Reviews verzamelen

De Kracht van Goede Reviews | 5 Tips voor Reviews Verzamelen

Je hebt er vast weleens over nagedacht om reviews te verzamelen, bijvoorbeeld voor je website. Maar waarom eigenlijk? Wat is het voordeel van een goede review? En waar gebruik je reviews voor?

Dat en meer lees je in deze blog. Ik eindig deze blog met tips hoe je reviews kunt verzamelen en een belangrijke tip voor het schrijven van een goede review.

Wat is een Review?

Verzamel goede reviews

Een review, ook wel een recensie genoemd, betekent letterlijk: opnieuw bekijken. De betekenis van een review of recensie is echter anders, een review is namelijk een beoordeling.

Dit kan van alles zijn. Denk aan een beoordeling (recensie) van een boek of film, een review van een product of bedrijf, een review op een website, of een review in de App store op je telefoon over een bepaalde applicatie.

Reviews worden geschreven om ervaringen ten opzichte van een product, dienst, bedrijf, of wat anders te delen met andere mensen zodat ze weten wat ze ervan kunnen verwachten.

Oftewel, wat vond je ervan?

Is het een goed product, of een goede film? Raad je anderen aan dezelfde film te kijken, hetzelfde product te kopen, of met hetzelfde bedrijf in zee te gaan?

Eigenlijk is een review dus een advies aan anderen mensen zodat andere mensen een goede keuze kunnen maken.

En zo gebruiken we het ook in de marketing!

Marketeers zetten reviews in om potentiële klanten te stimuleren om voor hun bedrijf te kiezen.

Definitie Review:

Er zijn op internet verschillende definities van een review. De definitie waar ik voor kies is de volgende:

Een kritisch waardeoordeel van een product of dienst.

Dit kan zowel positief als negatief zijn.

Soorten Reviews:

Soorten reviews

Om verwarring tussen een review en recensie te voorkomen gebruik ik nu alleen nog het woord review. Het is namelijk hetzelfde.

Wat je moet weten is dat er verschillende soorten reviews zijn. Denk aan:

  • Een review bij een film of serie op Netflix
  • Een product review bij een specifiek product op een website
  • Reviews op social media (als social media post, maar ook bij een bedrijfspagina)
  • Een Google review bij je Google bedrijfspagina
  • Reviews van influencers
  • Een review in de krant
  • Of bijvoorbeeld een review-video

Kortom, reviews zijn er in verschillende soorten en maten.

Van uitgebreide reviews van een pagina lang, tot korte reviews met een korte en bondige tekst. En van reviews van influencers, tot reviews van echte klanten.

Ik ga verder niet dieper in op de soort reviews. Waar ik wel op inga, en wat ik eigenlijk belangrijker vind, is de functie en het doel van een review.

Waar gebruik je een review voor als ondernemer? Dat leg ik hieronder uit.

De Functie van een Review:

recensie verzamelen

Voor marketeers, ondernemers en bedrijven hebben reviews namelijk een functie en worden ze voor verschillende doeleinden ingezet.

Commerciële review
Een commerciële review kan door een bedrijf zelf geplaatst worden, bijvoorbeeld op een website, om het vertrouwen van een klant te winnen, maar kan ook een review van bijvoorbeeld een influencer zijn.

Dit is natuurlijk altijd een positieve beoordeling. Hiermee kan een bedrijf positieve eigenschappen uitlichten en laat het aan een potentiële klant dat zij niet de eerste zijn.

Mijn advies: maak wel altijd gebruik van echte reviews van echte klanten!

Beschrijvende of informerende reviews
Naast een commerciële review heb je ook beschrijvende reviews. Deze zijn minder commercieel ingesteld en hebben als doel om potentiële klanten te voorzien van alle benodigde informatie over een product of dienst. Een beschrijvende review is vaak erg uitgebreid.

Een goed voorbeeld van een beschrijvende, maar tegelijk ook ontzettend commerciële review, is een product review van een influencer op social media.

Een influencer maakt gebruik van een product of dienst en maakt dit vervolgens ter promotie kenbaar aan zijn of haar volgers, in samenwerking en overeenstemming met een bedrijf. Hier staat natuurlijk een beloning tegenover.

In de meeste gevallen is dit een erg lucratieve samenwerking voor zowel het bedrijf als de influencer (als de ondernemer het goed aanpakt).

Andere functies:

Ik heb net onderscheid gemaakt tussen commerciële en informerende reviews. Reviews kunnen ook verschillende andere doelen dienen:

  • Je kunt reviews verzamelen om erachter te komen wat klanten van je product, dienst, of bedrijf vinden
  • Je kunt reviews verzamelen om aan potentiële klanten te laten zien hoe goed jouw product, dienst of bedrijf is
  • Je kunt reviews verzamelen om te laten zien dat jouw bedrijf echte klanten heeft en je producten echt gebruikt worden
  • Je kunt reviews verzamelen om de tevredenheid van je klanten te meten voor eventuele verbeterpunten
  • Je kunt reviews verzamelen om te delen via social media, e-mail, je blog, of bijvoorbeeld je nieuwsbrief
  • En ga zo maar door

Online reviews verzamelen: 5 belangrijke tips

Ik heb inmiddels een hoop informatie gegeven. We gaan nu door naar het praktische deel van deze blog: online reviews verzamelen.

