Waarom SEO inzetten en waarom is het belangrijk? Veel ondernemers zien SEO als dé manier om bezoekers op hun website te krijgen. En terecht. Vaak is het ook het eerste wat ondernemers uitbesteden. SEO kan veel gratis bezoekers opleveren en kan kansrijk zijn. Maar niet voor iedereen!
Hieronder lees je waarom SEO kansrijk is voor bedrijven en voor wie. Ook lees je voor wie het juist niet kansrijk is en vertel ik waarom ik ALTIJD SEO inzet. Aan het eind van de blog lees je hoe je weet of het kansrijk is voor jou of niet.
Scrol snel verder.
Wat is SEO?
Als je deze blog leest ga ik ervan uit dat je weet wat SEO is. Ik vertel er dan ook niet te veel over, alleen dat SEO te maken heeft met de gratis vindbaarheid van een website in zoekmachines zoals Google.
SEO, voluit Search Engine Optimization, bestaat uit verschillende werkzaamheden die je doet om beter gevonden te worden in zoekmachines. Wanneer je hoge posities hebt in een zoekmachine, kan dat structureel gratis websitebezoekers opleveren. Ook wel organische websitebezoekers genoemd. En dat is wat je wil bereiken met SEO.
Weet je niet precies wat SEO is, dan raad ik je aan om mijn andere blog te lezen met daarin een duidelijke uitleg over SEO.
Waarom is SEO belangrijk voor ondernemers en bedrijven?
SEO kan om verschillende redenen belangrijk zijn, maar niet voor iedereen. SEO is namelijk niet voor iedereen even kansrijk. Er moeten namelijk kansrijke en relevante zoekwoorden zijn gerelateerd aan jouw business, product(en) of dienst(en). Zijn die er niet, dan is SEO niet interessant voor jou.
Wanneer er wel kansrijke zoekwoorden zijn voor jouw bedrijf, dan kan SEO wel heel interessant zijn. Door je SEO te verbeteren kun je namelijk structureel gratis bezoekers op je website krijgen. Soms wel duizenden of tienduizenden bezoekers per maand.
En het mooiste van alles is dat je helemaal zelf kunt bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Je hebt namelijk zelf de controle op welke zoekwoorden je inspeelt en welke niet.
Hieronder lees je alle belangrijke voordelen van SEO voor bedrijven.
8 voordelen van SEO
- Verbeterde zichtbaarheid en online vindbaarheid: SEO helpt websites hoger te ranken in zoekmachines zoals Google. Dit betekent dat potentiële klanten en andere geïnteresseerden je website sneller kunnen vinden wanneer ze zoeken naar producten, diensten of informatie die verband houden met jouw bedrijf.
- Kans op organische leads en klanten: hogere zichtbaarheid in zoekmachines kan leiden tot meer organisch verkeer naar je website en meer organische leads of klanten. SEO kan een manier zijn om “gratis” leads en klanten te krijgen, waar je in principe niets voor hoeft te doen.
- Kostenbesparing op de lange termijn: in vergelijking met betaalde online advertenties (zoals adverteren met Google Ads), kan SEO kosteneffectiever zijn op de lange termijn. Hoewel je in het begin tijd (en mogelijk geld) moet investeren om je website te optimaliseren voor SEO, kan het op termijn structureel en blijvend helpen om organisch verkeer te genereren zonder voortdurend te betalen voor klikken.
- Geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwen: websites die hoog ranken in zoekresultaten worden vaak als betrouwbaarder en relevanter beschouwd. Denk er maar eens over na. Wie vertrouw jij meer? Een SEO specialist die bovenaan staat in Google of iemand die onderaan staat?
Door te investeren in SEO kun je de geloofwaardigheid van je bedrijf verbeteren en het vertrouwen van potentiële klanten winnen. - Verbeterde gebruikerservaring: bij SEO moet je onder andere aandacht besteden aan de kwaliteit en structuur van je website. Dit kan leiden tot een betere gebruikerservaring, zoals snellere laadtijden, verbeterde mobiele vriendelijkheid en een verbeterde interne linkstructuur en navigatie. Dit kan leiden tot een betere “user experience” op je website.
- Concurrentievoordeel verkrijgen: in de meeste branches is veel concurrentie. Door SEO-strategieën te implementeren en dominante posities te krijgen in de zoekmachine, kun je je onderscheiden van concurrenten en een dominante positie in je branche opbouwen.
- Doelgericht verkeer genereren: bijSEO kun je zelf bepalen welke zoekwoorden en doelgroepen te target, waardoor je relevantere websitebezoekers kunt aantrekken. Dit betekent dat de mensen die je site bezoeken meer interesse hebben in wat je te bieden heeft.
