Online marketing tips en marketingstrategie

5 Online marketing tips voor een goede online marketingstrategie.

Op zoek naar goede online marketing tips? Of beter nog, tips voor het opzetten van je eigen effectieve online marketingstrategie? Lees dan deze blog! In deze blog deel ik 5 belangrijke stappen voor het opzetten van je eigen online strategie.

In mijn vorige blog ‘Wat is Online marketing’ had ik al aangegeven dat ik deze blog ging schrijven. Online marketing wordt steeds belangrijker en daarom wil ik je graag verder helpen.

Ik raad je aan om de 5 stappen goed te lezen en er je voordeel mee te doen. Mocht je vragen hebben neem dan gerust contact op.

5 belangrijke Online Marketing tips.

Internet marketing - 5 online marketing tips

Het zijn dus eigenlijk niet 5 belangrijke online marketing tips, maar 5 belangrijke onderdelen van een effectieve online marketingstrategie.

Nog beter toch? Ik leg eerst kort meer uit over het belang van een goede online strategie zodat je de stappen goed snapt.

Het belang van een goede Online Marketingstrategie.

Bij online marketing draait het om gezien en gevonden worden, gewaardeerd worden door je doelgroep en klanten, overtuigingskracht, relevant zijn en waarde bieden.

Wat heb jij je klanten te bieden? Hoe komen potentiële klanten bij jou terecht? En nog belangrijker, hoe worden potentiële klanten betalende klanten?

Dit heeft allemaal te maken met online marketing en een goede online marketingstrategie.

Belangrijke factoren van een goede Online Marketingstrategie.

  1. Zo veel mogelijk mensen bereiken en interesse wekken
  2. Deze interesse omzetten in actie (bijvoorbeeld een bezoek naar je website, een aanmelding voor een webinar, het downloaden van een gratis e-book, etc.)
  3. Zorgen dat er steeds meer interesse ontstaat (je leads warm maken), tot…
  4. Je de persoon hebt overtuigd en hij/zij overgaat tot een betaalde aankoop
  5. Daarna wil je de klant fan maken van jouw bedrijf of zelfs ambassadeur

Dit zijn 5 belangrijke factoren waar je marketingstrategie op ingericht moet worden. Deze factoren staan natuurlijk ook centraal bij mijn 5 belangrijke online marketing tips.

Lees snel verder!

Een effectieve Online Marketingstrategie in 5 stappen.

Belangrijke online marketing tips

Dan is het nu eindelijk zo ver: de 5 stappen voor een effectieve online marketingstrategie. Ik zou zeggen; lees de stappen goed door en ga ermee aan de slag.

Ondertussen geef ik natuurlijk nog meer belangrijke online marketing tips.

Online Marketing tip 1: Een goede website.

Een goede website vormt de basis van je online identiteit. Mensen vinden je website via Google, je leid bezoekers naar je website middels promotie, je plaatst goede content op je website, je verkoopt producten via je website, enzovoorts.

Maar ik heb het wel over een goede website. Hier heb ik het in mijn blog 7 belangrijke website onderdelen al eens over gehad.

Want aan alleen een website heb je niets. Je moet een goed functionerende website hebben die:

  • Goed en duidelijk is ingericht (te begrijpen is, user experience)
  • Goede content bevat (professionele website teksten)
  • Waar iedere pagina een doel heeft en dat doel dient
  • Die conversiegericht is ingericht
  • Die waardevolle content bevat
  • Die bezoekers aanzet tot actie
  • Die kan scoren in Google
  • En die (veel) omzet genereert!

Dit was tip 1 van mijn 5 online marketing tips: maak een goede website! Lees ook tip 2!

Online Marketing tip 2: Maak van je website een marketingmachine.

Als je het over online marketing hebt dan is een website veel meer dan ‘slechts’ een website. Het is een middel om bezoekers te trekken, aan je te binden, en ze vervolgens om te zetten tot klant.

