Wil jij meer websitebezoekers en ben je daarom bezig met SEO? Vergeet dan niet om Google Search console te installeren op je website!
Google Search console is een gratis marketing tool van Google. Het stelt gebruikers in staat om de daadwerkelijke SEO-prestaties van een website te meten. Verder heeft Search console enkele handige functies die je kunt gebruiken om je SEO te optimaliseren.
Lees hieronder alles wat je moet weten over Google Search console.
Wat is Google Search Console?
Voor veel marketeers is het een vanzelfsprekendheid dat iedereen weet wat Google Search console is, maar dat is het voor de meeste ondernemers helemaal niet.
Daarom heb ik deze korte blog geschreven.
Google Search console is een gratis service van Google waarmee je de zoekprestaties en aanwezigheid van jouw website in Google zoekmachine kunt bijhouden en meten.
Met deze tool krijg je inzicht in hoe Google jouw site ziet, op welke zoekwoorden je rankt, welke pagina’s goed scoren en meer. Door deze inzichten kun je de SEO-prestaties van je website verbeteren.
Een van de belangrijkste functies is dat je de zogeheten sitemap van je website kunt indienen. Erg belangrijk!
Meer hierover lees je zo.
Een andere belangrijke functie is dat je SEO-gerelateerde problemen kunt achterhalen aan de hand van foutmeldingen in de console.
Waarom heb je Google Search Console nodig?
Google Search console heeft een belangrijke rol wanneer het gaat om de vindbaarheid van jouw website in Google.
Via search console kun je aan Google doorgeven hoe jouw website is opgebouwd, hoe de interne linkstructuur eruit ziet en welke pagina’s jouw website bevat. Dit doe je door een sitemap in te dienen.
Zie hieronder een voorbeeld van een sitemap.

Door een sitemap in te dienen vertel je aan Google hoe jouw website in elkaar steekt. Dit is erg belangrijk en bevorderlijk voor de vindbaarheid van jouw website.
Wanneer je de sitemap van je website hebt ingediend, gaat Google je pagina’s ‘crawlen’ en ‘indexeren’. Dit doet Google overigens ook al voor je je sitemap hebt ingediend.
Wanneer er pagina’s ontbreken in de sitemap geeft Google dit aan. Neem de ontbrekende pagina’s dan op in de sitemap.
Het is de bedoeling dat Google vrijwel alle pagina’s indexeert. Dit betekent dat Google van je pagina op de hoogte is en weet waar deze over gaat (als je SEO op orde is).
Google Search console uitleg en functies
Naast het belang van de sitemap voor de indexering van je website, heeft search console nog meer belangrijke functies. Hieronder vind je alle belangrijke functies.
1. Bekijk hoeveel klikken en vertoningen je hebt in Google
Wil je weten hoeveel organische bezoekers je vanuit Google krijgt? Klik dan op prestaties voor een handig overzicht. Je kunt zelf instellen welke cijfers je te zien krijgt.

Zoals je in het plaatje hierboven kunt zien zie je direct bovenaan hoeveel kliks (bezoekers) en vertoningen je over een bepaalde periode hebt. Ook zie je de gemiddelde click trough rate en de gemiddelde positie van al je pagina’s bij elkaar.
Een handige functie is dat je de gegevens kunt filteren. Bijvoorbeeld op vandaag, gisteren, afgelopen week of maand, of je selecteert een bepaalde periode.
Ook kun je periodes met elkaar vergelijken door de vergelijkfunctie te gebruiken.
2. Kom erachter op welke zoekwoorden je goed scoort en welke niet
Altijd al willen weten hoe die bezoekers nou op jouw website terechtkomen? Op dezelfde prestaties pagina kun je, als je een beetje naar beneden scrolt, zien op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt.
Zie afbeelding hieronder.

Aan de linkerkant zie je een lijst van zoekwoorden van jouw website.
Vervolgens kun je per zoekwoord zien hoe vaak je website is bezocht, hoeveel keer je website is getoond per zoekopdracht en wat de gemiddelde positie van je pagina was. Ook zie je de CTR (click trough rate).
Deze functie is erg handig om inzicht te krijgen in goed en slecht presterende zoekwoorden.
3. Bekijk hoeveel verkeer je per pagina krijgt
Op dezelfde pagina kun je ook zien hoeveel bezoekers je per pagina krijgt. Klik hiervoor bovenaan op de tab pagina’s. Zie foto hieronder.

