Adverteren in Google

Adverteren in Google: wel of niet doen?

Adverteren in Google is een methode om nieuwe bezoekers, leads en klanten aan te trekken. Naar schatting adverteert wereldwijd meer dan 80 procent van de bedrijven in Google. Samen hebben zij 144,8 miljard dollar uitgegeven aan Google advertenties in 2021.

Dat adverteren in Google populair is staat dan ook vast. In deze blog leg ik uit waarom adverteren in Google interessant is en wanneer het interessant is voor jou.

Wat is adverteren in Google?

Adverteren in Google is een geweldige manier om snel meer bezoekers op je website te krijgen en nieuwe klanten aan te trekken. Dit doe je meestal op basis van ‘Pay Per Click’.

Dit wil zeggen dat je betaalt voor iedere klik op een advertentie. Hoe meer kliks je krijgt, hoe meer je betaalt en hoe meer bezoekers je krijgt.

De hoogte van de ‘Cost Per Click’ hangt af van de prijs van het zoekwoord dat je gebruikt en de concurrentie. Hoe meer concurrentie er voor een zoekwoord is, hoe hoger de prijs per klik.

Door te adverteren in Google koop je als het ware goed zichtbare posities in Google. Adverteren in Google wordt ook wel zoekmachine adverteren of SEA advertising genoemd.

Google biedt verschillende advertentiemogelijkheden

Google shopping advertentie

Via het advertentieplatform kun je adverteren in de zoekmachine van Google, in YouTube en miljoenen andere websites.

Ook kun je verschillende soorten advertenties maken en adverteren op basis van doelen. Bijvoorbeeld focus op websitebezoekers krijgen of specifiek leads verzamelen.

De advertentiesoorten zijn:

  • Zoekmachine advertenties
  • Google shopping advertenties
  • Display advertenties
  • Video advertenties
  • App advertenties
  • Lokale advertenties

Adverteren in Google Ads

Google ads is het advertentieplatform van Google. Via Google Ads kun je adverteren op alle zojuist genoemde manieren. Je maakt en beheert hier alle advertenties. Het platform is erg uitgebreid en biedt veel mogelijkheden.

Meer uitleg over Google Ads en SEA kun je in mijn andere blog lezen.

Een aantal leuke weetjes:

  • Meer dan 80 procent van de bedrijven adverteert in Google
  • 97 procent van Google’s omzet bestaat uit Google Ads opbrengsten
  • Van alle online advertenties in 2021 had Google een aandeel van 29 procent
  • Kleine en middelgrote ondernemingen geven gemiddeld 10.000 dollar per maand uit aan Google Ads advertenties
  • Mensen klikken 4 keer sneller op een advertentie in Google dan in ieder ander advertentienetwerk
  • 95 procent van Google’s ‘paid clicks’ zijn via smartphones
  • Wereldwijd worden er dagelijks 3,5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd in Google
  • En ga zo maar door!

7 redenen waarom adverteren in Google interessant is voor jou

Pay per click Google Ads

Dat Google een hoop adverteerders en wereldwijd veel gebruikers heeft staat vast. Maar is het ook interessant voor jou? Want daar gaat het om.

Hieronder staan 7 redenen waarom adverteren in Google interessant is voor jou:

  • Veel potentiële klanten in Google: dagelijks worden wereldwijd 3.5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd in Google. Dit zijn 40.000 zoekopdrachten per seconde. Google heeft 92% van het wereldwijde zoekverkeer in handen.
  • Hoge return on investment: Google Ads zou goed zijn voor een ROI van 8:1. Dit betekent dat ondernemers 8 dollar verdienen voor iedere dollar die ze uitgeven. Let wel op: dit is een gemiddelde. Sommige bedrijven halen het gemiddelde flink omhoog, andere adverteren met verlies. Op papier is het mogelijk om winstgevend te adverteren in Google.
  • Snel nieuwe bezoekers op je website: één ding staat vast. Maak je vandaag een advertentie in Google, dan krijg je vandaag (of morgen) al nieuwe bezoekers op je website. Zo snel gaat het.
  • Je wordt gevonden op voor jou relevante zoekwoorden: een groot voordeel van Google advertenties is dat je zelf bepaalt waar en wanneer jouw advertentie getoond wordt. Wil je gevonden worden op ‘zwarte zonnebril kopen’, ‘afslankproducten voor vrouwen’ of ‘nieuw horloge kopen’, dan is dat mogelijk. Ook kun je dieper segmenteren en bepaal je zelf het dagelijkse budget.
  • Bovenaan in Google: bovenaan staan in Google is het belangrijkste wat er is. Ook voor SEO (de gratis versie om gevonden te worden in de zoekmachine). De meeste mensen zoeken niet verder dan pagina 1. Staat jouw pagina of advertentie niet op de eerste pagina, dan is de kans groot dat je geen bezoekers krijgt.

