Wat is leadgeneratie

Wat is leadgeneratie?

Wat is leadgeneratie? Leads, leads genereren, lead generatie, leads verzamelen… allemaal termen die met elkaar te maken hebben en die vaak naar ons hoofd worden gegooid. Maar wat betekent het?

In mijn artikel ‘wat is een lead’ heb ik al uitgelegd wat een lead is. Hierop volgend leg ik hieronder uit wat leadgeneratie is en hoe je leadgeneratie in kan zetten voor jouw bedrijf.

Leadgeneratie betekenis:

Om beter te begrijpen wat leadgeneratie is leg ik eerst kort uit wat een lead is.

Een lead is een persoon of bedrijf die mogelijk interesse heeft in de aankoop van een product of dienst van jouw bedrijf. Een lead heeft interesse getoond in jouw bedrijf (heeft een bepaalde actie ondernomen) en wordt gezien als potentiële klant.

Lead generatie omvat alle activiteiten die je uitvoert om leads te verzamelen. Denk aan demo en offerte aanvragen binnenhalen, e-mailadressen verzamelen, aanmeldingen voor informatiegesprekken, enzovoorts.

Vrijwel alles wat je doet om interesse te wekken van potentiële klanten kan worden geschaard onder leadgeneratie. Bij leadgeneratie heb je als doel om in contact te komen met potentiële klanten.

Verschillende leadgeneratie technieken

Leads magnet

Er worden de laatste jaren steeds meer verschillende leadgeneratie technieken ingezet. Denk eens aan het gratis e-book waar je je vast weleens voor hebt ingeschreven, waarna je een reeks opvolg e-mails hebt ontvangen.

Of de webinar, ook automatisch opgevolgd met een aantal mailtjes.

E-mailmarketing wordt onder andere ingezet om hoge kwaliteit leads te genereren. Marketeers gebruiken e-mailmarketing onder andere om contacten te overtuigen voor hun product of dienst door regelmatig mails te sturen.

Bij deze strategie zetten marketeers gratis e-books, webinars, sales e-mails en bijvoorbeeld adviesgesprekken in om potentiële klanten over te halen een stap verder te gaan.

Ook doen zij dit door waardevolle content te delen. Denk bijvoorbeeld aan waardevolle tips, links naar relevante blogs of video’s, het benoemen van voordelen en ga zo maar door.

Download mijn gratis e-book!

Andere slimme leadgeneratie methoden zijn geautomatiseerde pop-ups en andere triggers op je website. Ook kom je vaak lead generatie technieken tegen in blogs.

Ik heb bijvoorbeeld een heel interessant e-book gemaakt over het opzetten van je eigen Online Marketingstrategie in 5 stappen waarmee jij op een effectieve manier leads kunt verzamelen en om kunt zetten tot klant. Deze kun je downloaden via onderstaande link.

Gratis e-book: In 5 stappen naar een goede Online marketingstrategie

Online marketing ebook - goede online marketingstrategie


Hey! Niet downloaden! Ten minste niet nu. Dit is een voorbeeld van leadgeneratie verwerkt in een blog of artikel. Ik wil dat jij mijn e-book gaat downloaden zodat ik je vervolgens e-mails kan sturen.

Dit is ook een vorm van leadgeneratie. Een ander voorbeeld is zo’n pop-up die je vast weleens bent tegen gekomen terwijl je een blog aan het lezen was (je weet wel, zo een die op deze pagina ook tevoorschijn komt wanneer je een eind door de pagina scrolt).

Sommigen vinden het irritant, maar effectief is het wel!

Bij leadgeneratie draait alles om interesse wekken en overtuigen. Je probeert potentiële klanten te overtuigen om tot koop over te gaan door steeds meer interesse te wekken.

Let wel op! Bij ieder type lead past een andere benadering en dus een ander plan van aanpak (een andere leadgeneratie techniek).

Hoe werkt een leadgeneratie funnel?

Een leadgeneratie funnel opzetten is makkelijker dan je denkt. Hieronder in het plaatje staat een schematisch overzicht van een eenvoudige lead funnel.

De funnel begint met een advertentie waarin een link staat naar een landingspagina op mijn website. Bijvoorbeeld een advertentie over Marketing coaching en een link naar de marketing coaching pagina op mijn website.

Het doel van de pagina is dat bezoekers zich aanmelden voor een gratis kennismakingsgesprek, zodat ik ze kan opvolgen. Zodra iemand zich aanmeldt wordt hij/zij een potentiële klant (een lead), die ik kan opvolgen.

In mijn voorbeeld zou ik de lead bellen. Ik kan de lead daarbij ook opvolgen met enkele e-mails als ik dat zou willen.

Voorbeeld leadgeneratie funnel

Een ander voorbeeld zie je in het plaatje hieronder. In dit voorbeeld heeft iemand zich aangemeld voor een gratis e-book en is hij/zij vervolgens toegevoegd aan mijn geautomatiseerde funnel.

In het voorbeeld ontvangt de lead eerst een e-mail met daarin een link om de gratis e-book te downloaden. Vervolgens stuur ik een mail met 10 waardevolle tips gerelateerd aan het onderwerp van het e-book.

Hiermee wil ik extra waarde bieden aan de lead en autoriteit opbouwen door extra kennis te delen.

In mail 3 stuur ik een uitgebreide e-mail met een klantreview. Hiermee laat ik aan de lead zien dat hij/zij niet de eerste is die klant is geworden. Dit doe ik dus om vertrouwen op te bouwen.

Als afsluiter zie je in het voorbeeld dat er een mail wordt verstuurd met daarom het aanbod om je aan te melden voor een kennismakingsgesprek.

Voorbeeld lead generatie funnel

Om de funnel af te ronden zou er ook nog een sales e-mail gestuurd kunnen worden. Of bijvoorbeeld een promotie.

Zoals je kunt zien kan je de funnel in principe vormgegeven hoe je dat zelf wilt. Zo lang deze maar presteert en resultaten oplevert!

Samenvatting – wat is leadgeneratie

Nog één keer wat leadgeneratie is: lead generatie omvat alle activiteiten die je uitvoert om leads te verzamelen. Denk aan demo en offerte aanvragen binnenhalen, e-mailadressen verzamelen, aanmeldingen voor informatiegesprekken, proefperiodes, enzovoorts.

Er is geen eenduidige definitie over leads en leadgeneratie en de uitvoering kan worden vormgegeven hoe deze het best werkt voor de organisatie.

Dus, hoe een bedrijf er het meeste rendement uit haalt! (de beste resultaten)

Hoe ziet jouw nieuwe lead funnel er uit?

Hulp nodig met leadgeneratie?

Wil jij meer leads? Maar weet je niet hoe? Ook niet na het lezen van deze blog?

Ik kan je helpen met het opzetten van effectieve lead funnels, online advertising en meer.

Samen creëren we een strategie voor meer leads en klanten.

Neem vrijblijvend contact op als jij meer leads en klant wilt!

Gr, Jouw Marketingcoach

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top