Potentie e-mail marketing

De Potentie van E-mail Marketing voor jouw bedrijf | 5 voordelen

E-mail marketing is populair, en terecht ook. De potentie van e-mail marketing is groot. Echter, veel ondernemers kennen de vele voordelen en functionaliteiten van e-mail marketing nog niet. Ben jij ook een ondernemer die eigenlijk nog niet veel weet over e-mail marketing? Dan is deze blog voor jou.

In deze blog leg ik kort uit wat e-mailmarketing is, vertel ik over de voordelen en leg ik uit waarom e-mail marketing mogelijk interessant is voor jouw bedrijf.

Wat is e-mailmarketing?

Voor degene die niet weten wat e-mail marketing is leg ik dit eerst kort uit:

E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij je e-mails verstuurt naar bestaande en potentiële klanten om je bedrijf, product of dienst te promoten, of om andere boodschappen te delen. Dit kan zowel handmatig als geautomatiseerd.

E-mail is een veelzijdig communicatiemiddel met veel mogelijkheden. Mogelijk denk jij direct aan het versturen van je nieuwsbrief, wat ook e-mail marketing is, maar het omvat veel meer dan dat.

Daarbij kan e-mail marketing voor uiteenlopende doelen worden ingezet. Den bijvoorbeeld aan sales, leads opwarmen, interactie met je doelgroep, een band opbouwen met je klanten en meer.

Potentie e-mail marketing voor jouw bedrijf:

Om je een idee te geven van de potentie van e-mail marketing vind je hieronder enkele belangrijke statistieken en gegevens.

Hiermee wil ik je een beeld geven van de omvangrijke potentie van e-mail marketing.

Wereldwijd gebruiken 4 miljard mensen e-mail.
De eerste statistiek die ik graag met je deel is dat wereldwijd ruim 4 miljard mensen e-mail gebruiken. Experts verwachten dat dit aantal de komende jaren door zal stijgen.

Dit betekent in theorie dus dat jij een e-mail kunt sturen naar 4 miljard mensen.

Ruim 87% B2B marketeers gebruikt e-mail als communicatiekanaal.
De tweede belangrijke statistiek is dat ruim 87% van alle B2B marketeers e-mail inzet om hun marketingdoelen te behalen.

Alleen social media platformen worden vaker ingezet door marketeers. Zie afbeelding hieronder van het contentmarketing instituut.

Statistiek e-mail marketing B2B Marketeers
– Afbeelding Content Marketing instituut

Ruim 79% B2C marketeers gebruikt e-mail als communicatiekanaal.
Uit de cijfers blijft dat een groot percentage van B2C marketeers ook e-mail marketing inzet om hun marketingdoelen te behalen en hun producten onder de aandacht te brengen. Dit doen zij simpelweg omdat e-mail marketing loont. Hierover vertel ik je zo meer.

Zie hieronder een overzicht van de kanalen die het meest worden gebruikt door B2C marketeers.

Statistiek e-mail marketing B2C Marketeers
– Afbeelding Content Marketing instituut

Waarom Marketeers e-mail marketing inzetten

Nu je een beter beeld hebt bij de omvang, en nu je weet dat een groot deel van de marketeers e-mail marketing inzet, vraag je je misschien wel af waarom. Waarom heeft e-mail marketing zoveel potentie?

Om de potentie te laten zien lees je hieronder enkele statistieken uit benchmark onderzoeken van: Campaign Monitor, HubSpot, MailChimp en GetResponse.

Gemiddeld openingspercentage van e-mails ligt tussen 18% en 22%
Uit onderzoek van de vier genoemde bedrijven is gebleken dat ruim 18-22 procent van alle verzonden e-mails wordt geopend.

Dit betekent dat als jouw mailing lijst uit 100 contacten bestaat, je gemiddeld 18 tot 22 mensen hebt die de mail openen. Dit kan per bedrijf verschillen.

Deze statistiek geeft aan dat e-mail marketing jou de mogelijkheid biedt om constant een deel van je contacten gratis en op een effectieve manier te benaderen.

Stel bijvoorbeeld dat je weet dat je een openingspercentage hebt van 20 procent en dat je mailing lijst uit 500 contacten bestaat. Wanneer je dan een nieuw product onder de aandacht wil brengen, dan kun je er dus vanuit gaan dat ruim 100 mensen jouw mail zullen openen.

Gemiddelde Click-Through-Rate tussen 2,6% en 3.43%
De Click-Through-Rate (CTR) is het aantal mensen dat op een link of knop in je mail klikt. Dus die door hebben geklikt om bijvoorbeeld je website te bezoeken.

