Adverteren op facebook

Adverteren op Facebook: verstandig of niet? | 5 redenen waarom wel

Facebook advertenties, wanneer je je Facebook opent ontkom je er niet aan. Maar is het voor jou als ondernemer ook verstandig om te adverteren op Facebook? Of kun je er beter niet meer aan beginnen?

Dat en meer vertel ik je in deze blog.

Advertenties op Facebook

Facebook advertenties

Zoals je waarschijnlijk wel weet is adverteren op Facebook nog steeds ontzettend populair.

Ik geef daarom direct het antwoord: Adverteren op Facebook kan zeker verstandig zijn, mits je het goed aanpakt.

Met facebook advertenties kan jij zorgen voor meer naamsbekendheid van je bedrijf, meer websitebezoeker, meer leads en nog belangrijker: meer klanten.

Maar! Het kan je ook ontzettend veel geld kosten zonder dat het iets oplevert.

En daarom is het belangrijk dat je adverteren op Facebook goed aanpakt.

Waarom adverteren op Facebook?

Waarom adverteren op Facebook

Omdat jouw doelgroep waarschijnlijk actief is op Facebook!

In 2020 maakten ruim 10,4 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook, ruim 7.1 miljoen mensen maken zelfs dagelijks gebruik van Facebook. (1, marketingfacts)

Grote kans dus dat jouw doelgroep actief is op Facebook.

Dit is een van de redenen waarom adverteren op Facebook interessant is.

Hieronder volgen nog 5 redenen:

Bereik je doelgroep.
Facebook geeft je de mogelijkheid om heel specifiek te targeten, oftewel advertenties te tonen aan mensen binnen jouw doelgroep die mogelijk interesse hebben in jouw product of dienst.

De targeting mogelijkheden van Facebook zijn heel erg uitgebreid. Zo kun je bijvoorbeeld targeten op demografische gegevens, beroep, leeftijd, geslacht, maar ook ‘interesses’ zoals hobby’s, gevolgde opleiding en honderden andere interesses.

Meer websitebezoekers.
Door te adverteren op Facebook kun je vrachten aan nieuwe websitebezoekers krijgen. Ideaal als jij een goed converterende website hebt waardoor dit een hoop nieuwe klanten oplevert.

Leads verzamelen.
Facebook is ook een goed instrument voor leadgeneratie. Heb jij een gratis e-book dat je graag wil promoten? Of een webinar? Dan kan je facebook advertising inzetten om aanmeldingen te krijgen.

Directe sales.
Ook kun je door middel van Facebook advertising directe sales krijgen. Echter, de concurrentie is groot en dus zal je moeten opvallen tussen de concurrentie (concurrentie verschilt natuurlijk per branche).

En zo biedt Facebook nog veel meer mogelijkheden die jou helpen om je bedrijf te laten groeien. Daarnaast is adverteren op Facebook relatief goedkoop, kan je retargeten en zijn je resultaten direct zichtbaar.

Er is echter 1 grote maar die ik al eerder heb aangegeven.

Valkuil adverteren op Facebook

Waarom Facebook advertising

Waar je voor moet waken is dat je niet geld over de balk gooit zonder dat het je iets oplevert.

Het maakt Facebook in principe niet uit wat jouw advertenties uiteindelijk opleveren.

Al is dit niet helemaal waar, want Facebook doet zijn best om zo goed mogelijke prestaties te behalen zodat jij tevreden bent, meer adverteert en dus meer geld oplevert.

Dus bijvoorbeeld zo veel mogelijk websitebezoekers, leads, of sales als dat de advertentiedoelstelling is.

Maar wat ik er wel mee bedoel is dat je vrachten aan nieuwe websitebezoekers en nieuwe leads kunt krijgen zonder dat het je wat oplevert. Omdat je omzet niet omhoog gaat.

En daarom moet je goed je ROI berekenen en in de gaten houden, oftewel je Return of Investment.

Dit betekent simpelweg dat je meer moet verdienen dan je uitgeeft.

Spendeer jij €1 op Facebook, dan wil je er 2 voor terug.

Tenzij jij een andere doelstelling hebt zoals bijvoorbeeld je naamsbekendheid vergroten.

Het is heel makkelijk om veel geld uit te geven.

Een andere valkuil waar je voor moet waken is dat je snel veel geld kunt spenderen met facebook advertising.

Heb je bijvoorbeeld een bepaalde instelling niet goed staan, of heb je een doorlopende advertentie die je bent vergeten om te pauzeren, dan kan dat je zomaar veel geld kosten.

Let daarom goed op wat je doet als je gaat beginnen met facebook advertenties. Zorg er ook voor dat je regelmatig de facebook advertentie manager opent om je advertenties in de gaten te houden.

Kosten Facebook advertentie

Het mooie van adverteren op Facebook is dat je zelf bepaalt hoeveel geld je uitgeeft. Adverteren op Facebook kan al vanaf ongeveer €1 per dag.

En ook met €1 per dag kan je zeker al resultaten behalen.

Heb je nog nooit geadverteerd op facebook dan raad ik je aan om met een klein budget te beginnen. Gaat het goed en krijg je door hoe het werkt kun je altijd je budget verhogen.

Maar, vergeet niet om je ROI in de gaten te houden!

Facebook advertentie maken

Een facebook advertentie maken is niet bijzonder moeilijk. Wel moet je je er even in verdiepen. Dat geldt natuurlijk voor alles wat nieuw is en waar je aan begint.

Om een Facebook advertentie te kunnen maken moet je een bedrijfspagina op facebook hebben. Wanneer je over een bedrijfspagina beschikt kun je ook een advertentie account aanmaken.

In mijn volgende blog zal ik alles hierover uitleggen en deel ik een stappenplan hoe je een facebook advertentie maakt.

Conclusie adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook is zeker aan te raden omdat je gewoon veel kunt bereiken met facebook advertenties.

Het is alleen wel erg belangrijk om goed te weten hoe je moet adverteren op Facebook en om duidelijke doelstellingen te maken.

Wat wil jij bereiken met facebook advertising?

Stel jezelf daarom eerst de volgende vragen:

  • Vraag 1: Wat wil jij bereiken met facebook advertising? Is dat meer websitebezoekers, meer leads, of juist directe sales?
  • Vraag 2: Wanneer is facebook advertising geslaagd voor jou? Is dat wanneer je 1000 nieuwe websitebezoekers hebt? Of wanneer je 50 nieuwe leads krijgt die uiteindelijk €500 opleveren?
  • Vraag 3: Bepaal je Return of Investment (ROI). Wanneer jij €250 besteedt aan facebook advertenties, hoeveel euro verwacht jij dan terug? En wat als je niet het gewenste resultaat behaald?

Mijn advies is om vooral veel te testen, tot je de succesformule hebt gevonden.

Wat werkt wel en wat werkt niet. En waarom niet? Testen, testen en nog meer testen.

Probeer daarnaast meer kennis in huis te halen over dit onderwerp en over Online marketing. Zo maak je de kans groter dat adverteren op Facebook de moeite waard is.

Wil je meer weten over adverteren op Facebook? Laat dan gerust een opmerking achter of neem contact op met mij.

Hieronder een aantal interessante Online marketing blogs:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top