Wanneer iemand je website bezoekt dan moet het doel zijn dat de bezoeker een actie uitvoert op je website. En aan de ondernomen actie moeten weer acties zijn verbonden.

Ja, lastig haha. Hier vertel ik zo meer over.

Zet bezoekers aan tot actie.

Je moet allereerst bezoekers ‘triggeren’ om zich bijvoorbeeld in te schrijven voor jouw gratis e-book, om een belangrijke blog te lezen, om zich aan te melden voor je webinar of gratis trial, of bijvoorbeeld om een product te bestellen.

Want, je wil niet alleen website bezoekers, maar als online marketeer wil je vooral dat bezoekers actie ondernemen op je website zodat je met ze in contact kunt blijven.

En daar moet je bezoekers een handje bij helpen!

Maak een opvolgstrategie.

Het tweede belangrijke onderdeel om van je website een geautomatiseerde marketingmachine te maken is een goede opvolgstrategie.

Nadat bezoekers zich hebben aangemeld voor een van je weggevers moet je ze opvolgen. Je wil met ze in contact blijven en overtuigen om jouw product te kopen.

Een goede methode hiervoor is e-mailmarketing. Met e-mailmarketing kun je geautomatiseerd e-mails sturen om je lead warm te maken voor je product of dienst.

Email marketing
Een goede e-mailmarketing software is ActiveCampaign. Met ActiveCampaign kun je geautomatiseerde e-mail funnels maken.

Je kan natuurlijk ook een belmoment inlassen, een combinatie maken of een andere opvolgmethode hanteren.

Hieronder staan belangrijke tips om de zogeheten ‘triggers’ en opvolgstrategie toe te passen op jouw website.

  • Maak marketing funnels
    Een marketing funnel is een flow waar je een bezoeker in wilt krijgen. Om dit uit te leggen gebruik ik een voorbeeld:

    Via Facebook promoot je een gratis e-book met 20 gratis fitness schema’s. Je linkt deze promotie naar een landingspagina op je website waar mensen zich kunnen aanmelden om de e-book te downloaden.

    Wanneer iemand zich aanmeldt wordt hij/zij ook ingeschreven in je e-mailmarketing funnel en ontvangt hij/zij naast de e-book ook andere waardevolle content via de mail.

    Via deze methode kan je bijvoorbeeld je product(en) promoten, nog een gratis e-book weggeven, of een gratis trial promoten.


    Dit is een voorbeeld van een marketing funnel. Het komt er op neer dat je een weggever inzet om potentiële klanten aan je bedrijf te binden zodat je ze kunt opvolgen.

    Het is aan jou als ondernemer of marketeer de taak om effectieve marketing funnels te maken.

    Klik op de link voor een goed e-mailmarketing systeem. ActiveCampaign
  • Maak goede landingspagina’s
    Ben je druk aan het promoten dan moet je ook goede en vooral effectieve landingspagina’s op je website hebben.

    Goede landingspagina’s hebben vaak 1 doel, en dat is dat de bezoeker zich inschrijft voor jouw e-book, webinar, gratis trial of je product besteld.

    Hier is de volledige landingspagina op ingericht en alle onderdelen moeten bijdragen aan een zo hoog mogelijk conversie.

    De landingspagina heeft een belangrijke rol binnen de marketingfunnel.
  • Plaats ‘triggers’ op je website
    Hoe krijg je iemand nou in zo’n marketing funnel? Dat gaat dus via een contactformulier op je landingspagina, maar kan ook door zogeheten ‘triggers’ te plaatsen op je website.

    Dit zijn pop-ups die bezoekers te zien krijgen wanneer ze je website bezoeken. Met deze pop-up (triggers) kan je bezoekers aanzetten om bijvoorbeeld je e-book te downloaden, met als resultaat dat ze in je e-mailmarketing terecht komt.

    Hieronder een aantal voorbeelden van de triggers die ik bedoel.

