Facebook advertenties maken

Facebook advertentie maken: in 3 stappen naar een goede advertentie.

Wil je een facebook advertentie maken, maar weet je niet hoe? Lees dan deze blog. In dit artikel leg ik in stappen uit hoe je een facebook advertentie maakt.

Ook vertel ik waar je op moet letten als je een advertentie maakt. Let wel op: dit is een stappenplan voor het maken van een advertentie en bevat geen uitleg voor een goed presterende advertentie.

Wel deel ik tussendoor enkele tips en mocht je vragen heb kun je altijd contact met mij opnemen.

Voor je begint

Voor je een advertentie kunt maken moet je eerst een aantal stappen doorlopen. Zo moet je onder andere een Facebookbedrijfspagina hebben en moet je een advertentieaccount aanmaken.

Je moet dus eerst verschillende instellingen voltooien voor je je eerste advertentie kunt plaatsen.

Hieronder staan de stappen die je moet ondernemen voor je überhaupt aan adverteren kunt denken.

Heb je dit al gedaan, scrol dan verder naar het kopje ‘Stappenplan Facebook advertentie maken’.

Stap 1: Maak een bedrijfspagina op Facebook

Het is natuurlijk de bedoeling dat je pagina er mooi en verzorgt uitziet. Stel je account daarom eerst goed in.

Stap 2: Maak een Facebook bedrijfsmanager account

Ga naar de bedrijfsmanager via de volgende link https://business.facebook.com/ en klik op ‘Bedrijf maken’.

Facebook vertelt je vervolgens stapsgewijs wat je moet doen om je account in te stellen.

Belangrijke onderdelen zijn:
>Het koppelen van je bedrijfspagina aan de bedrijfsmanager
>Het koppelen van beheerders aan je pagina

Stap 3: Maak een Facebook advertentieaccount

Wanneer je je bedrijfspagina goed hebt ingesteld en je een bedrijfsmanager account hebt aangemaakt moet je een advertentieaccount aanmaken en deze op de juiste manier instellen.

Dit bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Een advertentieaccount aanmaken (en goed instellen)
  • Een betaalmethode koppelen aan je advertentieaccount
  • Het domein van je website verifiëren in de bedrijfsmanager
  • Een Facebook pixel (tegenwoordig de Conversion API) koppelen aan je advertentieaccount en instellen.

    Let op: de Conversion API is een lastig onderdeel waar je technische kennis voor nodig hebt.

Stappenplan Facebook advertentie maken.

Dan nu; hoe maak je een facebook advertentie. Dit gaat altijd in 3 stappen: Een campagne maken, een advertentie set inrichten en de advertentie maken.

Het is niet heel moeilijk om een advertentie te maken, een goed presterende advertentie daarentegen is een ander verhaal.

Nog even een belangrijke opmerking: je maakt je advertenties in het zogeheten Facebook advertentiecentrum.

Dan nu alle stappen om een Facebook advertentie te maken.

Stap 1: Maak je eerste Facebook campagne

Een campagne bestaat altijd uit een advertentie set en een advertentie (of meerdere advertentiesets en meerdere advertenties).

Ga naar het Facebook advertentiecentrum (klik op deze link om te openen) en klik op de groene ‘Maken’ knop om je eerste campagne te maken.

Er opent dan een pop-up scherm waar je een campagnedoelstelling moet kiezen. Zie foto hieronder.

Facebook campagne maken

Zoals je kunt zien heb je 11 keuzemogelijkheden. Bij je keuze moet je goed nadenken wat voor campagne je wil maken.

Het slimme algoritme van Facebook gaat namelijk zijn best doen om zo goed mogelijk te presteren op basis van het doel dat je kiest.

Ik zal een voorbeeld geven.

Wil jij meer websitebezoekers >>> Kies dan ‘Verkeer’ als doel.

Je wil namelijk meer websitebezoekers en door een ‘verkeerscampagne’ in te stellen doet Facebook zijn best om zoveel mogelijk verkeer naar je website te leiden.

Wil jij meer websitebezoekers, maar wil je ook dat ze zich aanmelden voor jouw gratis e-book of webinar >>> Kies dan ‘Conversies’ of ‘Leads genereren’ als doel.

Het doel is namelijk niet meer websitebezoekers, maar meer aanmeldingen. Ook hier geldt dat Facebook zijn best zal doen om jouw advertentie te tonen aan mensen die sneller geneigd zijn om zich aan te melden voor jouw aanbod.

Zoals je dus kunt zien is het belangrijk om een goede doelstelling te kiezen. Je kunt natuurlijk testen wat voor jou het best werkt.

De doelen waar ik vaak mee werk zijn ‘Verkeer’, ‘Appinstallaties’, ‘Leads genereren’ en ‘Conversies’.

