Ben je druk bezig met online adverteren op Facebook, Instagram, YouTube of Google? Maar levert het eigenlijk geen klanten op? Dan is de kans natuurlijk groot dat er iets verkeerd gaat… Maar wat? Dat is de grote vraag en het is moeilijk om zelf de oorzaak te vinden.
Met deze blog help ik je bij het vinden van de oplossing voor jouw probleem door nieuwe inzichten en invalshoeken. Ook deel ik het belangrijkste geheim voor een succesvolle advertentie.
De oplossing vinden is niet makkelijk!
Laat me voorop stellen dat het niet altijd makkelijk is om te weten wat je niet goed doet. Met onderstaande tips geef ik je nieuwe inzichten en redenen waarom jouw advertentie niet zo succesvol is als je hoopt.
10 Tips voor betere Online advertenties
- Reden 1: onvoldoende kennis
Online adverteren zonder kennis is vaak hetzelfde als je geld verbranden. Natuurlijk doe je ervaring en kennis op, maar vaak is het helaas niet winstgevend.
Vroeger kwam je ermee weg, omdat er minder concurrentie was. Tegenwoordig zijn er zoveel adverteerders dat je echt wel moet weten wat je doet. In ieder geval een beetje.
- Reden 2: een slechte landingspagina
De oplossing voor jouw probleem ligt niet per se in je advertentie. De kans is namelijk groot dat je landingspagina niet goed is. Wanneer je advertentie goed is, maar je landingspagina niet, dan behaal je alsnog geen goede resultaten.
Veel ondernemers weten niet hoe belangrijk de landingspagina is voor het succes van je advertentie. Op de landingspagina bepalen potentiële klanten of ze hun tijd en geld bij jou uitgeven of niet. Weet je de klant niet snel te prikkelen, dan zullen ze gegarandeerd snel je website weer verlaten.
Daarom moet je landingspagina goed zijn en heb ik een blog geschreven hoe je een goede landingspagina maakt.
- Reden 3: geen statistieken meten en analyseren
Om erachter te komen waar het probleem ligt moet je leren analyseren. Levert jouw advertentie veel bezoekers op (tegen lage kosten), maar geen leads of klanten? Dan zit het probleem niet in de kwaliteit van de advertentie en kun je dit afstrepen.
Het probleem zit dan bijvoorbeeld in je targeting of de kwaliteit van de landingspagina. Je zou dan andere doelgroepen kunnen testen om te kijken of daar het probleem zit. Werkt dit ook niet dan is je landingspagina aan de beurt.
Zo kun je stapsgewijs oorzaken uitsluiten en kom je (hopelijk) bij de oplossing voor jouw probleem.
- Reden 4: je target niet de juiste doelgroep
Richt jij je advertenties weleens op verschillende doelgroepen? Slechte targeting is namelijk ook een veelvoorkomende reden waarom een advertentie niet werkt.
Wanneer jouw aanbod of advertentie niet aansluit op de persoon die hem te zien krijgt, dan is de kans natuurlijk groot dat hij of zij niet op jouw aanbod ingaat.
Om erachter te komen wat de juiste doelgroep is moet je je verdiepen in de kenmerken van ideale klant, je doelgroep, bestaande klanten en moet je testen.
Target verschillende leeftijdsgroepen, zoekwoorden, interesses, locaties en ga zo maar door.
- Reden 5: de kwaliteit van je advertentie is niet goed
Een advertentie heeft maar één doel: ervoor zorgen dat iemand ingaat op jouw aanbod. Je advertentie moet bijvoorbeeld mensen naar je website leiden. Om dit te bereiken moet je advertentie opvallen, aandacht trekken, overtuigen en aanzetten tot actie. Dat is de enige functie van een advertentie.
Val je op, weet je de aandacht te trekken en zorg je ervoor dat mensen doorklikken naar je website, dan heb je een kwalitatieve advertentie gemaakt. Nu moet je alleen nog zorgen dat je de juiste mensen op je website krijgt en dat je een goed aanbod hebt op een goede landingspagina.
Zorg daarom altijd voor een goede en verzorgde advertentietekst en kwalitatieve afbeeldingen en/of video’s.
- Reden 6: weinig vraag op het platform waar je adverteert
Het kan ook zijn dat jouw doelgroep niet aanwezig is op het platform waar je adverteert. Of dat er simpelweg te weinig vraag is voor jouw product of dienst. Daarom moet je goed onderzoeken of jouw doelgroep en mogelijke kopers aanwezig zijn op het platform waarop je adverteert.
Stel nou dat je een jonge doelgroep hebt tussen 16 en 20 jaar. Zouden zij meer op Facebook of juist op Instagram zitten? Of misschien wel op TikTok. De kans is groot dat zij actiever zijn op Instagram dan op Facebook. In dat geval is het verstandig om het grootste gedeelte van je budget te spenderen op Instagram en niet op Facebook.
- Reden 7: je aanbod is niet goed
Sommige producten verkopen nou eenmaal makkelijker dan andere. Sommige zijn al bekend bij het publiek, andere niet. Ook de prijs is van invloed. Is het een goedkoop product, dan nemen mensen sneller een koopbeslissing. Bij een duurder product neemt de klant meestal meer bedenktijd. Je moet je product of aanbod daarom goed kennen en er je strategie op aanpassen.
