Hoe goed SEO onderzoek doen

Goed SEO Onderzoek in 3 makkelijke stappen (Must read)

SEO onderzoek is niet moeilijk. Wel is het belangrijk om te weten hoe het moet en waar je op moet letten. Want, zonder verstand van SEO en zonder goed SEO onderzoek, kun je er beter niet aan beginnen. Goed SEO onderzoek is belangrijk voor alle ondernemers die overwegen om SEO toe te passen.

Daarom leg ik in deze blog uit hoe je SEO onderzoek doet en waar je rekening mee moet houden. Ook leg ik uit hoe je erachter komt of SEO kansrijk is voor jou.

Waarom SEO onderzoek?

Zonder SEO onderzoek weet je niet of SEO kansrijk is voor jouw bedrijf. Eigenlijk kun je SEO niet toepassen zonder een degelijk onderzoek. Maar gelukkig voor jou: SEO onderzoek doen is echt niet moeilijk.

SEO uiteindelijk toepassen op je website is wel moeilijk (ten minste, het is veel werk). Hier lees je straks meer over. Hieronder staan eerst de 3 belangrijkste redenen waarom je SEO onderzoek moet doen:

  • Om kansrijke zoekwoorden te vinden: het is belangrijk om kansrijke zoekwoorden in je website te verwerken. Google moet namelijk weten waar je website over gaat en wanneer je website getoond moet worden. Wanneer je geen zoekwoorden in je website hebt (of geen relevante zoekwoorden), dan is de kans klein dat je (veel) organische bezoekers op je website krijgt.

    Zoekwoorden onderzoek is dan ook een MUST voor je aan de slag gaat met SEO. Een goed zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in de eventuele kansen voor jouw bedrijf.
  • Inzicht in de marktomvang en potentie: het leuke van SEO onderzoek is dat je inzicht krijgt in cijfers die je (waarschijnlijk) nog nooit hebt gezien. Je komt precies te weten hoeveel vraag er is voor jouw product of dienst en je krijgt een beeld bij de omvang van de markt.

    Om dit verder uit te leggen gebruik ik een voorbeeld:

    Stel je verkoopt voetbalschoenen. Door mijn stappenplan weet je straks precies hoeveel mensen iedere maand voetbalschoen-gerelateerde zoekwoorden intypen in Google.

    Dit geeft je een uniek inzicht in de omvang van de markt waar jij actief bent. Zie hieronder een voorbeeld: 

    Google Keyword planner - voetbalschoenen kopen
  • Tijd (en eventueel kosten) besparen: het mooiste van alles is dat je tijd en eventueel kosten bespaart als je begint met een degelijk zoekwoorden onderzoek en een analyse. Het kan namelijk zijn dat SEO helemaal niet kansrijk is voor jou en dat er geen populaire zoekwoorden zijn voor het product of dienst dat je verkoopt.

Stappenplan SEO onderzoek

Voor je begint met het toepassen van SEO is het dus belangrijk om zoekwoorden onderzoek te doen. Hieronder leg ik uit hoe je dit doet aan de hand van drie makkelijke stappen. Ook vertel ik wat je moet doen als je de zoekwoorden hebt gevonden.

Stap 1: maak een Google Ads account

Google Ads account maken

Om zoekwoorden te vinden moet je gebruik maken van een SEO tool. Er zijn verschillende SEO tools die je kunt gebruiken. Gratis en betaald.

Een van de bekendste SEO tools is SEMRUSH. Dit is een uitgebreide tool met veel mogelijkheden (en een fors prijskaartje).

De tool die ik aanraad om te gebruiken is Google Keyword planner. Deze is volledig gratis te gebruiken en is meer dan geschikt voor je zoekwoordenonderzoek.

Mocht je besluiten om een uitgebreidere tool te gebruiken dan kan dat altijd later nog. Voor nu kan ik je beloven dat Google Keyword planner voldoet.

Het enige nadeel is dat je een Google Ads account moet maken om gebruik te maken van Google Keyword planner. Google Keyword planner is namelijk onderdeel van Google Ads (dit is het advertentieplatform van Google).

Mocht je nog geen Google Ads account hebben dan moet je deze dus even aanmaken.

Dus concreet wat je moet doen:

  1. Maak gratis een Google Ads account en doorloop de stappen. Mogelijk moet je ook je bankgegevens invoeren. Dit heeft Google nodig om de advertentiekosten te innen en is verplicht om een account te maken. Geen zorgen, je hoeft niets te betalen voor de zoekwoorden planner. Je betaalt alleen voor advertenties (als je daar gebruik van gaat maken).
  2. Ben je klaar, open dan de zoekwoord planner. Deze vind je bovenaan in het menu. Klik op: Tools & Instellingen > Planning > Zoekwoord planner.

