Meer tevreden klanten krijgen

Belangrijke tip: haal meer uit tevreden klanten!

We hebben het altijd wel over nieuwe klanten binnenhalen, maar haal jij wel de volledige potentie uit bestaande klanten? Wellicht bevindt zich hier zelfs meer potentieel dan je nu denkt.

In deze blog lees je over verschillende manieren om meer uit een individuele klant te halen. Dit kan meer omzet zijn, maar ook hele andere dingen waar je wellicht nog helemaal niet aan hebt gedacht.

Het doel van deze blog is om nieuwe inzichten te geven, die voor jouw bedrijf de moeite waard zijn en jouw bedrijf helpt aan meer winst en betere bedrijfsresultaten.

Lees snel verder zou ik zeggen.

Maak van je klanten fans

Maak van je klanten fans, heb je vast weleens gehoord. Maar wat betekent dit nou eigenlijk, en wat kun je met fans?

Ook dat vertel ik in deze blog.

Maak van je klanten fans, want niets is beter dan een trouwe klantengroep.

Of nog beter;
niets is beter dan een klant die jouw product(en) of dienst(en) aanraadt aan anderen!

Dit is de beste en meest waardevolle vorm van reclame. Tevreden klanten zijn je beste reclamebord.

En daarom is het belangrijk om altijd aan je klanttevredenheid te blijven werken.

Hoe je dit doet, vertel ik niet in deze blog. In deze blog focussen we op hoe je meer uit tevreden klanten haalt. Te beginnen hieronder.

Zo haal je meer uit tevreden klanten

Meer uit tevreden klanten halen

Meer uit tevreden klanten halen, draait niet alleen om meer omzet per klant. Al kan meer omzet ook zeker een belangrijke pijler zijn om meer rendement uit een individuele klant te halen. En dus meer winst.

Hier vertel ik later in de blog meer over.

Wanneer ik het heb over meer uit je klanten halen, heb ik het over hoe je klanten inzet om voor jou waardevolle acties uit te voeren.

Denk bijvoorbeeld aan;

  • Een (product)review op je website
  • Deelname aan een klanttevredenheidonderzoek
  • Deelname aan een testgroep om een product of dienst te testen
  • Een waardevol interview
  • En ga zo maar door!

Wat is belangrijk voor jouw bedrijf?

Zo zijn er natuurlijk nog meer waardevolle acties te benoemen. Wat belangrijker is, is welke acties belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Denk hier eens even over na en maak hier een lijst van.

Heb jij geen reviews op je website, dan is dat mogelijk belangrijk voor jou. Wil je feedback over een product of dienst, dan kan dat ook waardevol zijn voor jou.

Je begrijpt het idee nu denk ik wel, hieronder vind je 6 belangrijke actiepunten waarmee je meer uit bestaande klanten haalt.

6 actiepunten om meer uit tevreden klanten te halen

Plan voor hogere klanttevredenheid

1. Vraag klanten om een review te schrijven

Heb je veel tevreden klanten, vraag dan of ze een review willen schrijven voor op je website, op Facebook, of bijvoorbeeld je Google bedrijfspagina.

Hoe meer reviews je hebt, des te beter.

Oprechte en eerlijke reviews zijn ontzettend belangrijk om het vertrouwen van klanten te winnen.

Met goede reviews bewijs je aan potentiële klanten dat je al klanten hebt. Hiermee laat je zien dat de nieuwe klant niet de eerste is die bij jou aanklopt, wat de drempel om zaken te doen verlaagt.

In ruil voor een review kun je de klant eventueel iets teruggeven. Denk bijvoorbeeld aan een kortingscoupon, of een kleine verrassing bij de volgende bestelling.

Een belangrijke tip:
Gebruik nooit fake reviews. Ga altijd voor eerlijke en oprechte reviews.

Wat voor reviews kun je verzamelen?

  • Review voor op je website
  • Productreviews (voor op je website)
  • Reviews op je facebookpagina
  • Reviews voor Google mijn bedrijf
  • Uitgebreide reviews voor een succescase story
  • Reviewvideo’s

Waar kun je reviews nog meer voor gebruiken?

