hoe-maak-je-een-google-advertentie

Stappenplan: hoe maak je een Google Advertentie?

Veel ondernemers willen adverteren in Google, maar een groot deel weet niet waar en hoe je dat doet. Logisch, als je het nog nooit hebt gedaan. In deze blog staat uitgelegd hoe en waar je een Google advertentie maakt. Van een account maken tot het lanceren van je eerste Google advertentie. Dus de “gesponsorde” advertenties boven, onder en naast de zoekresultaten.

Een Google advertentie maken is een ingewikkeld proces, helemaal als je nieuw bent met online adverteren. Met deze blog hoop ik je op weg te helpen naar het maken van je eerste Google advertentie. Je vindt onder andere een compleet stappenplan om je eerste zoekadvertentie te maken en een aantal advertentievoorbeelden.

Scrol snel verder!

Waar maak je een Google advertentie?

Het antwoord is simpel: in Google Ads. Dit is het advertentieplatform van Google. Voorheen heette het platform Google Adwords, tegenwoordig Google Ads.

Google Ads stelt bedrijven en adverteerders in staat om advertenties weer te geven in de zoekmachine van Google, maar ook op andere eigendommen van Google zoals YouTube. Daarnaast kun je via het platform adverteren in miljoenen aangesloten websites en applicaties binnen het Google Display Network.

Kort samengevat is Google Ads een uitgebreid platform waarmee je kunt adverteren in Google, maar ook in mobiele apps en miljoenen aangesloten websites. Het platform biedt verschillende advertentiemogelijkheden, waaronder het maken van zoekadvertenties, displayadvertenties, shopping advertenties en videoadvertenties.

Het is een effectief en meetbaar advertentieplatform waarmee bedrijven een breed publiek kunnen bereiken en potentiële klanten nauwkeurig kunnen targetten.

*Wil je meer weten over Google Ads? Scrol dan een beetje naar boven en klik op het tekstlinkje. Er opent een nieuwe pagina in een ander tabblad met alle belangrijke informatie over het platform.

Wat zijn zoekadvertenties?

Voor ik uitleg hoe je een Google advertentie maakt, leg ik kort de mogelijkheden uit als je wil adverteren in Google. Zoals je net hebt gelezen biedt Google Ads verschillende advertentiemogelijkheden. Meer dan alleen adverteren in Google. Je kunt via het platform ook adverteren in YouTube, videoadvertenties maken, je app promoten en meer.

Als het gaat om adverteren in Google heb je maar twee mogelijkheden: zoekadvertenties en shopping advertenties.

Ik bespaar je een lange uitleg, maar leg wel kort uit wat het verschil is.

Google zoekadvertentie

Een Google zoekadvertentie, ook bekend als een tekstadvertentie, is een tekstuele advertentie die wordt weergegeven op prominente plaatsen in Google. Dit soort advertenties verschijnen meestal boven of onder de organische zoekresultaten en worden getoond wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert met zoekwoorden die overeenkomen met de zoekwoorden die adverteerders hebben geselecteerd.

Hieronder zie je enkele voorbeelden van zoekadvertenties:

Voorbeeld 1:

Voorbeeld Google zoeken - tekst advertentie

Voorbeeld 2:

Google Ads - Zoekmachine advertenties

Google Shopping advertentie

In het screenshot hierboven zag je aan de rechterkant al een zogeheten shopping advertentie. Google Shopping is een functie waarmee consumenten producten kunnen zoeken, vergelijken en kopen via de Google-zoekmachine (en andere Google-platforms).

Het doel van Google Shopping is om online shoppen makkelijker te maken. Het wordt voornamelijk gebruikt door consumenten die specifieke producten willen kopen of prijzen willen vergelijken.

Hieronder zie je enkele voorbeelden van Google Shopping:

Voorbeeld Google shopping advertenties
Google-shopping-advertentie

Google Shopping is vooral interessant voor e-commercebedrijven die fysieke producten verkopen. Adverteerders en in het bijzonder e-commercebedrijven kunnen hun producten toevoegen en vervolgens promoten via Google Ads.

In tegenstelling tot tekstuele zoekadvertenties, bestaan Google Shopping-advertenties uit afbeeldingen van producten, prijzen en andere relevante informatie. Deze advertenties verschijnen meestal bovenaan of aan de zijkant van de zoekresultaten.

Daarnaast worden ze weergegeven in Google Shopping-tabbladen en Google Images.

