10 SEO tips

13 SEO tips om vandaag toe te passen

Wil jij hoger scoren in Google? Dan is het zoals de meeste ondernemers inmiddels weten belangrijk om aan SEO te werken, ook wel Search Engine Optimization genoemd. In deze blog deel ik 13 SEO tips die iedere ondernemer met een website vandaag nog kan toepassen.

Let op! De tips die ik deel kunnen er al voor zorgen dat je meer gratis websitebezoekers krijgt. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de concurrentie en hoe goed jij ze toepast.

SEO optimalisatie is een breed begrip, maar makkelijker dan je denkt

SEO optimalisatie tips

Er spelen veel factoren een rol die bepalen hoe hoog jij rankt in Google. Wanneer je aan alle richtlijnen en regels voldoet ga je hoger scoren in Google en krijg je meer websitebezoekers.

Want dat is wat iedereen die zich met SEO bezighoudt wil bereiken.

Er zijn een aantal richtlijnen die iedereen kan toepassen (ook zonder verstand van SEO). Welke dit zijn lees je hieronder.

Mijn advies:
Volg onderstaande richtlijnen stapsgewijs op bij het samenstellen van jouw pagina’s en blogs.

13 SEO Tips die je vandaag kunt toepassen

SEO tips Jouw Marketingcoach

Ik heb onderstaande SEO tips in de juiste volgorde gezet zodat je stap voor stap je pagina’s SEO-technisch kunt vormgeven. Doe er je voordeel mee.

1. Focus je webpagina op zoekwoorden

Wil je scoren in Google dan is het belangrijk om zoekwoordenonderzoek te doen en je pagina of blog in te richten op relevante zoekwoorden met veel zoekvolume.

Een gratis hulpmiddel om relevante zoekwoorden te vinden is Google Keyword Planner. Hiervoor dien je wel een Google Ads account te hebben of aan te maken.

Heb je geschikte zoekwoorden gevonden, dan is het belangrijk om deze te verwerken in de pagina aan de hand van de tips die je hieronder kunt lezen.

Bepaal eerst het belangrijkste zoekwoord, vul vervolgens aan met relevante zoektermen en gebruik synoniemen. Dit is de eerste stap om je SEO te optimaliseren.

2. Bepaal de titel en verwerk het belangrijkste zoekwoord

Heb je het belangrijkste zoekwoord gekozen dan kun je de titel maken. Voor een SEO specialist staat de titel gelijk aan de zogeheten ‘H1-tag’ van je website, de belangrijkste H-titel op de pagina. Meer over H-titels lees je zo bij tip 3.

Uiteraard is de titel van een blogpagina anders dan die van normale webpagina. De richtlijnen blijven echter hetzelfde:

  • Geef de titel een H1-tag
  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de titel
  • Positioneer de titel bovenaan de pagina
  • Voeg altijd maximaal één H1-titel toe per pagina

Bonus tip:
Ben je klaar met de titel, volg deze dan op met een aantrekkelijke en prikkelende eerste alinea. Heel belangrijk! Hier kun je de bezoeker prikkelen om de rest van de pagina te lezen/bekijken.

3. Voeg H2-titels toe met relevante zoekwoorden

Dan nu iets heel belangrijks. SEO is een optimalisatieproces waarbij je ervoor moet zorgen dat je de inhoud van je website zo goed mogelijk overbrengt op Google.

Google werkt met algoritmes en robots die jouw website analyseren en aan de hand daarvan bepalen waar de website over gaat. Dit is de reden waarom Google richtlijnen heeft opgesteld en jij hier zo goed mogelijk aan moet voldoen wil je goed gevonden worden in Google.

Een van de belangrijkste factoren om aan Google te laten zien waar je website over gaat is een goede H-tag structuur. Oftewel: voeg goede titels toe!

Je kunt H-titels zien als de inhoudsopgave van een boek, maar dan voor de pagina die je maakt. Hiermee geef je aan hoe de pagina is opgebouwd.

De belangrijkste H-titel is uiteraard de H1, waar je net over hebt gelezen. Gevolgd door de H2 titel en de H3. Lager dan H3 raad ik persoonlijk niet aan om te gebruiken.