In het voorbeeld in dit artikel gebruik ik de doelstelling ‘Verkeer’.

Nadat je een keuze hebt gemaakt geef je je campagne een naam, bijvoorbeeld ‘Nieuwe websitebezoekers’ en ga je door naar stap 2.

Je kan ook vast een naam geven aan de advertentie set en advertentie.

Stap 2: Je Facebook campagne instellen

Als het goed is opent nu het campagnescherm. Zie foto hieronder.

Facebook advertentie maken - startscherm

Op deze pagina vind je niet veel instellingen, maar toch lopen we ze even door. Hieronder lees je stap voor stap waar de instellingen voor zijn.

Facebook campagne maken 1

Bovenaan kan je de campagne een naam geven, dit heb je als het goed is al gedaan. Mocht je dit nog niet hebben gedaan geef dan je campagne een duidelijke naam en ga naar de volgende instelling.

Facebook campagne maken 2

De instelling ‘speciale advertentiecategorieën’ is alleen relevant voor promoties gerelateerd aan maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek.

De meeste bedrijven kunnen deze instelling overslaan. Klik op ‘Meer informatie’ als je meer wil weten over deze instelling.

Facebook campagne maken 3

Bovenstaande instellingen zijn als het goed is al ingevuld. Hier staat de door jou gekozen campagnedoelstelling, in mijn geval ‘Verkeer’ en het veilingstype.

Als je op ‘Meer opties weergeven’ klikt opent er een instelling waar je een bestedingslimiet kunt instellen.

Mocht je dit willen kun je dat hier instellen. Echter is dit niet per se nodig aangezien je bij de latere instellingen zelf budgetten kunt instellen per advertentie.

Sla deze instelling dus maar gewoon over.

Facebook campagne maken 4

Facebook biedt de mogelijkheid om te A/b-testen. Wanneer je deze optie inschakelt kan je meerdere advertentiesets en advertenties aanmaken en met elkaar vergelijken.

Mocht dit je eerste campagne zijn raad ik je aan om deze instelling over te slaan en een ‘normale’ campagne te maken.

Facebook campagne maken 5

Dan nu de laatste instelling op deze pagina. Deze is wel belangrijk. Hier bepaal je namelijk of je facebook de controle geeft om je budget te verdelen over je advertentiesets, of niet.

Op de volgende pagina ga je zogeheten ‘advertentiesets’ maken. Wanneer ‘Optimalisatie van campagnebudget’ is uitgeschakeld kan je op de volgende pagina zelf het budget per advertentie set instellen.

Je kan namelijk meerdere advertentiesets per campagne maken, met ieder een eigen budget.

Wanneer je bovenstaande instelling inschakelt laat je Facebook het campagnebudget verdelen over de verschillende advertentiesets.

Facebook gaat dan het totale budget verdelen over de verschillende advertentiesets en zal uiteindelijk het meeste budget uitgeven aan de best presterende advertentiesets.

In dit voorbeeld laat ik deze instelling uit staan en bepaal ik mijn budget per advertentie set. Ik raad je ook aan om nu geen gebruik te maken van deze instelling en te beginnen met 1 advertentie set.

Je kan later altijd meer advertentiesets toevoegen.

Stap 3: Een advertentie set maken

Wanneer je klaar bent met de campagne instellingen klik je op ‘volgende’. Er opent dan een nieuwe pagina. Hier maak je je advertentie set.

Bij de advertentie set bepaal je wie je advertentie te zien krijgt aan de hand van meerdere slimme instellingen. Hier probeer je je advertentie zo goed mogelijk af te stemmen op je doelgroep.

Hieronder leg ik alle instellingen uit.

1. Allereerst moet je je advertentie set een naam geven. Verwerk in je naam enkele belangrijke details van de advertentie set zodat dit later herkenning geeft.

Bijvoorbeeld: Verkeer – 20 t/m 40 jaar – NL

Facebook advertentie set 1

2. Waar wil je dat mensen belanden als ze ingaan op de call-to-action van je advertentie.

Wil je dat ze een bepaalde websitepagina bezoeken, of bijvoorbeeld je app downloaden? Of wil je dat ze contact met je opnemen via Facebook Messenger of WhatsApp?

Wil je mensen naar een pagina op je website leiden kies dan voor ‘Website’. Dat doe ik in mijn voorbeeld ook. Zie hieronder.

Facebook advertentie set 2

3. Dynamisch advertentiemateriaal. Dit is weer een interessante instelling. Deze instelling geeft je de mogelijkheid om eenvoudig A/b testen te doen binnen je advertentie.

Facebook advertentie set 3

Wanneer je dynamisch advertentiemateriaal inschakelt kan je straks bij het maken van je advertentie bij iedere instelling meerdere gegevens invoeren.