Wat is de beste keuze voor jou?

Dat hangt af van je doelen en wat je verkoopt (diensten of producten). Wil je diensten promoten, dan heb je geen keuze en moet je aan de slag met zoekadvertenties. Verkoop je producten, dan kun je beide advertentiemogelijkheden inzetten.

Zowel zoekadvertenties als shopping-advertenties kunnen zeer effectief zijn om fysieke producten te promoten en verkopen.

Stappenplan Google zoekadvertentie maken

In deze blog leg ik uit hoe je een zoekadvertentie maakt. Een shopping advertentie vereist meer instellingen, waar ik in een andere blog meer over ga vertellen.

Was je alleen op zoek naar informatie om shopping-advertenties te maken? Lees dan onderstaand stukje.

Om een shopping advertentie te maken moet je eerst een account maken bij Google Merchant Center. Doorloop de stapsgewijze instructies om een account te maken en producten toe te voegen. Heb je al je producten toegevoegd, dan kun je shopping-advertenties maken via Google Ads. Stap 1 t/m 3 hieronder zijn ook van toepassing voor het maken van een shopping-advertentie.

9 stappen om een zoekadvertentie te maken

STAP 1: MAAK EEN GOOGLE ADS ACCOUNT
Om advertenties te maken moet je een Google Ads account maken (klik op de link). Vervolgens moet je op een van de blauwe knoppen klikken om een account te maken. Er opent dan een scherm met een aantal stappen die je moet doorlopen om een account te maken.

De stappen spreken in principe voor zich, maar er zijn wel een aantal belangrijke dingen om op te letten:

Overschakelen naar expertmodus.
Standaard maak je een beginnersaccount en maak je gebruik van de beginnersmodus. Dit is handig als je nieuw bent met Google Ads, omdat je dan snel en makkelijk Google-advertenties kunt maken.

Toch raad ik je aan om over te schakelen naar de expertmodus. De expertmodus is moeilijker, maar biedt veel meer mogelijkheden. De expertmodus is de enige modus die wordt gebruikt door ervaren adverteerders.

Ergens onderaan in het aanmeldproces zie je een blauwe tekstlink “Overschakelen naar expertmodus”. Daar moet je op klikken om een “expert-account” te maken.

Google-ads-overschakelen-naar-expertmodus

Je eerste campagne maken.
In het aanmeldproces moet je direct je eerste Google-advertentie maken om het aanmeldproces te voltooien. Dit is vervelend (vind ik), maar deze stap kun je meestal niet overslaan.

Ik raad je aan om de stappen te doorlopen en direct na het voltooien van de aanmelding de campagne (advertentie) te pauzeren. Ontdek op je gemak de mogelijkheden van het platform en maak vervolgens je eerste advertentiecampagne aan met de stappen hieronder.

STAP 2: EEN CAMPAGNE AANMAKEN
Is je account gemaakt, dan kun je in principe direct je eerste advertentie maken. Of dat nu een zoekadvertentie, YouTube-advertentie of een ander soort advertentie is. Klik op de blauwe knop of de “Plus” knop in het menu om het proces te beginnen en een advertentiecampagne te maken.

Onderstaande pagina zou dan moeten openen:

google-ads-campagne-maken

Let op! Google is bezig om een nieuw ontwerp te introduceren voor Google Ads. Op het moment van schrijven kunnen adverteerders zowel het oude als het nieuwe ontwerp van het platform gebruiken. De screenshots die ik gebruik zijn van het nieuwe ontwerp.

STAP 3: DOEL KIEZEN (EN DOELEN INSTELLEN)
De eerste stap in het proces is dat je een doel kiest. Je hebt de keuze tussen verschillende opties, maar de kans is groot dat jij websiteverkeer, leads of verkoop wil stimuleren.

Is dat het geval dan raad ik je aan om een van die opties te kiezen. Websiteverkeer is het makkelijkst, omdat je dan geen aanvullende instellingen hoeft te doen om conversies te meten (wat lastig kan zijn om in te stellen).

Vervolgens vragen ze om doelen toe te voegen. Dit hoeft niet per se nu, maar uiteindelijk is het wel belangrijk dat je dit doet om je advertenties te verbeteren.

Campagne-doel-kiezen

STAP 4: KLIK OP “SEARCH” CAMPAGNE
De laatste stap op deze pagina is om “search” campagne aan te klikken (linksboven in het screenshot hieronder). Vul vervolgens de informatie in waar om wordt gevraagd en geef je campagne een naam. Bijvoorbeeld: Website traffic – #landingspagina.