Heb je eenmaal een aantal reviews verzameld, dan is het goede nieuws dat je ze overal kunt inzetten.

In een e-mail, in je nieuwsbrief, bij een nieuwe Facebook post, in een advertentie, op je website en ga zo maar door.

Belangrijke tip nummer 1 is dus: verzamel reviews!

2. Vraag klanten om samen een klantvideo te maken

Een oprechte (review)video van een tevreden klant is goud waard en is een goed marketingmiddel.

Ook kun je een video maken waarin je laat zien hoe een klant jouw product(en) gebruikt.

Beiden zijn ontzettend waardevol.

Heb je een goede relatie opgebouwd met een klant, vraag dan eens of hij/zij ervoor open staat om een review-video te maken.

Je hoeft er geen 10 te maken, maar 1 of 2 kan erg waardevol zijn!

3. Zet klanten in als testpersoon

Wist je dat fans het geweldig vinden als ze jou kunnen helpen? Tevreden klanten zijn je beste afnemers en hebben baat bij het beste product of de beste service.

In bepaalde gevallen kun je trouwe klanten daarom inzetten als tester van jouw product of dienst.

Ben je bezig met het ontwikkelen van een nieuw product, of heb je een nieuwe videocursus gemaakt, dan kun je trouwe klanten de mogelijkheid bieden om deze als eerste uit te proberen.

Of heb je een mobiele applicatie, organiseer dan een testgroep om blijvend feedback te verzamelen.

Deze tip is mogelijk niet relevant voor iedere ondernemer en ieder bedrijf, maar heb jij een product of dienst waarvoor dit waardevol kan zijn, twijfel dan niet!

Richt een testgroep op, zet testpersonen in en verzamel waardevolle informatie.

4. Werk samen met je beste klanten

Wist je dat je in sommige gevallen zelfs kunt samenwerken met trouwe klanten?

Tevreden klanten zijn overtuigd van jouw product of dienst. Om deze reden kan het zijn dat zij jouw product of dienst aanraden aan anderen.

Omdat zij overtuigd zijn van de toegevoegde waarde ervan.

Hier kun jij gebruik van maken door mond-tot-mondreclame te stimuleren.

Zijn jouw klanten tevreden en loyaal? Probeer ze dan in te zetten als ambassadeur van je bedrijf en stimuleer mond-tot-mondreclame.

Een goede tip is om trouwe klanten te stimuleren om jouw producten/diensten te promoten in ruil voor een beloning. Wat de beloning is, hangt natuurlijk af van je product, de dienst, de marges die je hebt, enzovoorts.

Voorbeelden van beloningen:

  • Uitkering van commissie (geld)
  • Gratis toegang tot jouw product of dienst
  • Exclusieve toegang tot een premium community
  • Een vaste geldbeloning per maand

Let op! Wat de beloning ook is, zorg dat de beloning waardevol genoeg is zodat het voor klanten écht de moeite waard is om jouw bedrijf te promoten.

Samenwerken kan ook op affiliate basis wanneer je hier een geschikt product voor hebt. Je kan een samenwerking inrichten hoe je dat zelf wilt. Ga vooral op zoek naar een win-winsituatie.

Klik op de link voor meer informatie over dit onderwerp: affiliate marketing.

5. Vraag klanten om deelname aan een klantenonderzoek

Deze tip lijkt veel op tip 3, waarbij je vraagt of klanten deel willen nemen aan een testgroep om producten of diensten uit te testen.

Naast dat je klanten in kunt zetten als testpersoon, kun je klanten dus ook vragen om deel te nemen aan een klantenonderzoek. Bijvoorbeeld een enquête.

Je kan een klantenonderzoek op verschillende manieren inzetten. Bijvoorbeeld:

  • Om klanttevredenheid te pijlen
  • Om klanttevredenheid van een product te pijlen
  • Om eventuele interesse in een nieuw product of dienst te achterhalen
  • Om belangrijke inzichten te krijgen
  • En meer

Meer over dit onderwerp kun je lezen in een andere blog over marktonderzoek.

6. Organiseer marketingacties en betrek tevreden klanten

Dit is de laatste tip die ik geef. Hieronder kun je lezen hoe je meer omzet per klant kunt krijgen. Lees dus vooral verder.