    Voorbeeld van een pop-over

    Voorbeeld goede website trigger
  • Geef iedere pagina een doel en een call-to-action.
    Dit is een belangrijke online marketing tip, en daarom herhaal ik deze nogmaals.

    Richt je website pagina’s altijd zo in dat ze een doel dienen, en zorg altijd voor duidelijke en goede call-to-actions.

    Hieronder een voorbeeld van een goede call-to-action.
  • Zorg ervoor dat je website teksten bevat die de lezer overtuigen.
    Professionele website teksten zijn ook een must.

    Goede website teksten kunnen bijdragen aan een hoger conversiepercentage van je pagina’s. En dat is belangrijk!

    Ben jij niet goed in teksten schrijven dan kan ik je helpen. Ik schrijf professionele website teksten op maat. Klik op het linkje hieronder.

    Professionele website teksten laten schrijven
  • Zorg voor waardevolle content op je website.
    Ga bloggen, plaats video’s op je website, of maak podcasts. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je content waardevol is voor je doelgroep.

    Alle content wat je maakt en die je op je website plaatst kan gevonden worden in Google, kan je promoten via social media, kun je linken aan je e-mail marketingstrategie, enzovoorts.

    Het creëren van waardevolle content is een belangrijk onderdeel van Online marketing.

    Content is for free, implementation is for fee’, zeggen ze. Onthoudt dit goed!
  • Zorg voor een conversiegericht webdesign.
    De laatste tip die ik je geef is om te kiezen voor een conversiegericht webdesign.

    Een effectieve website gaat boven een mooi uiterlijk zeg ik altijd, maar kan je beide combineren dan is dat natuurlijk een gouden combinatie!

    Je maakt een conversiegericht webdesign wanneer je alle bovenstaande tips toepast.

Online Marketing tip 3: Zorg voor een constante stroom aan bezoekers.

Meer website bezoekers met SEO optimalisatie

Heb je online marketing tip 1 en 2 uitgevoerd, dan heb je een goede online marketing basis. Een basis waar je op voort kunt borduren en waar je mee aan de slag kunt.

Dit is het moment dat je website klaar is voor zó véél mogelijk websitebezoekers!

Met de basis bedoel ik dus alles wat ik eerder heb benoemd.

Je hebt je website conversiegericht ingericht, je website is in staat is om bezoekers aan te zetten tot actie en leads worden goed opgevolgd.

Wanneer je dit voor elkaar hebt, dan heb je een gouden basis! Hieronder staan een aantal online marketing tips om websitebezoekers te krijgen. 

  • Tip 1: SEO optimalisatie (gratis websitebezoekers)
    Iedere maand nieuwe gratis bezoekers, dat is belangrijk. Om veel gratis websitebezoekers te krijgen moet je je website SEO vriendelijk maken en ‘werken aan je SEO’.

    Kort samengevat zorgt een goede SEO score voor een constante stroom nieuwe website bezoekers die je website hebben gevonden in Google.

    Scoort jouw website hoog in Google, en op de juiste zoekwoorden, dan kun je standaard een groot aantal website bezoekers verwachten.

    In deze blog ga ik verder niet in op SEO. Wil je meer weten kun je deze twee pagina’s bezoeken.

    SEO zoekwoorden onderzoek en SEO adviesonderzoek.
  • Tip 2: Advertising via Facebook en Instagram
    Een ander goed middel voor veel website bezoekers en om veel mensen in je marketingfunnels te krijgen is paid advertising.

    Ook hier ga ik nu niet diep op in. Maar je moet wel weten dat je heel goede resultaten kunt behalen met Facebook en Instagram advertising.

    Maak advertising daarom onderdeel van je marketingfunnel en richt je advertenties op je belangrijkste landingspagina’s.

    Zorg ervoor dat zo veel mogelijk mensen op de juiste pagina’s terecht komen en je zult zien dat dit ongelooflijk goede resultaten gaat geven!
  • Tip 3: SEA (betaalde bezoekers via Google)
    Naast SEO (Search Engine Optimization) heb je ook SEA (Search Engine Advertising). SEA is de betaalde vorm van SEO.