Google-ads-advertentiemogelijkheden

Klik vervolgens op de blauwe knop onderaan om door te gaan.

STAP 5: DOORLOOP ALLE STAPPEN
Je komt nu in een stapsgewijs proces terecht. Doorloop de stappen een voor een, op chronologische volgorde. Te beginnen met het kiezen van een biedstrategie. Ik raad je aan om “klikken” te kiezen als je nieuw bent en dit je eerste campagne is. Zie screenshot hieronder.

Google-ads-biedstrategie-kiezen

Vervolgens kom je uit bij de campagne-instellingen, waar je meerdere instellingen op een pagina vindt.

Netwerken.
Hier kun je kiezen om je advertentie op meerdere platformen te laten zien. Bijvoorbeeld in andere aangesloten zoeknetwerken (en websites) of in het display netwerk van Google. Deze instellingen kun je gebruiken om meer mensen te bereiken, maar het hoeft niet.

Wil je alleen in Google adverteren, zet de instellingen dan uit.

campagne-netwerk-instellingen

Locaties.
Waar wil je dat je advertentie getoond wordt? Is dat in Nederland? Een specifieke stad of provincie? Of een ander land? Dit kun je helemaal zelf bepalen en instellen met de locatie-instellingen. Zie screenshot hieronder.

Google-Ads-locatie-instellingen

Talen.
Vervolgens moet je een taal instellen. De meesten zullen hier kiezen voor Nederlands, tenzij je een buitenlandse of meertalige doelgroep hebt. Wel raad ik je aan om ook “Engels” te selecteren. Sommige Nederlandssprekende mensen hebben de taal-instellingen van hun Google-account in het Engels staan. Door Engels toe te voegen kun je ook deze mensen bereiken.

Google-Ads-advertentie-taal-instellen

Doelgroepsegmenten.
Dit is een interessante instelling. Zijn er bepaalde doelgroepen die je wil bereiken? Of juist niet wil bereiken? En zijn er specifieke leeftijden waar je je op richt? Of heeft je doelgroep bepaalde interesses? Dat kun je allemaal hier instellen.

Je hebt veel minder mogelijkheden dan bij Facebook adverteren, maar er zijn wel enkele interessante targetingopties. Selecteer de instellingen die relevant zijn voor jouw advertentiecampagnes.

doelgroepsegmenten-Google-Ads

Brede zoekwoorden.
Deze instelling is niet beschikbaar als je voor “Website verkeer” als biedstrategie hebt gekozen. Dit kun je zo laten. Heb je een andere biedstrategie gekozen dan kun je ervoor kiezen om brede zoekwoorden automatisch toe te laten voegen. Hiermee bereik je een grotere, maar mogelijk minder relevante doelgroep.

Google-ads-brede-zoekwoorden

Automatisch gemaakte items.
Deze instelling mag je aanzetten, maar hoeft niet. Met deze instelling geef je Google de mogelijkheid om elementen van je website toe te voegen aan je advertentie als Google denkt dat je advertenties daardoor beter presteren.

Google-Ads-automatisch-gemaakte-items

Zoals je in het screenshot hierboven ziet kun je onderaan ook op “more settings” of “Meer instellingen” klikken (afhankelijk van je taalinstellingen). Hier vind je nog een aantal instellingen. De meesten mensen hoeven hier nu niets mee te doen. Lees ze even door om te kijken of de instellingen relevant zijn voor jou.

Ben je klaar met alle instellingen op deze pagina, klik dan op de blauwe knop rechts onderaan om naar de volgende instellingen te gaan.

STAP 6: ZOEKWOORDEN TOEVOEGEN (ADVERTENTIEGROEP MAKEN)
Deze stap is heel belangrijk. Hier bepaal je wanneer je advertentie getoond moet worden. Oftewel bij welke zoekopdrachten. Dus wat mensen moeten intypen in Google om jouw advertentie te zien.

Je maakt hier een zogeheten advertentiegroep aan. Advertentiegroepen bevatten onder andere de zoekwoorden waarop de advertentie getoond moet worden. Je kunt onbeperkt zoekwoorden toevoegen. Zoveel als je zelf wil. Je kunt ook meerdere advertentiegroepen aanmaken per campagne (nadat de campagne is gemaakt). Experimenteer en test wat het best werkt voor jou.

