wat-is-conversie

Wat is Conversie? Betekenis & Tips Conversiepercentage Verhogen

Conversie is een term uit de marketingwereld en heeft betrekking op het omzetten van potentiële klanten (websitebezoekers, leads of prospects) naar betalende klanten. Het kan ook een andere waardevolle actie zijn, zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief of het invullen van een formulier op je website.

Hieronder staat kort meer uitgelegd over dit onderwerp. Een heldere definitie van conversie, hoe het conversiepercentage wordt berekend en wat je met deze informatie kunt doen.

Conversie betekenis

Conversie is het omzetten van potentiële klanten, bezoekers of leads naar daadwerkelijke klanten, waarbij zij een gewenste actie ondernemen of een bepaald doel bereiken. Dit kan bijvoorbeeld het maken van een aankoop zijn, het invullen van een formulier, het downloaden van je e-book of een andere gewenste actie die de organisatie voor ogen heeft.

Wat is “een conversie”?

Een conversie is dus een vastgesteld resultaat. Wanneer iemand een aankoop heeft gedaan, een leadformulier heeft ingediend of je e-book heeft gedownload dat wordt dat geteld als een conversie.

Bedrijven hebben als doel om zo veel mogelijk conversies te maken. Dit wil dus zeggen zo veel mogelijk aankopen of zo veel mogelijk aanmeldingen.

Wat de conversie precies is, dat kan worden vastgesteld door het bedrijf zelf. Een bedrijf kan meerdere conversiedoelen hebben.

Wat is online marketing?

Conversie in de praktijk

In de praktijk wordt de term conversie vaak gebruikt bij online adverteren. Wanneer je adverteert in Google of Facebook dan wordt aanbevolen om je conversies te meten. Want uiteindelijk wil je zo veel mogelijk conversies maken met je advertentie.

Zie hieronder twee voorbeelden:

  • Stel dat je advertentie 100 bezoekers oplevert. Daaruit krijg je twee conversies. Dan heeft jouw advertentie twee conversie opgeleverd en heeft je advertentie een conversiepercentage van twee procent.

  • Het kan ook zijn dat je het conversiepercentage van je website of een landingspagina bijhoudt. Stel dat je een landingspagina hebt waarop mensen zich kunnen aanmelden voor een gratis e-book. En per 100 bezoekers krijg je vijf downloads. Dan heeft de betreffende landingspagina een conversiepercentage van vijf procent.

*In beide voorbeelden is het conversiepercentage niet al te hoog. Maar stel je nu eens voor dat je het conversiepercentage in beide scenario’s kunt verdubbelen? Dan krijg je voor iedere bezoeker twee keer zo veel conversies.

Het conversiepercentage of conversieratio en wat je er mee moet

Het conversiepercentage of conversieratio is een belangrijk gegeven om te meten hoe goed een pagina of advertentie presteert. Hoe hoger het conversiepercentage is, hoe beter het is.

Een hoog conversiepercentage betekent dat je advertentie of (landings-) pagina goed potentiële klanten kan omzetten tot lead of klant. En dat is wat je wil bereiken.

Bijvoorbeeld, als je een online winkel hebt, is het conversiepercentage het percentage websitebezoekers dat daadwerkelijk een aankoop doet. Het is een belangrijke metriek voor bedrijven, omdat het aangeeft hoe effectief hun marketinginspanningen zijn in het genereren van daadwerkelijke verkopen of gewenste resultaten.

Conversie berekenen

Je conversie of conversiepercentage berekenen is makkelijk. Hieronder staan twee voorbeelden:

Het conversiepercentage berekenen van je website of een specifieke pagina:

  1. bekijk in Google analytics hoeveel bezoekers je website of een specifieke pagina in een bepaalde periode heeft gehad. Bijvoorbeeld 100 bezoekers.
  2. Tel vervolgens hoeveel conversies er in dezelfde periode zijn geweest. Bijvoorbeeld 10.
  3. Nu deel je het aantal conversies door het aantal bezoekers en dat vermenigvuldig je met 100. Dus: 10 delen door 100. Keer 100. Je conversiepercentage is dan 10 procent.

Het conversiepercentage berekenen van je advertentie:

  1. Tel of bekijk hoeveel bezoekers je advertentie heeft opgeleverd. Bijvoorbeeld 100.
  2. Tel of bekijk hoeveel conversies je advertentie heeft opgeleverd. Bijvoorbeeld 5.
  3. Nu deel je het aantal conversies door het aantal bezoekers en dat vermenigvuldig je met 100.
    Dus: 5 delen door 100. Keer 100. Je conversiepercentage is dan 5 procent.

Conversie optimalisatie en wat het op kan leveren

Conversie optimalisatie omvat het implementeren van strategieën en technieken om de kans te vergroten dat meer bezoekers klant worden of andere gewenste acties ondernemen.

Dit kan het verbeteren van de gebruikerservaring van de website omvatten, het optimaliseren van het afrekenproces, het creëren van overtuigende en betere call-to-actions, je marketingfunnels verbeteren, je advertenties optimaliseren en ga zo door.

Door conversiepercentages bij te houden en te verbeteren, kunnen bedrijven hun algehele prestaties versterken en het rendement op hun marketinginvesteringen maximaliseren.

Goede advertentie funnels

Je conversie verhogen?

Er is dus geen standaard antwoord om je conversie te verhogen. Je conversie kan op verschillende manieren worden verhoogd en is mede afhankelijk van je huidige aanpak en marketing.

Wat zijn je conversies? Hoe hoog zijn je huidige conversiepercentages? Hoe effectief is je landingspagina? Hoe goed zijn je advertenties en ga zo door.

Om je conversie en conversiepercentages te verhogen moet je het gehele marketingproces analyseren en optimaliseren.

Tips conversie verhogen

In mijn blog over conversie verhogen geef ik 19 tips om je conversie te verhogen (klik op de link om de blog te openen). Je kunt ook mijn hulp inschakelen. Door kleine (of grote) verbeteringen aan te brengen kan ik zorgen voor meer conversie en betere conversiepercentages.

Klik op de knop hieronder voor meer informatie en wat ik voor je kan betekenen.

Scroll naar boven