    Zie afbeelding hieronder (in de linker kolom).

    Instellingen Google Ads

*Let op! Google heeft een expertmodus en een modus voor beginners. Je moet overschakelen naar de expertmodus om gebruik te maken van Google Keyword planner.

Klik hier voor meer informatie over overschakelen naar expertmodus.

Stap 2: SEO zoekwoorden onderzoek

Heb je de zoekwoorden planner gevonden in Google Ads? Dan is het tijd voor je zoekwoorden onderzoek!

Wanneer je op ‘Keyword planner’ in instellingen hebt geklikt kom je waarschijnlijk uit op een pagina met twee opties. Zie afbeelding hieronder.

SEO zoekwoorden onderzoek doen

Klik hier op ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’.

Hierna beland je op het scherm waarin je gaat werken en waar je kunt ontdekken welke zoekwoorden interessant zijn. Het enige wat je nu moet doen is woorden intypen waarvan jij denkt dat jouw doelgroep ze intypt in Google wanneer ze jouw product of dienst willen kopen.

Bijvoorbeeld: zwarte Nike schoenen, rode tas kopen, zonnebrillen, personal trainer #stadsnaam, fysiotherapeut #stadsnaam, enzovoorts.

Probeer te bedenken wat een potentiële klant intypt in Google om jou te vinden.

Nieuwe SEO zoekwoorden ontdekken

Het leuke van Google Keyword planner is dat je niet alleen het resultaat ziet van wat je hebt ingetypt, maar dat Google ook aanbevelingen doet. Soms geeft Google wel honderden suggesties op basis van de woorden die jij hebt ingetypt. Hier zit vast iets interessants tussen.

*Tip: je kan meerdere zoekwoorden tegelijk intypen.

Hoe weet je of een zoekwoord kansrijk is?

Dan nu iets heel belangrijks: hoe weet je of een zoekwoord kansrijk is. Dat leg ik uit met behulp van onderstaande plaatjes en de zoekwoorden ‘Fysiotherapeut’ en ‘Fysiotherapeut Rotterdam’.

Zoekwoorden onderzoek - fysiotherapeut

In het plaatje hierboven zie je enkele resultaten van de zoekopdracht fysiotherapeut.

Je kunt zien dat het woord fysiotherapeut maar liefst 74.000 keer per maand wordt ingetypt en dat de concurrentie laag is. Ook zie je eronder enkele zoekwoord suggesties van Google (met bijhorende resultaten).

Wat deze gegevens precies betekenen en hoe belangrijk ze zijn lees je hieronder:

  • Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten: dit is de belangrijkste indicator. Dit getal geeft aan hoe vaak het betreffende zoekwoord per maand wordt ingetypt in Google. 74.000 keer is natuurlijk veel, maar er zijn ook zoekwoorden die maar 100 keer per maand worden ingetypt of nog minder.

    Uiteindelijk is hoog volume belangrijk (maar niet altijd het belangrijkst).
  • Wijziging over 3 maanden: dit getal geeft aan of het zoekwoord de afgelopen 3 maanden meer of minder is gebruikt ten opzichte van de drie maanden ervoor. Dit geeft een indicatie van hoe stabiel het zoekwoord is.

    Ik maak vrijwel geen gebruik van deze statistiek.
  • Wijziging jaar op jaar: dit is hetzelfde als de wijziging over 3 maanden, maar dan over een heel jaar gezien. Ook van deze statistiek maak ik geen of weinig gebruik.
  • Concurrentie: dan de kolom concurrentie. Dit is wel een heel interessante en belangrijke. Concurrentie geeft aan hoe makkelijk of moeilijk je op het zoekwoord kunt scoren en of het interessant is om erop te adverteren.

    De beste zoekwoorden hebben veel zoekvolume en een lage concurrentie. Is het concurrentieniveau hoog, dan is het moeilijker om erop te scoren (maar niet onmogelijk).

    Uiteindelijk wil je zoveel mogelijk relevante zoekwoorden met een hoog volume en lage concurrentie.

    Zoekwoorden onderzoek - fysiotherapeut Rotterdam

Is dan ieder zoekwoord met veel volume en een lage concurrentie geschikt?

Het antwoord is NEE! En daarom heb ik het plaatje hierboven toegevoegd. Uiteindelijk wil je scoren op zoekwoorden die specifiek, relevant en waardevol zijn.

Ben je een fysiotherapeut in Groningen, dan heeft het geen zin om in te zetten op het zoekwoord fysiotherapeut Rotterdam, omdat het geen klanten op gaat leveren.

