wat-is-een-niche-markt

Wat is een Niche Markt? Betekenis, Kenmerken & Voorbeelden

“Niche markten”, een “niche markt zoeken” of “inspelen op een niche markt” zijn termen die je mogelijk voorbij hebt horen komen. Een niche markt is niets meer dan een specifiek (klein) deel van een grotere markt. Bijvoorbeeld wandelschoenen als onderdeel van de grotere schoenenmarkt. Een niche markt staat voor een specifiek deel van een grotere markt, dat bepaalde wensen of voorkeuren heeft.

Hieronder lees je alles over het begrip niche markt. Van een uitgebreide uitleg over de betekenis van niche markt, tot concrete voorbeelden, kenmerken en een uitleg waarom een nichemarkt kansrijk kan zijn.

Niche markt betekenis

Wat is een niche markt? Een niche markt is een klein deel van een grotere markt waarin producten of diensten worden aangeboden die specifiek zijn gericht op de behoeften, voorkeuren en eisen van het betreffende kleine deel van de markt. Meestal gaat het om een goed gedefinieerd publiek, waarvan de interesses en wensen goed bekend zijn.

In een niche markt is meestal minder concurrentie dan in een breder marksegment, maar zijn er vaak ook minder potentiële klanten om op in te spelen.

Kenmerken nichemarkt

Het belangrijkste kenmerk van een niche markt is dat deze gericht is op een zeer specifieke en beperkte doelgroep. Deze focus maakt het mogelijk voor bedrijven en ondernemers om producten of diensten aan te bieden die beter aansluiten bij de behoeften en wensen van dat specifieke publiek, wat kan leiden tot loyalere klanten, hogere conversie en mogelijk hogere marges.

kenmerken-niche-markt

Hieronder staan de belangrijke kenmerken van een niche markt verder uitgelegd:

  • Specifieke doelgroep: een niche markt is gericht op een zeer specifieke groep mensen met gemeenschappelijke kenmerken, zoals interesses, demografische gegevens of behoeften.

  • Beperkte concurrentie: omdat de doelgroep kleiner is en de eisen vaak gespecialiseerder zijn, is er over het algemeen minder concurrentie van andere bedrijven in een niche markt. Dit is bijvoorbeeld voordelig voor nieuwe ondernemers, omdat zij met minder concurrenten hoeven te concurreren.

  • Meer mogelijkheid om je te onderscheiden: bedrijven en ondernemers die zich richten op niche markten kunnen producten of diensten aanbieden die zijn afgestemd op de unieke behoeften van hun doelgroep, waardoor ze zich kunnen onderscheiden van concurrenten. Ook dit is een manier voor nieuwe ondernemers om op te vallen en marktaandeel te winnen tussen het grote aanbod en de grote spelers.

  • Hogere prijzen: vanwege de gespecialiseerde aard van de producten of diensten kunnen bedrijven in niche markten soms hogere prijzen vragen, omdat klanten bereid zijn te betalen voor de specifieke waarde die ze bieden.

  • Klantloyaliteit: klanten in niche markten zijn vaak zeer loyaal aan de merken en bedrijven die aan hun specifieke behoeften voldoen. Hierdoor kun je een goede band opbouwen met je klanten en heb je een grotere kans dat klanten bij je terugkomen. Een terugkerende klant is de beste klant.

  • Kleinschaligheid: omdat de potentiële doelgroep bij een nichemarkt kleiner is, moet je er wel rekening mee houden dat een niche markt een kleiner totaal marktpotentieel heeft in vergelijking met bredere markten. Dit betekent dat je mogelijk tevreden moeten zijn met een kleiner klantenbestand.

Voorbeelden nichemarkt

Niche markten zijn divers en kunnen in verschillende sectoren en industrieën voorkomen. Hier zijn enkele voorbeelden van nichemarkten met uitleg:

  • Biologische babyvoeding: deze niche markt richt zich op ouders die de voorkeur geven aan biologische en natuurlijke voeding voor hun baby’s. Producten in deze markt zijn vrij van kunstmatige ingrediënten en pesticiden.

  • Duurzame kleding: duurzame kledingmerken richten zich op milieubewuste consumenten. Ze gebruiken materialen en productieprocessen die de impact op het milieu verminderen.