De H3 tag ‘hang’ je als tussenkop onder een H2 tag. Bijvoorbeeld:

H2: Wat is SEO optimalisatie?
Tekst / Tekst / Tekst / Tekst

H3: Hoger scoren in Google
Tekst / Tekst / Tekst / Tekst

H3: Gebruik SEO zoekwoorden
Tekst / Tekst / Tekst / Tekst

Is het al duidelijk?
Mogelijk is dit allemaal nieuw voor je en daarom best lastig. De beste oefening om dit te begrijpen is door het gewoon te doen.

Voeg een H1 titel toe, maak H2 titels en gebruik indien nodig H3’s als tussenkoppen.

Hieronder nog een aantal richtlijnen voor de verschillende titels:

  • Probeer het belangrijkste zoekwoord in een aantal titels terug te laten komen
  • Gebruik ook relevante zoekwoorden en synoniemen in de titels
  • Zorg er altijd voor dat H-titels waardevolle tekst bevat
  • Plaats indien mogelijk de zoekterm aan het begin van de pagina

4. Verwerk het zoekwoord in de tekst

Net zoals dat je zoekwoorden toevoegt aan de titels, moet je zoekwoorden ook verwerken in normale tekst. Overdrijf niet. Het is niet nodig om te spammen.

Verwerk het belangrijkste zoekwoord, relevante zoekwoorden en synoniemen in de tekst.

5. Maak rijke content

Heb je alle tekst geschreven dan is het tijd om de pagina aan te kleden met afbeeldingen, infographics en eventueel video’s.

Dit doe je om meerdere redenen: ten eerste omdat de pagina aantrekkelijker wordt voor bezoekers en ten tweede omdat Google hier waarde aan hecht.

Google streeft ernaar de beste en meest relevante pagina’s te tonen in de zoekresultaten. Door rijk gevulde pagina’s te maken geef je jouw pagina een streepje voor op de concurrentie.

Meer content SEO tips lees je hieronder.

6. Geef afbeeldingen een correcte bestandsnaam en alt tag

Wist je dat Google de afbeeldingen ook controleert? En wist je dat de robots de inhoud van een afbeelding (nog) niet kunnen zien?

Daarom moet je Google een handje helpen door een goede bestandsnaam en alt tag toe te voegen. Hiermee toon je aan waar de afbeelding over gaat.

Dit heb je dus zelf in de hand. Zorg altijd voor een goede bestandsnaam en voeg een alt tag toe. Ook hier gebruik je weer het belangrijkste zoekwoord, relevante zoekwoorden en synoniemen. Probeer te variëren.

Zo ziet een goede bestandsnaam er niet uit: 123456789.jpg

Zo ziet een goede bestandsnaam er wel uit: seo-tips.jpg

Hetzelfde geldt voor de alt tag. Uiteraard gebruik je zoekwoorden die voor de pagina relevant zijn.

Bonus tip: verklein de bestandgrootte van afbeeldingen. Google houdt van snelle websites en ook bezoekers willen graag een snelle website.

Grote bestanden vertragen de website en zijn daarom niet aan te raden.

7. Voeg interne en externe links toe

Voor SEO is het aan te raden om zowel interne als externe links aan pagina’s toe te voegen.

Een interne link is een verwijzing naar een andere pagina binnen je website. Een externe link is een verwijzing naar een pagina buiten je website.

Dit heet linkbuilding. Met link building geef je waarde aan een pagina of geef je waarde door aan andere pagina’s. Ik zal een voorbeeld geven.

Schrijf jij een blog met SEO tips, zoals ik nu doe, maar heb jij ook een SEO-verkooppagina, dan plaats je vanuit je blog een link naar je verkooppagina. Dit doe je omdat je verkooppagina waarschijnlijk belangrijk is en je door deze link extra waarde geeft aan de verkooppagina.

Hieronder een aantal richtlijnen voor interne links:

  • Voeg maximaal 2-5 interne links toe per pagina
  • Link naar pagina’s met een relevant onderwerp
  • Link naar je belangrijkste pagina’s die jij hoog wil laten ranken in Google

Tips voor externe links:
Wil je ook externe links toevoegen, dan raad ik je aan om te linken naar autoriteiten binnen jouw vakgebied. Gebruik vooral representatieve pagina’s om naar te linken.

8. Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de URL

We zijn al bijna aan het eind van mijn 10 SEO tips. Lees nog wel even verder, want er zijn nog drie belangrijke tips:

Een makkelijke maar wel belangrijke regel is het maken van een goede pagina URL. Ook hier verwerk je het zoekwoord in.