    Bij SEA maak je je websitepagina’s vindbaar in Google en kan je ervoor zorgen dat je een nummer 1 positie bemachtigt op zoekwoorden en termen.

    Heel effectief! En zorgt zeker voor veel websitebezoekers. Echter hangt hier natuurlijk wel een prijskaartje aan.

    Zorg er daarom voor dat je website klaar is voor veel website bezoekers, voor je begint met SEA!
  • Tip 4: Affiliate marketing
    Affiliate marketing is een marketingmethode waarbij promotors jouw bedrijf (je producten/diensten) promoten in ruil voor een beloning.

    Affiliate marketing is ook een heel effectieve marketingmethode en is zeker het overwegen waard als jij een product of dienst aanbied wat interessant is voor affiliate marketeers.

    Wil je meer weten over affiliate marketing lees dan mijn blog wat is affiliate marketing.

Online Marketing tip 4: Maak van je klanten fans!

Van klant naar ambassadeur - Online marketing tip

Ik wil deze blog eindigen met mijn laatste belangrijke online marketing tip; maak van je klanten fans! Want niets is beter dan een trouwe klantengroep!

Of nog beter, niets is beter dan een klantengroep die jouw product of dienst aanraadt aan anderen!

Tevreden klanten zijn je beste reclamebord. En wanneer je een groot aantal klanten hebt wil je natuurlijk dat ze tevreden zijn en blijven.

Daarom is het belangrijk om altijd aan je klanttevredenheid te blijven werken.

Stimuleer mond-tot-mondreclame.

Zijn jouw klanten tevreden en loyaal? Probeer ze dan in te zetten als ambassadeur van je bedrijf door mond-tot-mondreclame te stimuleren.

Een goede tip is om trouwe klanten te stimuleren om jouw producten/diensten te promoten in ruil voor een beloning.

Dit kan bijvoorbeeld via eerdere genoemde affiliate marketing, maar ook door een community te creëren, door interactie met je doelgroep te vergroten, of via e-mailmarketing.

Hoe je het ook aanpakt, onthoudt dat tevreden klanten je beste reclamebord zijn!

Online Marketing tip 5: Meten en optimaliseren!

Een bonus tip! Het je alles gedaan wat ik in deze blog heb geschreven, dan staat je nog maar één ding te doen: Meten en optimaliseren!

Wat je hebt gemaakt kan altijd beter. Je moet constant op zoek naar verbeterpunten en verbeteringen aanbrengen voor nog betere resultaten en prestaties.

Kan een landingspagina beter, is een bepaalde e-mail niet goed, kan je advertentie beter? Noem maar op! Optimaliseren maar!

Ondernemen is topsport, zorg ervoor dat je de beste bent!

Ga aan de slag met mijn tips!

Ik kan natuurlijk nog meer online marketing tips geven, maar de tips die ik nu heb gegeven vormen echt een heel goede basis voor jouw online marketingstrategie.

Ik wil ook niet te veel informatie geven want dan wordt het misschien een beetje te veel. Ik hoop dat alles duidelijk is en dat je er echt iets aan hebt.

Hieronder de belangrijkste punten nog een keer op een rijtje:

  • Maak een goede, maar vooral dienende website
  • Maak een website die bezoekers aanzet tot actie
  • Maak goede en vooral effectieve marketingfunnels
  • En zorg voor een goede opvolgstrategie!

P.S. Hulp nodig met het opzetten van een goede Online marketing strategie? Neem dan contact met mij op! Ik kan je helpen!

Klik hier om contact op te nemen
Marketing coaching aanvragen

Hulp nodig met marketing

Wil jij meer uit je marketing halen en betere bedrijfsresultaten? Laat mij je helpen! www.jouw-marketingcoach.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top