouw bedrijf, je producten en je diensten? Vertel ‘de story behind’ waarin mensen zichzelf herkennen. Ga op zoek naar raakvlakken om een band te creëren. Hoe meer raakvlakken je hebt, hoe meer vertrouwen mensen in je krijgen.
25. Meten = weten (en optimaliseren)
Deze online marketing tip wordt vaak overgeslagen. Meet en analyseer je resultaten zodat je gerichte verbeteringen kunt aanbrengen in je website, promotiecampagnes, marketing funnels en e-mail strategieën.
26. Ga op zoek naar wat werkt voor jou
Marketing, je moet het niet groter maken dan het is. Je moet het vooral doen en blijven doen. Wees creatief en wees niet bang om de mist in te gaan. Zoek altijd naar wat werkt voor jou en daar steek de meeste tijd in. Probeer niet alles tegelijk te doen.
27. Wees consistent
Schieten met losse flodders werkt niet. Wees consistent in de dingen die je doet en die werken voor jou. Waarmee behaal jij het meeste resultaat? Leg daar je focus en steek daar de meeste tijd in.
28. Leer je doelgroep kennen
Een andere belangrijke marketing tip is je doelgroep leren kennen. Wie is je doelgroep, waar heeft je doelgroep behoefte aan en wat is hun grootste probleem. Hoe beter je je doelgroep kent, hoe beter je erop in kunt spelen.
29. People don’t know what they want, untill you show it to them
Onthoud dit goed! Wat je ook verkoopt, de mensen in je doelgroep weten niet dat ze het nodig hebben tot je laat zien hoe goed het is! Precies om deze reden is marketing zo belangrijk!
30. Ga (SEO) bloggen!
Bloggen is een geweldige manier om jezelf te positioneren (als specialist in jouw vakgebied). Bloggen is ook een geweldige manier om bezoekers naar je website te krijgen. Gratis (via Google) en via advertenties. Bloggen is alleen wel tijdrovend en moet dus goed worden overwogen.
31. Ontwikkel marketingkennis!
Lees boeken, volg cursussen en verdiep je in (online) marketing. Ik heb ook een aantal zeer waardevolle e-books op mijn website die je gratis kunt downloaden. Mocht je echt willen groeien met je bedrijf dan raad ik je zeker aan om ze te downloaden! Klik op de foto voor meer informatie.
Meer hulp nodig met je marketing?
Zoals ik al aangaf is het moeilijk om goede (online) marketing tips te geven, omdat iedere situatie anders is. Ben je een beginnend ondernemer, heb je een website en doe je al aan marketing? Of nog niet? En wat zijn je doelen?
Er zijn zo veel kansen en mogelijkheden, maar het gaat erom wat het best is voor jouw bedrijf. En daar wil ik je bij helpen!
Online Marketing coaching is de oplossing!
Als Marketing coach help ik ondernemers bij het maken van een winstgevende marketingstrategie voor meer bezoekers, leads, klanten en omzet. Marketing coaching is een uniek concept om jou alles te leren wat je moet en wil weten over (online) marketing, terwijl je bedrijf groeit.
- Krijg een winstgevende marketingstrategie
- Leer praktijkgericht hoe marketing werkt
- Krijg direct toepasbare marketing tips
- Krijg antwoord op al je marketingvragen
- Ontdek alle kansen voor jouw bedrijf
- Persoonlijke 1 op 1 consults
- Directe impact op jouw business!
Wil jij ook vooruit met je onderneming?
Loop deze kans dan niet mis en kies voor Marketing coaching. Klik op de knop om je aan te melden voor een gratis adviesgesprek.
Meer ontdekken?
Heb je geen interesse in Marketing coaching, maar wil je wel meer leren over marketing en weten hoe marketing kan werken voor jouw bedrijf? Lees dan een van mijn vele blogs of download gratis mijn e-books.
1. Lees mijn Marketing blogs
Ben je geïnteresseerd in marketing en onderwerpen zoals SEO, Adverteren in Google en Leads genereren? Lees dan mijn blogs! Hier behandel ik marketing gerelateerde onderwerpen in begrijpbare taal. Klik op de knop.
2. Download Gratis E-books
Een volledige marketingstrategie in één e-book. Dat kun je gratis downloaden. Met behulp van mijn e-book ontwikkel je een marketingstrategie in 5 stappen. Inclusief tientallen waardevolle tips. Download nu gratis.
3. Bestel Marketing coaching
Je bent op zoek naar marketing tips, daarom ben je hier gekomen. Wat nou als ik jou ga coachen? En jou wegwijs maak in de marketingwereld? Dit is de beste tip die ik kan geven. Meer weten? Klik op de knop. Loop dit niet mis!
Laat je bedrijf groeien met Jouw Marketing Coach!
Zullen we kennismaken?
Wil je weten waar de kansen liggen voor jouw bedrijf en wat ik voor je kan betekenen? Meld je dan gratis aan voor een kennismaking/adviesgesprek!
Tijdens ons gesprek bespreken we jouw marketing en waar eventuele kansen liggen. Vervolgens leg ik uit hoe ik daar bij kan ondersteunen. Het is de eerste stap naar een mogelijke samenwerking. En kies je er uiteindelijk voor om samen te werken, dan ga je gegarandeerd vooruit met je marketing!
Twijfel daarom niet om je aan te melden en de mogelijkheden te bespreken. Jouw Marketingcoach is gespecialiseerd in het optimaal laten samenwerken van je volledige marketing.
Wil jij ook vooruit met je bedrijf?
Alles-in-een marketingoplossing
Snel en resultaatgericht
Gericht op jouw succes
Gratis adviesgesprek
Geweldig dat je de eerste stap zet! Ik ben benieuwd wat ik voor je kan betekenen. Vul hieronder je gegevens in.