Ben jij een online ondernemer dan is dit heel belangrijk. Met online reviews kun je namelijk veel betrouwbaarheid creëren online.

Hieronder vertel ik concreet welke reviews ik aanraad aan ondernemers om te verzamelen.

Let wel op! Dit kan voor iedere ondernemer verschillen.

Google reviews
In Google kun je een bedrijfsprofiel aanmaken, dit heet Google mijn bedrijf. Dit is de ideale plek om reviews te verzamelen, vooral voor zelfstandige ondernemers zoals aannemers, therapeuten, trainers, en freelancers.

Een Google review kan het verschil maken ten opzichte van je concurrent.

Google review - Google mijn bedrijf
Zie hierboven een voorbeeld van mijn Google mijn bedrijf profiel, inclusief een aantal beoordelingen.

Facebook bedrijfspagina reviews
Facebook biedt de mogelijk om beoordelingen te ontvangen bij je bedrijfspagina. Dit raad ik sterk aan als Facebookmarketing een belangrijke rol heeft binnen jouw marketingstrategie.

Facebook beoordelingen - reviews
Zie hierboven een voorbeeld van een beoordeling-weergave van een Facebook bedrijfspagina.

Product reviews (als je producten hebt)
Heb jij bijvoorbeeld een e-commerce website? En ben je ervan overtuigt dat jij goede producten aanbiedt, dan raad ik je zeker aan om gebruikers te stimuleren om reviews te plaatsen bij je producten.

Denk bijvoorbeeld aan de reviews bij producten van Coolbleu, dit doen zij ontzettend goed. Zie voorbeeld hieronder.

Product review

Website reviews
Verkoop jij niet veel producten of diensten, dan raad ik je aan om een aantal reviews op je website te plaatsen waarin je belangrijke eigenschappen van jouw product, bedrijf of dienst uitlicht. Geef dit een prominente plek op je website.

Reviews van een blogger of influencer in jouw nichemarkt
Heb jij de mogelijkheid om samen te werken met bloggers of influencers in jouw nichemarkt, dan zou ik dit zeker niet nalaten.

Laat een blogger of influencer een review video maken en plaatsen op hun website of sociale media. Je kunt deze video vervolgens zelf ook gebruiken en inzetten op jouw website en sociale media. Dit kan erg goed werken als jij met de juiste blogger(s) of influencer(s) samenwerkt.

Op zoek naar goede influencers voor jouw markt? Klik dan hier.

Belangrijke tip voor het verzamelen van reviews:
Gewoon er om vragen! Stuur een e-mail naar je klanten. Heb je persoonlijker contact met je klanten, stuur dan een WhatsApp of bel even.

Je kan het verzamelen van reviews ook onderdeel maken van jouw (e-mail)marketingstrategie. Dit werkt ook heel goed.

Zo schrijf je een goede review:

Eén format voor alle reviews is er niet. Het hangt er namelijk vanaf wat voor review jij nodig hebt en waar je deze wilt plaatsen. Ik heb wel een format voor een mooie eerlijke review op je homepage, of bijvoorbeeld een landingspagina.

Het format voor een goede review is eigenlijk vrij eenvoudig. Zorg ervoor dat je review uit de volgende 3 delen bestaat:

  • Before: hier beschrijft de klant waar hij/zij was voor jouw product of dienst (zodat mensen zich erin kunnen herkennen)
  • After: hier benoemt de klant specifieke resultaten die de klant heeft behaald met jouw product of dienst (of de voordelen ervan)
  • Persoonlijke boodschap: wat wil de klant als persoonlijke boodschap meegeven aan volgende klanten?

Om de juiste informatie te verzamelen voor je review kun je de volgende 3 vragen naar de klant sturen. Als voorbeeld gebruik ik een keukenrenovatie.

  • Vraag 1: Hoe zag je keuken eruit voor de verbouwing? (de before-vraag)
  • Vraag 2: Hoe ziet je keuken er nu uit en hoe tevreden ben je met je keuken? (de after-vraag)
  • Vraag 3: Wil je nog een persoonlijke boodschap meegeven aan de lezer? (persoonlijke boodschap)

De vragen moet je natuurlijk wel even afstemmen op jouw bedrijf, product, of dienst.

Start vandaag nog!

Reviews zijn ontzettend belangrijk. Heb je nog geen reviews, maar wel tevreden klanten, vraag dan vandaag nog of ze een review willen schrijven voor op je website, op Facebook, of je Google bedrijfspagina.

Je kunt zelf kiezen waar!

In ruil hiervoor kun je eventueel iets teruggeven, een kleine beloning. Bijvoorbeeld korting of een gratis product bij een volgende bestelling, of een maand gratis toegang. Dit kun je natuurlijk zelf bepalen.

Ik hoop dat je het leuk vond om deze blog te lezen en dat je inspiratie hebt opgedaan. Mocht je nog wat tijd over hebben, laat dan even een opmerking achter.

Ik hoor graag wat jij van deze blog vindt en of jij reviews inzet voor jouw bedrijf.

Groet, Jeffrey Goessens

Jouw Marketing Coach
www.jouw-marketingcoach.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top