Actiepunt 6 vind ik persoonlijk een erg belangrijke.

Tevreden klanten zijn vaak dol op acties en nemen maar wat graag deel. Ook hier kun je weer gebruik van maken.

Door je actief in te zetten voor bestaande klanten kun je de band versterken, wat alleen maar positieve voordelen heeft. Hieronder staan een aantal marketingvoorbeelden:

  • Organiseer een fotowedstijd
  • Maak een bring a friend actie
  • Stimuleer klanten om jouw bericht te delen
  • Maak een winactie (exclusief voor bestaande klanten)
  • Geef een cadeautje weg bij een volgende bestelling (voor bestaande klanten)
  • Organiseer een Challenge

Wat je ook doet, wees creatief en denk vooral aan bestaande klanten. Richt je promotie dus niet alleen op nieuwe klanten, maar vooral ook op bestaande klanten.

Geef ze een blijk van waardering!

Meer omzet per klant.

Meer omzet per klant

Dan nu iets heel anders en belangrijks. Hoe genereer je meer omzet per klant.

Ook dit kan de reden zijn waarom het voor jou mogelijk beter is om je op bestaande klanten te richten en hier meer uit te halen.

Want, hoeveel verdien jij per klant? En doe jij er alles aan om dit bedrag te verhogen? Dus om meer winst per klant te behalen?

Helaas wordt deze blog veel te lang als ik dit onderwerp ook ga behandelen. Daarom ga ik speciaal hiervoor een blog schrijven.

In mijn volgende blog vertel ik in 4 stappen hoe je meer omzet per klant kunt krijgen.

Hou mijn blog goed in de gaten als jij meer omzet per klant wilt!

Maak nu een ambassadeursplan!

Ambassadeursplan voor tevreden klanten

Heb je alle tips gelezen en denk je; hier moet ik meer mee doen. Maak dan een ambassadeursplan. Hierin schrijf je wat je wil verzamelen, hoe je zorgt voor tevreden klanten, en stel je doelen.

Maak een plan van aanpak waarin je beschrijft hoe jij klanten tevreden maakt en hoe je meer voordeel uit tevreden klanten haalt. Ik raad dit sterk aan.

En dit hoeft echt geen plan van tientallen pagina’s te zijn. Wees vooral kort en krachtig en schrijf duidelijk op wat je gaat doen. Dit kan al met een paar a4’tjes.

Belangrijke onderdelen zijn dus:

  • Hoe zorg je voor tevreden klanten?
  • Wat wil je verzamelen (reviews, video’s, etc.)
  • Kan je klanten inzetten om meer klanten te krijgen?
  • En stel doelen

Zorg voor tevreden klanten!

Je bent aangekomen aan het eind van deze blog. Ik hoop dat je nieuwe inzichten hebt gekregen en je gebruik gaat maken van mijn tips.

De conclusie luidt natuurlijk dat je altijd moet zorgen voor tevreden klanten. Daarnaast is het belangrijk dat je goed nadenkt hoe je meer uit bestaande klanten kunt halen. Ze zijn er immers al, dus waarom zou je er niet meer mee doen?

Hieronder heb ik nog een aantal tips voor je om klanttevredenheid en klantbetrokkenheid te vergroten:

  • Maak een besloten community groep op Facebook, speciaal voor trouwe klanten
  • Deel waardevolle tips en informatie alleen voor trouwe klanten (bv. via e-mail)
  • Geef trouwe klanten iets extra’s of korting wanneer ze iets bij je bestellen
  • Bouw een relatie op en stuur trouwe klanten een persoonlijke boodschap
  • Maak een winactie of Challenge speciaal voor bestaande klanten
  • Vraag of ze jouw bericht op social media willen delen
  • Vertel klanten dat je ze waardeert!

De laatste tip vat eigenlijk alles samen:
Zorg er in ieder geval dat klanten zich door jou gewaardeerd voelen!

Hulp nodig met marketing
Wil jij meer uit je marketing halen en betere bedrijfsresultaten? Laat mij je helpen! Schakel mijn hulp in. Neem vrijblijvend contact op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top