Google Keyword Planner is een gratis zoekwoorden tool van Google. Google Keyword Planner, ook wel Google Zoekwoordplanner genoemd, is een programma waarmee je gratis zoekwoordenonderzoek kunt doen en inzicht krijgt in onder andere het zoekvolume en de mate van concurrentie van zoekwoorden. Deze inzichten worden door ondernemers en bedrijven gebruikt voor hun SEO-strategie en om online te adverteren.
Hieronder lees je alles over Google Keyword planner. Van de belangrijkste functies tot een stapsgewijze uitleg hoe je de tool gebruikt (inclusief screenshots ter illustratie).
Scrol snel verder om te ontdekken wat deze tool jou kan opleveren.
Wat is Google Keyword Planner?
Google Keyword Planner, in het Nederlands Google Zoekwoordplanner, is een hulpprogramma van Google waarmee ondernemers, bedrijven, SEO-specialisten en Online Marketeers gratis zoekwoordenonderzoek kunnen doen.
Dit hulpprogramma is bedoeld om adverteerders te helpen bij het vinden van relevante zoekwoorden voor hun advertentiecampagnes in Google Ads, het advertentieplatform van Google.
Het biedt ook waardevolle inzichten voor SEO (zoekmachineoptimalisatie) en contentmarketing.
Gratis zoekwoorden tool
Google Keyword planner is volledig gratis en heeft geen betaalde vorm. Het is een gratis zoekwoorden tool dat wordt gebruikt voor zowel SEO als adverteren in Google. De tool geeft onder andere inzicht in het zoekvolume en de mate van concurrentie voor zoekwoorden.
Ook geeft de tool een indicatie van de mogelijke “kosten per klik” als je op het betreffende zoekwoord wil adverteren.
Waarom Google zoekwoordplanner gebruiken?
De belangrijkste reden om Google zoekwoordplanner te gebruiken is omdat je inzicht krijgt in de zoekvolumes van zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw bedrijf of website. Oftewel hoe vaak mensen een bepaald zoekwoord intypen.
Deze inzichten kun je gebruiken om een goede SEO-strategie te maken of advertenties te maken in Google. Ook geeft het een indicatie van de omvang van de markt (hoeveel mensen zijn geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt?). Daarnaast is het gratis, wat ook niet vervelend is.
Om beter de waarde en het nut van Google Keyword planner te begrijpen staan hieronder enkele belangrijke functies:
- Zoekwoordonderzoek: de tool is uitermate geschikt voor je zoekwoordenonderzoek. Het is de bedoeling om zoekwoorden in te voeren die relevant zijn voor je producten, diensten of website. Het programma geeft vervolgens aan hoe vaak het zoekwoord per maand wordt gebruikt en hoeveel concurrentie (van andere bedrijven) er is. Ook geeft het programma informatie over gerelateerde zoekwoorden en genereert het zoekwoordideeën
- Zoekvolumegegevens: de keyword planner geeft inzicht in het maandelijkse zoekvolume voor specifieke zoekwoorden in de regio’s en talen die je kiest. Dit helpt bij het beoordelen van de vraag naar bepaalde zoekwoorden. Aan de hand hiervan kun je bepalen of een zoekwoord interessant is of niet.
- Concurrentie-informatie: Google Keyword Planner geeft een schatting van het concurrentieniveau voor specifieke zoekwoorden. Dit is belangrijk om te bepalen of het interessant is om te adverteren op dat zoekwoord en hoe kansrijk het is voor SEO. Hoe hoger de concurrentie is, hoe moeilijker het is om hoog te ranken in de zoekmachine.
- Kosten per klik (CPC): je krijgt ook informatie over de geschatte kosten wanneer je gaat adverteren op het specifieke zoekwoorden. De tool geeft aan hoeveel je minimaal en maximaal betaalt per klik. Dit is handig voor adverteerders om hun advertentiebudget te plannen en te bepalen of het een interessant zoekwoord is of niet.
- Zoekwoordlijsten: naast dat je zoekwoorden kunt vinden, kun je ze ook opslaan in lijsten en deze downloaden voor gebruik in je advertentiecampagnes of SEO-strategieën.
- Schattingen van klikken en vertoningen: De Keyword Planner geeft schattingen van het verwachte aantal klikken en vertoningen dat je kunt verwachten als je advertenties worden weergegeven voor specifieke zoekwoorden.
- Seizoensgebonden trends: het programma kan ook seizoensgebonden zoekwoordtrends weergeven, wat handig is voor bedrijven die rekening moeten houden met seizoensinvloeden in hun marketingstrategieën.
Hoe werkt Google zoekwoordplanner?
Om toegang te krijgen tot Google Keyword Planner, moet je een Google Ads-account hebben en je aanmelden bij het platform. Google Keyword planner is onderdeel van Google Ads en kan alleen worden gebruikt als je een Google-Ads account hebt.
Houd er rekening mee dat sommige functies mogelijk beperkt zijn als je geen actieve advertentiecampagnes voert of als je geen advertentiebudget hebt ingesteld.
