Wat is Google search console

Wat is Google Search Console? SEO-specialisten opgelet!

Wil jij meer websitebezoekers en ben je daarom bezig met SEO? Vergeet dan niet om Google Search console te installeren op je website!

Google Search console is een gratis marketing tool van Google die gebruikt wordt om de SEO-prestaties van een website in de gaten te houden en te verbeteren. Daarnaast bevat search console enkele belangrijke functies die jij nodig hebt.

Lees hieronder alles wat je moet weten over Google Search console.

Wat is Google Search Console?

Voor veel marketeers is het een vanzelfsprekendheid dat iedereen weet wat Google Search console is, maar dat is het voor de meeste ondernemers helemaal niet.

Daarom heb ik deze korte blog geschreven.

Google Search console is een gratis service van Google waarmee je de zoekprestaties en aanwezigheid van jouw website in Google zoekmachine kunt bijhouden en meten.

Met deze tool krijg je inzicht in hoe Google jouw site ziet, op welke zoekwoorden je rankt, welke pagina’s goed scoren, en meer. Door deze inzichten kun je de SEO-prestaties van je website verbeteren.

Een van de belangrijkste functies is dat je de zogeheten sitemap van je website kunt indienen. Erg belangrijk!

Meer hierover lees je zo.

Een andere belangrijke functie is dat je SEO-gerelateerde problemen kunt achterhalen aan de hand van foutmeldingen in de console.

Waarom heb je Google Search Console nodig?

Google Search console heeft een belangrijke rol wanneer het gaat om de vindbaarheid van jouw website in Google.

Via search console kun je aan Google doorgeven hoe jouw website is opgebouwd en welke pagina’s jouw website bevat. Dit doe je door een sitemap in te dienen.

Zie hieronder een voorbeeld van een sitemap.

Sitemap voor Google

Door een sitemap in te dienen vertel je aan Google hoe jouw website in elkaar steekt. Dit is erg belangrijk en bevorderlijk voor de vindbaarheid van jouw website.

Wanneer je de sitemap van je website hebt ingediend, gaat Google je pagina’s ‘crawlen’ en ‘indexeren’. Dit doet Google overigens ook al voor je je sitemap hebt ingediend.

Wanneer er pagina’s ontbreken in de sitemap geeft Google dit aan. Neem de ontbrekende pagina’s dan op in de sitemap.

Het is de bedoeling dat Google vrijwel alle pagina’s indexeert. Dit betekent dat Google van je pagina op de hoogte is en weet waar deze over gaat (als je SEO op orde is).

Andere belangrijke functies van Google Search console:

Naast het belang van de sitemap voor de indexering van je website, heeft search console nog meer belangrijke functies. Hieronder vind je alle belangrijke functies.

Bekijk hoeveel klikken en vertoningen je hebt in Google

Wil je weten hoeveel organische bezoekers je vanuit Google krijgt? Klik dan op prestaties voor een handig overzicht. Je kunt zelf instellen welke cijfers je te zien krijgt.

Google search console - prestaties

Zoals je in het plaatje hierboven kunt zien zie je direct bovenaan hoeveel kliks (bezoekers) en vertoningen je over een bepaalde periode hebt. Ook zie je de gemiddelde click trough rate en de gemiddelde positie van al je pagina’s bij elkaar.

Een handige functie is dat je de gegevens kunt filteren. Bijvoorbeeld op vandaag, gisteren, afgelopen week of maand, of je selecteert een bepaalde periode.

Ook kun je periodes met elkaar vergelijken door de vergelijkfunctie te gebruiken.

Kom erachter op welke zoekwoorden je goed scoort en welke niet

Altijd al willen weten hoe die bezoekers nou op jouw website terechtkomen? Op dezelfde prestaties pagina kun je, als je een beetje naar beneden scrolt, zien op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt.

Zie afbeelding hieronder.

Google search console - zoekwoorden

Aan de linkerkant zie je een lijst van zoekwoorden van jouw website.

Vervolgens kun je per zoekwoord zien hoe vaak je website is bezocht, hoeveel keer je website is getoond per zoekopdracht en wat de gemiddelde positie van je pagina was. Ook zie je de CTR (click trough rate).

Deze functie is erg handig om inzicht te krijgen in goed en slecht presterende zoekwoorden.

Bekijk hoeveel verkeer je per pagina krijgt

Op dezelfde pagina kun je ook zien hoeveel bezoekers je per pagina krijgt. Klik hiervoor bovenaan op de tab pagina’s. Zie foto hieronder.

Google search console - prestaties per pagina

Ook hier zie je precies hoeveel klikken en vertoningen een pagina heeft. Evenals de CTR en het aantal vertoningen.

Achterhaal indexeringsfouten en andere problemen

Zoals eerder aangegeven is het belangrijk dat Google je websitepagina’s goed indexeert. In Google Search console kun je precies zien hoe goed jouw website wordt geïndexeerd. Zie plaatje hieronder.

indexeringsfouten search console

In de search console zie je het aantal fouten, geldige pagina’s en het aantal uitgesloten pagina’s.

Zorg er in ieder geval voor dat je geen foutmeldingen hebt en dat alle belangrijke pagina’s geïndexeerd zijn. Het is ook aan te raden om even te kijken of Google geen pagina’s heeft uitgesloten waarvan het niet de bedoeling is.

Indexering search console

Zijn alle pagina’s ingediend en geïndexeerd? Dan ben je waarschijnlijk goed bezig.

Zijn er pagina’s geïndexeerd, maar niet ingediend in de sitemap, voeg deze dan alsnog toe.

Zie bovenstaande afbeelding.

Bekijk de externe en interne links van je website

Een andere functie van Google Search console is dat je kunt zien hoeveel interne en externe links je website heeft. Klik hiervoor in het menu aan de linkerkant op links.

Er opent zich een pagina met een aantal kolommen. Het aantal externe en interne links is belangrijk voor je SEO.

interne en externe linkbuilding

Zoals je ziet moet ik nog werken aan mijn externe linkbuilding 😊

Weet je niet wat interne en externe links zijn, zoek dit dan even op in Google of stel je vraag via mijn contactpagina.

Voeg je sitemap toe

Je weet al dat een sitemap belangrijk is, daarom laat ik je alleen nog even zien waar je de sitemap moet toevoegen. Klik allereerst in het menu aan de linkerkant op sitemaps.

Vervolgens opent zich een pagina zoals hieronder in het plaatje.

Sitemap Google

Hier dien je je sitemap in! Zodra je sitemap succesvol is ingediend zie je de status succesvol.

Weet je niet wat een sitemap is of hoe je er een aanmaakt, neem dan even contact op.

Hoe werkt Google Search Console?

Ik heb je net al een beetje uitgelegd hoe Google search console werkt. Voor meer informatie raad ik je aan de handleidingen van Google te raadplegen. Hieronder staan een aantal handige links.

Nadat je een account hebt aangemaakt raad ik je allereerst aan om je sitemap in te dienen. Dat kan maar vast gebeurt zijn. De rest komt later wel!

Hulp nodig met SEO?

Weet jij niet welke stappen je moet nemen om hoger te scoren in Google? Dan kan ik je helpen.

Dit doe ik door een SEO zoekwoorden onderzoek, SEO Adviesonderzoek, of door je volledige SEO aan te pakken.

Wil jij hoger scoren in Google, neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Hulp nodig met marketing
Wil jij meer uit je marketing halen en betere bedrijfsresultaten? Laat mij je helpen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top