En zet je in op fysiotherapeut, dan gaat dat je waarschijnlijk ook geen klanten opleveren omdat dit veel te algemeen is (tenzij je een landelijk opererende fysiotherapeut bent).

En als het je bezoekers oplevert, dan zullen ze waarschijnlijk snel je website verlaten als ze erachter komen dat je aan de andere kant van het land gevestigd bent.

Je moet daarom op zoek gaan naar specifieke en relevante zoektermen met het liefst veel volume en weinig concurrentie.

Ben je een fysiotherapeut in Rotterdam, dan is het wel heel waardevol als je op pagina 1 getoond wordt op het zoekwoord ‘fysiotherapeut Rotterdam’.

En kom je uit Rotterdam-Zuid, dan is het helemaal mooi als je ook nog scoort op ‘fysiotherapeut Rotterdam-zuid’. Specifieker kan bijna niet!

Stap 3: maak een lijst van alle interessante zoekwoorden

De laatste stap is dat je alle zoekwoorden die je hebt gevonden bewaart en dat je vervolgens nadenkt hoe je ze gaat gebruiken en in je website verwerkt. Ook hiervoor kun je de zoekwoord planner gebruiken.

Je kunt namelijk een zoekwoordenplan maken. Zie het plaatje hieronder.

Zoekwoorden opslaan in Google Keyword planner

Een zoekwoordenplan maken doe je als volgt:

1. Selecteer het zoekwoord of de zoekwoorden die je wilt opslaan.
2. Klik in de blauwe balk op ‘Zoekwoorden toevoegen om een plan te maken’. Zorg er wel voor dat links ‘Plan’ is geselecteerd en niet campagne.

Je zoekwoorden worden nu toegevoegd aan het plan. Geef deze een naam en voeg vervolgens eventueel meer zoekwoorden toe.

Nieuwe zoekwoorden toevoegen?
Nieuwe zoekwoorden toevoegen aan hetzelfde plan is wel wat lastiger. Je moet de gewenste zoekwoorden dan kopiëren in plaats van direct toevoegen aan een plan. Zoals eerder is uitgelegd.

Vervolgens moet je de zoekwoorden handmatig toevoegen in het plan zelf. Dit doe je door op de blauwe ‘+’ knop te klikken in het gewenste plan.

Hierna plak je hier de gekopieerde zoekwoorden en maak je een advertentiegroep aan. Wil je nog meer zoekwoorden toevoegen dan kun je dezelfde advertentiegroep gebruiken en hoef je geen nieuwe aan te maken.

Je plan vinden?
Je vindt het plan op het startscherm van de Google Keyword planner. Zie plaatje hieronder.

Zoekwoordenplan

Zelf vind ik het niet fijn om zoekwoorden op deze manier op te slaan. Ik sla mijn zoekwoorden op in Word of in een Excel bestand.

Je mag natuurlijk zelf bepalen waar je je zoekwoorden opslaat.

Geen zin om dit allemaal zelf te doen?

Mocht je geen zin, tijd of niet de juiste kennis hebben om zelf je keyword onderzoek te doen, dan kan ik je ook helpen. Ik weet precies waar de SEO kansen liggen voor jou bedrijf en kan je precies vertellen of SEO kansrijk is of niet.

Om het SEO onderzoek uit te besteden heb je twee opties:

  • SEO zoekwoorden onderzoek
    Met mijn uitgebreide zoekwoorden onderzoek en analyse geef ik je inzicht in alle kansrijke zoekwoorden voor jouw bedrijf en analyseer ik je grootste concurrenten.

    SEO zoekwoorden onderzoek kost €350 exclusief btw. Klik op de link voor meer informatie.
  • SEO adviesonderzoek
    Je kunt ook kiezen voor een uitgebreid adviesonderzoek. Met een uitgebreide SEO analyse breng ik alle stappen en verbeterpunten in kaart om te scoren in Google. Dit is inclusief zoekwoordenonderzoek, analyse van de huidige website en een stappenplan voor meer bezoekers.

    Een adviesonderzoek kost maar €495 exclusief btw. Klik op de link voor meer informatie.
SEO advies onderzoek

Bonus: SEO toepassen

Dit is een bonus stap. Je moet de zoekwoorden ook leren analyseren en vervolgens SEO op de juiste manier toepassen.

Dit is makkelijker dan gezegd en een stuk ingewikkelder dan het SEO-onderzoek. SEO toepassen kost tijd en je moet over de juiste kennis beschikken.

Om je hierbij te helpen kun je mijn andere blog lezen.

10 SEO Tips om vandaag toe te passen

Veel succes!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top