Je kunt bijvoorbeeld meerdere titel teksten invoeren, meerdere advertentieteksten, meerdere afbeeldingen en/of video’s, enzovoorts.

Facebook gaat vervolgens A/b testen en gaat opzoek naar de beste combinatie van het beschikbare materiaal om de beste resultaten te krijgen.

Het is zeker aan te raden om deze optie een keer uit te proberen.

In dit voorbeeld laat ik deze instelling uit staan.

4. Aanbieding hoef je niet per sé aan te zetten, maar het kan natuurlijk wel. Klik op ‘Meer informatie’ om de voordelen hiervan te bekijken.

Facebook advertentie set 4

5. Budget en planning. Ook dit is een belangrijke instelling. Hier bepaal je hoeveel budget er moet worden uitgegeven en hoe lang de advertentie moet draaien.

Facebook advertentie set 5

Je hebt twee mogelijkheden. Je kan kiezen voor een budget per dag of een looptijdbudget.

Bij een budget per dag geeft Facebook zo lang als de advertentie loopt iedere dag het ingevoerde bedrag uit.

Wanneer je kiest voor looptijdbudget moet je een start- en einddatum invoeren. Vervolgens kies je hoeveel geld je wil uitgegeven binnen dit tijdsbestek. Facebook zal het budget vervolgens uitgeven binnen de gestelde periode.

Zoals je kan zien in de afbeelding is het bij ‘budget per dag’ niet verplicht om een einddatum in te stellen. Je kan de advertentie dus in principe oneindig door laten lopen.

Adverteren kan al vanaf ongeveer €1 per dag.

Oh en geen zorgen, je kan je budget en planning altijd aanpassen. Dus ook wanneer de advertentie actief is.

6. Ook de doelgroep instellingen zijn belangrijk. Hier kun je namelijk instellen wie jouw advertentie te zien krijgt.

Zijn dat mannen van 20 t/m 40 jaar, of juist vrouwen van 40 t/m 50 jaar? En zijn het mannen of vrouwen die aan fitness doen, of juist mensen die graag naar het theater gaan.

Er zijn ontzettend veel targeting mogelijkheden. Hieronder leg ik alle doelgroep instellingen uit.

Facebook advertentie set 7

Allereerst bepaal je waar je advertentie getoond moet worden. Is dat in heel Nederland of een bepaalde regio in Nederland? Of misschien wel in Nederland en in België?

Heb jij een lokaal bedrijf dan is het natuurlijk niet aan te raden om in heel Nederland te promoten. Dit is zonde van je geld omdat een groot deel van de mensen buiten je doelgroep valt.

Vul dan een regio of plaats in.

Facebook advertentie set 8

Wanneer je de plaatsing hebt ingesteld heb je de mogelijkheid om te targeten op leeftijd en geslacht. Heb jij een jonge of juist oude doelgroep pas dan zeker de leeftijd instellingen aan.

En heb jij een product voor vrouwen dan heeft het geen nut om de advertentie te tonen aan mannen.

Pas deze instellingen dus aan gericht op jouw doelgroep.

TIP: Weet je niet goed wie je doelgroep is dan kan je A/b testen op basis van leeftijd of door te segmenteren op basis van geslacht.

Wanneer je wil testen moet je meerdere advertentiesets aanmaken met verschillende targeting.

Facebook advertentie set 9

Bij gedetailleerde targeting kan je je doelgroep segmenteren op basis van de interesses die zij hebben. Enkele voorbeelden zijn hobby’s, politieke voorkeur en andere interesses zoals interesse in Fitness & Welzijn, Gezond eten, Voetbal, Kunst & cultuur en ga zo maar door.

Maar ook of mensen gehuwd zijn, een iPhone gebruiken, in welke branche ze werken, of ze vaak reizen en veel meer.

Het is bij deze instelling de bedoeling om interesses toe te voegen gerelateerd aan jouw doelgroep zodat je de advertentie kan tonen aan mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw aanbod.

Je kan ook mensen uitsluiten op basis van interesses.

Probeer hier vooral veel mee te testen.

Facebook advertentie set 10

Bij ‘Talen’ kun je segmenten op basis van taal. Wil je alleen Nederlandssprekende mensen targeten, of ook mensen die Engels praten?

Of heb je geen voorkeur van taal, dan voer je niets in. Je kan ook alleen targeten op Engelssprekende mensen.

Facebook advertentie set 11

Bij plaatsingen kun je instellen waar in Facebook en/of Instagram je advertenties getoond worden.

Door ‘Handmatige plaatsingen’ aan te klikken krijg je een overzicht te zien van alle mogelijke plaatsingen voor jouw advertentie.

Wil je bijvoorbeeld alleen promoten op Instagram dan zet je alle facebook plaatsingen uit. Wil je alleen promoten op Facebook en niet op Instagram dan zet je dus alle Instagram plaatsingen uit.