Ik zal dit even wat verder uitleggen. Stel dat je een mail stuurt ter promotie van een nieuw product met een link naar je website. De kans is dan tussen 2,6% en 3,43% dat iemand via het mailtje op jouw website terecht komt.

Ook dit percentage verschilt natuurlijk weer per bedrijf. Des te beter jouw e-mail strategie, des te hoger jouw openingspercentage en gemiddelde CTR.

Gemiddeld conversiepercentage van 1.33%
Dan nu de misschien wel belangrijkste statistiek van allemaal, het conversiepercentage. Oftewel, hoeveel mensen kopen daadwerkelijk iets.

Uit onderzoek van Barilliance blijkt een gemiddeld conversiepercentage van 1.33%. Dit lijkt misschien weinig, maar betekent dat je per 100 mails meer dan 1 order binnenkrijgt.

Stel nu eens dat je 1000 e-mails verstuurt per keer, of 10.000…

Dus, wat zeggen de statistieken?

De statistieken laten zien dat mensen e-mails openen, lezen, geïnteresseerd zijn, doorklikken naar je website en zelfs aankopen doen na het lezen van een e-mail.

En dat is precies de reden waarom marketeers e-mail marketing inzetten.

Ik zal je verder niet lastigvallen met statistieken en cijfers. In het vervolg van dit artikel lees je meer over de voordelen van e-mail marketing en vertel ik hoe en waarom marketeers e-mail marketing inzetten.

Ben jij al overtuigt van de potentie van e-mail marketing?

Voor meer statistieken verwijs ik je graag door naar het uitgebreide artikel van Kinsta. Maar lees wel eerst verder!

5 voordelen van e-mail marketing:

Voordelen e-mail marketing

Hieronder benoem ik de belangrijkste voordelen van e-mail marketing en dus ook de belangrijkste redenen voor marketeers om e-mail marketing in te zetten.

  • Automatisering
    Een van de belangrijkste voordelen is dat e-mail marketing volledig geautomatiseerd kan worden. Sterker nog, e-mailmarketing is uitermate geschikt voor automatisering.

    Je hebt vast weleens een e-book gedownload of deelgenomen aan een webinar. Na afloop ontving je enkele of meerdere gerelateerde e-mails. Deze e-mails worden meestal volledig automatisch verzonden.

    Maar hier blijft het niet bij… Je kunt ook je nieuwsbrief op de automatische piloot versturen, of 1 keer per week automatisch e-mails versturen naar je contactenlijst (of een deel ervan).

    Dit zijn slechts enkele basisfuncties van e-mail automatisering. Er is namelijk nog veel meer mogelijk!

    Wil je meer weten over marketing automatisering klik dan op de link hieronder:

    6 manieren om je marketing te automatiseren
  • E-mailmarketing is relatief goedkoop
    Een meevaller is dat e-mailmarketing relatief goedkoop is. Bij de meeste software systemen kun je onbeperkt e-mails versturen en betaal je meer wanneer je meer contacten krijgt.

    Ideaal eigenlijk, want hierdoor is e-mailmarketing ook een goede optie voor ondernemers met een klein budget.

    Meer over de kosten lees je zo.
  • Verzamel leads met geautomatiseerde funnels
    Veel ondernemers dromen ervan om op automatische basis leads te verzamelen en om te zetten tot klant. Dit klinkt natuurlijk als muziek in de oren, echter in de praktijk blijkt dit toch vaak lastig te zijn.

    Dit neemt echter niet weg dat je met e-mailmarketing software geautomatiseerde funnels kunt bouwen. Je weet wel, zo een die klanten oplevert.

    Je promoot een e-book, een webinar, een video, een proefperiode, een gratis consult, en aansluitend worden leads opgenomen in jouw automatische funnel.

    Dit is mogelijk met e-mail marketing!  
  • Interactie met je doelgroep en automatisch een band opbouwen
    Een andere mogelijkheid die je krijgt met e-mailmarketing is de mogelijkheid om de interactie aan te gaan met je doelgroep en een klantenbase te creëren.

    E-mailmarketing bied je de mogelijkheid om gratis e-mails te sturen naar wie je wil en hoe vaak je wil. Maak hier gebruik van!

    Daarnaast hoef je bij e-mail marketing niet alleen aan sales te denken, je kunt het namelijk ook voor andere doeleinden inzetten.

    Wat denk je van een klanttevredenheid onderzoek, je online community vergroten, leuke winacties opzetten, branding, naamsbekendheid, en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn oneindig!
  • Promotie en sales
    Ik sluit mijn 5 voordelen af met waar het allemaal om draait; de sales!