Stap 1 is dus om een Google Ads account aan te maken. Nadat je een account hebt gemaakt kun je gebruik maken van de zoekwoordplanner.
Stappenplan zoekwoordplanner gebruiken
Hieronder staan tips voor het gebruiken van de zoekwoordplanner en waar je deze kunt vinden:
Login op Google Ads en klik op “tools” in het menu aan de linkerkant:
Vaak opent de zoekwoord tool direct en kom je terecht op het scherm dat je ziet in het screenshot hieronder. Mocht dit niet het geval zijn moet je in het menu aan de linkerkant specifiek “Zoekwoordplanner” aanklikken.
En let op! Het kan zijn dat jouw Google Ads in het Engels staat ingesteld. De benamingen zijn dan anders. Ook kan het zijn dat jouw dashboard er anders uitziet, omdat Google een nieuw ontwerp heeft gelanceerd. De screenshots die ik gebruik zijn van het nieuwe ontwerp.
Wanneer je op de pagina terecht bent gekomen die je ziet in het screenshot hierboven, moet je aan de linkerkant op “nieuwe zoekwoorden ontdekken” klikken. Je opent dan de zoekwoordplanner en komt op de pagina in het screenshot hieronder terecht.
Nu ben je op de juiste plek! Hier doe je je zoekwoordenonderzoek! Type het zoekwoord in waar jij meer over wil meten (of meerdere zoekwoorden tegelijk).
Let wel op! Onder de zoekbalk staan drie instellingen. Je kunt de taal instellen en het land. Pas dit eventueel aan naar wens. Bijvoorbeeld als je alleen het zoekvolume in een bepaalde stad of land wil weten.
Er staat ook een invulveld om een website in te voeren. Deze kun je in principe overslaan. Deze functie heb ik nog nooit gebruikt. De velden die je wel moet gebruiken zijn in het screenshot hieronder gemarkeerd.
Klik vervolgens op de knop “Behaal resultaat” om de informatie op te halen. Vervolgens toont de tool alle relevante informatie.
Zie hieronder een voorbeeld van de informatie die ik krijg wanneer ik “SEO”, “SEO Tips”, “SEO Uitbesteden” en “SEO Specialist” intyp.
In het screenshot hierboven zie je de resultaten voor de zoekwoorden die ik heb ingetypt. Je kunt aflezen hoe vaak de zoekwoorden per maand worden ingetypt, hoeveel concurrentie er is, wijzigingen ten opzichte van de periodes ervoor en je ziet de kosten per klik als je gaat adverteren.
Bovenaan zie je de resultaten voor de zoekwoorden die ik heb opgegeven, daaronder zie je gerelateerde zoekwoordsuggesties van Google.
Zoals je ziet geeft de tool veel waardevolle inzichten die jij kunt gebruiken voor je SEO of online advertenties.
Zoekwoorden onderzoek doen
Het is nu aan jou om je eigen zoekwoordenonderzoek te doen. Ga op zoek naar zoekwoorden met veel volume en het liefst weinig concurrentie. Helemaal als je de zoekwoorden wil gebruiken voor je SEO-strategie.
Wees creatief en probeer je te verdiepen in je doelgroep en potentiële klanten. Waar zijn ze naar op zoek en waar zijn ze in geïnteresseerd? Probeer echt te bedenken waar ze naar op zoek zijn en wat ze mogelijk intypen om jouw website, product of dienst te vinden.
Neem de tijd om de tool te leren kennen en dan weet ik zeker dat het je gaat lukken!
Hulp nodig met SEO of zoekwoordenonderzoek?
Met je website hoger in Google kom je niet zomaar. Mocht je uiteindelijk toch hulp nodig hebben met zoekwoorden onderzoek of SEO in het algemeen, dan kan ik je van dienst zijn. Ik weet precies hoe SEO effectief toegepast moet worden voor jouw bedrijf en of SEO überhaupt kansrijk is voor jou of niet.
Je kunt je volledige SEO uitbesteden of alleen het zoekwoordenonderzoek. Ook kun je een adviesonderzoek afnemen. Dat mag je natuurlijk zelf bepalen. Klik op een van de knoppen hieronder voor meer informatie:
Waarom is deze blog geschreven?
Deze blog is geschreven om ondernemers, bedrijfseigenaren, websitebeheerders en andere geïnteresseerden kennis te laten maken met de gratis zoekwoordentool van Google. Deze tool helpt om populaire en kansrijke zoekwoorden te ontdekken waarmee bedrijven hun online vindbaarheid kunnen verbeteren en beter gevonden worden in zoekmachines zoals Google. Ik maak zelf ook regelmatig gebruik van deze tool voor mijn zoekwoordenonderzoek. Daarom raad ik deze ook aan. Zeker voor beginners.
Relevante blogs:
– Wat is SEO?
– Wat zijn zoekwoorden?
– Wat zijn longtail zoekwoorden?
– Google Ads tips voor beginners
Bronnen:
1. Google Ads Help – Use Google Keyword Planner
2. Google Ads Help – Refine new keywords
Huur een SEO specialist in! Ik vind de kansrijkste zoekwoorden en verbeter je SEO. Laten we scoren in Google!
Meer informatie