Om sommige producten of diensten te verkopen heb je een “tussenstapje” nodig.
Je promoot bijvoorbeeld eerst een gratis e-book of goedkoop product. Hiermee verklein je de drempel tot de duurdere aankoop en leren klanten je kennen. Vervolgens kun je ze bijvoorbeeld opvolgen met een aantal geautomatiseerde e-mails.
Je kunt ook met een gratis adviesgesprek of proefperiode werken. Op deze manier verzamel je makkelijker leads en raken mensen betrokken bij je bedrijf.
Wil je meer weten over deze strategie en manier van werken? Lees dan eens mijn blogs over de potentie van e-mailmarketing en leadgeneratie.
- Reden 8: slechte teksten
Het belang van goede teksten wordt vaak onderschat. Goede teksten zijn belangrijk en niet alleen in je advertentie. Ook op je landingspagina, betaalpagina en in het overige klantencontact.
Voeg nooit tekst toe omdat er wat moet staan. Elk woord en iedere zin moet weloverwogen zijn en een reden hebben om er te staan. Zorg ook altijd voor een mooie opmaak in je advertentie en een chronologische opbouw.
Heb je hier hulp bij nodig schakel dan een copywriter of website tekstschrijver in.
- Reden 9: je funnel is niet goed
Soms is er meer nodig om een product of dienst te verkopen. Alleen een advertentie en een verkooppagina is dan niet genoeg. Je moet beter je best doen en alles moet kloppen en op elkaar aansluiten. Van de advertentie tot het aanbod en de betaalpagina. Probeer eens out of the box te denken.
- Reden 10: geen retargeting!
Heb je veel websitebezoekers, probeer dan eens retargeting advertenties. Bij retargeting stuur je advertenties naar personen die al contact met je hebben gehad. Ze volgen je bijvoorbeeld op social media of hebben je website bezocht.
Bij retargeting stuur je bijvoorbeeld een advertentie naar alle mensen die een specifieke pagina op je website hebben bezocht. Omdat je weet dat ze geïnteresseerd zijn en je ze vervolgens nogmaals benadert, is de kans groter dat ze een aankoop doen.
Deze doelgroep is warmer, zoals ze dat zo mooi zeggen.
Deze advertentiestrategie is goedkoper dan targetten op een koude doelgroep (mensen die nog nooit van jou hebben gehoord). Bovendien levert het meer klanten op als je het goed doet.
Je moet natuurlijk wel eerst meer bezoekers op je website krijgen.
Het geheim van een succesvolle advertentie
Ik heb bewust veel verschillende redenen genoemd. Als je alles goed hebt doorgelezen heb je gelezen dat het merendeel niet eens te maken heeft met de advertentie zelf (of de instellingen ervan).
Een succesvolle advertentie gaat veel verder dan dat.
Je landingspagina moet goed en effectief zijn, potentiële klanten moeten zich makkelijk kunnen aanmelden of bestellen, je teksten moeten goed zijn en ga zo maar door.
Met deze blog wil ik je leren dat je verder moet kijken dan je advertentie, omdat alles met elkaar te maken heeft. Hoe beter je alles op elkaar aansluit, hoe meer resultaat je mag verwachten.
Testen, meten en analyseren.
Testen, meten, analyseren en optimaliseren is het geheim voor een succesvolle advertentie.
Ik heb door de jaren heen met verschillende adverteerders gewerkt en gesproken, en meerdere Facebook, Google en Instagram cursussen gevolgd. Allemaal zeggen ze hetzelfde of hebben ze hetzelfde gedaan: testen, testen en testen.
Ze hebben duizenden euro’s geïnvesteerd in online adverteren en online marketing. Oftewel, ze hebben jarenlang getest om erachter te komen wat werkt voor hen.
Ook zij hebben namelijk niet gelijk de succesformule gevonden. Ook zij hebben geadverteerd met verlies en geld weggegooid. En ook zij plaatsen nog steeds advertenties die niet werken.
Daarom moet je niet opgeven, maar probeer het wel steeds beter aan te pakken. Test, analyseer je resultaten en verbeter jezelf. Uiteindelijk zul je zien dat het beter gaat en dat je betere resultaten krijgt.
Conclusie
De oorzaak van een slecht presterende advertentie ligt vaak niet in de advertentie zelf. Je advertentie kan er nog zo mooi uitzien, maar als je niet de juiste mensen bereikt of een slecht aanbod hebt op je landingspagina, dan is de kans nog steeds niet groot dat het een succesvolle advertentie wordt.
Het is daarom belangrijk om zo veel mogelijk goed te doen en alles op elkaar aan te laten sluiten. Test met advertentiemateriaal, werk met verschillende landingspagina’s en varieer in je aanbod tot je de succesformule hebt gevonden.
Alleen zo gaat het lukken! Tenzij je geluk hebt en je advertentie in een keer een schot in de roos blijkt.
Veel succes!
P.S. Heb je hulp nodig? Heb is mogelijk om Google Ads uit te besteden of om samen te adverteren op Facebook en Instagram.
Ik kan je helpen! Laten we samen effectieve advertenties maken die leads en klanten opleveren.
Contact opnemen