    Gemiddeld klikt 7,94 procent van alle gebruikers op een advertentie die op positie 1 staat.
  • Mensen vertrouwen Google: Google is een autoriteit en een van de grootste en bekendste bedrijven op aarde. Hier kan jij van profiteren. Mensen klikken vier keer vaker op advertenties in Google (63%) dan op welk ander advertentienetwerk dan ook.
  • 50 procent meer kans op een aankoop: omdat je zo gericht kunt adverteren in Google, is de kans dat een bezoeker iets koopt groter. Statistieken beweren zelfs dat de kans op een verkoop 50 procent groter is wanneer een bezoeker via een Google advertentie op je website terecht komt.

Nog wat redenen waarom adverteren in Google interessant is:

  • Met SEA krijg je direct nieuwe bezoekers op je website
  • Met SEA word je direct gevonden op voor jou relevante zoekwoorden
  • SEA zorgt voor geïnteresseerde bezoekers op je website (als je goed target)
  • SEA kan winstgevend zijn en veel leads en klanten opleveren
  • SEA adverteren kan al vanaf minder dan een euro per dag
  • Bereik en target de doelgroep die je wil en hoe vaak je wil

De gevaren van adverteren in Google

Is adverteren in Google dan alleen maar positief en winstgevend? Nee! Er schuilen zeker risico’s en gevaren. Adverteren in Google is namelijk voor lang niet alle ondernemers winstgevend.

De redenen hiervoor zijn verschillend. Er is niet genoeg vraag, er zijn geen relevante en kansrijke zoekwoorden, de advertentie spreekt niet aan, de website is onduidelijk, de landingspagina is niet effectief, het product is niet aantrekkelijk genoeg en ga zo maar door.

Er kunnen heel veel redenen zijn waarom een advertentie geen leads of klanten oplevert. Het grootste gevaar en de grootste geldverspiller is adverteren in Google zonder kennis van het platform en van online adverteren. Dit raad ik je zeker af.

Wat ik wel goed vind van Google is dat je heel eenvoudig het budget kunt aanpassen en dat Google nooit meer uitgeeft dan het ingestelde budget. Hierdoor heb je alles in eigen hand.

Wat ook goed is, is dat je al kunt adverteren voor 50 cent per dag. Dit is vooral fijn voor beginners om te oefenen en wennen aan het platform (zonder een hoge investering te hoeven maken).

Mocht je over voldoende budget beschikken, dan raad ik je dit zeker aan om te doen.

Mijn persoonlijke ervaring

  • Google Ads is een uitgebreid platform. Ik begeleid al een aantal jaar mensen online bij het bereiken van hun marketingdoelen. Wat me iedere keer opvalt is hoe uitgebreid het platform is als je er weinig verstand van hebt. Iedere ondernemer die ik begeleid (heb), heeft tijd nodig om het platform te ontdekken en leren kennen. Zonder de juiste sturing weten ze de oneindige mogelijkheden van het platform niet.

    Wanneer je het eenmaal doorhebt, is Google Ads goed te gebruiken.
  • Google Ads brengt snel en effectief bezoekers op je website. Google Ads is een geweldige manier om bezoekers op je website te krijgen. Soms ook tegen lage prijzen. Vraag en aanbod speelt alleen wel een grote rol. Is er veel concurrentie of zijn er lage volumes, dan gaat de prijs omhoog of er komen weinig bezoekers op je website.
  • Google Ads kan heel winstgevend zijn, maar niet voor iedereen. Google Ads, wanneer goed ingezet, kan heel winstgevend zijn. Maar niet voor ieder bedrijf en niet voor iedere branche. Voor sommige bedrijven is er bijvoorbeeld niet voldoende zoekvolume of is de klikprijs te hoog.

    Het is daarom belangrijk om voor je begint te onderzoeken hoe kansrijk adverteren in Google is en om een goede advertentiestrategie te maken.

Begin niet zonder mijn SEA kansen analyse!

Gratis SEA kansen check

Heb je alles gelezen en denk je: adverteren in Google, dat is mogelijk iets voor mij… Meld je dan gratis aan voor mijn SEA kansen analyse!

Met mijn analyse breng ik de SEA kansen van jouw bedrijf in kaart en vertel ik of het verstandig is om te adverteren in Google of niet.

*Ik wil hier wel een kanttekening bij plaatsen. Dit doe ik alleen voor ondernemers die echt benieuwd zijn naar de mogelijkheden van SEA en die serieus overwegen om ermee aan de slag te gaan. Eventueel met mijn hulp.

Dus, heb jij echt interesse om te adverteren in Google, meld je dan vrijblijvend en gratis aan voor mijn SEA kansen analyse.

(klik op de link hierboven en scrol op de volgende pagina naar beneden om je aan te melden)

Bronnen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top