Voeg de gewenste zoekwoorden toe bij het onderdeel dat je hieronder in het screenshot ziet. Geef wel eerst een naam aan de advertentiegroep (dit doe je bovenaan de pagina). De instellingen met “zoekwoord suggesties” kun je overslaan.

Google-Ads-advertentie-maken-zoekwoorden-toevoegen
Let op! Zoekwoorden kunnen op verschillende manieren worden toegevoegd. Je kunt “brede zoekwoorden” toevoegen, maar ook “exacte zoekwoorden” en “woordgroep zoekwoorden”. Hier zitten grote verschillen tussen en het is belangrijk om hier meer over te weten. Je maakt onderscheidt door haakjes en andere elementen toe te voegen. Op de Google Ads-website staan de verschillen uitgelegd.

STAP 7: RESPONSIEVE ZOEKADVERENTIE MAKEN
Wanneer je de zoekwoorden hebt ingevuld, is het tijd voor het leukste onderdeel: je Google advertentie maken. Ook dit bestaat uit een stapsgewijs proces. Doorloop de stappen op chronologische volgorde en dan weet ik zeker dat het goed komt!

Zie hieronder een uitleg over de verschillende stappen:

Voer de URL van je website (landingspagina) in.
Naar welke pagina wil je de bezoeker leiden nadat ze op je advertentie in Google hebben geklikt? Deze URL moet je invoeren. Dit is de zogeheten landingspagina van je advertentie. Zie screenshot hieronder.

Google-advertentie-maken-landingspagina-toevoegen

Stel het weergavepad in.
Het weergavepad is een instelling om bezoekers een idee te geven op welke pagina ze terecht komen wanneer ze op je advertentie klikken. Voeg hier beschrijvende woorden toe. Stel dat ik een advertentie wil maken voor Marketing Coaching, dan plaats ik “marketing” in het eerste vakje en “coaching” in het tweede.

Zie screenshot hieronder.

weergavepad-instellingen-google-advertentie-maken

Voeg advertentiekoppen toe.
De advertentiekoppen zijn het belangrijkste onderdeel van je advertentie. Dit onderdeel is vergelijkbaar met de “Meta Title” die je invoert als je je SEO optimaliseert. Hier moet je potentiële klanten prikkelen en overtuigen om jouw website te bezoeken. Ook moeten de koppen relevant zijn voor de zoekwoorden waar je op adverteert.

Om goede advertentiekoppen te maken moet je weten wat bezoekers interesseert en waar ze naar op zoek zijn. Daar moet je op inspelen. Ook moet je de zoekwoorden waarop je adverteert toevoegen. Varieer en probeer je advertentie zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken.

Belangrijke tip: standaard rouleert Google tussen de toegevoegde koppen en zoekt het naar de beste samenstelling. Wil je meer controle? Dan kun je een vaste plaats geven aan de koppen. Dit doe je door positie “1”, “2” of “3” te koppelen aan een kop. Zie screenshots hieronder. Je kunt maximaal 15 koppen toevoegen en Google gebruikt per advertentie maximaal drie koppen.
advertentie-koppen-google-zoekadvertentie

Geef je een kop positie 1, dan wordt deze alleen getoond aan het begin van je advertentie. In het tweede screenshot hieronder staat “Zoek je een Marketing Coach?” op positie 1.

Google-zoek-advertentie-voorbeeld

Voeg een beschrijving toe.
De beschrijving bestaat uit twee delen en je kunt maximaal vier beschrijvingen toevoegen. In de beschrijving kun je meer informatie geven over de pagina die je promoot. Probeer relevant te zijn en bezoekers te prikkelen en overtuigen om jouw website te bezoeken. Net als bij de koppen.

Ook hier kun je een prioriteitsvolgorde instellen. Ik maak altijd twee beschrijvingen voor positie 1 en twee beschrijvingen voor positie 2. Google mag vervolgens testen welke combinatie het best werkt.

Zie screenshot hieronder.

Google-advertentie-maken-beschrijvingen-toevoegen

Nog meer instellingen!
Onder de beschrijvingen staan nog meer instellingen. Dit zijn zogeheten “advertentie extensies”. Deze ga ik niet een voor een uitleggen, maar ik raad je aan om zoveel mogelijk onderdelen toe te voegen aan je advertentie. Hoe meer, hoe beter.