Je kan ook gewoon kiezen voor ‘automatische plaatsingen’, Facebook laat je advertentie dan op alle mogelijke plaatsen zien.

Facebook advertentie set 13

Hierboven in de afbeelding zie je de laatste instelling voor de advertentie set. Hier bepaal je wat het doel van de advertentie is door een optimalisatierichting te kiezen.

Onder iedere optie staat een korte uitleg.

Wanneer je alle instellingen hebt ingevoerd klik je op volgende en ga je naar de laatste stap om je advertentie te maken.

Stap 4: Facebook advertentie maken

Nadat je alle instellingen stapsgewijs hebt doorlopen is het eindelijk tijd om je advertentie te maken. Ook dit doe je weer stap voor stap en ook dit werkt eigenlijk vrij eenvoudig.

Zoals je kunt zien moet je weer eerst een naam toevoegen. Hierna bepaal je vanuit welke pagina’s de advertentie getoond wordt.

Hier selecteer je je Facebook en/of Instagrampagina.

Facebook advertentie maken 2

Wanneer je dit hebt gedaan kom je bij de eerste echte advertentie-instellingen. Hier kun je kiezen voor ‘Advertentie maken’ of ‘Bestaand bericht gebruiken’.

Wanneer je voor ‘Bestaand bericht gebruiken’ kiest kun je een advertentie maken voor een bericht dat je eerder op Facebook of Instagram hebt geplaatst.

Dit kan je zeker doen, mijn voorkeur gaat echter uit naar het maken van een nieuwe advertentie. In mijn voorbeeld kies ik voor ‘Advertentie maken’.

Facebook advertentie maken 3

Zoals je kunt zien heb je verschillende mogelijkheden voor de opmaak van je advertentie. Je kan een advertentie maken met een foto of een video, maar bijvoorbeeld ook een carrousel (voor meerdere foto’s).

Maak hier een keuze en ga vervolgens naar de volgende instelling om je foto(‘s) of video(s) toe te voegen.

Facebook advertentie maken 4

Klik op ‘Media toevoegen’ om je foto of video toe te voegen. Vervolgens maak je je advertentietekst en voeg je een advertentiekop en/of beschrijving toe.

Wees hierbij lekker creatief en maak een mooie advertentietekst. Zorg dat alles er goed en aantrekkelijk uitziet.

In het advertentievoorbeeld kun je zien hoe je advertentie eruit komt te zien en welke instelling waar in de advertentie terecht komt.

TIP: Schrijf de advertentietekst eerst in een word bestand zodat je de tekst alleen nog maar hoeft te kopiëren en te plakken.

Hieronder zie je een afbeelding van een Facebookadvertentievoorbeeld.

Facebook advertentievoorbeeld

Een van de laatste instellingen die je in moet voeren zie je in de afbeelding hieronder.

Je moet de landingspagina instellen, bijvoorbeeld een websitepagina. Je voert dan de URL van de landingspagina in.

De zichtbare link kan je overslaan. De ‘aanzet tot actie’ is de knoptekst die getoond moet worden bij je advertentie.

Kies hier een optie die het best past bij jouw advertentie.

Facebook advertentie maken 5

Dan nu de laatste instelling. Hoe moet jouw advertentie getrackt worden?

Bij voorkeur wil je websitegebeurtenissen aanvinken, zoals in de afbeelding hieronder.

Echter, als jij nog geen pixel of Conversion API pixel hebt aangemaakt heb je waarschijnlijk niets om in te voeren.

Facebook advertentie maken 6

Zonder tracking kan je ook advertenties maken en publiceren maar ik raad je aan om je te verdiepen in de tracking mogelijkheden van Facebook.

Door je advertenties te tracken en vervolgens de data te analyseren kan je uiteindelijk veel betere advertenties maken.

Wanneer je alle instellingen op deze pagina goed hebt ingevoerd en je advertentie volledig naar wens is ben je klaar en is het tijd om je advertentie te publiceren.

Let op! Je advertentie komt niet direct online, het algoritme van facebook gaat jouw advertentie eerst controleren. Wanneer alle instellingen volgens protocol zijn wordt jouw advertentie automatisch actief!

Een hele lap tekst maar het artikel is nu klaar en jij kan nu als het goed is je eerste Facebook advertentie maken.

Mocht je uiteindelijk toch hulp nodig hebben of wil je dat ik goede advertenties voor je maak neem dan vooral contact met mij op.

Ik promoot al jaren via Facebook en kan jou verder helpen.

Wil je meer weten over het belang van adverteren op Facebook? Lees dan ook mijn andere blog:

Adverteren op Facebook: verstandig of niet? 5 redenen waarom wel

Met vriendelijke groet,

Jeffrey Goessens
Jouw Marketingcoach

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top