    Zoals je eerder hebt kunnen lezen converteert gemiddeld 1.33% van alle e-mails die je stuurt. Heb jij 500 klanten in je contactenlijst dan mag je volgens de cijfers zeker 6 klanten verwachten.

    Natuurlijk verschilt dit per actie, per bedrijf en per product. Mijn ervaring leert in ieder geval dat e-mailmarketing een belangrijke rol kan spelen om meer omzet te genereren. Dus, waar wacht je nog op?

    Heb jij hulp nodig met het opzetten en inrichten van een goede e-mail strategie, neem dan contact met mij op. Ik help je verder. Klik op de link hieronder.

    E-mail marketing uitbesteden

Bekende e-mail marketing software

Veruit de bekendste en (volgens mij) meest gebruikte e-mail marketing software is MailChimp. Een andere bekende software is ActiveCampaign.

Zelf maakte ik voorheen altijd gebruik van MailChimp, maar ben ik uiteindelijk overgestapt naar ActiveCampaign.

Active campaign

Op basis van mijn persoonlijke ervaringen vind ik de software van ActiveCampaign veel fijner om meerdere redenen. Daarom raad ik ActiveCampaign ook altijd aan mijn klanten aan.

Het grote voordeel van MailChimp is wel dat er meer plugins en koppelingen met andere software voor bestaan. Dit is misschien handig als je weinig technische kennis hebt.

Naast ActiveCampaign en MailChimp zijn er nog meer aanbieders, waar ik het verder niet over ga hebben.

Wil je meer weten over ActiveCampaign lees dan mijn uitgebreide review:

E-mail marketing software review – ActiveCampaign

Kosten email marketing

Wanneer je de kosten van e-mail marketing vergelijkt met bijvoorbeeld een advertentiecampagne in Google Ads of Facebook, dan zijn de kosten laag.

E-mail marketing hoeft zelfs helemaal niets te kosten. Als jij gebruik maakt van je ‘normale’ e-mail software, of bijvoorbeeld Gmail of Outlook, dan kun je zoals je weet gratis e-mails versturen naar je klanten.

Wil jij echter automatisch e-mails versturen, geautomatiseerde e-mail funnels bouwen, je data analyseren en bijhouden, en op een professionele manier aan de slag met e-mail marketing, dan heb je wel e-mail marketing software nodig.

Ook dit hoeft niets te kosten. Sommige e-mail software, zoals bijvoorbeeld Mailchimp, bieden mogelijkheden om gratis gebruik te maken van hun software. Zo kun je bij Mailchimp gratis nieuwsbrieven versturen en maximaal 2000 contacten hebben.

De gratis versies zijn natuurlijk wel met beperkingen en bieden niet alle mogelijkheden om e-mail marketing te automatiseren.

Kosten e-mail marketing software
Bedrijven die e-mail marketing software verkopen werken vrijwel allemaal met een abonnementsvorm.

De prijs van het abonnement is gebaseerd op het aantal contacten dat je hebt. Hoe meer contacten je hebt, hoe meer je betaalt.

Daarnaast werken sommige bedrijven ook met verschillende pakketten bestaande uit meer of minder functionaliteiten. Zo kun je zelf kiezen wat je nodig hebt en betaal je minder als je minder functionaliteiten gebruikt.

Een goed voorbeeld is ActiveCampaign.

ActiveCampaign heeft een Lite pakket voor maar 15 dollar per maand. Dit pakket is ideaal voor kleine ondernemers die voor het eerst beginnen met e-mail marketing. Wil je hier meer over weten klik dan hier voor meer informatie.

Heb je echter meer functionaliteiten nodig dan betaal je direct een stuk meer.

De kosten zijn dus afhankelijk van de functionaliteiten die je nodig hebt en de grootte van je mailing lijst.

Mijn conclusie over de prijs:
Vergelijk het met je advertentiekosten en het is waarschijnlijk voordelig. Of verreken de prijs met het aantal extra verkopen, ook dan is het zeker de moeite waard.  

E-mail marketing uitbesteden?

Meer marketingtools

Ben jij geïnspireerd geraakt door mijn blog en wil je meer weten over e-mail marketing? Of misschien zelfs e-mail marketing uitbesteden? Meld je dan aan voor een gratis gesprek.

Tijdens ons gesprek bespreken we de mogelijkheden en kansen voor jouw bedrijf en vertel ik je of e-mailmarketing kansrijk is voor jouw bedrijf of niet. Ook kan ik je helpen bij het opzetten van een effectieve e-mail strategie om meer uit je marketing te halen.

Wil je je aanmelden of wil je meer weten klik dan op de link hieronder. Benut de potentie van e-mail marketing!

E-mail marketing uitbesteden

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top