Je kunt onder andere afbeeldingen toevoegen aan je advertentie, je telefoonnummer weergeven zodat potentiële klanten direct contact kunnen opnemen en je kunt linkjes toevoegen naar andere relevante pagina’s op je website.

Ik raad je aan om minimaal gebruik te maken van: sitelinks en highlights. Dit is belangrijk voor de kwaliteit van je advertentie. Voeg ook even je bedrijfsnaam, telefoonnummer en logo toe.

Bij ieder onderdeel kun je op het vraagteken-icoontje klikken voor meer informatie.

google-zoekadvertentie-advertentie-extensies

BELANGRIJK!
Gelukkig helpt Google je bij het maken van een goede advertentie. Bovenaan, in het lichtblauwe vak, zie je een soort scorebord. Hoe meer onderdelen je toevoegt, hoe hoger de advertentiekwaliteit wordt.

De beoordeling van de advertentiekwaliteit wordt bepaald op basis van het aantal koppen dat je toevoegt, de hoeveelheid zoekwoorden die je toevoegt aan de koppen, de variatie tussen de koppen en de kwaliteit van je beschrijvingen.

Zorg ervoor dat je advertentie minimaal een voldoende scoort. Bij voorkeur scoor je een “goed” bij advertentiekwaliteit, zie screenshot hieronder. Het is niet verplicht om een “goed” te scoren om je advertentie te publiceren, maar het is wel beter voor de uiteindelijke resultaten.

Google-advertentie-maken-beoordeling-advertentiekwaliteit

STAP 8: BUDGET INSTELLEN
Is je advertentie helemaal klaar en scoort deze een voldoende of hoger? Klik dan op de knop rechtsonder om verder te gaan naar de volgende stap: het budget instellen. Dit is een makkelijke stap.

Adverteren kan bij Google als vanaf 0,50 euro per dag (of minder?). Hoe dan ook, je hoeft niet per se veel uit te geven om je eerste advertentie te lanceren. Vul het gewenste dagelijkse budget in. Bijvoorbeeld vijf of tien euro. Dit kun je altijd later nog aanpassen.

Aan de zijkant zie je de verwachte resultaten op basis van het ingevulde budget. Je ziet het verwachte aantal klikken per week, de verwachte kosten per week en de verwachte gemiddelde kosten per klik.

Is alles naar wens, ga dan door naar de volgende stap.

Google-advertentie-budget-instellen

STAP 9: CONTROLEREN & PUBLICEREN
Stap 9 is de laatste stap in het proces. Dit is een overzichtspagina. Controleer alle gegevens die je hebt ingevuld. Kloppen alle gegevens, dan kun je de advertentie publiceren!

Let op! Het kan zijn dat je advertentie niet klaar is om te publiceren. Eventuele foutmeldingen en problemen worden op deze pagina getoond. Ook zie je mogelijk aanbevelingen om je advertentie te optimaliseren.

Krijg je een foutmelding, dan moet je de fout(en) eerst oplossen voor je de advertentie kunt afronden. Zie hieronder een aantal voorbeelden van foutmeldingen, problemen en aanbevelingen.

Google-advertentie-foutmeldingen-overzichtspagina

Voorbeelden Google Advertenties

Hieronder staan een aantal voorbeelden van zoekadvertenties die ik heb gemaakt voor Jouw Marketingcoach, zodat je een goed idee hebt hoe je dit kunt aanpakken:

Google-zoek-advertentie-voorbeeld
Google-advertentie-voorbeeld-2
Google-advertentie-voorbeeld-3
Google-advertentie-voorbeeld-4

Hulp nodig met adverteren in Google?

Dit waren alle stappen die je moet doorlopen om een Google advertentie te maken. Van het aanmaken van een Google Ads account, tot het maken en publiceren van een kwalitatieve advertentie. Doorloop alle stappen op chronologische volgorde om succesvol een campagne te maken in de expertmodus.

Mocht het toch niet lukken, stel dan je marketingvraag via mijn website. Ik bied ondernemers de mogelijkheid om gratis een vraag te stellen over Online Marketing, zodat je hopelijk antwoord krijgt op een belangrijke vraag. Klik op het linkje voor meer informatie.

SEA uitbesteden

Je kunt er ook voor kiezen om Google advertenties te laten maken door mij. Ik maak al jaren succesvolle advertenties in Google en kan jou ook helpen. Wil je weten hoe en of SEA kansrijk is voor jou, klik dan op de knop hieronder.

Over de auteur

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven