Heb je je altijd al afgevraagd wat bezoekers op je website doen? Hoe ze door je website navigeren, hoeveel pagina’s ze bezoeken, welke teksten ze lezen en op welke knoppen ze klikken? Dan is Hotjar de tool die je nodig hebt!
Hotjar geeft unieke inzichten in het gedrag van bezoekers op je website. Sterker nog, je kunt precies zien wat ze doen. Hotjar maakt namelijk schermopnamen van iedere bezoeker op je website, wat slechts een van de functies is.
Ben je benieuwd geworden? Lees dan verder!
Wat is Hotjar?
Hotjar is een tool om je website te analyseren en biedt een uniek inzicht in het gedrag van bezoekers op je website. Bijvoorbeeld welke pagina’s ze bezoekers en hoe ze door pagina’s scrollen. De tool bevat verschillende functies om het gedrag van bezoekers op een website te begrijpen, gebruikersinteracties te volgen en feedback van gebruikers te verzamelen.
Om eerlijk te zijn gebruik ik maar één functie: de videorecorder. Hotjar maakt schermfilmpjes van je website, zodat je precies ziet wat bezoekers doen. Je ziet hoe bezoekers door een pagina scrollen, hoe lang ze pagina’s bezoeken, hoeveel pagina’s ze bezoeken, op welke knoppen ze klikken en ga zo door.
Ik gebruik deze functie onder andere om te zien hoe effectief mijn landingspagina’s zijn. Zie screenshot hieronder.

Waarom Hotjar?
De belangrijkste reden waarom je Hotjar zou moeten gebruiken is omdat je precies kunt zien wat bezoekers op je website doen. Dit inzicht heb je normaal niet, waardoor je nooit exact weet hoe goed je pagina’s daadwerkelijk zijn.
Met Hotjar kun je beter inschatten of een pagina goed in elkaar steekt, bijvoorbeeld door te zien of bezoekers specifieke onderdelen aandachtig lezen of bekijken en of mensen daadwerkelijk op een belangrijke knop klikken.
Hotjar is goed voor ondernemers en website-eigenaren omdat het echt helpt om de gebruikerservaring van bezoekers op een website beter te begrijpen. Daarnaast helpen deze inzichten je om je website te verbeteren. Door het gedrag van bezoekers in kaart te brengen, kun je fouten opsporen en je website beter inrichten op basis van gebruikersgedrag en niet op basis van onderbuikgevoel.
Kort samengevat (vanuit marketingperspectief) is het een krachtige tool voor het nemen van datagestuurde beslissingen bij het verbeteren van de online prestaties van je website.
De belangrijkste functies van Hotjar
Hier zijn enkele belangrijke kenmerken en redenen waarom Hotjar nuttig kan zijn:
- Heatmaps: Hotjar biedt een “Heatmap-functie” waarmee je kunt zien waar gebruikers op je website klikken, hoe ver ze scrollen en waar hun muis zich bevindt. Dit visuele inzicht kan waardevol zijn om te begrijpen welke delen van je pagina aandacht krijgen of aandacht trekken.
- Schermopnamen en analyse van navigatiegedrag: Hotjar maakt een schermfilmpje van iedere bezoeker op je website. Dit helpt je bij het analyseren van je website en helpt bij het identificeren van specifieke problemen waar gebruikers tegenaan lopen op je website. Ook kun je precies zien hoe gebruikers door je website navigeren, welke pagina’s populair zijn en waar ze de meeste tijd doorbrengen.
- Enquêtes en polls: je kunt enquêtes en polls maken en toevoegen aan je website om diepgaande informatie te verzamelen over wat je bezoekers willen, wat hun behoeften zijn en hoe tevreden ze zijn met je website. Dit is handig voor websites met veel trouwe en terugkerende bezoekers.
- Feedback formulieren: ook kun je eenvoudig feedbackformulieren toevoegen aan specifieke pagina’s van je website. Hierdoor kun je directe feedback van gebruikers verzamelen over hun ervaringen, waar ze eventueel tegenaan lopen problemen en of tips hebben voor verbeteringen. Ook dit is vooral een handige functie voor websites met veel terugkerende bezoekers.
- Trechters en formulieranalyse: Hotjar helpt bij het analyseren van het conversiepad op je website door trechters te maken en volgen. Dit wil zeggen dat je inzicht hebt waar bezoekers afhaken. Is dat op de landingspagina over verder in het funnel? Hierdoor kun je zien waar bezoekers afhaken en optimalisaties doorvoeren.
Gratis versie en premium
Hotjar kan gratis worden gebruikt maar heeft ook abonnementen waar je voor moet betalen. De gratis variant biedt veel mogelijkheden en geeft toegang tot vrijwel alle basisfuncties, maar wel met beperkingen. Met de gratis variant kun je bijvoorbeeld automatisch schermfilmpjes opnemen, maar wel met een limiet van 35 per dag. Ook zijn de analyse-opties minder uitgebreid.
Naar mijn mening biedt de gratis versie al heel veel waardevolle informatie. Het is niet zo dat je niets hebt aan de gratis variant. Mocht je meer inzichten willen dan kan je altijd (later) een abonnement afsluiten.
Hotjar toevoegen aan je website
Het toevoegen van Hotjar aan je website kan lastig zijn voor ondernemers met weinig technische kennis. Je moet namelijk een script toevoegen aan de header van je website. Net zoals je dat moet doen bij Google Analytics, Google Tag manager, Meta pixel en andere externe tools.
Bespreek eventueel met je websitebouwer hoe je dat doet. De eerste stap is in ieder geval om een account te maken!
Klik hier om Hotjar te openen.
*Dit was het eind van deze blog. Mocht je ergens vragen over hebben of hulp nodig hebben dan kan ik je ook helpen. Neem gerust contact op.
Waarom heb ik deze blog geschreven?
Deze blog is geschreven om ondernemers en bedrijfseigenaren te helpen meer resultaat te behalen met online marketing. Je website analyseren speelt daarbij een belangrijke rol. Wat doen bezoekers precies op je website, op welke knoppen klikken ze en op welke niet? Dat is belangrijke data en dat kun je achterhalen met Hotjar. Hotjar kan een belangrijke rol spelen bij conversie optimalisatie en het verbeteren van je marketingresultaten. Ik gebruik Hotjar zelf ook.
Relevante pagina’s:
– www.hotjar.com