Ook hier zie je precies hoeveel klikken en vertoningen een pagina heeft. Evenals de CTR en het aantal vertoningen.
4. Achterhaal indexeringsfouten en andere problemen
Zoals eerder aangegeven is het belangrijk dat Google je websitepagina’s goed indexeert. In Google Search console kun je precies zien hoe goed jouw website wordt geïndexeerd. Zie plaatje hieronder.

In de search console zie je het aantal fouten, geldige pagina’s en het aantal uitgesloten pagina’s.
Zorg er in ieder geval voor dat je geen foutmeldingen hebt en dat alle belangrijke pagina’s geïndexeerd zijn. Het is ook aan te raden om even te kijken of Google geen pagina’s heeft uitgesloten waarvan het niet de bedoeling is.

Zijn alle pagina’s ingediend en geïndexeerd? Dan ben je waarschijnlijk goed bezig.
Zijn er pagina’s geïndexeerd, maar niet ingediend in de sitemap, voeg deze dan alsnog toe.
Zie bovenstaande afbeelding.
5. Bekijk de externe en interne links van je website
Een andere functie van Google Search console is dat je kunt zien hoeveel interne en externe links je website heeft. Klik hiervoor in het menu aan de linkerkant op links.
Er opent zich een pagina met een aantal kolommen. Het aantal externe en interne links is belangrijk voor je SEO.

Zoals je ziet moet ik nog werken aan mijn externe linkbuilding 😊
Weet je niet wat interne en externe links zijn, zoek dit dan even op in Google of stel je vraag via mijn contactpagina.
6. Voeg je sitemap toe
Je weet al dat een sitemap belangrijk is, daarom laat ik je alleen nog even zien waar je de sitemap moet toevoegen. Klik allereerst in het menu aan de linkerkant op sitemaps.
Vervolgens opent zich een pagina zoals hieronder in het plaatje.

Hier dien je je sitemap in! Zodra je sitemap succesvol is ingediend zie je de status succesvol.
Weet je niet wat een sitemap is of hoe je er een aanmaakt, neem dan even contact op.
Hoe werkt Google Search Console?
Ik heb je net al een beetje uitgelegd hoe Google search console werkt. Voor meer informatie raad ik je aan de handleidingen van Google te raadplegen. Hieronder staan een aantal handige links.
Nadat je een account hebt aangemaakt raad ik je allereerst aan om je sitemap in te dienen. Dat kan maar vast gebeurt zijn. De rest komt later wel!
- Een search console account aanmaken? Klik hier.
- Basisinformatie over Google Search console vind je op deze pagina.
- Starten met search console? Klik hier.
- Nog wat relevante informatie.
Stappenplan Google Search Console aanmaken en instellen
Om een Google Search Console-account aan te maken en in te stellen, volg je deze stappen:
- Ga naar de officiële website van Google Search Console (https://search.google.com/search-console).
- Klik op de knop ‘Aan de slag’ in de rechterbovenhoek van de pagina. Log vervolgens in met je bestaande Google-account of maak een nieuw account aan als je er nog geen hebt.
- Nadat je bent ingelogd, moet je de URL van je website invoeren en op de knop “doorgaan” klikken.
- Verifieer nu je website. Kies de tweede optie “URL-voorvoegsel” en voer het volledige domein URL in (dit is de makkelijkste optie). Ik raad je aan om de URL uit je browser te kopiëren zodat je de goede hebt.
- Doorloop vervolgens de verificatiestappen om de verificatie te voltooien (dit is de moeilijkste stap). Mocht je hier hulp bij nodig hebben, neem dan contact op.
- Zodra de verificatie is voltooid kun je Google Search console gebruiken. Er zijn nu nog geen statistieken zichtbaar, maar na enkele dagen zullen de eerste gegevens zichtbaar zijn. Hier hoef je niets voor te doen.
- Voeg je sitemap toe aan Google Search console. Dit doe je door op “Sitemaps” te klikken onder het kopje “Indexeren” in het menu.
- Controleer of de sitemap succesvol is ingediend.
Hulp nodig met SEO?

Weet je niet welke stappen je moet nemen om hoger te scoren in Google? Dan kan ik je helpen.
Dit doe ik met een SEO zoekwoorden onderzoek of SEO Adviesonderzoek. Je kunt ook je volledige SEO uitbesteden. Klik op de knop hieronder voor meer informatie.
Laten we samen hoger scoren in Google!
P.S. Lees ook mijn 10 belangrijke SEO tips om vandaag toe te passen.

Geen verstand van SEO, maar wel veel gratis websitebezoekers? Laat mij je SEO optimaliseren! Neem vrijblijvend contact op.
Meer informatie