Wat is een lead

Wat is een Lead? Betekenis, Tips & Voorbeelden

Wat is een lead? De term ‘leads’ komt regelmatig voor in het marketinglandschap en het ‘schijnt’ belangrijk te zijn… Echter, een hoop mensen weten helemaal niet wat een lead is en wat het betekent.

Termen als ‘leads verzamelen’, ‘kosten per lead’, ‘leadgeneratie’, ‘sales leads’, je hebt er vast weleens van gehoord of mee te maken gehad.

Weet je niet wat leads zijn lees dan zeker verder. Hieronder leg ik alles uit, inclusief de betekenis en definitie van leads.

Ook vertel ik waarom leads belangrijk zijn voor je bedrijf en geef ik concrete voorbeelden.

Leads betekenis en uitleg

Lead verzamelen met lead generatie

Een lead is een persoon of bedrijf die mogelijk interesse heeft in de aankoop van jouw product of dienst. Een lead heeft interesse getoond in jouw bedrijf (heeft een bepaalde actie ondernomen) en wordt gezien als potentiële klant.

Soorten leads

Om de betekenis van leads goed uit te leggen moet je weten dat er verschillende soorten leads zijn en dat een lead voor iedere organisatie anders is. Ook zijn er zogeheten ‘warme’ en ‘koude’ leads. Om dit verder uit te leggen gebruik ik een aantal voorbeelden.

  • Een ingevuld contactformulier op je website
    Heb jij een contactformulier op je website waar potentiële klanten een offerte of informatieverzoek kunnen aanvragen?

    Iedereen die dit formulier indient wordt gezien als een lead (een potentiële klant).
  • Een demo aanvragen
    Werk jij met een gratis demo of proefperiode waar potentiële klanten zich voor kunnen aanmelden om kennis te maken met jouw product of dienst?

    Iedereen die zich aanmeldt is een potentiële klant en dus een lead.
  • Een gratis e-book weggeven in ruil voor een e-mailadres
    Ook dit zijn leads! Iemand heeft interesse in jouw aanbod en mogelijk ook in jouw product(en) of dienst(en).

Dit zijn enkele voorbeelden van leads. Omdat ieder bedrijf een andere strategie hanteert, zijn er dus ook verschillende soorten leads.

Wanneer je in Google op zoek gaat naar de definitie van een lead krijg je ook verschillende uitkomsten. De betekenis van een lead varieert, maar het komt erop neer dat leads personen zijn die interesse hebben getoond in jouw bedrijf en mogelijk iets willen kopen.

Warme leads en koude leads

Dan heb je dus ook nog zoiets als ‘warme’ en ‘koude’ leads.

Koude leads zijn contacten die jouw bedrijf nog niet kennen en die je nog nooit gesproken hebt.

Warme leads daarentegen zijn leads die jouw bedrijf wel al kennen en al kennis hebben gemaakt met jouw bedrijf.

Uiteindelijk wil je je leads ‘zo warm mogelijk maken’ zodat ze een aankoop doen. Want dat is het uiteindelijke doel.

Je moet leads “opwarmen zoals ze dat noemen.

Daarom geef je bijvoorbeeld een e-book weg, stuur je een mailtje na en bied je een persoonlijk adviesgesprek aan.

Met deze strategie probeer je een potentiële klant te overtuigen om tot koop over te gaan door steeds meer interesse te wekken.

Let wel op: bij ieder type lead past een andere benadering en dus een ander plan van aanpak.

Waarom leads belangrijk zijn voor je bedrijf

Ik denk dat je nu wel weet wat een lead is en ook waarom ze belangrijk zijn voor je bedrijf.

Een lead is dus een potentiële klant die mogelijk interesse heeft in jouw product of dienst.

Simpel gezegd komt het erop neer dat hoe meer leads je hebt, hoe meer sales je krijgt. Mits je salesfunnel goed in elkaar zit en je een hoog conversiepercentage hebt!

*Conversiepercentage is het percentage van het aantal leads dat uiteindelijk klant wordt. Conversie optimalisatie speelt hierin een belangrijke rol. Wil je meer weten over conversie optimalisatie klik dan op de link.

Uitleg belangrijke termen

Ik eindig dit artikel met een korte uitleg van enkele belangrijke termen die je mogelijk weleens voorbij hebt zien komen of gehoord.

  • Lead generatie of Lead generation: leadgeneratie omvat alle activiteiten die je uitvoert om leads te verzamelen en is een belangrijk onderdeel van online marketing.

    Denk aan demo- en offerte aanvragen binnenhalen, e-mailadressen verzamelen, aanmeldingen voor informatiegesprekken, enzovoorts.

    Klik hier voor meer informatie over leadgeneratie.
  • Kosten per lead (CPL, ook wel Cost Per Lead): cost per lead is een rekenmodel dat veelal wordt gebruikt door online adverteerders. Evenals CPC (Cost Per Click), CPS (Cost Per Sale), enzovoorts.

    Het betekent simpelweg hoeveel het je kost om 1 lead binnen te halen. Stel jij hebt 10 leads met €100 advertentiebudget, dan is jouw Cost Per Lead €10.

Hulp nodig met leadgeneratie?

Wil jij meer leads? Maar weet je niet hoe? Ik kan je helpen met het opzetten van effectieve leadfunnels, online advertising en meer.

Samen creëren we een strategie voor meer leads en klanten.

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Kijk ook hier: Marketingplan laten maken

Gr, Jouw Marketingcoach

Scroll naar boven