  • Vintage horloges: deze niche markt is gericht op horlogeliefhebbers die waarde hechten aan zeldzame en vintage uurwerken in plaats van nieuwe, moderne horloges.

  • Wandelschoenen: dit is een vrij grote niche dat is gericht op mannen en vrouwen die graag en regelmatig wandelen. Bedrijven voorzien in de behoeften van deze doelgroep door schoenen aan te bieden om comfortabeler te wandelen.

  • Glutenvrije voedingsmiddelen: deze markt bedient mensen met coeliakie of glutenintolerantie. De producten die worden aangeboden zijn vrij van gluten, omdat deze groep mensen dit niet of beperkt mag eten.

  • Medische apparatuur voor dierenartsen: deze niche markt biedt gespecialiseerde medische apparatuur en instrumenten specifiek ontworpen voor dierenartsen, zoals chirurgische instrumenten voor dieren.

  • Online marketing services voor tandartspraktijken: bedrijven in deze niche richten zich op het aanbieden van digitale marketingdiensten die speciaal zijn afgestemd op tandartspraktijken, zoals zoekmachine optimalisatie en online advertenties.

  • Zonnebrillen voor sporters: deze markt richt zich op sporters die specifieke zonnebrillen nodig hebben die comfortabel zijn tijdens het sporten en voldoende bescherming bieden tegen de zon.

  • Luxe hondenhalsbanden en accessoires: deze niche markt speelt in op de vraag van hondeneigenaren die op zoek zijn naar hoogwaardige en modieuze halsbanden, riemen en andere accessoires voor hun huisdieren.

  • Gamers met een specifieke voorkeur: de “game” markt is ontzettend groot, maar er zijn veel niches. Denk aan spelletjes speciaal voor PC gamers of spelletjes voor een bepaalde doelgroep, zoals kleine kinderen of dierenliefhebbers.

Is een niche markt kansrijk?

Dan nu de belangrijkste vraag, waarom je mogelijk geïnteresseerd bent in een blog over niches. Zijn niches kansrijk en winstgevend? En waarom? Je hebt net kunnen lezen dat niches over het algemeen minder concurrerend zijn, dat klanten loyaler zijn en dat de prijzen soms hoger liggen.

Er zijn dan ook veel redenen te benoemen waarom niches kansrijk kunnen zijn. Maar er zijn natuurlijk ook nadelen, zoals een kleinere marktomvang en “drukke” niches. Met een drukke niche bedoel ik dat er al heel veel aanbieders zijn, net als jij.

Daarom is het belangrijk om veel tijd te steken in het vinden van de juiste niche. Er zijn kansrijke niches, en er zijn veel winstgevende niches, maar je moet ze wel weten te vinden.

Doe zorgvuldig marktonderzoek!

Het succes in een niche markt vereist zorgvuldig marktonderzoek, het goed in kaart brengen van de marktomvang en concurrentie en een goed begrip van de behoeften van de doelgroep. Vervolgens moet je op de juiste manier inspelen op de behoeften van de doelgroep.

Samengevat, het identificeren en bedienen van een niche markt kan een succesvolle strategie zijn voor bedrijven als ze in staat zijn om aan de specifieke behoeften van die markt te voldoen en zich te onderscheiden van de concurrentie.

Heb je hier hulp bij nodig, dan kan ik mogelijk wat voor je betekenen. Als Marketing Coach help ik ondernemers bij het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie, maar ik leer ze ook hoe je kansen ontdekt en er vervolgens op inspeelt. Misschien is dat ook wat voor jou?

Ik wens je veel succes als je van plan bent om te gaan ondernemen. Wil je meer weten over Marketing Coaching, klik dan op de knop hieronder.

Waarom is deze blog geschreven?
De term “Niche markt” komt vaak voor maar veel mensen weten niet wat het betekent en weten niet wat een niche markt is. Om dit te veranderen heb ik deze blog geschreven. Deze blog bevat een duidelijke en eenvoudige uitleg van de term niche markt. De blog is vooral interessant voor ondernemers, bedrijfseigenaren en mensen die een nieuwe onderneming willen beginnen.

Bronnen:
1. LinkedIn – Profitable Niche Market

Scroll naar boven