e-book maken

Je eerste (gratis) e-book maken!

Speel jij al lange tijd met het idee om een e-book te maken? Dat is natuurlijk een superleuk idee en tegelijkertijd ook spannend. Wat voor e-book ga je maken? En wordt het een gratis e-book om weg te geven of wil je een e-book maken om te verkopen?

Ik speelde ook een lange tijd met het idee om een e-book te maken voor Marketing coaching. Inmiddels heb ik er gewóón werk van gemaakt met als resultaat dat mijn eerste e-books klaar zijn en online staan!

In deze blog vertel ik meer over de voordelen en waarom ik een e-book heb gemaakt. Ook vertel ik waar je een e-book voor kunt gebruiken en deel ik inspiratie voor het nieuwe onderwerp van jouw e-book.

Aan het eind van de blog deel ik een belangrijke tip hoe je vrij eenvoudig een mooi e-book kunt maken. Mocht je achteraf vragen hebben neem dan gerust contact met mij op.

Waarom een e-book maken?

Ik begin met de belangrijkste vraag: waarom zou je überhaupt een e-book maken?

Het antwoord is makkelijk, er zijn namelijk heel veel redenen waarom jij er een zou moeten maken:

  • Een mooi en vooral waardevol e-book zou je kunnen verkopen
  • Een interessant e-book kun je als weggever inzetten in je promotiestrategie om leads te verzamelen
  • Met een e-book kun je waardevolle content delen en waarde bieden aan (potentiële) klanten
  • Je kan ook e-books maken om de waarde van je product of dienst te verhogen
  • Je kan e-books inzetten om een bedrijf of merk in de markt te zetten
  • En een e-book is natuurlijk gewoon leuk om te hebben!

Er zijn dan ook veel goede redenen te bedenken. De belangrijkstee vraag die overblijft is: waarom wil jij een e-book maken? Dus met welk doel?

Dit is eigenlijk de belangrijkste vraag voor jou.

Is dat informeren? Verkopen? Extra waarde bieden? Of misschien leads verzamelen?

Gratis e-book maken

Wil je een gratis e-book maken, dan is dat zeker een goed idee. Ik heb ook een gratis e-book gemaakt. Dit heb ik gedaan omdat ik mijn gratis e-book wil inzetten als weggever om leads te verzamelen.

Dit wil zeggen dat ik mijn e-book promoot om e-mailadressen (leads) te verzamelen, bijvoorbeeld via Facebook advertising.

Ik bied (als het goed is) waarde aan potentiële klanten en in ruil hiervoor ‘krijg’ ik het e-mailadres van de lead. Op deze manier kan ik met mijn ‘gratis’ e-book leads verzamelen. die ik vervolgens kan opvolgen met e-mail marketing.

Marketing e-book maken

Een belangrijke factor voor een succesvol e-book is dat deze waardevol en relevant moet zijn. Het liefst los je ook een probleem op.

Jouw e-book moet dus inhoud bevatten wat relevant en waardevol is voor je doelgroep. Ik heb een e-book gemaakt met 20 Online Marketing tips en één met 5 stappen voor een goede online marketingstrategie.

Belangrijke tip! Meer weten over automatisering en e-mail marketing funnels? Lees dan de volgende blogs:

Je marketing automatiseren, hoe doe je dat? 6 manieren
De potentie van e-mail marketing voor jouw bedrijf | 5 voordelen

Tips en inspiratie:

  • Geef gratis tips – Vrijwel iedereen kan tips gebruiken. Verpak jij tien waardevolle tips in een e-book dan kan dit interessant zijn voor jouw doelgroep.
  • Deel een checklist – Een checklist werkt ook altijd goed en kan je prima verwerken in een e-book. Denk bijvoorbeeld aan een checklist voor het schrijven van een goede blog, een SEO-checklist, een checklist om goed te trainen in de sportschool, een checklist voor een goede website en ga zo maar door.
  • Deel een ‘preview’ van jouw product of dienst – Ik gebruik weer fitness en gezonde levensstijl als voorbeeld. Ben je in deze branche actief dat kun je bijvoorbeeld een e-book maken met gezonde recepten, of een voedingsschema. Of bijvoorbeeld een met trainingsschema’s.
  • Deel een handleiding – Is het mogelijk om een stappenplan te maken voor hetgeen jij te bieden hebt? Dan kan dit zo maar een goed onderwerp zijn. Een stappenplan om een Online marketingstrategie te maken, een stappenplan om je website SEO-proef te maken of bijvoorbeeld een stappenplan om gezonder te eten.

E-book maken om te verkopen

Wil je je e-book verkopen? Dan kan dat natuurlijk ook. Alle tips die ik hiervoor heb gedeeld gelden dan nog steeds.

Je e-book moet nog steeds een probleem oplossen, waardevol zijn en bovenal erg gewild. Helemaal als men ervoor moet betalen.

Wanneer je een e-book wil verkopen moet je eigenlijk nog net wat meer je best doen. De gratis e-book zal naar alle waarschijnlijkheid een stuk minder uitgebreid zijn dan de e-book die jij wil verkopen.

Hou hier rekening mee!

Hoe maak je een e-book?

Dan nu mijn laatste belangrijke tip: hoe maak je een e-book? Dat kan natuurlijk met word, en vervolgens maak je er een pdf-bestand van.

Maar, het kan beter en ook veel gemakkelijker. Er zijn namelijk tal van software aanbieders waarmee je online e-books kunt maken. Deze tools bieden vaak veel handige opties.

Zo kun je gebruik maken van templates, die je naar wens kunt aanpassen. Je kan teksten toevoegen, mooie titels maken, een mooie cover in elkaar steken, afbeeldingen invoegen, etc.

Crello

Ik maak mijn e-books ook met een software tool. De tool die ik heb gebruikt heet Crello. Dit is een tool die jij ook zou kunnen gebruiken, maar om eerlijk te zijn ben ik er niet heel tevreden over.

Ik kan er mooie e-books mee maken, maar ik vind de tool niet fijn werken. Gelukkig zijn er nog veel andere aanbieders. Kijk even rond op het internet zou ik zeggen.

Veel succes met het maken van je (eerste?) eigen e-book! Mocht je tips of hulp nodig hebben neem dan gerust even contact op.

Gr, Jouw Marketingcoach

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top