Maak URL’s niet te lang en gebruik geen overbodige teken. Zie hier een voorbeeld van een goede URL: www.jouw-marketingcoach.nl/seo-tips

9. Voeg een meta title en meta description toe

Meta data is ook erg belangrijk. Dit is namelijk wat Google in haar zoekmachine terug laat komen. Zie afbeelding hieronder.

Goede meta title en description

Het doel van de meta title en description is ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen erop klikken. Zorg daarom voor een aantrekkelijke en prikkelende meta description en title.

Houdt er rekening mee dat Google steeds meer zijn eigen draai geeft aan de meta en dat de maximale lengte van de meta constant verandert.

Richtlijnen voor meta gegevens:

  • Gebruik het belangrijkste zoekwoord in zowel de titel als omschrijving
  • Maak zowel de titel als de omschrijving aantrekkelijk om erop te klikken
  • Maak de lengte van de tekst niet te lang!

Maximale lengte meta title: 65 tekens (inclusief spaties)
Maximale lengte meta description: 160 tekens (inclusief spaties)

10. Zorg voor een snelle website

De laatste SEO tip! Zorg voor een snelle website. Eerder in deze blog heb ik vertelt dat Google een voorkeur heeft voor snelle websites. Zorg er daarom voor dat je website snelle laadtijden heeft.

Wil je weten hoe snel jouw website is? Doe dan de gratis website snelheidstest van Google. Klik hier.

Bonus SEO optimalisatie tips

Wanneer je bovenstaande 10 tips toepast ben je goed op weg met het verbeteren van je SEO. Je bent er dan echter nog niet. Hieronder vind je nog drie belangrijke SEO tips om mee aan de slag te gaan:

11. Maak een Google Search Account

Google Search Console is een gratis tool van Google dat de organische prestaties van een website in Google meet. Door een Search Console account aan te maken krijg je inzicht in alle SEO-prestaties van je website.

Je ziet hoeveel bezoekers op je website komen via Google, op welke zoekwoorden je gevonden wordt, welke zoekwoorden kansrijk zijn en ga zo maar door. Een handig hulpmiddel en ik raad je zeker aan om er gebruik van te maken.

Ga je met deze tip aan de slag, voeg dan direct je sitemap toe aan Google Search. Een sitemap is een hulpmiddel om je pagina’s beter zichtbaar te maken voor de zoekmachine.

12. Wees beter dan je concurrenten

Heb je goede zoekwoorden gevonden en ben je van plan om een nieuwe pagina te maken? Typ de betreffende zoekwoorden dan eerst in Google en bekijk de resultaten op pagina 1.

Wat zie je? Google toont deze resultaten niet voor niets. Google denkt namelijk dat deze resultaten het best matchen met de ingetypte zoekwoorden. Het is aan jou om een betere pagina te maken.

Wanneer je een betere pagina maakt dan je concurrenten heb je uiteindelijk een grote kans dat Google dat ook vindt en je een hogere positie krijgt.

13. Meet en analyseer de resultaten

Dit is de belangrijkste tip om toe te passen wanneer je al bezoekers krijgt uit Google. SEO tools, zoals Google Search Console delen gegevens die je kunt gebruiken om meer bezoekers te krijgen en je SEO te verbeteren. Ze laten bijvoorbeeld zien op welke zoekwoorden je begint te ranken zodat je er beter op in kunt spelen.

Het is belangrijk dat je leert hoe je deze gegevens op de juiste manier kunt analyseren en toepassen op je website.

Heb je een WordPress-website? Download dan de Yoast SEO Plugin. De Yoast SEO plugin is een handig hulpmiddel om je SEO te verbeteren en on-page SEO toe te passen op je website. Lees ook mijn blog "Waarom SEO" om te lezen waarom het niet mag ontbreken in jouw online marketingstrategie.

Hulp nodig met SEO? Huur een SEO specialist in!

Meer bezoekers met SEO optimalisatie

Dit waren mijn 13 SEO tips die je direct kunt toepassen. Ga ermee aan de slag en krijg meer organische bezoekers!

Wil je liever mijn hulp inschakelen dan help ik je graag verder. Met een gerichte SEO analyse en een goed plan zorg ik ervoor dat jij veel meer websitebezoekers gaat krijgen.

Wil je meer weten en de hulp van een SEO specialist inschakelen? Klik dan op de knop hieronder.

Scroll naar boven