- Meetbare resultaten: SEO is meetbaar, wat betekent dat je de prestaties van je website en je SEO-inspanningen kunt volgen en analyseren. Hierdoor kun je indien nodig je strategie aanpassen en optimaliseren om betere resultaten te behalen. Ook kun je hierdoor achterhalen of je inspanningen en eventuele investeringen de moeite waard zijn
Waarom ik ALTIJD SEO inzet als onderdeel van mijn marketingstrategie
Je hebt net gelezen dat SEO veel voordelen heeft voor ondernemers, mits er relevante en kansrijke zoekwoorden zijn. Hiermee bedoel ik dat er zoekwoorden zijn die veel volume hebben (er wordt vaak op gezocht) en die veel relevant verkeer naar je website kunnen leiden. Wanneer dit het geval is moet je 100 procent zeker SEO toepassen, naar mijn mening.
SEO is een investering voor de lange termijn. Je staat niet binnen een week bovenaan. Dat kost tijd. Stap voor stap klim je steeds hoger in de zoekmachine en word je op steeds meer zoekwoorden gevonden. Tenminste, als je het goed doet.
Ook wanneer je nooit aan SEO hebt gewerkt, kan het gratis bezoekers opleveren zonder dat je het weet. En juist daarom is het interessant. En juist daarom raad ik aan om de basics van SEO altijd toe te passen. Of er nu veel of weinig kansrijke zoekwoorden zijn.
Ook wanneer er weinig kansrijke zoekwoorden zijn kan SEO relevante bezoekers opleveren. Je weet alleen nog niet hoe en op welke zoekwoorden.
Mijn advies is daarom: laat je SEO meegroeien met je bedrijf. Zorg voor een goede SEO-basis, en breid uit wanneer je ziet dat er een stijgende lijn in zit.
SEO is een doorlopend proces en je zult er altijd aan moeten blijven werken. Ook wanneer je goed en hoog scoort in Google. Het is een proces van analyseren en verbeteren. Relevant zijn (en blijven) en nieuwe (unieke) content toevoegen.
Zorg voor een goede SEO-basis
Hieronder zijn enkele stappen die ik je aanraad om op te pakken, ook wanneer er weinig volume is of er weinig kansrijke zoekwoorden zijn:
- Zorg voor een goede SEO-basis: hiermee bedoel ik dat je er minstens voor zorgt dat de on-page SEO van de pagina’s op je website goed is. Het hoeft allemaal niet perfect te zijn, maar probeer het netjes neer te zetten. In mijn blog met SEO tips lees je welke stappen je kunt ondernemen voor een goede basis.
- Meld je aan bij Google Search console: Google Search Console is het platform van Google dat inzicht geeft in de zoekmachine-prestaties van je website. Met deze gratis tool kun je zien hoeveel gratis websitebezoekers je krijgt, welke pagina’s op je website het goed doen, op welke zoekwoorden je gevonden wordt, op welke zoekwoorden je nog net niet gevonden wordt en nog veel meer.
Door deze tool vanaf het begin in te stellen en te koppelen aan je website verzamel je data dat je in de toekomst kunt inzetten om je SEO te optimaliseren. Dit raad ik zeker aan om te doen, ook als je nog geen goede SEO-basis hebt. Vergeet na het instellen niet om een sitemap in te dienen. - Analyseer en meet je resultaten: heb je de eerste twee stappen doorlopen, dan raad ik je aan om na een maand of twee (of eerder) eens te kijken wat er allemaal is gebeurd. Krijg je websitebezoekers? Zo ja, hoeveel? En op welke zoekwoorden word je gevonden? Deze data zijn relevanter en waardevoller dan je wellicht denkt. Maar hier gebruik van!
Hoe weet je of SEO kansrijk is voor jouw bedrijf?
Daar kom je maar op één manier achter. En dat is door SEO onderzoek te doen. Je moet weten welke zoekwoorden kansrijk zijn, hoeveel volume er is en hoeveel concurrentie er is. Op basis daarvan weet je of het interessant is om te investeren in SEO.
Dit onderzoek kun je zelf doen, maar ook uitbesteden. Ik heb een blog geschreven met 12 stappen om je website hoger in Google te krijgen. Deze stappen kun je volgen om je SEO naar een hoger level te tillen.
Je kunt er ook voor kiezen om een SEO Zoekwoorden onderzoek te laten doen of een SEO Adviesonderzoek uit te laten voeren. Aan de hand daarvan weet je precies of SEO kansrijk is voor jou of niet. Wil je meer weten, klik dan op een van de knoppen hieronder.
Waarom is deze blog geschreven?
SEO is een belangrijk onderdeel van Online Marketing. Het kan structureel bezoekers, leads en klanten opleveren. Helaas weten veel ondernemers de voordelen niet. Daarom leg ik in deze blog uit waarom ik SEO toepas en wat het kan opleveren voor bedrijven. Hiermee wil ik ondernemers inspireren en aanzetten tot actie om te onderzoeken of SEO kansrijk is voor hun bedrijf.
Meer ontdekken over SEO?
Op mijn website vind je meer dan 20 blogs over SEO gerelateerde onderwerpen. Kik op de link om alle SEO Blogs te bekijken.
Huur een SEO specialist in! Ik vind kansrijkse zoekwoorden en verbeter je SEO. Laten we scoren in Google!
Meer informatie